Mitä tekisitte mun tilanteessa? (Pitkä työttömyys ja talousvaikeudet)
Olen ollut jo useamman vuoden pois työelämästä sairauksien takia ja elämä on kutistunut todella kapeaksi, kun ei ole rahaa tai toimintakykyä juuri muuhun kuin kotona olemiseen, ja kaiken lisäksi näistä minirahoista pitää lyhentää vielä luottokorttivelkaa ja opintolainaa (lyhennysvapaa päättyy juuri). Yritänkö vielä saada kuntoutustukea tai jotain, vai annanko vaan kaiken mennä ulosottoon ja elän koko loppuelämäni kakkosluokan kansalaisena? En oikein keksi enää muita vaihtoehtoja, koska eniten elämää rajoittavalle sairaudelle ei oikein ole tehtävissä mitään.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Menettämällä luottotietosi asemasi ja psyykkinen terveytesi ei ainakaan parane. Yritä jotain velkaneuvottelua ja työkyvyttömyyseläkkeelle hakemista.
Tämä ei pidä läheskään aina paikkaansa. Monessa tilanteessa velallisen taloudellinen tilanne on ulosotossa parempi kuin silloin, kun hän yrittää väkisin lyhentää velkoja minimituloista. Tämä johtuu useammasta jutusta:
1. Ulosotossa aina jää käteen vähintään suojaosuus.
2. Ulosoton pakolla viemiä maksuja ei lasketa toimeentulotuessa tuloiksi, joten voi olla oikeutettu toimeentulotukeen. (Esim. jos tulot ovat 1200 €/kk, mutta ulosotto vie siitä 200 €, niin toimeentulohakemusta käsitellessä tuloiksi lasketaan 1000 €/kk.)
3. Ulosoton perimä korko on pienempi kuin monien kulutusluottojen korot. Tämä ei kuitenkaan päde opinto- ja asuntolainoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy vaikka ammatinvalinta psykologin luona keskustelemassa vaihtoehdoista, palvelun tarjoaa ihan te-palvelut, jospa saisit siltä vinkkejä tulevaisuutta varten.
Parantaako ammatinvalintapsykologi sairaudet?
Ei, mutta auttaa selventämään mille alalle voisit vielä kouluttautua työkykysi mukaan.
Hakeudu ap ihmisten pariin. Tarvitset tukea ja ystäviä. Saisitko niitä vapaaehtoistyöstä tai lisäopiskelusta? Eikö sinulla ole omaisia, jotka voisivat auttaa? Tältä myrkylliseltä palstalta tuskin apua löytyy.
Onko sulla se luottokortti vielä käytössä eli otoako lisää kulutusluottoa? Oletko harkinnut kulujen vähentämistä?
Ap, paljonko sinulla ovat tulot yhteensä kuukaudessa? Paljonko ovat pakolliset menot, esim. vuokra ja muut pakolliset maksut. Paljonko on opintolainan kuukausierä (nyt kun lyhennykset alkavat)? Entä paljonko on kulutusluoton kuukausierä ja mikä siinä on todellinen vuosikorko? Paljonko opintolainaa on jäljellä, ja paljonko kulutusluottoa on jäljellä?
Ilman näitä tietoja kukaan ei pysty antamaan järkeviä neuvoja siitä, mitä sinun kannattaisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla se luottokortti vielä käytössä eli otoako lisää kulutusluottoa? Oletko harkinnut kulujen vähentämistä?
On käytössä edelleen, mutta en ole luotolla ostanut mitään moneen kuukauteen. Kulut on vedetty jo niin minimiin kuin mahdollista, mutta ruokaan mulla menee rahaa, koska ei ole mahdollista, että alkaisin syödä ravintoköyhää ruokaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei auennut miksi et ole työelämään päässyt?
Tuskin olet sinäkään tuolla Äo.lla. Siinähän se selvästi sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei auennut miksi et ole työelämään päässyt?
"Kiitos hakemuksesta, mutta valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menettämällä luottotietosi asemasi ja psyykkinen terveytesi ei ainakaan parane. Yritä jotain velkaneuvottelua ja työkyvyttömyyseläkkeelle hakemista.
Tämä ei pidä läheskään aina paikkaansa. Monessa tilanteessa velallisen taloudellinen tilanne on ulosotossa parempi kuin silloin, kun hän yrittää väkisin lyhentää velkoja minimituloista. Tämä johtuu useammasta jutusta:
1. Ulosotossa aina jää käteen vähintään suojaosuus.
2. Ulosoton pakolla viemiä maksuja ei lasketa toimeentulotuessa tuloiksi, joten voi olla oikeutettu toimeentulotukeen. (Esim. jos tulot ovat 1200 €/kk, mutta ulosotto vie siitä 200 €, niin toimeentulohakemusta käsitellessä tuloiksi lasketaan 1000 €/kk.)
3. Ulosoton perimä korko on pienempi kuin monien kulutusluottojen korot. Tämä ei kuitenkaan päde opinto- ja asuntolainoihin.
Niin ja jos on varaton nii ei tarvitse maksaa ollenkaan vaan kärsiä velkavankeudessa. Kannattaa varmistaa liittymät, asunto ja vakuutukset ennen tuota koska sen jälkeen et saa mistään enää noita jos menetät. Hyvällä tuurilla kyllä korkeammilla ja etukäeismaksulla, mutta niitähän ei köyhä pysty hoitamaan.
Sinällään jos olet varaton ja veloissa pärjääk rahallisesti paremmin kuin että jos pääset velkajärjestelyyn. Sielläkää ei armoa tunneta, mutta kestää vähemmän aikaa.
Ruoka on yksi helpoimmista asioita joilla voi kohentaa taloudellista tilannetta. Jos et yhtään seuraa kilohintoja aloita seuraavalla kauppareissulla. Jotkut hedelmät,marjat ja yrtit on tuhottoman kalliita. Jotkin taas edullisia.
Jos sinulla on useampaa velkaa niin velkojen yhdistäminen on hyvä idea jos saat sen kohtuullisella korolla ja kk erällä. Silloin tulee vain yksi lyhennys kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On käytössä edelleen, mutta en ole luotolla ostanut mitään moneen kuukauteen. Kulut on vedetty jo niin minimiin kuin mahdollista, mutta ruokaan mulla menee rahaa, koska ei ole mahdollista, että alkaisin syödä ravintoköyhää ruokaa.
Ap
Syötkö normaalisti? Jos on runsas ylensyönti niin sehän näkyy kaikessa. Hoida itsesi kuntoon ja hanki kumppani jonka kanssa jakaa laskut. Leikkaa se hiton luottokortti roskiin. Lopeta itsellesi valehtelu että ravinteikas ruoka olisi niin kallista että se on velkojesi syy.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on yksi helpoimmista asioita joilla voi kohentaa taloudellista tilannetta. Jos et yhtään seuraa kilohintoja aloita seuraavalla kauppareissulla. Jotkut hedelmät,marjat ja yrtit on tuhottoman kalliita. Jotkin taas edullisia.
Jos sinulla on useampaa velkaa niin velkojen yhdistäminen on hyvä idea jos saat sen kohtuullisella korolla ja kk erällä. Silloin tulee vain yksi lyhennys kk.
Yleensä jokainen täysjärkinen vähävarainen katsoo ensimmäisenä kilohinnat ja ostaa hevistä halvimmat. Älä opeta äitiäsi naimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Syötkö normaalisti? Jos on runsas ylensyönti niin sehän näkyy kaikessa. Hoida itsesi kuntoon ja hanki kumppani jonka kanssa jakaa laskut. Leikkaa se hiton luottokortti roskiin. Lopeta itsellesi valehtelu että ravinteikas ruoka olisi niin kallista että se on velkojesi syy.
En ole väittänyt, että ruoka olisi syy mun velkoihin. Jotain järkeä nyt. En vaan voi alkaa millekään puuro ja lanttu -kuurille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole väittänyt, että ruoka olisi syy mun velkoihin. Jotain järkeä nyt. En vaan voi alkaa millekään puuro ja lanttu -kuurille.
Ap
Älä välitä, nuo ovat syömäköyhien ihmisten neuvoja. Todnäk kommentoijalla itsellään on taipumusta ylensyöntiin, joten hän olettaa muidenkin tekevän näin. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos sen kummemmin jälkeä jättämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Älä välitä, nuo ovat syömäköyhien ihmisten neuvoja. Todnäk kommentoijalla itsellään on taipumusta ylensyöntiin, joten hän olettaa muidenkin tekevän näin. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos sen kummemmin jälkeä jättämättä.
Moni ilmeisesti olettaa, että kaikki köyhät on elämänhallintaongelmaisia ja ylipainoisia. Mä olen kolmen kilon päässä alipainosta, joten en todellakaan aio vähentää syömisiä.
Ap
Miksi huudat tällaista, kun selvästi on luettavissa, ettei ap ole työkykyinen. Et edes tiedä, mikä sairaus hänellä on. Sehän voi iskeä sinuunkin. Joku vitsi varmaan teidän persujen parissa.