Mitä tekisitte mun tilanteessa? (Pitkä työttömyys ja talousvaikeudet)
Olen ollut jo useamman vuoden pois työelämästä sairauksien takia ja elämä on kutistunut todella kapeaksi, kun ei ole rahaa tai toimintakykyä juuri muuhun kuin kotona olemiseen, ja kaiken lisäksi näistä minirahoista pitää lyhentää vielä luottokorttivelkaa ja opintolainaa (lyhennysvapaa päättyy juuri). Yritänkö vielä saada kuntoutustukea tai jotain, vai annanko vaan kaiken mennä ulosottoon ja elän koko loppuelämäni kakkosluokan kansalaisena? En oikein keksi enää muita vaihtoehtoja, koska eniten elämää rajoittavalle sairaudelle ei oikein ole tehtävissä mitään.
Kommentit (47)
eli miten sairaudet rajoittavat kaikkea tekemistä- ja miten enempi rahhaa poistaisi ne esteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sairas olet niin eläkkeelle.
Sitä mahdollisuutta ei nykyään enää ole, neliraaja-halvaantunutkin on täysin työkykyinen, voi kouluttautua tekemän softaa hampaiden välissä olevalla joystikillä.
Erityisesti työttömiltä sairaseläkemahdollisuus on poistettu, vain Työterveyslääkärin B-todistus voi johtaa positiiviseen eläkepäätökseen.
Te toimistossa kun työskentelin viimeksi vuonna 2017, niin meillä oli kyllä mahdollisuus lähettää työnhakija terveystarkastukseen ja sitä kautta kuntoutuslääkärille, joka tarvittaessa voi tehdä eläkelausunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sairas olet niin eläkkeelle.
Sitä mahdollisuutta ei nykyään enää ole, neliraaja-halvaantunutkin on täysin työkykyinen, voi kouluttautua tekemän softaa hampaiden välissä olevalla joystikillä.
Erityisesti työttömiltä sairaseläkemahdollisuus on poistettu, vain Työterveyslääkärin B-todistus voi johtaa positiiviseen eläkepäätökseen.
Mä pääsin pari vuotta sitten tk eläkkeelle 20 vuotta jatkuneen psykoosisairauden vuoksi
Ikuinen uni on köyhän ainoa ulospääsy
Työttömänä on vaikeampi päästä tk-eläkkeelle kuin työllisenä (vaikka siis olisikin sairauspäivärahalla tms). Miten sun työkykyä on testattu? Jos jotain on muuttunut, niin sitten vaan hakemaan kuntoutusta ta sitten myöhemmin uudestaan sitö sairauspäivärahaa. Velkaneuvojalle nyt ainakin kannattaa hakeutua ekana.
Itse sain velkajärjestelyn 35-vuotiaana ja siihen nollaohjelman, kun maksukyky oli negatiivinen. Muussa tapauksessa jos voi jotain maksaa, se on nykyään kolmevuotinen.
Olin toki saanut vuotta aiemmin eli 34-vuotiaana toistaiseksi voimassa olevan tk-eläkkeen. Ei tällä ruhtinaiksi elä, mutta kun ei ole lainkaan velkaa niin on vapaus tehdä mitä vaan. Nettona tulee kuitenkin ihan karvan vajaa 1700 € ja lisäksi saan opiskelija-alennukset.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä on vaikeampi päästä tk-eläkkeelle kuin työllisenä (vaikka siis olisikin sairauspäivärahalla tms). Miten sun työkykyä on testattu? Jos jotain on muuttunut, niin sitten vaan hakemaan kuntoutusta ta sitten myöhemmin uudestaan sitö sairauspäivärahaa. Velkaneuvojalle nyt ainakin kannattaa hakeutua ekana.
Itse sain velkajärjestelyn 35-vuotiaana ja siihen nollaohjelman, kun maksukyky oli negatiivinen. Muussa tapauksessa jos voi jotain maksaa, se on nykyään kolmevuotinen.
Olin toki saanut vuotta aiemmin eli 34-vuotiaana toistaiseksi voimassa olevan tk-eläkkeen. Ei tällä ruhtinaiksi elä, mutta kun ei ole lainkaan velkaa niin on vapaus tehdä mitä vaan. Nettona tulee kuitenkin ihan karvan vajaa 1700 € ja lisäksi saan opiskelija-alennukset.
Oho, unohtui että se nollaohjelma oli siis viisivuotinen.
Mitä väliä luottotiedoilla!! Et ole kuitenkaan hakemassa asuntolainaa joten anna mennä, et tee niillä yhtään mitään!!