Professori Suomen taloustilanteesta: Nyt ei pidä antaa mitään tukia maastoautolla ajalevalle keskiluokalle
Trumpin hyökkäys Iraniin ja Hormuzinsalmen kriisi uhkaa pitkittää raaka-aineiden tarjontalamaa kuukausiksi, jopa vuosiksi.
– Nyt sataa kaatamalla tupaan, sanoo Pellervon taloustutkimuksen (PTT) tutkimusjohtaja, professori Olli-Pekka Ruuskanen ja jatkaa, että Suomella on ollut hirveän huono tuuri.
Suomen talous ei ole kasvanut vuosikausiin, julkinen talous kireällä ja työttömyys korkealla.
Nyt käynnissä oleva tarjontashokki ei lupaa hyvää.
- Vähäisetkin toiveet talouden elpymisestä näyttävät yhä epätodennäköisemmiltä, sanoo Ruuskanen.
https://yle.fi/a/74-20220449?origin=rss
Rikkaiden veroalet on peruttava.
Kommentit (146)
Keskiluokka kupataan kuoliaaksi. Maksaa viulu mutta ei saa bastineeksi kuin uusia veroja ja kallistuvia hintoja. Keskiluokka on tämän myötä uudet köyhät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kansa on niin hölmöä että menee täysin talousosaamattomia demareita kuitenkin äänestämään, ainoaksi ratkaisuksi jää että Stubb julistaa suomeen poikekkeustilan ja nimittää talousasiantuntijoista koostuvan hätätilahallituksen.
On tunnustettava tosiasiat. Demareiden voimin ja kyvyin tätä sotkua ei ratkaista.
Seuraavien vaalien kertoo minulle siitä että Suomessa on niin paljon kaikilla valtion tukitoimilla eläviä että tällainen tulos on mahdollinen. Kaikki verovaroilla töissä olevat ja muut tukien saajat voivat määrällään ratkaista kaikki vaalit, ikiliikkuja on luotu.
Jos minä en olisi töissä valtion varoilla, saisi sinun katalysaattorisi viedä ilman seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei tule koskaan enää nousemaan taantumasta, luulen.
Kulutusjuhlat on ohi.
Mitkä kulutusjuhlat, varsinkaan työssäkäyvällä keskiluokalla, joka maksaa kaiken? Rikkaat ja tukien varassa elävät ovat viettäneet kulutusjuhlaa, varsinkin muualta tulleet ja muut harkinnanvaraisten tukien saavat.
Vieläkö somaleille maksetaan lomamatkat hengenvaaralliseen Somaliaan?
Miksi se työssäkäyvä keskiluokka on se, joka aina saa kärsiä? Ahkeruudesta rangaistaan. Ihan haluan huomauttaa päättäjille, että elämää on Suomen rajojen ulkopuolellakin. Jos keskiluokan elämä kurjistetaan, niin miksi kukaan tänne jäisi? Omille lapsilleni olen jo sanonut, että lukevat kielet hyvin, eikä ole mitään syytä jäädä tänne persreikään, jos elämä on kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei tule koskaan enää nousemaan taantumasta, luulen.
Kulutusjuhlat on ohi.
En haluaisi olla näin skeptinen ja koskaan on liian painava sana. Sadan vuoden kuluttua Suomi saattaa olla jälleen maailman huipulla tai sitten ei, välttämättä koko Suomea ei silloin ole olemassa edes.
Jos mietitään kuitenkin lyhyttä aikaväliä, tyyliin 10 vuoden päähän, niin on vaikea nähdä että miten Suomi saataisiin taas oikeille urille sinä aikana niin että velkaantuminen saataisiin hallintaan ja ennen kaikkea että talouskasvu saataisiin riittävälle tasolle. Ja kellään ei tunnu tähän olevan edes keinoja.
Ei koske lama julkisen sektorin pullasorsia suojatyöpaikoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kansa on niin hölmöä että menee täysin talousosaamattomia demareita kuitenkin äänestämään, ainoaksi ratkaisuksi jää että Stubb julistaa suomeen poikekkeustilan ja nimittää talousasiantuntijoista koostuvan hätätilahallituksen.
On tunnustettava tosiasiat. Demareiden voimin ja kyvyin tätä sotkua ei ratkaista.
Seuraavien vaalien kertoo minulle siitä että Suomessa on niin paljon kaikilla valtion tukitoimilla eläviä että tällainen tulos on mahdollinen. Kaikki verovaroilla töissä olevat ja muut tukien saajat voivat määrällään ratkaista kaikki vaalit, ikiliikkuja on luotu.
Jos minä en olisi töissä valtion varoilla, saisi sinun katalysaattorisi viedä ilman seurauksia.
Aikalailla sen voi viedä jo nyt. Poliisien resursseja on leikattu jo niin paljon, että kun et jää rysän päältä kiinni, niin se on sun ja sama monessa muussakin, kuten polkupyörissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei koske lama julkisen sektorin pullasorsia suojatyöpaikoissaan.
Se nyt on aina niin, että toisten työpanoksen arvoa ei nähdä. En nyt sanoisi, että lääkäreitä, poliiseja, opettajia tai sairaanhoitajia nyt olisi ihan ylenmäärin. Kyllä siellä julkisella nimenomaan käytännön työtä tekevillä työmäärä on kasvanut ylisuureksi. Sen sijaan hallintohimmeliä voisi purkaa isostikin.
"On outoa, ettei keski- ja suurituloisten lapsilisiä ole poistettu, eikä asiasta ole edes keskusteltu. Leikkaukset on suunnattu vain köyhimpiin, kun noilla olisi saatu iso säästö aikaan ilman että kenenkään tarvitsisi joutua hätään."
Tätä olen ihmetellyt vuosikausia. Lapsilisät on tabu ja ilmeisesti poliitikot pitävät sitä poliittisena itsarinaa, jos moista ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on se keskiluokka joka tätä maata pyörittää, ei rikkaat eikä köyhät.
Joo, keskiluokka ja erityisesti naiset raatavat niska limassa eikä niille jää verojen jälkeen käteen mitään.
Kaikkein pahimmassa tilanteessa ovat ne keski-ikäiset naiset jotka taistelevat töissä pitääkseen työpaikkansa, hoitavat perheen ja lapset ja sen päälle vielä ikääntyvät vanhempansa.
Ja nyt persut veivät näiltä loppuun ajetuilta naisilta kaiken toivon kun heikensivät kotitalousvähennystä niin ettei ole varaa palkata kotiapua vanhemmille tai kotiin.
Kotalousvähennyksen heikennys oli ylivoimaisesti tyhmintä mitä persut ovat tehneet.
Polttoaineen ostoa ei oikein kannata tukea. Toisaalta polttoaineen hinta nousi ja ainakin meillä seuranta osoittaa että olemme ajaneet kuukauden aikana vähemmän kuin koskaan viimeisen neljän vuoden aikana. Samalla huomaan, että emme ole ostaneet mitää muuta kuin ruokaa. Eli ei vaatteita, tavaroita, emme ole käyneet ulkona syömässä, emme ostaneet mitään palveluita. Tilillä näyttää olevan nyt reilu 3000euroa enemmän rahaa kun kuukausi sitten. Vaikka osan rahasta tuleekin säästää isoja hankintoja varten (koska emme osta mitään velaksi), niin arvioni mukaan 1000-1500 euroa on tullut kulutettua vähemmän. Se on pois monelta yritykseltä. Yksi kuukausi tuskin ajaa ruokapaikkoja tai vaatekauppaa konkurssiin, mutta ehkä se tuntematon este talouskasvulle on juuri tässä? Ja kun ihminen oppii olemaan vain kotona eikä enää koe tarvetta kuluttaa, työpaikkoja alkaa kadota. Ilmaston ja maapallon kannalta varmasti ihan hyvä juttu, mutta kun ei ole kulutusta niin ei taida olla rahaa myöskään tukea köyhien ja heikommassa asemassa olevien kulutusta? Ketään ei voi pakottaa kuluttamaan ja jos yleinen tilanne kannustaa vähentämään kulutusta, se saattaa olla pitkässä juoksussa haitallista koko yhteiskunnalle.
Mutta mitäs keskiluokan Tuki-Hessu siihen sanoo?
Vierailija kirjoitti:
"On outoa, ettei keski- ja suurituloisten lapsilisiä ole poistettu, eikä asiasta ole edes keskusteltu. Leikkaukset on suunnattu vain köyhimpiin, kun noilla olisi saatu iso säästö aikaan ilman että kenenkään tarvitsisi joutua hätään."
Tätä olen ihmetellyt vuosikausia. Lapsilisät on tabu ja ilmeisesti poliitikot pitävät sitä poliittisena itsarinaa, jos moista ehdottaa.
Lapsilisät on tarkoitettu tukemaan koko kansan lasten hankintaa.
Ja koulutettuja fiksuja ihmisiä pitäisi erityisesti kannustaa lasten tekoon , kun heillä on parhaat edellytykset lapsia hyvin hoitaa. Pystyvät siirtämään ne omat hyvät tapansa ja henkisen pääomansa jälkeläisilleen.
Miksi ihmeessä vain yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevien lisääntymistä pitäisi tukea ?
Yhtälailla akateemisesti koulutetun nuoren parin talous menee sekaisin jos opinto-ja asuntolainojen maksu häiriintyy yllättävästi äitiysvapaiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni päivähoitomaksujen pitäisi olla samat tulotasosta riippumatta. Sama kunnan palvelu ei voi olla eri hintainen eri ihmisille. Hyvätuloiset maksavat palvelusta enemmän jo verojenkin muodossa.
Olen myös sitä mieltä, että työttömien lapsilla pitäisi olla oikeus vain puolipäivähoitoon. Vanhemmat voivat ottaa omien lastensa hoidosta enemmän vastuuta, jos he ovat kotona. Varsinkin tässä valtion taloustilanteessa.
Mielestäni verotuksen pitäisi myös olla tasapuolista. Yksi veroprosentti kaikille. Siinähän se suhteutuu jo tulotason mukaan. Lapsilisä voitaisiin korvata verohelpotuksilla lapsiperheille. Kannustaisi ihmisiä käymään töissä ja elättämään itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla sen voi viedä jo nyt. Poliisien resursseja on leikattu jo niin paljon, että kun et jää rysän päältä kiinni, niin se on sun ja sama monessa muussakin, kuten polkupyörissä.
Poliisien määrärahat ovat nousseet vuosittain jo pitkään mutta kun some ja auton penkki ovat niin kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Olisi todella outoa kannustaa vain yhteiskunnan vähäosaisiä lisääntymään.
Eli esim. jos sorrut huumeisin, menetät työpaikkasi ja asuntosi, valtio palkitsisi sinua tuella jonka saa jos vaan teet lapsia ???
Vierailija kirjoitti:
Miksi se työssäkäyvä keskiluokka on se, joka aina saa kärsiä? Ahkeruudesta rangaistaan. Ihan haluan huomauttaa päättäjille, että elämää on Suomen rajojen ulkopuolellakin. Jos keskiluokan elämä kurjistetaan, niin miksi kukaan tänne jäisi? Omille lapsilleni olen jo sanonut, että lukevat kielet hyvin, eikä ole mitään syytä jäädä tänne persreikään, jos elämä on kurjaa.
Millä perusteella joku KTM on ahkerampi, kuin joku vuoroduunia painava tehdasduunari?
Vierailija kirjoitti:
Vaan pitää vielä runsaammin avustaa laittomia maahantulijoita. Kiitos, sanoo veronmaksaja, jolta menee 33 prosenttia kaukaa tulleiden elättämiseen.
Laiton maahantulija. Siinä täysin käsittämätön tyhmyys. Vielä rahoitetaan verorahoista tällaista. Pakko olla vihervasurien aikaansaannosta. Lopettakaa tukivassarit se ulina, jos ei teille enää riitä rahaa.
Yhtään ulkomaalaista ei Suomeen saa ottaa kun rahat loppu!
No pitäisi tietysti vähintään 1 rengas maatoautosta luovuttaa köyhille vihreille nijoille.
Mieluummin kyllä kuuntelisi vaikka taloudellisia neuvoja, miten suomalaiset voisivat paremmin, kuin toisilta varastamista.
Ihan oikeasti pelottaa, että ollaan menosa jonnekin p-korean hirmuhallintoon.