Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Syöpäsairaalle Arttu Lampiselle 6kk elinaikaa ja saattohoito: Ei suostunut, hoito Saksasta ja elänyt 6 vuotta

Vierailija
17.04.2026 |

https://yle.fi/a/74-20219894

Lopulta rahaa meni omasta pussista 50 000€ ja syöpä on selätetty. Suomessa julkinen terveydenhuolto kieltäytyi syövän hoidosta ja sanoi että kuolema odottaa.

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samaa Eurooppaahan me ollaan ja palveluita karsitaan muutenkin syrjäkyliltä. Menkää sinne Saksaan jos haluatte niitä palveluita. Ei syöpäsairaaloita ihan joka pitäjässä kannata pitää.

Vierailija
142/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse olen koko ikäni kerännyt säästöjä juuri tälläisiä tilanteita varten👍👍 Otsikon tapaus olisi ollut täysin turha kuolema, Suomessa valtio ei todellakaan ole kansalaista varten.

Mistä kuvittelit, että jossain muualla on senkään vertaa terveydenhuoltoa?

Miksihän se eläkeläiset ramppaa esim. espanjasta täällä hoidattamassa itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla ei ole Suomessa mitään väliä ja kaikki suomalaisten rahat on kannettu rikkaille EU maille ja rikkaalle rahastavalle EU eliitille sekä Ukrainan hallinnolle; nyt olisi perittävä takaisin näitä valtavia summia nopeasti ja pidettävä suomalaisten puolta

Pidä turpas kiinni Iikori. Ja vielä parempi: häivy!

Vierailija
144/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti sairasti ALS, moni ei varmaan tiedä mutta kaikista sairauksista se kauhein mitä löytyy. Viime hetkillä sanottiin ettei voi antaa kovia uni/kipulääkkeitä kun voi tulla niistä riippuvaiseksi tai voi tulla maksaoireita/ sydänkohtaus/hengitysvaikeuksia.

Hän ei pystynyt kommunikoimaan lainkaan, 3 hoitajaa tarvittiin vaipan vaihtoon/asennon siirtoon. Huusi hirveetä huutoa aina kun joku koski. Hirveät krampit yötä päivää. 
Tässä valtiossa on jotain tosi pielessä. Ensinnäkin kaikilla pitää olla oikeus eutanasiaan ja kivunhoitoon. Piste.

Lähes samaa meillä. Mutta ei vielä niin pitkällä. Minä haluan, että elämä on ja että elämä on jokaiselle yhtä tasa-arvoista. Olkoon mikä sairaus tahansa.

Vierailija
145/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tarinassa jokin nyt mättää. 

Vierailija
146/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No samaa Eurooppaahan me ollaan ja palveluita karsitaan muutenkin syrjäkyliltä. Menkää sinne Saksaan jos haluatte niitä palveluita. Ei syöpäsairaaloita ihan joka pitäjässä kannata pitää.

Hoh, on niin ylimalkainen  kirjoittaja. Vaikka kuinka terveesti eläisi, niinsairaudet tulee kun ovat tullakseen. Minä rukoilen päivittäin terveyttä myös lähimmäisilleni. 

Vierailija
147/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpähoidot pitäisi kustantaa valtion takaamalla lainalla. Tietenkään pitkään tuilla eläjille lainaa ei tulisi myöntää. Voisi motivoida töihinkin.

Vierailija
148/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse olen koko ikäni kerännyt säästöjä juuri tälläisiä tilanteita varten👍👍 Otsikon tapaus olisi ollut täysin turha kuolema, Suomessa valtio ei todellakaan ole kansalaista varten.

Mistä kuvittelit, että jossain muualla on senkään vertaa terveydenhuoltoa?

Miksihän se eläkeläiset ramppaa esim. espanjasta täällä hoidattamassa itseään.

Espanjassa on kuulemma hyvä julkinen palvelu. Käyvätkö yksityisellä Suomessa, jotta nopeuttavat toimintoja?

Vierailija
149/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään siis edelliseen viestiini, se on harvinainen tauti ja sitä ei myöskään seulota NIPT-testissä. Se on harvinainen geneettinen sairaus.

Mutta miksi sitä hoidetaan, jos vain harvat sairastuvat? 

Saako sinut jättää kuolemaan jos sinulle puhkeaa harvinainen sairaus?

Monet jätetään kuolemaan. 

Ei ainakaan vanhuksia.

Oli pakko lopettaa geriatrinen hoitotyö."Hoidimme" ihmisiä, jotka olivat maanneet sängyssä esim seitsemän vuotta. Maanneet siinä tilassa etteivät kykene kommunikoimaan.

Pelkkä kosketus sai potilaat huutamaan täysin epäinhimillisesti. 

Potilaat myös kaivoivat ulostetta vaipoistaan ja levittävät sitä ympäri sänkyä.

Se, että puhdisti vanhusten silmiä ja suuta ulosteesta oli arkipäivää.

Haluaisitteko itse elää noin?

Tuskin juuri kukaan haluaisi. Ihmisellä pitäisi olla oikeus tehdä eutanasiatestamentti tuollaisia toivottomia tilanteita varten. Säästyvät rahat voitaisiin käyttää esimerkiksi syöpähoitoihin. 

On julmaa kirjoittaa noin, säästyisi rahat syöpätoimiin. Säästyisi ja säästyisi hirveän paljon jos nämä maa hantulijat laitettaisiin itse maksamaan sosiaalimaksut ja asuntoina olisi kauniita parakkeja jossain kauniilla paikalla, mutta ei Espoon alueen uusissa kerrostaloissa, sinne on omia kansalaisia ja siististi eläviä ovatkin. 

Vierailija
150/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpähoidot pitäisi kustantaa valtion takaamalla lainalla. Tietenkään pitkään tuilla eläjille lainaa ei tulisi myöntää. Voisi motivoida töihinkin.

Voisi tutkia sitä, miksi syöpähoidot ovat niin hirveän kalliita. Niihin voi kyllä vaikuttaa, mutta kun ei ole muuta hoitoa niin hinta on sitten ihan hihasta.

Vierailija
151/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollainen hoito onnistuu ulkomailla, se onnistuu muuallakin? Maksaan?

Vierailija
152/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen henki, tai ainakin suomalaisen ihmisen, on tunnetusti hyvin halpa Suomessa, joten ei yllätä. Heti kun valtio kokee, että kulutat enemmän kuin tuotat, sinut viskotaan roskikseen. 

Vanhustyötä tehneenä olen vahvasti eri mieltä. Todella karua katsottavaa.

Oma isäni on ollut vuodepotilaana nyt viisi vuotta. On pelkkää luuta ja nahkaa. Ei ymmärrä juurikaan mitään. On pelokas ja ahdistunut.

Vierailija
153/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nyt jo eläköityneellä työkaverilla todettiin pahanlaatuinen syöpä alapäässä. Lääkärit totesivat, että ei ole enää mitään tehtävissä ja pahoittelivat. Työkaverini alkoi tutkimaan itse onko asia todella näin? Sen seurauksena hakeutui sen jälkeen Sveitsiin yksityiseen syöpäsairaalaan, jossa oli tähän erikoistuneita lääkäreitä ja hoitoja. Sai tarvittavat hoidot 50/50 ennusteella ja selvisi. Toki tämä kustansi hänelle yli 100 000 frangia, mutta on tämän jälkeen ollut ihan täysillä toimintakykyinen ja elävien kirjoissa jo kolmatta vuosikymmentä. 

Eli jos on varallisuutta, niin silloin voi yrittää saada hoitoja muualta. Eikä Suomessa lääkäreillä aina ole sitä kaikkea tarvittavaa tietoa. 

Vierailija
154/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
155/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia lekureita vtuttaa kun eivät saaneetkaan päättää hänen elämästään.

Vierailija
156/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi mielessään miettiä miten 610000 vieraskielistä vaikuttaa hoitojonoihin.

Vierailija
157/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että oli jemmassa 50 tonnia. Kaikilla ei ole jolloin tulee noutaja nyky-Suomessa.

No ei se raha kokonaan itseltä tullut, siinähän oli rahaa myös pienkeräyksestä ja ystäviltä.

Vierailija
158/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen henki, tai ainakin suomalaisen ihmisen, on tunnetusti hyvin halpa Suomessa, joten ei yllätä. Heti kun valtio kokee, että kulutat enemmän kuin tuotat, sinut viskotaan roskikseen. 

Oma isäni on ollut vuodepotilaana nyt viisi vuotta. On pelkkää luuta ja nahkaa. Ei ymmärrä juurikaan mitään. On pelokas ja ahdistunut.

:(

Vierailija
159/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut uutta syöpähoitoa täällä Helsingissä. Hoito maksaa 200e/päivä, Kela korvaa. Enkä ole edes nuori mies.

Toihan on ihan peanuts. Vaikea uskoa että tuo olisi koko hinta, lääkärin tuntipalkkakin on enemmän. Onko toi 200 omavastuu, jonka vähävaraisille korvaa Kela? 

Vierailija
160/171 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä kamalaa. Oma rakas isäni oli se ahkera ja tekevä sekä hyväntahtoisin ihminen jonka olen tavannut.

Nyt hän makaa kuudetta vuotta petipotilaana. Ei pysty kommunikoimaan.

Tänään kävin isää katsomassa. Hätääntynyt ja kärsivä vanhus.

Minun ihana isä ei ikinä olisi tuollaista loppua itselleen halunnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän