Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä näitä nykyisiä järjettömiä hintapyytntöjä eläimistä

Vierailija
17.04.2026 |

Ihan älytöntä. Siis kodittomat.infossa viisi koditonta, omistajaltaan huostaanotettuja koiria, hinta "600-1000€, viranomainen vielä miettii hintaa". Siis oikeasti? Tai Torissa 5-vuotias sekarotuinen, kouluttamaton schäferinsukuinen 1800€. Eikö näissä tapauksissa tärkeintä olisi saada uusi, välittävä koti niille eläimille eikä rahastaa? En yhtään ihmettele, että Suomessa kodittomien eläinten määrä vaan lisääntyy. 

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen. Ystäväni yritti kaupitella vanhemmilleni melkein 4-vuotiasta koiraa. Se oli hänellä sijoituksessa, eli kävi kasvattajalla tekemässä parit pennut ja sitten sterkattiin. Hintapyyntö 2000 e.

Ei kiitos.

Vierailija
82/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet köyhä   Sinulla ei ole varaa pitää minkäänlaista eläintä. Hyvä että maksavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin etsimään aikuiselle kissalle uuden kodin. Laitoin hinnan ilmoitukseen ja sain neljä yhteydenottoa, joista heti yksi nousi yli muiden. He tulivat käymään, ja kissa lähti heidän mukaansa, ilmaiseksi.

Halusin varmistaa että kissaa ei kukaan ota vain siksi, kun halvalla saa.

Vierailija
84/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkkien bisnes

Näin on ja melkein järjestäen kyseessä joku pitti/staffi/tms. sekoitus. Piskejä joilla kukaan ei mitään tee ja joita suurin osa ei osaa kouluttaa. Menevät tietenkin muille narkeille tai vast. alemmalle rodulle. Valitettavasti. 

Vierailija
85/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten voi maatiaiskissanpennut maksaa Torissa yli 500€!?

Hyvä että maksaa. 

Miksi se on hyvä? Samaan aikaan niitä epätoivottuja maatiaiskissan pentuja hylätään (muistatteko Seinäjoen tapauksen?), tapetaan ja hukutetaan.

No juurikin sen takia, ettei kissoja päätyisi näille uuvateille jotka eivät huolehdi kastraatiosta.

Miten sen kissan korkea hinta tuohon vaikuttaa? Voin minäkin kaivaa vaikka sen tonnin jostain ja ostaa kissan tai koiran. Kertooko se siitä, että olen välittävä ja rikas? No ei.

Ap

Ei tässä haeta rikkaita, vaan niitä joilla on varaa kuluihin. Jos sulla on se tonni siihen eläimeen, niin sulla varmaan on halu pitää siitä huolta ja olet laskenut muitakin kuluja. Ihminen jolla on mitään elämänhallintaa tekee hankintoja omien maksuvarojen puitteissa. Jos raavit kasaan tonnin viimeisistä varoistasi vain saadaksesi sen koiran, mutta et ole budjetoinut muita menoja ja omaa elämääsi, niin sitten sulla on vaan rahankäytön ongelma. Onhan näitäkin, valitettavasti.

Itse maksoin aikoinaan koirasta 50 euroa. Minulla oli todellakin halu pitää siitä huolta, se söi hyvää ruokaa, pääsi isoille lenkeille ja retkeilemään. Työttömänä ollessanikin se söi hyvin, ja pääsi eläinlääkäriin aina kun oli tarvetta, mm. 800 euron hammasoperaatioon ja tehohoitoon, joka maksoi 1200 euroa parilta päivältä.

Koiran kallis hankintahinta ei takaa mitään, se kertoo pelkästään siitä, että myyjä haluaa siitä paljon rahaa. Se, että hoitaa koiraa hyvin, on pelkästään asennekysymys, on sitten kyseessä rikas tai köyhä. Silloin ne rahat raavitaan kokoon vaikka mistä, jos koiran hoito sitä vaatii.

Tässähän se kiteytettynä.

Vierailija
86/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan selvä juttu, mutta kyllä noi hinnat on silti aika kovia, kun vertaa rotukoiran pentujen hintoihin. Kyllä sekarotuisesta aikuisesta pitäis pyytää vähemmän. 

En oo AP mutta oon kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. 

Jos rotukoiran pentu maksaa 1500-2500e, riippuen rodusta,  niin aikuisen rotukoiran hinta on yleensä -50%. 

Sekarotuisesta aikuisesta koirasta mun mielestä ihan maksimi on 500e. 300e olis kohtuullinen. 

Vierailija
87/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta on määritetty niin korkeaksi etteivät päädy millekään sosiaalitapauksille. Älä osta jos ei ole varaa. 

lapsilisäkin pitäisi korvata lapsiverolla, jotta kaikki tuillaelävät sosiaalipummit eivät lisääntyisi kuin kanit.

Vierailija
88/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan selvä juttu, mutta kyllä noi hinnat on silti aika kovia, kun vertaa rotukoiran pentujen hintoihin. Kyllä sekarotuisesta aikuisesta pitäis pyytää vähemmän. 

Jos rotukoiran pentu maksaa 1500-2500e, riippuen rodusta,  niin aikuisen rotukoiran hinta on yleensä -50%. 

Sekarotuisesta aikuisesta koirasta mun mielestä ihan maksimi on 500e. 300e olis kohtuullinen. 

Tai ihmisten pitäisi tottua maksamaan (vastuullisten kasvattajien, terveistä) rotukoirista enemmän. 

Vierailija
89/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet köyhä   Sinulla ei ole varaa pitää minkäänlaista eläintä. Hyvä että maksavat. 

Okei. Mulla niitä eläimiä on tällä hetkellä kolme. Mutta hienoa, että sinä tiedät sekä lemmikieni että rahatilanteeni määrät.

Ap

Vierailija
90/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ihmisten pitäisi tottua maksamaan (vastuullisten kasvattajien, terveistä) rotukoirista enemmän. 

Miksi ä?

Vierailija
91/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on tottuneet siihen että eläimiä saa puoli-ilmaiseksi. Se johtaa välinpitämättömyyteen osalla omistajista, koska ei ajatella että eläimen mukana menisi isompaa rahallista panostusta. Kissan voi jättää ulos tai unohtaa mökille jne. Eläimen pito ei ole halpaa, on kohtuullista pyytää eläimestä hinta joka karsii ne joilla ei ole varaa kuin vähimmäismenoihin. Torista en ikinä ostaisi mitään kissoja tai koiria, kasvattajalta tai ehkä eläinsuojelusta kyllä.

Eihän se voitto kuulu silloin sille myyjälle vaan valtiolle, sen jälkeen voidaan ruveta keskustelemaan välinpitämättömyyden merkityksestä.  

Pentutehtailijat poislukien kyllä minä mielelläni sen rahan maksan kasvattajalle tai eläinsuojalle, jos eläimen olen ostamassa. Kalliista hinnasta huolimatta olen vierestä seurannut kasvatustyötä ja ei siitä ihan hurjia tuottoja tule, kun vähennetään eläinlääkärit ja ruoka yms. menot mitä emän raskaudesta ja pentueesta tulee. Kyllä kasvattaja jonkun palkan ansaitsee, ei tuota työtä voi tehdä muun elämän ohessa ilman mitään korvausta. Eläinsuojelu taas on usein nimenomaan talkootyön, lahjoitusten ja myynnistä tulevien varojen kautta toimiva toiminta. 

Valtio saa voittonsa jos ihminen tuomitaan sakkoihin eläinsuojelurikoksesta. 

Eläinsuojeluyhdistykset eivät aina huoli hylättyä eläintä huostaansa. Jos kyseessä vaikka usein jonnekin kadunvarteen usein jätetty koira, eikä ole maksettu koiran yösijasta Onko se koiran vika yhdistyksen mielestä?

No ei, mutta miten tuo liittyy tähän keskusteluun? Eläinsuojat on ympäri Suomen melko täynnä ja jos kukaan ei edes maksa siitä koiran yösijasta, niin ymmärrän että kapasiteetti vastaanottaa eläimiä on rajallinen. Onneksi koiria aika vähän Suomessa hylätään kadunvarsiin, koira on kuitenkin keskimäärin hyvin arvostettu eläin jonka omistaja haluaa takaisin. 

Lue koko ketju, ennenkuin kommentoit. Minua ennen joku kirjoitti eläinsuojelutoiminnasta, kuinka talkootyönä tekevät hommia, siis ilmaiseksi. Mutta eivät kuitenkaan huoli baarin eteen jätettyä koiraa, kun sen puliveivari omistaja ei maksa koiran säilyttämisestä sikseen kun noutaa sen. Onko silloin kyseessä huoli eläimen hyvinvoinnista vai mitä se talkootyö käsittää? Pitääkö siitä sitten kuitenkin maksaa, vaikka itsekin sanovat talkootyöksi? 

Vierailija
92/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on tottuneet siihen että eläimiä saa puoli-ilmaiseksi. Se johtaa välinpitämättömyyteen osalla omistajista, koska ei ajatella että eläimen mukana menisi isompaa rahallista panostusta. Kissan voi jättää ulos tai unohtaa mökille jne. Eläimen pito ei ole halpaa, on kohtuullista pyytää eläimestä hinta joka karsii ne joilla ei ole varaa kuin vähimmäismenoihin. Torista en ikinä ostaisi mitään kissoja tai koiria, kasvattajalta tai ehkä eläinsuojelusta kyllä.

Eihän se voitto kuulu silloin sille myyjälle vaan valtiolle, sen jälkeen voidaan ruveta keskustelemaan välinpitämättömyyden merkityksestä.  

Pentutehtailijat poislukien kyllä minä mielelläni sen rahan maksan kasvattajalle tai eläinsuojalle, jos eläimen olen ostamassa. Kalliista hinnasta huolimatta olen vierestä seurannut kasvatustyötä ja ei siitä ihan hurjia tuottoja tule, kun vähennetään eläinlääkärit ja ruoka yms. menot mitä emän raskaudesta ja pentueesta tulee. Kyllä kasvattaja jonkun palkan ansaitsee, ei tuota työtä voi tehdä muun elämän ohessa ilman mitään korvausta. Eläinsuojelu taas on usein nimenomaan talkootyön, lahjoitusten ja myynnistä tulevien varojen kautta toimiva toiminta. 

Valtio saa voittonsa jos ihminen tuomitaan sakkoihin eläinsuojelurikoksesta. 

Eläinsuojeluyhdistykset eivät aina huoli hylättyä eläintä huostaansa. Jos kyseessä vaikka usein jonnekin kadunvarteen usein jätetty koira, eikä ole maksettu koiran yösijasta Onko se koiran vika yhdistyksen mielestä?

No ei, mutta miten tuo liittyy tähän keskusteluun? Eläinsuojat on ympäri Suomen melko täynnä ja jos kukaan ei edes maksa siitä koiran yösijasta, niin ymmärrän että kapasiteetti vastaanottaa eläimiä on rajallinen. Onneksi koiria aika vähän Suomessa hylätään kadunvarsiin, koira on kuitenkin keskimäärin hyvin arvostettu eläin jonka omistaja haluaa takaisin. 

Lue koko ketju, ennenkuin kommentoit. Minua ennen joku kirjoitti eläinsuojelutoiminnasta, kuinka talkootyönä tekevät hommia, siis ilmaiseksi. Mutta eivät kuitenkaan huoli baarin eteen jätettyä koiraa, kun sen puliveivari omistaja ei maksa koiran säilyttämisestä sikseen kun noutaa sen. Onko silloin kyseessä huoli eläimen hyvinvoinnista vai mitä se talkootyö käsittää? Pitääkö siitä sitten kuitenkin maksaa, vaikka itsekin sanovat talkootyöksi? 

Ja paljon laiminlyödään eläimiä. On ok että ovat taksoittaneet homman, mutta eläinrakkaus siitä kaukana, jos eivät huoli jotain eläintä, kun omistaja ei ole koskaan maksanut hoitoa. Huomioitavaa myös, että saavat paljon lahjoituksia, esim. Ruokaa.

Vierailija
93/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinten hinta on eläinsuojelussa korkea koska ei haluta että eläimiä otetaan huinoihin oloihin, nää monesti tarvitsee myös terveydenhuoltoa joka pitää pystyä kustantamaan uudessa kodissa. 

Joo,joo! Muttako yksityiset pyytää tonniakin jostain kissan lortista...aivan järjetöntä!

Vierailija
94/105 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinten hinta on eläinsuojelussa korkea koska ei haluta että eläimiä otetaan huinoihin oloihin, nää monesti tarvitsee myös terveydenhuoltoa joka pitää pystyä kustantamaan uudessa kodissa. 

Joo,joo! Muttako yksityiset pyytää tonniakin jostain kissan lortista...aivan järjetöntä!

Aivan lapasestahan noi hinnat ovat karanneet eikä siinä ole kyse mistään muusta kuin ihmisten ahneudesta. Lemmikin korkea hinta ei todellakaan takaa sille hyvää kotia.

Vierailija
95/105 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläin ei ole mikään pakollinen hankinta🤔

Vierailija
96/105 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestäsi lähes 2000€ kouluttamattomasta sekarotuisesta on kohtuullista?

En ole nähnyt mitään että pyydetään lähes 2000 sekarotuisesta... Tonni korkeintaan, yleensähän sekarotuisen hinta on joku 500-750 mitä nyt olen selaillut. Ja ymmärtäähän sen kun on se koira varmasti jotain alunperinkin maksanut ja sitten siihen päälle saa myös koiran tavaroita mukaan ja on siihen koiran rokotuksiinkin mennyt rahaa... Ei se myyjä paljoakaan voitolle jää vaikka myisikin jollain lähes tonnilla koiraansa.

No opettele lukemaan esimerkiksi aloitus. Itse törmäsin just tänään melkolailla samanlaiseen, 1400€ sekarotuisesta 6-vuotiaasta. Ihan sairasta.

Vierailija
97/105 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että maksaa. 

Miksi se on hyvä? Samaan aikaan niitä epätoivottuja maatiaiskissan pentuja hylätään (muistatteko Seinäjoen tapauksen?), tapetaan ja hukutetaan.

No juurikin sen takia, ettei kissoja päätyisi näille uuvateille jotka eivät huolehdi kastraatiosta.

Miten sen kissan korkea hinta tuohon vaikuttaa? Voin minäkin kaivaa vaikka sen tonnin jostain ja ostaa kissan tai koiran. Kertooko se siitä, että olen välittävä ja rikas? No ei.

Ap

Ei tässä haeta rikkaita, vaan niitä joilla on varaa kuluihin. Jos sulla on se tonni siihen eläimeen, niin sulla varmaan on halu pitää siitä huolta ja olet laskenut muitakin kuluja. Ihminen jolla on mitään elämänhallintaa tekee hankintoja omien maksuvarojen puitteissa. Jos raavit kasaan tonnin viimeisistä varoistasi vain saadaksesi sen koiran, mutta et ole budjetoinut muita menoja ja omaa elämääsi, niin sitten sulla on vaan rahankäytön ongelma. Onhan näitäkin, valitettavasti.

Itse maksoin aikoinaan koirasta 50 euroa. Minulla oli todellakin halu pitää siitä huolta, se söi hyvää ruokaa, pääsi isoille lenkeille ja retkeilemään. Työttömänä ollessanikin se söi hyvin, ja pääsi eläinlääkäriin aina kun oli tarvetta, mm. 800 euron hammasoperaatioon ja tehohoitoon, joka maksoi 1200 euroa parilta päivältä.

Koiran kallis hankintahinta ei takaa mitään, se kertoo pelkästään siitä, että myyjä haluaa siitä paljon rahaa. Se, että hoitaa koiraa hyvin, on pelkästään asennekysymys, on sitten kyseessä rikas tai köyhä. Silloin ne rahat raavitaan kokoon vaikka mistä, jos koiran hoito sitä vaatii.

Tässä. Itse en maksanut koirastani yhtään mitään ja silti joka päivä on ruokaa, hyvää ruokaa, seuraa, lenkkeilyä, leikkejä, leluja ja rakkautta. Viimeksi eläinlääkärikäynti hampaiden vuoksi maksoi 946€ ja hoitui. Ihan hyvin siihen nähden, että olen työtön. Eläimen naurattavan kallis hinta ei takaa sitä, että huolta pidetään.

Vierailija
98/105 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Silloin kissaa ei ota ihminen, jolla ei ole siihen varaa. Tutkimusten mukaan ihmiset pitävät paremmin huolta lemmikistä, joka on maksanut. 

Vierailija
99/105 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha karsii ne joilla ei ole varaa hoitaa eläintä joka voi olla jo kovia kokenut ja/tai tarvii jorain erityishoitoa, pelkästään joku erikoisruokavalio maksaa mansikoita, tyyliin voi syödä vain ankkaa ja vitamiinit purkista.

Raha karsii myös ne jotka keräilee/varastaa/ostaa halvalla tietynlaisia koiria joilla sitten tehtaillaan pentuja. Yleensä näille kelpaa pienet ja söpöt muotirodut tai isot vaativat, esim malinois, rotikka, sakemanni ja voimarodut ja sopivat sekoitukset.

Sitten siellä torissa myydään näitä tehtailtuja, hyvällä rahalla koska se on bisnes. Ja kansa ostaa.

Vierailija
100/105 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pentu maksaa tonnin tai kaksi, ei tarkoita sitä, että koiran pennuttaja siitä rikastuisi. Pentujen saaminen tähän maailmaan turvallisesti ja terveellisesti on kallista puuhaa. Siitä 1500 € ei sille kasvattajalle välttämättä jää käteen yhtään kaikkien kulujen jälkeen.