Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EVA: Keskiluokan etuuksia karsittava ja omavastuita lisättävä

Vierailija
17.04.2026 |

EVA lisäisi keskiluokan omavastuita, nostaisi asiakasmaksuja, perisi korkeakouluissa lukukausimaksuja ja asettaisi autoilijoille tietulleja.

Liikenteen veroja voi kiristää, poistaa verohuojennuksia tai määrätä uusia veroja ja maksuja.

Eläkesopeutusta se ehdottaa kahden miljardin euron edestä. Tähän päästäisiin kiristämällä eläkkeiden verotusta noin 250 miljoonalla eurolla vuodessa ja jäädyttämällä työeläkkeiden indeksikorotukset. 

Julkisen terveydenhuollon kanssa päällekkäisistä järjestelmistä kyytiä saisivat työterveys sekä opiskelijoiden terveydenhuolto.

Terveydenhuollon rahoitus muuttuisi vakuutuspohjaiseksi. 

https://yle.fi/a/74-20220908

Kommentit (206)

Vierailija
121/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä jo naurettavaa. Köyhiltä ja vähävaraisilta on leikattu jo kaikki mitä voidaan, niin pakko siirtyä nyt keskiluokkaan. Ahneelle ei riitä mikään. 

Vieläkö Sari Sairaanhoitaja ja Olli Opettaja äänestää työväenpuolue 2.0:a eli Kokoomusta vain koska se tekee heistä hienompia ihmisiä? Vai alkaako jo ymmärrys riittää, että myös työntekijät ovat aina keskiluokkaa...

Keskiluokkaa on jo kurjistettu ihan liikaa: ylläpidämme veroillamme sosiaaliturvaa, mutta itse saisimme tarvittaessa siitä vain murusia. 

Mä olen keskiluokkainen. Olen saanut ilmaiset koulut yliopistoa myöten, äitiyspäivärahat, lapsilisät ja hoitotuet kolmesta lapsesta, lasten kunnallisen päivähoidon murto-osalla todellisista kustannuksista, lasten ilmaisen koulun, terveydenhuollon, hammashoidon oikomahoitoineen jo toisessa sukupolvessa, 

Päivääkään en ole ollut työtön työnhakija. Työskentelen yksityisellä sektorilla. Tuloni ovat keskitasoa ja asun omistusasunnossa. Saan tälläkin hetkellä enemmän etuuksia kuin maksamiani verojen verran, suurimpina lasteni ilmainen peruskoulu ja valtion tukemat harrastukset. Kiitos, Suomi. Tyytyväisenä töihin tänäänkin.

Nythän ehdotetaan, että sun pitäisi maksaa enemmän, muttet saisi kaikkia noita palveluja tai ainakin sun pitäisi maksaa niistä vielä vähän ekstraa.

Vierailija
122/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska otetaan peruskouluihin ja lukioihin lukukaudimaksut ja köyhille lapsille omat julkiset ilmaiskoulut erikseen?

Jos lukukausimaksut otetaan,ne koskevat tasapuolisesti kaikkia. Muuten on jo aivan kohtuutonta. Ainoa vaihtoehto on laittaa köyhien lapset ilmaiseen kouluun ja muut lapset lukukausimaksulliseen. Mutta jos samassa koulussa toiset maksavat ja toiset opetetaan siipeilemään, tämä tullaan tekemään selväksi lapsille. Siinä kohtaa en enää ole korrektisti hiljaa, vaan kerron kenen vanhemmat varastavat meidän rahoja. 

Oikeasti meidän rahoja varastavat ne lapset ja vanhemmat, jotka eivät arvosta ilmaista koulutusta, vaan alisuorittavat ja antavat lapsensakin alisuorittaa. Minä ehdottaisin koulumaksujen rinnalle laajaa stipendijärjestelmää.

En kannattaisi laajaa stipendijärjestelmääkään, koska se maksaa ihan yhtä paljon. Siitä ei tule säästöä, mutta se lisää kuitenkin eriarvoisuutta. En muutenkaan säästäisi perusopetuksesta kuin korkeintaan hyvin vähän, lähinnä kilpailuttamalla oppimateriaalit valtakunnallisesti ja tehostamalla jonkin verran digitaalisten mahdollisuuksien käyttöä siellä missä se on mahdollista, ei ehkä niinkään lasten opetuksessa vaan hallinnoinnissa. 

Korkeakoulut vapauttaisin kilpailulle, eli sallisin yksityisten yliopistojen tulon Suomeen. Ne olisivat lukukausimaksullisia. Mutta samalla ne loisivat julkisrahoitteisille korkeakouluille mahdollisuuden keskittyä suomenkieliseen opetukseen ja niihin aloihin, mitä Suomessa keskeisesti tarvitaan. Karsisin myös korkeakoulujen määrää ja purkaisin duaalimallin, eli yhdistäisin AMK:t ja yliopistot. Ei niitä ole mitään järkeä pitää erikseen, koska se maksaa, eikä niitä muuallakaan tarvita erikseen. Luutuneista asenteista pitäisi nyt luopua ja toimia järkevästi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä niin älyttömän surullista miten saadaan maksava ja ahkera porukka täysin lintattua. Mistä se raha revitään kun maksajilla menee motivaatio? Itselläni ei esim. ole enää mitään kotimaarakkautta jäljellä. Olemme valmiita lähtemään heti kun sopiva kohde löytyy. Alamme mahdollistavat nopeam työllistymisen lähes missä vaan. 

Mitään hyötyä ei tässä perslävessä ole käydä töissä ja ottaa vastuuta itse kun aina kaikki kiristetään pois. Köyhä saa saman tekemättä mitään. Olen alkanut syvästi halveksia vapaamatkustajien luokkaa ja oikeastaan toivon, että joutuvat asuntoloihin ja ruokakuponkien varaan. Mitään sympatiaa ei heru, poislukien onnettomuuksiin joutuneet ja syöpäsairaat. 

Aika moni "vapaamatkustaja" haluaisi töihin. Minkäs teet kun töitä ei ole? Tai jäit työttömäksi sen verran iäkkäänä (yli 50 v) ettei kukaan ota sua töihin enää. 

Tämäpä tämä. Hallitus ja oikeistolaiset puhuvat ja toimivat kuin Suomessa riittäisi työpaikkoja kaikille halukkaille eikä ikäsyrjintää olisi olemassa.

Ja mikähän estää 50-vuotiasta olemaan ja käyttäytymään kuten vastuullinen aikuinen? Estääkö joku sinua perustamasta yritystä tai toimimaan kevytyrittäjänä? Mikset käytä päätäsi ja keksi itse itsellesi töitä? Miksi odotat tumput suorana, että joku muu järjestää asiasi? Tavalliset ihmiset ne muutkin yritykset on perustanut. Ihan yhtälailla voit itse ryhtyä toimeen, eikä vierittää vastuuta muille. 

Millä rahalla työtön ryhtyy yrittäjäksi? 

No minäpä kerron, vaikka ihmettelen ettei ikäisesi vielä osaa itse päätellä.

Aluksi toimit kevytyrittäjänä. Tarjoat laadukasta ja luotettavaa lastenhoitoa, lemmikinhoitoa, pihatöitä, talkkarihommia, maalausta, nurmikonleikkuuta, apua tietotekniikan kanssa, apua tai seuraa vanhuksille, tukiopetusta, kyytiapua, ikkunanpesua, kakkujen tekoa, kotisiivousta, mitä sitten osaatkaan. Hankit sinnikkäästi ensimmäiset asiakkaat. Sitten alat laajentaa. Teet hankintoja voitoilla. 

Et taida ymmärtää kuinka kilpailtua tuollainen "kotiapu" on. Esimerkiksi 4H:n nuoret tekee n. kympillä tunti. Siinä on jonkun viisikymppisen aika turha lähteä tappelemaan vähistä työtehtävistä nuorten kanssa. 

Vierailija
124/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä jo naurettavaa. Köyhiltä ja vähävaraisilta on leikattu jo kaikki mitä voidaan, niin pakko siirtyä nyt keskiluokkaan. Ahneelle ei riitä mikään. 

Vieläkö Sari Sairaanhoitaja ja Olli Opettaja äänestää työväenpuolue 2.0:a eli Kokoomusta vain koska se tekee heistä hienompia ihmisiä? Vai alkaako jo ymmärrys riittää, että myös työntekijät ovat aina keskiluokkaa...

Keskiluokkaa on jo kurjistettu ihan liikaa: ylläpidämme veroillamme sosiaaliturvaa, mutta itse saisimme tarvittaessa siitä vain murusia. 

Mä olen keskiluokkainen. Olen saanut ilmaiset koulut yliopistoa myöten, äitiyspäivärahat, lapsilisät ja hoitotuet kolmesta lapsesta, lasten kunnallisen päivähoidon murto-osalla todellisista kustannuksista, lasten ilmaisen koulun, terveydenhuollon, hammashoidon oikomahoitoineen jo toisessa sukupolvessa, 

Päivääkään en ole ollut työtön työnhakija. Työskentelen yksityisellä sektorilla. Tuloni ovat keskitasoa ja asun omistusasunnossa. Saan tälläkin hetkellä enemmän etuuksia kuin maksamiani verojen verran, suurimpina lasteni ilmainen peruskoulu ja valtion tukemat harrastukset. Kiitos, Suomi. Tyytyväisenä töihin tänäänkin.

Missä nykyään enää saa oikomishoitoa ellei ole todella paha purentavirhe?

Maksoin teinin oikomishoidosta 6000 € yksityiselle. 

Vierailija
125/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi keskiluokkaa yritetään imeä kuiviin. Me ollaan kuitenkin niitä, jotka käyttää palveluja ja pitää rahan kierrossa. Viime aikoina toki koko ajan vähemmän, mutta enemmän se on kiinni siitä, että meidät yritetään imeä kuiviin. Ei tämä talous nouse ikinä, ellei meillä ole ihmisiä, jotka käyttää palveluja. 

Minä ymmärrän. Kun ei ole enää ketään muita, keiltä voi ottaa. Silloin jää jäljelle keskiluokka. Kun teillä on vielä varaa käyttää palveluita, se tarkoittaa että teillä on ylimääräistä rahaa. Tämä yhteiskunta on jo saksittu piloille ja kohta ei jää jäljelle yhtään yritystä, eikä kuluttajaa. En siis kannata tätä.

Eliitiltä ei voi ottaa mitään.

Vierailija
126/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä niin älyttömän surullista miten saadaan maksava ja ahkera porukka täysin lintattua. Mistä se raha revitään kun maksajilla menee motivaatio? Itselläni ei esim. ole enää mitään kotimaarakkautta jäljellä. Olemme valmiita lähtemään heti kun sopiva kohde löytyy. Alamme mahdollistavat nopeam työllistymisen lähes missä vaan. 

Mitään hyötyä ei tässä perslävessä ole käydä töissä ja ottaa vastuuta itse kun aina kaikki kiristetään pois. Köyhä saa saman tekemättä mitään. Olen alkanut syvästi halveksia vapaamatkustajien luokkaa ja oikeastaan toivon, että joutuvat asuntoloihin ja ruokakuponkien varaan. Mitään sympatiaa ei heru, poislukien onnettomuuksiin joutuneet ja syöpäsairaat. 

Aika moni "vapaamatkustaja" haluaisi töihin. Minkäs teet kun töitä ei ole? Tai jäit työttömäksi sen verran iäkkäänä (yli 50 v) ettei kukaan ota sua töihin enää. 

Tämäpä tämä. Hallitus ja oikeistolaiset puhuvat ja toimivat kuin Suomessa riittäisi työpaikkoja kaikille halukkaille eikä ikäsyrjintää olisi olemassa.

Ja mikähän estää 50-vuotiasta olemaan ja käyttäytymään kuten vastuullinen aikuinen? Estääkö joku sinua perustamasta yritystä tai toimimaan kevytyrittäjänä? Mikset käytä päätäsi ja keksi itse itsellesi töitä? Miksi odotat tumput suorana, että joku muu järjestää asiasi? Tavalliset ihmiset ne muutkin yritykset on perustanut. Ihan yhtälailla voit itse ryhtyä toimeen, eikä vierittää vastuuta muille. 

Estää. Osaamisen puute, nimittäin markkinoinnin ja asiakashankinnan osaamisen puute. Ainakin omalla kohdallani, olen kyllä ihan palkkatöissä onneksi. 

Aika paljon estää myös Suomen kotimarkkinoiden heikko tilanne, kysynnän puute. Ei ole järkeä perustaa yritystä, jos ei ole potentiaalisia, maksukykyisiä asiakkaita. 

Tämän kun yhdistää vielä siihen, että Suomen perusturvajärjestelmä rakentuu palkkatyön varaan ja on luotu palkansaajia varten, eikä yrittäjiä varten, niin ei ole mikään ihme, ettei moni ole valmis alkamaan yrittäjäksi tällaisessa tilanteessa. Jos yksityisyrittäjällä olisi esimerkiksi mahdollisuus saada ansiosidonnaista työttömyysturvaa, niin se muuttaisi tilannetta oleellisesti. Soviteltu ansiosidonnainen työttömyysturva toisi turvaa niille kuukausille, jolloin myyntiä ei tulisi tarpeeksi ja toiminta jäisi osa-aikaiseksi yrittäjyydeksi. Moni yrittäjyyttä harkitseva on kuitenkin elämänaikaisesti maksanut työttömyysvakuutusmaksuja ja kassamaksuja useita vuosia, jopa vuosikymmeniä. Eikä ketään normaalia keskiluokkaista ihmistä houkuttele sellainen vaihtoehto, että voi tipahtaa jonkin pelkän yleistuen varaan. Varsinkaan perheellinen ei voi ottaa sellaista riskiä. 

Vierailija
127/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estää. Osaamisen puute, nimittäin markkinoinnin ja asiakashankinnan osaamisen puute. Ainakin omalla kohdallani, olen kyllä ihan palkkatöissä onneksi. 

En ymmärrä, täällä kerrotaan yrittäjien olevan laiskoja ja rikkaita veronkiertäjia, joilla ei ole mitään erikoisosaamista eikä he ansaitsisi rahojaan. Nyt kuitenkin valitat omaa surkeuttasi,  vaikka yrittäjänä sinusta tulisi rikas yhtenä yönä ilman työtä. Erikoista logiikkaa vihervasemmistossa.

-eri-

Vierailija
128/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon että ihmiset jotka tuntevat olonsa syyllisiksi siitä mitä minä olen kirjoittanut ymmärtäisivät että minä en sano tätä koska haluan heille pahaa, vain koska minä uskon että tämä on heidänkin etu ymmärtää, loppu tulee joko hyvällä tai pahalla, hyvällä ei ole pöydällä korttina pelattavissa loputtomiin.

Ongelma ei ole järjestelmä, ongelma on että sen terveydestä ei enää huolehdita, käytännössä jokainen järjestelmä toimii kun se toteutaan oikein, mutta yksikään ei kestä kun mekanismeja ei suojella, kun eliitille sallitaan laillistettu rikos.

Lobbaukset on lahjuksia eli demokratia on kaupan.

Sisäpiirikauppoja ei valvo enää oikein kukaan, eikä niistä vastuusen joudu.

Eturistiriidat sijoituksissa ajaa käytännössä kaikki poliitikot ajamaan vain oman ja kavereidensa lompakkojen etua.

Työn arvo on irroitettu tekemisestä kikkailuun ja vedonlyöntiin pörsseissä.

Valtionvelka valuu suoraan yksityisille lainaajille.

Lähes kaikki valtion tuottava omaisuus on myyty yksityisille.

Ei ole semmoista järjestelmää joka kestäisi tämmöistä määrää korruptiota.

jokainen korruptioon osallistuva aina sen perustelee itselleen näin, "tämä minun korruptio on niin pientä ja kaikkihan sitä tekee", niistä puroista kasvaa iso joki, postin yksityistämisen olisi kestänyt, taksi-alan tuhoamisen myös, julkisten varojen siirtämisen yksityiseen terveydenhuoltoon, tekevän työn lähettämisen halpa-maihin, ulkomaalaisten raijaamisen tänne halpa-työvoimaks jne jne, mutta kaikki yhtä aikaa on se kusinen soppa jossa me nyt uimme.

Tämän tien päässä on se että täältä tuikataan pörssi ja data-keskukset tuleen ja velat nollataan, työnteon välineet ja korruptoituneen oligarkki-porvariston omaisuus jaetaan uudelleen ja heitä jahdataan pitkin maailmaa vuosikymmen vastuuseen, usko euroon katoaa ja markka tulee takas ja me aloitetaan alusta banaanivaltiona.

Näennäisen itsetuhoisia päätöksiä kuten halpa-työvoimaa ulkomailta tehdään tämän prosessin hidastamiseksi, että se tilanne jäisi jonkun muun korjattavaksi ja itse voi laittaa taskut täyteen ja paeta ulkomaille, valitettavasti koko maailma kärsii samasta ongelmasta, missään ei ole kohta turvallista heille. 

Vierailija
129/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se säästö saadaan kun potkitaan kaikki ei-kansalaiset säästösyistä pihalle. Miksi rehelliseltä työntekijältä voidaan aina viedä, mutta näitä mitään tuottamattomia höösätään loputtomiin? 

Koska valtion tavoitteena on tuhota suomalaiset hinnalla millä hyvänsä. Jonka tietenkin suomalaiset itse maksavat.

Vierailija
130/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi keskiluokkaa yritetään imeä kuiviin. Me ollaan kuitenkin niitä, jotka käyttää palveluja ja pitää rahan kierrossa. Viime aikoina toki koko ajan vähemmän, mutta enemmän se on kiinni siitä, että meidät yritetään imeä kuiviin. Ei tämä talous nouse ikinä, ellei meillä ole ihmisiä, jotka käyttää palveluja. 

Minä ymmärrän. Kun ei ole enää ketään muita, keiltä voi ottaa. Silloin jää jäljelle keskiluokka. Kun teillä on vielä varaa käyttää palveluita, se tarkoittaa että teillä on ylimääräistä rahaa. Tämä yhteiskunta on jo saksittu piloille ja kohta ei jää jäljelle yhtään yritystä, eikä kuluttajaa. En siis kannata tätä.

Minä en ymmärrä. Suomea on kansainvälisesti moitittu, kun se verottaa yrityksiä muita maita vähemmän. Eikö se pitäisi korjata ensin?

Lisää veroja yrityksille niin liputkin lähtee Suomesta ja samoin työpaikat. 

Suomi ei hyödy mitään yritystuista vanhalle teollisuudelle. Ruotsissa talous pyörii paremmin kun siellä on ymmärretty aikoja sitten tukea uusia innovatiivisia yrityksiä. 

Veroasteen pienikin nosto on hankalaa, kun lähes kaikki meistä on saatu uskomaan Suomen huippukorkeaan verotukseen ja sen haitallisuuteen. Leikkaamme mieluummin itsemme kuoliaaksi.

Vierailija
131/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi toimit kevytyrittäjänä. Tarjoat laadukasta ja luotettavaa lastenhoitoa, lemmikinhoitoa, pihatöitä, talkkarihommia, maalausta, nurmikonleikkuuta, apua tietotekniikan kanssa, apua tai seuraa vanhuksille, tukiopetusta, kyytiapua, ikkunanpesua, kakkujen tekoa, kotisiivousta, mitä sitten osaatkaan. Hankit sinnikkäästi ensimmäiset asiakkaat. Sitten alat laajentaa. Teet hankintoja voitoilla. 

Et taida ymmärtää kuinka kilpailtua tuollainen "kotiapu" on. Esimerkiksi 4H:n nuoret tekee n. kympillä tunti. Siinä on jonkun viisikymppisen aika turha lähteä tappelemaan vähistä työtehtävistä nuorten kanssa. 

Ei tietenkään kannata. Mikään ei koskaan kannata tai ole mahdollista. Sen te olette päättäneet jo etukäteen ja keksineet sen seitsemän sortin tekosyitä. Tämä olikin virkistävää vaihtelua ettei kannata kun nuoret kuitenkin saa nekin paikat. Yleensä se on selkä, ei kulje julkinen, ei mt kestä, kuka maksaa työvaatteet, ei ole autoa/pyörää/jalkoja, ei pysty syystä x. 

Tämä on juuri se syy miksei tämä maa koskaan nouse. Aikuiset eivät viitsi mitään kun helpommallakin saa kaiken. Jos asumistuki tarkoittaisi asumista osoitetussa asuntolassa tai ruoka ostettaisiin kuponkeja vastaan, ei varmasti olisi sama virsi. Jokainen haluaisi yrittää kaikin keinoin kohentaa tilannettaan. Jotain tälle tukisysteemille pitää tehdä, koska tälläisenään ei mitään uutta synny. 

Suurin osa varmasti palkkaisi moneen näistä hommista ennemmin elämänkokemusta omaavan viisikymppisen. En keksi yhtään syytä miksi teini olisi parempi valinta vaikka lomaseuraksi lapsille. Kerää 3-5 pikkukoululaisen porukka ja vahdi heitä. Teette kepparikisaa, voivat tehdä näytelmiä/leffan, istutatte yrttejä, käytte metsäretkillä, puistoissa, pelaatte, käytte kirjastossa/ilmaisretkillä/maalaatte/askartelette liiteristä ja sanomalehdestä niin ei maksa edes juuri mitään... voivat ottaa omat eväätkin mukaan. 

Ryhdistöytykää nyt! Eikä kaiken tarvitse olla äärettömän tuottavaa, pääasia on aloittaa jostain, saada jalkaa taas työelämän ovenväliin ja kerryttää tyytyväistä asiakaskuntaa. 

Vierailija
132/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on iso ihmisryhmä, pienestäkin nipistyksestä kasvaa iso summa. Ymmärrän minäkin, että keskiluokasta saa puristettua vielä roposia, köyhiltä ei voi enää ottaa. Valtion kuluja pitäisi suitsia, sote-himmeli pitäisi purkaa ja kuntaliitokset pitäisi nostaa taas pöydälle. Eikä vain käydä veronmaksajan taskulla.

Vierailija
133/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä. Suomea on kansainvälisesti moitittu, kun se verottaa yrityksiä muita maita vähemmän. Eikö se pitäisi korjata ensin?

Lisää veroja yrityksille niin liputkin lähtee Suomesta ja samoin työpaikat. 

Suomi ei hyödy mitään yritystuista vanhalle teollisuudelle. Ruotsissa talous pyörii paremmin kun siellä on ymmärretty aikoja sitten tukea uusia innovatiivisia yrityksiä. 

Veroasteen pienikin nosto on hankalaa, kun lähes kaikki meistä on saatu uskomaan Suomen huippukorkeaan verotukseen ja sen haitallisuuteen. Leikkaamme mieluummin itsemme kuoliaaksi.

Mutku sitä ei suomessa ymmärretä. Mulle on ihan samaa miten tälle konkurssikypsälle maalle käy. Vielä muutama vuosi ja sitten lähtee muuttokuorma ulkomaille, aikuisten lapseni luo

Vierailija
134/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan olen alkanut jo lapsilleni puhua pienestä pitäen, miten kannattaa lähteä ulkomaille töihin ehkä myös opiskelemaan. Ei tällaiseen paskamaahan kannata jäädä kärvistelemään. 

Te jotka haluatte nuorten lähtevän ulkomaille, miksette sitten itse lähde? Kyllä lastenkin kanssa voi muuttaa.

Meillä olisi mahdollisuus kyllä muuttaa, mutta ongelmana on, että kohdemaan eläke- ja sosiaaliturvajärjestelmä olisi edellyttänyt muuttoa jo nuorempana. Nyt emme ehtisi kerryttää työssäoloa siten, että pääsisimme eläkeohjelmiin tai vanhuudenhoivaan enää mukaan. Lisäksi vanhat isovanhemmat ovat täällä. Ja mikäli ajattelet, että ajattelimme täällä nauttia helposta elämästä, niin se vaan on niin, että se työssäkäyntiaika pitää kerryttää jossain maassa ja mikään ei indikoinut esim. 10 vuotta sitten, että tämä järjestelmä romahtaa. 

Saattehan te työeläkkeen mukaan, loppu työeläkkeestä kerrytetään sitten uudessa kotimaassa. Vai onko kuitenkin Suomi aika hyvä paikka asua, sosiaaliturvinensa kaikkineen? Ja se isovanhempiongelma on jokaisella sukupolvella jolla vanhemmat tai isovanhemmat ovat elossa.

Suomesta tosiaan maksetaan työeläke ulkomaille ainakin toistaiseksi, mutta suomalaiset eläkkeet ovat aika pieniä eikä niillä monessakaan paikassa tule toimeen. Riippuen paikasta, miten siellä eläkejärjestelmä toimii, et välttämättä enää saa kunnolla henkilökohtaiseen eläkerahastoon pohjautuvaa järjestelmää tuottamaan riittävää korkoa korolle -efektiä, vaan se eläke jää liian pieneksi. Eikä joka paikassa oteta edes eläkejärjestelmäänkään enää jos on jo tietyn ikäinen, ikärajat vaihtelevat yleensä 30-41 vuoden välillä. Kun joka paikassa ei ole samalla lailla kuin Suomessa. 

Vierailija
135/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon että ihmiset jotka tuntevat olonsa syyllisiksi siitä mitä minä olen kirjoittanut ymmärtäisivät että minä en sano tätä koska haluan heille pahaa, vain koska minä uskon että tämä on heidänkin etu ymmärtää, loppu tulee joko hyvällä tai pahalla, hyvällä ei ole pöydällä korttina pelattavissa loputtomiin.

Ongelma ei ole järjestelmä, ongelma on että sen terveydestä ei enää huolehdita, käytännössä jokainen järjestelmä toimii kun se toteutaan oikein, mutta yksikään ei kestä kun mekanismeja ei suojella, kun eliitille sallitaan laillistettu rikos.

Lobbaukset on lahjuksia eli demokratia on kaupan.

Sisäpiirikauppoja ei valvo enää oikein kukaan, eikä niistä vastuusen joudu.

Eturistiriidat sijoituksissa ajaa käytännössä kaikki poliitikot ajamaan vain oman ja kavereidensa lompakkojen etua.

Työn arvo on irroitettu tekemisestä kikkailuun ja vedonlyöntiin pörsseissä.

Valtionvelka valuu suoraan yksityisille lainaajille.

Lähes kaikki valtion tuottava omaisuus on myyty yksityisille.

Ei ole semmoista järjestelmää joka kestäisi tämmöistä määrää korruptiota.

jokainen korruptioon osallistuva aina sen perustelee itselleen näin, "tämä minun korruptio on niin pientä ja kaikkihan sitä tekee", niistä puroista kasvaa iso joki, postin yksityistämisen olisi kestänyt, taksi-alan tuhoamisen myös, julkisten varojen siirtämisen yksityiseen terveydenhuoltoon, tekevän työn lähettämisen halpa-maihin, ulkomaalaisten raijaamisen tänne halpa-työvoimaks jne jne, mutta kaikki yhtä aikaa on se kusinen soppa jossa me nyt uimme.

Tämän tien päässä on se että täältä tuikataan pörssi ja data-keskukset tuleen ja velat nollataan, työnteon välineet ja korruptoituneen oligarkki-porvariston omaisuus jaetaan uudelleen ja heitä jahdataan pitkin maailmaa vuosikymmen vastuuseen, usko euroon katoaa ja markka tulee takas ja me aloitetaan alusta banaanivaltiona.

Näennäisen itsetuhoisia päätöksiä kuten halpa-työvoimaa ulkomailta tehdään tämän prosessin hidastamiseksi, että se tilanne jäisi jonkun muun korjattavaksi ja itse voi laittaa taskut täyteen ja paeta ulkomaille, valitettavasti koko maailma kärsii samasta ongelmasta, missään ei ole kohta turvallista heille. 

Suomi on niitä harvoja valtioita, joissa ei ole korruption ehkäisemiseen keskittynyttä toimielintä. Helppohan siinä on todeta, ettei meillä ole korruptioita, kun kukaan ei sitä tarkkaile eikä tutki. Ei ole siis esittää mitään dataa. Ei valtion sisäpuolelta eikä ulkopuolelta.

Vierailija
136/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään kannata. Mikään ei koskaan kannata tai ole mahdollista. Sen te olette päättäneet jo etukäteen ja keksineet sen seitsemän sortin tekosyitä. Tämä olikin virkistävää vaihtelua ettei kannata kun nuoret kuitenkin saa nekin paikat. Yleensä se on selkä, ei kulje julkinen, ei mt kestä, kuka maksaa työvaatteet, ei ole autoa/pyörää/jalkoja, ei pysty syystä x. 

Tämä on juuri se syy miksei tämä maa koskaan nouse. Aikuiset eivät viitsi mitään kun helpommallakin saa kaiken. Jos asumistuki tarkoittaisi asumista osoitetussa asuntolassa tai ruoka ostettaisiin kuponkeja vastaan, ei varmasti olisi sama virsi. Jokainen haluaisi yrittää kaikin keinoin kohentaa tilannettaan. Jotain tälle tukisysteemille pitää tehdä, koska tälläisenään ei mitään uutta synny. 

Suurin osa varmasti palkkaisi moneen näistä hommista ennemmin elämänkokemusta omaavan viisikymppisen. En keksi yhtään syytä miksi teini olisi parempi valinta vaikka lomaseuraksi lapsille. Kerää 3-5 pikkukoululaisen porukka ja vahdi heitä. Teette kepparikisaa, voivat tehdä näytelmiä/leffan, istutatte yrttejä, käytte metsäretkillä, puistoissa, pelaatte, käytte kirjastossa/ilmaisretkillä/maalaatte/askartelette liiteristä ja sanomalehdestä niin ei maksa edes juuri mitään... voivat ottaa omat eväätkin mukaan. 

Ryhdistöytykää nyt! Eikä kaiken tarvitse olla äärettömän tuottavaa, pääasia on aloittaa jostain, saada jalkaa taas työelämän ovenväliin ja kerryttää tyytyväistä asiakaskuntaa. 

Sä nyt et selvästikään ole korkeakoulutettu kun et edes ymmärrä lukemaasi. Niiden nuorten kanssa ei kannata näistä helpoista kotiaputöistä kilpailulle työn hinnan vuoksi. Se nuori ei maksa asumisestaan, ruuastaan jne., siksi työn teettäminen on hyvin halpaa. Se viisikymppinen sen sijaan ei pysty elättämään itseään ja perhettään ruohoa leikkaamalla. 

Vierailija
137/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Z-sukupolvella enää mitään syytä jäädä Suomeen? 

Ei, suomalaiset verotetaan köyhäksi jotta lihava julkinensektori voisi lihoa lisää

Vierailija
138/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitat kuin olisit jotenkin heikkolahjainen? Vai että ihan kepparikisoja ja askarrellaan sanomalehtipaperista (kenelle edes tulee sanomalehtiä paperisena?). Ja moniko vanhempi haluaa antaa lapsensa ventovieraan viisikymppisen äijän huomaan, kun ei ole edes minkäänlaista kokemusta lastenhoidosta? 

Vierailija
139/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Z-sukupolvella enää mitään syytä jäädä Suomeen? 

Tämä juurikin. Saa nähdä koska porukka rupeaa muuttamaan ulkomaille työn ja paremman palkan perässä.

Vain hyväosaiset pystyvät muuttamaan. Ei siivooja muuta. 

Ja jos on hyväosainen, niin on turha naputtaa, että itsellään menee mukamas huonosti. 

Vierailija
140/206 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nykyään enää saa oikomishoitoa ellei ole todella paha purentavirhe?

Maksoin teinin oikomishoidosta 6000 € yksityiselle. 

Yksi Suomen kymmenestä suurimmasta kaupungista. Oikomahoitoon tietenkin terveydellinen tarve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi