EVA: Keskiluokan etuuksia karsittava ja omavastuita lisättävä
EVA lisäisi keskiluokan omavastuita, nostaisi asiakasmaksuja, perisi korkeakouluissa lukukausimaksuja ja asettaisi autoilijoille tietulleja.
Liikenteen veroja voi kiristää, poistaa verohuojennuksia tai määrätä uusia veroja ja maksuja.
Eläkesopeutusta se ehdottaa kahden miljardin euron edestä. Tähän päästäisiin kiristämällä eläkkeiden verotusta noin 250 miljoonalla eurolla vuodessa ja jäädyttämällä työeläkkeiden indeksikorotukset.
Julkisen terveydenhuollon kanssa päällekkäisistä järjestelmistä kyytiä saisivat työterveys sekä opiskelijoiden terveydenhuolto.
Terveydenhuollon rahoitus muuttuisi vakuutuspohjaiseksi.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kannatettava ajatus että siirryttäisiin Amerikan tapaan vakuutuspohjaiseen terveydenhuollon rahoitukseen. Suomen nykyinen verorahoitettu terveydenhuoltojärjestelmä on kuin jostakin neuvosto kommunismista.
En ole samaa mieltä, mutta sen sijaan julkisen terveydenhuollon pitäisi olla sen verran hyvä, ettei tarvita päällekkäistä ja kallista työterveyshuoltoa. Kaikki ihmiset samaan jonoon, ei ole mitään järkeä käyttää niin paljon rahaa terveimmän väestönosan hoitoon.
Ei ole mitään järkeä jonotuttaa työssäkäyviä ihmisiä monisairaiden vanhusten ja mielenterveysporukan takana.
Työterveyshuollon idea on ollut, että työntekijä pääsee nopeasti hoitoon ja siten sairaslomien määrä vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan olen alkanut jo lapsilleni puhua pienestä pitäen, miten kannattaa lähteä ulkomaille töihin ehkä myös opiskelemaan. Ei tällaiseen paskamaahan kannata jäädä kärvistelemään.
Te jotka haluatte nuorten lähtevän ulkomaille, miksette sitten itse lähde? Kyllä lastenkin kanssa voi muuttaa.
Meillä olisi mahdollisuus kyllä muuttaa, mutta ongelmana on, että kohdemaan eläke- ja sosiaaliturvajärjestelmä olisi edellyttänyt muuttoa jo nuorempana. Nyt emme ehtisi kerryttää työssäoloa siten, että pääsisimme eläkeohjelmiin tai vanhuudenhoivaan enää mukaan. Lisäksi vanhat isovanhemmat ovat täällä. Ja mikäli ajattelet, että ajattelimme täällä nauttia helposta elämästä, niin se vaan on niin, että se työssäkäyntiaika pitää kerryttää jossain maassa ja mikään ei indikoinut esim. 10 vuotta sitten, että tämä järjestelmä romahtaa.
Saattehan te työeläkkeen mukaan, loppu työeläkkeestä kerrytetään sitten uudessa kotimaassa. Vai onko kuitenkin Suomi aika hyvä paikka asua, sosiaaliturvinensa kaikkineen? Ja se isovanhempiongelma on jokaisella sukupolvella jolla vanhemmat tai isovanhemmat ovat elossa.
Vierailija kirjoitti:
Siis, että maksaja saa vaan murusia ja samaan aikaan otetaan uusia suita maahamme jakamaan sitä samaa kakkua, joka ei riitä nykyisillekään? Kestävää kehitystä?
Kyllä minä ajattelisin, että, jos keskiluokalle laitetaan verojen päälle asiakasmaksuja vaikkapa koulutukseen tai puretaan terveydenhoitoa, niin veroja maksamaton sakki saa olla sitten vaikka kokonaan ilman.
Jännä että rikkaiden lapsilisistä ei koskaan leikata tai oteta edes puheeksi. Aina nyhdetään vain köyhiltä ja keskiluokalta se vähäinenkin, mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä niin älyttömän surullista miten saadaan maksava ja ahkera porukka täysin lintattua. Mistä se raha revitään kun maksajilla menee motivaatio? Itselläni ei esim. ole enää mitään kotimaarakkautta jäljellä. Olemme valmiita lähtemään heti kun sopiva kohde löytyy. Alamme mahdollistavat nopeam työllistymisen lähes missä vaan.
Mitään hyötyä ei tässä perslävessä ole käydä töissä ja ottaa vastuuta itse kun aina kaikki kiristetään pois. Köyhä saa saman tekemättä mitään. Olen alkanut syvästi halveksia vapaamatkustajien luokkaa ja oikeastaan toivon, että joutuvat asuntoloihin ja ruokakuponkien varaan. Mitään sympatiaa ei heru, poislukien onnettomuuksiin joutuneet ja syöpäsairaat.
Aika moni "vapaamatkustaja" haluaisi töihin. Minkäs teet kun töitä ei ole? Tai jäit työttömäksi sen verran iäkkäänä (yli 50 v) ettei kukaan ota sua töihin enää.
Tämäpä tämä. Hallitus ja oikeistolaiset puhuvat ja toimivat kuin Suomessa riittäisi työpaikkoja kaikille halukkaille eikä ikäsyrjintää olisi olemassa.
Ja mikähän estää 50-vuotiasta olemaan ja käyttäytymään kuten vastuullinen aikuinen? Estääkö joku sinua perustamasta yritystä tai toimimaan kevytyrittäjänä? Mikset käytä päätäsi ja keksi itse itsellesi töitä? Miksi odotat tumput suorana, että joku muu järjestää asiasi? Tavalliset ihmiset ne muutkin yritykset on perustanut. Ihan yhtälailla voit itse ryhtyä toimeen, eikä vierittää vastuuta muille.
Minkä yrityksen perustaisit, kun ihmisillä ei ole enää varaa ostaa tuotteita eikä palveluita? Ideoita otetaan vastaan!
Perusta yritys joka tekee liiketoimintaa Suomen ulkopuolella, esimerkiksi hanki asiakkaita vaikkapa Ranskasta, Saksasta, Yhdysvalloista, Kiinasta, tai Arabiemiraateista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä niin älyttömän surullista miten saadaan maksava ja ahkera porukka täysin lintattua. Mistä se raha revitään kun maksajilla menee motivaatio? Itselläni ei esim. ole enää mitään kotimaarakkautta jäljellä. Olemme valmiita lähtemään heti kun sopiva kohde löytyy. Alamme mahdollistavat nopeam työllistymisen lähes missä vaan.
Mitään hyötyä ei tässä perslävessä ole käydä töissä ja ottaa vastuuta itse kun aina kaikki kiristetään pois. Köyhä saa saman tekemättä mitään. Olen alkanut syvästi halveksia vapaamatkustajien luokkaa ja oikeastaan toivon, että joutuvat asuntoloihin ja ruokakuponkien varaan. Mitään sympatiaa ei heru, poislukien onnettomuuksiin joutuneet ja syöpäsairaat.
Aika moni "vapaamatkustaja" haluaisi töihin. Minkäs teet kun töitä ei ole? Tai jäit työttömäksi sen verran iäkkäänä (yli 50 v) ettei kukaan ota sua töihin enää.
Tämäpä tämä. Hallitus ja oikeistolaiset puhuvat ja toimivat kuin Suomessa riittäisi työpaikkoja kaikille halukkaille eikä ikäsyrjintää olisi olemassa.
Ja mikähän estää 50-vuotiasta olemaan ja käyttäytymään kuten vastuullinen aikuinen? Estääkö joku sinua perustamasta yritystä tai toimimaan kevytyrittäjänä? Mikset käytä päätäsi ja keksi itse itsellesi töitä? Miksi odotat tumput suorana, että joku muu järjestää asiasi? Tavalliset ihmiset ne muutkin yritykset on perustanut. Ihan yhtälailla voit itse ryhtyä toimeen, eikä vierittää vastuuta muille.
Millä rahalla työtön ryhtyy yrittäjäksi?
No minäpä kerron, vaikka ihmettelen ettei ikäisesi vielä osaa itse päätellä.
Aluksi toimit kevytyrittäjänä. Tarjoat laadukasta ja luotettavaa lastenhoitoa, lemmikinhoitoa, pihatöitä, talkkarihommia, maalausta, nurmikonleikkuuta, apua tietotekniikan kanssa, apua tai seuraa vanhuksille, tukiopetusta, kyytiapua, ikkunanpesua, kakkujen tekoa, kotisiivousta, mitä sitten osaatkaan. Hankit sinnikkäästi ensimmäiset asiakkaat. Sitten alat laajentaa. Teet hankintoja voitoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan olen alkanut jo lapsilleni puhua pienestä pitäen, miten kannattaa lähteä ulkomaille töihin ehkä myös opiskelemaan. Ei tällaiseen paskamaahan kannata jäädä kärvistelemään.
Te jotka haluatte nuorten lähtevän ulkomaille, miksette sitten itse lähde? Kyllä lastenkin kanssa voi muuttaa.
Meillä olisi mahdollisuus kyllä muuttaa, mutta ongelmana on, että kohdemaan eläke- ja sosiaaliturvajärjestelmä olisi edellyttänyt muuttoa jo nuorempana. Nyt emme ehtisi kerryttää työssäoloa siten, että pääsisimme eläkeohjelmiin tai vanhuudenhoivaan enää mukaan. Lisäksi vanhat isovanhemmat ovat täällä. Ja mikäli ajattelet, että ajattelimme täällä nauttia helposta elämästä, niin se vaan on niin, että se työssäkäyntiaika pitää kerryttää jossain maassa ja mikään ei indikoinut esim. 10 vuotta sitten, että tämä järjestelmä romahtaa.
Saattehan te työeläkkeen mukaan, loppu työeläkkeestä kerrytetään sitten uudessa kotimaassa. Vai onko kuitenkin Suomi aika hyvä paikka asua, sosiaaliturvinensa kaikkineen? Ja se isovanhempiongelma on jokaisella sukupolvella jolla vanhemmat tai isovanhemmat ovat elossa.
Niin kohdemaamme on Yhdysvallat. Medicare on siellä vanhushoivasta vastaava vakuutus, johon työssäolo ei enää riitä. Eläkehän siellä kerrytetään itse joka tapauksessa, varmasti vielä Suomessakin, joten keski-ikäisen suomalaisen kannattaa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä etuuksia?!!! Mitä etuja keskiluokalla enää edes on?
Keskiluokkainen esimerkiksi saa tukia lapsista sekä jäätyään työttömäksi.
Ehdotatko, että keskiluokalta pitää ottaa nämä tuet pois, ja maksaa niitä vain köyhille ja rikkaille?
Siihen hallitus ainakin näyttää pyrkivän. Rikkaille helpotuksia ja etuja, keskiluokalta kaikki pois ja verot tappiin, ja köyhille vähän jotain muruja, jos sattuu rikkailta jäämään.
Elämme persujen ja kokkareiden unelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että rikkaiden lapsilisistä ei koskaan leikata tai oteta edes puheeksi. Aina nyhdetään vain köyhiltä ja keskiluokalta se vähäinenkin, mitä on.
Se teidän turhakkeiden elatus nyhdetään rikkailta. Voidaan kernaasti lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaita on 6% kansasta.
Työttömille tuet vastikkeelliseksi ja velvoittavaksi. Nykyinen meno että kotona voidaan vain nukkua tekemättä mitään niiden tukiensa eteen ei voi jatkua ja tulee tavallisille veronmaksajille kalliiksi.
Ensimmäiseksi. Eläkejärjestelmä uudistettava. Toiseksi verotus.
Siinä myös säästyisi rahaa jos takuu- ja kansaneläkkeet lopetettaisiin kokonaan ja eläkkeitä saavat siirrettäisiin tavallisen työeläkkeen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Koska otetaan peruskouluihin ja lukioihin lukukaudimaksut ja köyhille lapsille omat julkiset ilmaiskoulut erikseen?
Ei kai tässä vielä kehitysmaa olla. Tai taas. Suomihan piti viimeisenä Euroopassa yllä tuollaista systeemiä.
Ihan mitä vaan muuta, mutta ei helvetissä eläkeiän nostoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Z-sukupolvella enää mitään syytä jäädä Suomeen?
Tämä juurikin. Saa nähdä koska porukka rupeaa muuttamaan ulkomaille työn ja paremman palkan perässä.
EK:lta ”radikaali” maahanmuuttolista: 45 000 työperäistä maahanmuuttajaa joka vuosi, kotihoidon tuki pois
Suomi tarvitsee 45 000 työperäistä maahanmuuttajaa vuosittain Suomeen, linjaa Elinkeinoelämän keskusliitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla työtön ryhtyy yrittäjäksi?
No minäpä kerron, vaikka ihmettelen ettei ikäisesi vielä osaa itse päätellä.
Aluksi toimit kevytyrittäjänä. Tarjoat laadukasta ja luotettavaa lastenhoitoa, lemmikinhoitoa, pihatöitä, talkkarihommia, maalausta, nurmikonleikkuuta, apua tietotekniikan kanssa, apua tai seuraa vanhuksille, tukiopetusta, kyytiapua, ikkunanpesua, kakkujen tekoa, kotisiivousta, mitä sitten osaatkaan. Hankit sinnikkäästi ensimmäiset asiakkaat. Sitten alat laajentaa. Teet hankintoja voitoilla.
Mitä tarkoitat kevytyrittäjällä? Juridisesti sellaista ei ole olemassa. Kyseessä on vain harhaanjohtava markkinointitermi.
Ns. "kevytyrittäjä" on oikeassa elämässä yrittäjä, joka on ulkoistanut byrokratian hoitamisen ulkopuoliselle yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa, että keskiluokkaisella lapsiperheellä tekee jo nyt tiukkaa, koska elintarvikkeet on jäätävän kalliita. Ruokakassin hinta on noussut 25% Ukrainan sodan alkamisen jälkeen eikä mitään laskua näy. Jos lätkästään vielä lukukausimaksut ja kalliimmat terveydenhuoltomaksut (HUSilla on jo nyt 71,30e) niin lähdemme tästä maasta. Esim. NZ haetaan koko ajan erityisluokanopettajia niin voin lähteä opettajaksi sinne. En halua kasvattaa lapsiani maassa, jossa he eivät saa edes sitä mitä minä olen saanut lapsena ja nuorena.
Haluat kasvattaa lapsesi m-muuttajina maassa, joka on kuulu uusnasseistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Z-sukupolvella enää mitään syytä jäädä Suomeen?
Tämä juurikin. Saa nähdä koska porukka rupeaa muuttamaan ulkomaille työn ja paremman palkan perässä.
Eikö se aivovuoto ole jo ennätyskorkealla. Miksi siitä ollaan koko ajan niin hiljaa
Omasta tuttavapiiristä/kollegoista on lähtenyt 4 lääkäriä perheineen, 2 hoitajaa perheineen ja sukulaisista 1 diplomi-insinööri ja 3, joiden ihan tarkkaa työnkuvaa/opintoja en tiedä (kauppakorkeakoilu ja insinööriopinnot). Kaikki ovat perheellisiä tai perustaneet ulkomailla nyt sitten perheen, joten tuskin palaavat pysyvästi. Ei meillä ole varaa sössiä näin! Koulutamme väkeä, mutta aiheutamme ilmapiirin ja verotuksen, jossa mieluummin lähdetään kun jäädään kuuntelemaan miten lisää vaan pitäisi palkasta antaa.
Kyllä ne kaverisi viimeistään tulevat tänne vanhoina etuuksia kuppaamaan. Nähty on.
Nyt vasta onkin syytä jäädä! Z-sukupolvi on kaikkein äänekkäimmin vaatinut, että hiilijalanjälki pitää pienentää. Nyt se toden teolla tapahtuu. Ihana hiilinegatiivinen yhteiskunta, jossa vain loikoillaan, on jo parin vuoden päästä tosiasia.