Yle: Työttömiä kannustetaan hakemaan töitä jopa 1,5 tunnin matkan päästä - Lahdessa otetaan laki nyt käyttöön napakammin
"Lahtelainen työnhakija saattaa joutua ottamaan töitä vastaan esimerkiksi Vihdistä tai Jämsästä."
"Lahdesta katsoen puolentoista tunnin säteelle mahtuvat esimerkiksi Helsinki, Lappeenranta ja Mäntyharju.
Jos hakija kieltäytyy velvoittavana työtarjouksena annetusta työpaikasta, työttömyysturvan jatkumiseksi on vähintään vastattava selvityspyyntöön. Mahdollisesti tulee myös määräaika, jolta ei työttömyysturvaa makseta."
"Alivaltiosihteerin mielestä työssäkäyntialue voisi olla laajempikin, mutta työmatkan pidentäminen 1,5 tunnista olisi yhteiskunnallisen keskustelun paikka."
Kommentit (557)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuremmasta kaupungista korpeen töihin? Julkinen kulkuneuvo kulkee ehkä kerran tai kaksi päivässä suuntaansa, jos sitäkään.
Ihmiset ovat muuttaneet työn perässä ympäri maailmaa satojen vuosien ajan. Suomalaiselle työttömälle se kuitenkin on edelleen täysi mysteeri ja mahdottomuus.
Uutinen lapelle: Muuttaminen ei ole ilmaista. Ei Suomessa eikä muuallakaan maailmassa.
Uutinen sinulle: oleskeluyhteiskunnan aika on ohi, koska yhteiskunnalla ei ole enää varaa maksaa makaamisesta.
Uutinen myös Sinulle: yhteiskunnalla ei pian ole varaa maksaa tuottamattomasta helposta työstä. Talouden ongelmat kasaantui kun tuotiin etnisiä porukoita imemään Kela kuivaksi sopuliperheineen, ja yhden henkilön kantasuomalaiset taloudet elävät nyt niin niukasti kuin kuuskyluvun maatalouden muutoksen kourissa. Töistä puhuttiin kaikkialla mutta harva niitä enää sai.
Ps. jos teitä sapettaa noin tuo tilanne ettei kellokortti tikitä työttömillä niin ratkaisu on hyvin yksintertainen ja toimivakin ottakaa itse se lopputili ja liittykää jengiin. Sitten vaan vouti tulee hakemaan Santander-teslan ja design-kämpän avaimet eiks je? Kela kyllä maksaa jotain ruokarahaa jokaiselle jos ei ole enää tuloja mitään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei ole autoa eikä julkisillakaan pääse?
Jalkaisin? Polkupyörällä?
Ei kannata ajstella niin pitkälle. Hakee vaan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
No justiinsa, työttömät sohvaperunat edelleenkin kinuaa eläkelläisten itse maksamia eläkkeitä, ettei itse tarvisi persettä nostaa sohvalta. Ps, olen työaikanani kiertänyt Suomen päästä päähän työnperässä myös silloin kun olin jo perheellinen ja nyt nautin täysinrinnoin eläkkeestäni.
Kyllä ansiosidonnaista sai kaksi vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai myös asumistukea ja toimeentulotukea.
Asumistuista ja toimeentulotukiaisista en tiedä kun olen pitänyt huolen että vaikka työttömyys iski niin aina jotenkin löysin palkkatyötä, myös -90 luvun lamassa, lähdin siivoamaan palopaikkoja eräänäkin talvena, sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
No justiinsa, työttömät sohvaperunat edelleenkin kinuaa eläkelläisten itse maksamia eläkkeitä, ettei itse tarvisi persettä nostaa sohvalta. Ps, olen työaikanani kiertänyt Suomen päästä päähän työnperässä myös silloin kun olin jo perheellinen ja nyt nautin täysinrinnoin eläkkeestäni.
Kyllä ansiosidonnaista sai kaksi vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai myös asumistukea ja toimeentulotukea.
Asumistuista ja toimeentulotukiaisista en tiedä kun olen pitänyt huolen että vaikka työttömyys iski niin aina jotenkin löysin palkkatyötä, myös -90 luvun lamassa, lähdin siivoamaan palopaikkoja eräänäkin talvena, sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.
Juu, silloin oli paljon tehtaita mitkä nyt on siirretty Kiinaan.
Viime vuonna rakennettiin omakotitaloja vähiten Suomen historiassa.
Hyvä hallitus
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.
Ei kukaan kävele 1.5 tunnissa Lahdesta Vihtiin tai Jämsään.
Ikäänkuin siellä 1,5 tunnin työmatkan päässä ei olisi omia työttömiä töitä vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn Lahdesta töissä Helsingissä enkä todellakaan ole ainoa, mutta työttömät pystyvät selittämään ihan vakavina, että työmatka on mahdottoman pitkä, ei voi ottaa työtä vastaan.
Oletko kaupankassa vai osa-aikainen lähihoitaja?
Oletko sinä kuinka hidas ? Kommentoit asiaa josta et ota selvää ? Osa-aikatyössä matka saisi olla tunti suuntaansa !!!!!!! No toki olihan tuo jo lehdessä ihmiset tyhmenee ja sen huomaa.
Olet siis kaupankassa. Kulkeeko junat hyvin vuorotyöläiselle sopien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja kaikille Temuttajille, kannattaako sitä Kiinaa tukea? Massiivinen laivaliikenne ja muu logistiikka vielä tuhoaa ilmaston, mutta onhan se ihkua kun saa krääsää millä ei ole mitään käyttöä tosielämässä, kanavat kiinni niin mailma pelastuu on minun mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja kaikille Temuttajille, kannattaako sitä Kiinaa tukea? Massiivinen laivaliikenne ja muu logistiikka vielä tuhoaa ilmaston, mutta onhan se ihkua kun saa krääsää millä ei ole mitään käyttöä tosielämässä, kanavat kiinni niin mailma pelastuu on minun mielipiteeni.
Moni merkkituote suunnitellaan Suomessa ja tehdään Kiinassa esim. monet astiat. Ei niitä enää Suomessa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn vaikka 500 kilometrin päässä töissä, jos joku siitä maksaa.
eli 4h yhteensä istut matkalla. ja palkka ei kata matkoja edes- milläs maksat. käyt 6h prismassa kassalla tai hyllyttäjä- eli jotain järkee nyt haloo
Itse teen matkatöitä ja työmatka on ollut monesti tuo 500 km, siitä saa matkapäivärahat verottomana lähes tuhat euroa palkan lisäksi, joten kyllä kannattaa.
Kukaan ei vuokraa enää sähkölämmitteistä asuntoa. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta. Toivottavasti ette peri sähkölämmitteistä rivitalo-osaketta tai omakotitaloa, kukaan ei osta eikä vuokraa.
Kela maksaa sähkölämmitys asunnon lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa, ei riitä.
Hallitus haluaa leikata koko ajan lisää.
Sähkölämmitys asunnoilla ei ole enää mitään arvoa.
Onnea kun perit vanhemmiltasi sähkölämmitys asunnon, saat itse maksaa sen kulut.
Onneksi kukaan ei halua minun työhistorialla ottaa minua töihin joten reippailijoiden ongelma.
Ehdottomasti asunnossa pitää olla kaukolämpö ja sen pitää kuulua vuokraan ja halpa vuokra. Jatkossa satsataa vaatteisiin ja asutaan halvalla.
Hallitus muuttaa kulttuuria enemmän Italian suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin muutamia vuosia töissä Lontoossa ja osa työkavereista tuli junalla kahden tunnin matkan takaa ilman mitään kitinää.
Saiko ne palkkaa enemään vai vähemmän kuin 900€/kk?
Vierailija kirjoitti:
Hakijoita on valtavasti. Tekee vaan sen minimin minkä työkkäri vaatii ja jatkaa rauhassa pötköttelyä kotona.
Miksihän joku edes kuvittelee että työttömällä olisi rahaa tehdä muuta kuin pötkötellä kotona?
Jos on naimisissa tai yhteinen lapsi niin saa työasuntovähennystä 450 euroa kuukaudessa + viikonloppumatkat ympäri vuoden, jos on töissä eri kaupungissa kuin puoliso.
Kyllä mun lapset minuun pitää yhteyttä päivittäin kun ovat opetettu että töitä pitää tehdä ansaitakseen elantonsa. Ylellä joku Espanjalainen kitisi asuinolojaan ja voin sanoa kuvista päätellen että hyvin asui, minulle on kelvannut joku paikka missä on voinut hetken nukahtaa eli parakit ovat tulleet tutuiksi, olen lähtenyt reissutöihin töitä tekemään enkä viihtymään majoituspaikkoihin, tosin joskus on ollut hotellimajoituksiakin kaikilla herkuilla.