Yle: Työttömiä kannustetaan hakemaan töitä jopa 1,5 tunnin matkan päästä - Lahdessa otetaan laki nyt käyttöön napakammin
"Lahtelainen työnhakija saattaa joutua ottamaan töitä vastaan esimerkiksi Vihdistä tai Jämsästä."
"Lahdesta katsoen puolentoista tunnin säteelle mahtuvat esimerkiksi Helsinki, Lappeenranta ja Mäntyharju.
Jos hakija kieltäytyy velvoittavana työtarjouksena annetusta työpaikasta, työttömyysturvan jatkumiseksi on vähintään vastattava selvityspyyntöön. Mahdollisesti tulee myös määräaika, jolta ei työttömyysturvaa makseta."
"Alivaltiosihteerin mielestä työssäkäyntialue voisi olla laajempikin, mutta työmatkan pidentäminen 1,5 tunnista olisi yhteiskunnallisen keskustelun paikka."
Kommentit (557)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako muuttaa lähemmäs työpaikkaa?
Kai sinä ymmärrät, että jopa suurimmalla osalla työssäkäyvästä väestöstä on työssäkäyvä puoliso ja perhe, joka ei voi hypätä muuttoautoon, kun äiti tai isä saa työvoimatoimiston osoittaman työpaikan 150 kilometrin päästä?
Ja kun et tajua mistään mitään, kyseessä on 1,5 tuntia, missään et 150 kilometriä Suomessa tuossa ajassa pysty edes ajamaan, kenelläkään ei ole ovelta ovelle 100 km tuntinopeus koko matkaa
Ei kukaan sano että on mentävä autolla vaan matka-aika ei saa ylittää 1,5h. Minä pääsen kotoa Oulusta toimistolle Helsinkiin alle tuon ajan jos ei yhtään ole matkalla ruuhkaa eikä lentokentällä odottelua
Laissa matka lasketaan sen kulkuneuvon mukaan millä kukainenkin sinne töihin menee, autoton laskee kotiovelta bussiin työpaikan ovelle, jos on auto käytössä lasketaan edelleen kotiovelta työpaikan ovelle suorinta tietä, ei kiertotietä. Kokoaikatyössä työmatkoihin saa mennä yhteensä kolme tuntia ja osa-aika työssä kaksi tuntia, jos on menee pidempään ja pystyt sen todistamaan ei työpaikkaa pidä ottaa vastaan, saa ottaa muttei ole pakko.
Autotonkin voi tilata taksin tai vaikka kuuraketin.
Lain sanoitus on tehty päin persettä.
Taksilla ei pidä mennä töihin, eikä kuu raketilla. Jos on tyhmä niin ei vaan tajua. Mutta jatka samaan malliin kun et vaan tajua. Suu vaahdossa huudetaan asian vierestä ja mietitään miksi pidetään tyhmänä
Et selvästi tajua asiaa.
Jos laissa ei määritellä millä välineellä 1,5 tunnin työmatka lasketaan voi siihen laittaa mitä vain. Jos se olisi määritelty järkevästi voitaisiin oikeasti sanon mikä kenenkin työhakualue olisi.
Laissa kun ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraista ja jos on sen tulkitsemiseen pitää olla lainoppinut joka hänkään ei yksin voi tulkintaa lopullisdsti tehdä vaan se voidaan haastaa.
"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
Olen kiinnostunut näkemään miten autottomat työttömät liikkuvat näihin olemattomiin työpaikkoihin 100km päähän ilman julkista liikennettä. Ja mistä nämä "työpaikat" yht'äkkiä sinne ilmestyvät koskei niitä ole tämän hallituksen aikana aikaisemminkaan kukaan sieltä löytänyt? Ihan siitä riippumatta onko työnhakijoilla kulkuvälineitä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
No justiinsa, työttömät sohvaperunat edelleenkin kinuaa eläkelläisten itse maksamia eläkkeitä, ettei itse tarvisi persettä nostaa sohvalta. Ps, olen työaikanani kiertänyt Suomen päästä päähän työnperässä myös silloin kun olin jo perheellinen ja nyt nautin täysinrinnoin eläkkeestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No justiinsa, työttömät sohvaperunat edelleenkin kinuaa eläkelläisten itse maksamia eläkkeitä, ettei itse tarvisi persettä nostaa sohvalta. Ps, olen työaikanani kiertänyt Suomen päästä päähän työnperässä myös silloin kun olin jo perheellinen ja nyt nautin täysinrinnoin eläkkeestäni.
Kyllä ansiosidonnaista sai kaksi vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai myös asumistukea ja toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha siitä muille on kiukutella, jos ei perheesi jaksa katsella sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keille muka annetaan työpaikkoja työkkäristä? Mies on työtön eikä ole yhtäkään paikkaa tarjottu. Itsenäisesti toki hakee.
20 vuotta ollut kortistossa ja kertaakaan ei ole työnvälitystoimisto töitä tarjonnut. Sehän on tunnettu piilotyöpaikka.
Mä olen työkkärin kautta saanut montakin hyvää työpaikkaa, jopa ”tiskin alta”. Kai ne siellä vähän katsoo, kellä on oikeasti motivaatiota saada töitä, ja kellä. Palvelu sitten sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne eläkkeet maksa eläkevakuutusyhtiöt, joilla on 250 miljardin sijoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne eläkkeet maksa eläkevakuutusyhtiöt, joilla on 250 miljardin sijoitukset.
Ei maksa.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keille muka annetaan työpaikkoja työkkäristä? Mies on työtön eikä ole yhtäkään paikkaa tarjottu. Itsenäisesti toki hakee.
20 vuotta ollut kortistossa ja kertaakaan ei ole työnvälitystoimisto töitä tarjonnut. Sehän on tunnettu piilotyöpaikka.
Mä olen työkkärin kautta saanut montakin hyvää työpaikkaa, jopa ”tiskin alta”. Kai ne siellä vähän katsoo, kellä on oikeasti motivaatiota saada töitä, ja kellä. Palvelu sitten sen mukaista.
Ai palkkatukityön sairaalan infoon?
Mitenkähän tuo yhtälö toimii päiväkoti-ikäisten tai pikkukoululaisten kanssa?
Vanhemmat lähtevät töihin 6.30 ja palaavat 17.30?? Pk on auki 07-17, pikkukoululainen lähtee ja palaa yksin....
Tämähän on hyvä juttu. Liikaa kuulee työttömiltä sitä että en suostu työnperässä muuttamaan ja otan työpaikan vastaan korkeintaan 15 min kävelymatkan päästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on ja minulta ne on peritty jo 17:sta vuotiaasta asti vaikka huomioitiin vasta 23 ikävuoden jälkeen, eli olen tuota varallisuutta ollut kyllä keräämässä ja sitä jää jaettavaksi minunkin jälkeeni kun heitän lusikan nurkkaan, kuokkikaa nuoret omat sarkanne ja äänestäkää fiksusti, ei niin kuin viime vaaleissa, niin on teilläkin hyvä tulevaisuus.
Työttömät yrittävät vältellä työllistymistä kaikin mahdollisin keinoin. Voi kun noista stnan nilviäisistä päästäisiin eroon.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän tuo yhtälö toimii päiväkoti-ikäisten tai pikkukoululaisten kanssa?
Vanhemmat lähtevät töihin 6.30 ja palaavat 17.30?? Pk on auki 07-17, pikkukoululainen lähtee ja palaa yksin....
Itse YH-isänä vein lapset kello 6.00 ja hain varttia vaille 17:sta, sopimusasia kun neuvottelee asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomen tulisi olla kenelle tahansa työttömälle työssäkäyntialuetta. Käsittämätöntä kranttuilua työttömiltä, ettei työtä haluta ottaa vastaan!
Surullinen elämä sinulla, jos työ on siinä ainoa sisältö eikä se sillä parane, että ilkeilet muille. Normaalilla ihmisellä on paljon muutakin ja on täysin sairas ajatus, että ihmisen pitäisi jättää koko oma elämänsä pelkän työn takia. On myös kohtuutonta, että matkoihin kuluu autolla kolme tuntia päivässä, eipä niiden kulujen jälkeen enää mitään ostella ja aika äkkiä on loppu muutenkin. Käytän itsekin pk-seudulla sen tunnista puoleentoista julkisilla suuntaansa, mutta kustannus täysin eri AB-lipulla eikä tarvitse keskittyä ajamiseen työpäivän jälkeen. Tuokin olisi liikaa, jos pitäisi käydä toimistolla joka päivä, mutta kerta viikkoon menee.
Kukaan ei taaskaan tunnu ajattelevan, että työttömällä voi olla alaikäinen lapsi. Jos perhe on pitkän aikaa kärsinyt vähävaraisuudesta ja nyt huoltajan pitäisi olla poissa kotoa 3 t (työmatka) ja kokopäivätyön kesto joka arkipäivä, niin minä aikana hän ehtii huolehtia lapsestaan? Usein kun on niin, että heikossa asemassa olevalla henkilöllä on pulaa myös tukihenkilöistä ja auttajista. Tästä on kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on ja minulta ne on peritty jo 17:sta vuotiaasta asti vaikka huomioitiin vasta 23 ikävuoden jälkeen, eli olen tuota varallisuutta ollut kyllä keräämässä ja sitä jää jaettavaksi minunkin jälkeeni kun heitän lusikan nurkkaan, kuokkikaa nuoret omat sarkanne ja äänestäkää fiksusti, ei niin kuin viime vaaleissa, niin on teilläkin hyvä tulevaisuus.
Eläkkeet kertyvät alle 23- vuotiaana tehdystä työstä 1990-luvulla syntyneillä.
Eli myös nykyisillä keski-ikäisillä eläke alkoi kertymään vasta 23-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomen tulisi olla kenelle tahansa työttömälle työssäkäyntialuetta. Käsittämätöntä kranttuilua työttömiltä, ettei työtä haluta ottaa vastaan!
Surullinen elämä sinulla, jos työ on siinä ainoa sisältö eikä se sillä parane, että ilkeilet muille. Normaalilla ihmisellä on paljon muutakin ja on täysin sairas ajatus, että ihmisen pitäisi jättää koko oma elämänsä pelkän työn takia. On myös kohtuutonta, että matkoihin kuluu autolla kolme tuntia päivässä, eipä niiden kulujen jälkeen enää mitään ostella ja aika äkkiä on loppu muutenkin. Käytän itsekin pk-seudulla sen tunnista puoleentoista julkisilla suuntaansa, mutta kustannus täysin eri AB-lipulla eikä tarvitse keskittyä ajamiseen työpäivän jälkeen. Tuokin olisi liikaa, jos pitäisi käydä toimistolla joka päivä, mutta kerta viikkoon menee.
Kukaan ei taaskaan tunnu ajattelevan, että työttömällä voi olla alaikäinen lapsi. Jos perhe on pitkän aikaa kärsinyt vähävaraisuudesta ja nyt huoltajan pitäisi olla poissa kotoa 3 t (työmatka) ja kokopäivätyön kesto joka arkipäivä, niin minä aikana hän ehtii huolehtia lapsestaan? Usein kun on niin, että heikossa asemassa olevalla henkilöllä on pulaa myös tukihenkilöistä ja auttajista. Tästä on kokemusta.
Päiväkodit joutuvat alkamaan kaikki olemaan auki klo 22.00 asti.
Taksilla ei pidä mennä töihin, eikä kuu raketilla. Jos on tyhmä niin ei vaan tajua. Mutta jatka samaan malliin kun et vaan tajua. Suu vaahdossa huudetaan asian vierestä ja mietitään miksi pidetään tyhmänä