*~~ TAMMIKSIEN ke-pe JUTUSTELUT ~~*
[color=800000]
[b]Tästähän se taas lähtee, aunroinkoisesta keskiviikkoaamusta !
Ja alkuviikon höpinät:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10254803&p=2&tmode=1&smod…
Niin ja muistakaahan tuo Marian " mittalista" :
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10262702&p=1&tmode=1&smod…
Kommentit (61)
[color=darkviolet]Huomasin tuossa eilettäin, ett akka oli 8kk:n iässä suurin piirtein saman painonen, ku Kossi on nyt reilu 3kk:n iässä. Pitäähän ukkojen tieten olla veistettyjä vankemmasta puusta ;)
[b]Onko muut huomanneet samaa[/b] joilla perheessä tyttöä ja poikaa?
Tuohon Zatun kommenttiin, että pojat on isompia.. No, ehkä tavallaan on meidänkin perheessä totta, mutta meidän pikkuneitihän painoi syntyessään niin paljon, että päihitti syntymäpainossaan jopa ison veljensä, joka ei myöskään ollut syntyissään kovin pieni =o)
Mutta kyllä pikkuneiti näyttää kasvavan paljon maltillisemmin kuin isoveljensä aikanaan eli kyllä pikkuneiti taitaa olla nyt 4kk:n iässä pari kiloa melkeinpä kevyempi kuin veljensä aikanaan samassa iässä, eli kyllä meidän perheessä on pari " jättiläistä" kasvatettu (tai ovat siis työn alla). Tosin jos vertaan esikoista (tyttö) ja sit tuota kakkosta, joka on siis poika, niin kyllä ne on kasvaneet ihan eri mittakaavoissa vauvaiässä, eli en tiedä, että onko tässä sukupuolella merkitystä enemmän vai sillä, että tyttö on ensimmäinen lapsi ja poika toinen, ehkä molemmat merkitsee vähän..
Niin sit galluppeja: meillä neiti viihtyy yllättävän hyvin autossa ja kaukalossa, verrattuna teidän muiden kertomuksiin. Harvoin itkee autossa ja tuntuu nukahtavan lähes aina autoon, vaikka olisi juuri kotona herännyt lähtiessä.. Hyvä näin, kohta vaan alkaa olemaan ajankohtaista vaihtaminen isompaan turvaistuimeen, kun kaukalo alkaa käymään pieneksi..
SeksiG: ei ole palautunut ennalleen, ei.. Vaikka mies kovasti sitä varmaan toivoiskin ja haluais, mutta ei sille mitään voi, että halut on jossain kadoksissa (mistähän ne löytäis??). Ihan kivaa se on sitten kun siihen alkaa, mutta jotenkin se vaan on välillä niin vaikeeta saada itteensä sille tuulelle (ja sen mies on kyllä huomannut).. Meillä myös kumiukot varmasti vie osan mun haluista, mutta mä olen ens viikolla menossa laitattaan sen hormonikierukan, että katsotaan sit sen jälkeen, että onko haluja ollenkaan, vai miten käy? Mut sit ei enää tarttis pelata niiden kumiukkojen kanssa :)
Joku kyseli (sori en muista kuka, olisko Mary) sitä, että vaikeutuuko vauvat mitä useamman saa.. Meillä nyt pikkuneiti on kolmas ja täytyy sanoa, että on tämä kaikkein helpoin meidän lapsista. Eli ensimmäinenkin oli kohtuullisen kiltti, mutta hänellä oli vain pari kuukautta kestävä iltahuuto (tai jotain koliikkia). Poika välissä oli oma rento tapauksensa, mutta tämä pikkuneiti on niin hyväntuulinen ja hyvä nukkumaan, että tuntuu välillä sit rankalta, kun sattuu sellainen vähän huonompi päivä ;/ Mutta ei ne aina vaikeammiksi muutu, älä sitä pelkää. Tietysti niinkin voi käydä, mutta myös se toinen vaihtoehto on olemassa ja meillä ainakin toteutunutkin.
Mutta nyt on varmaan pakko aloittaa siivouspäivää, kun kerran tuollainen sadepäivä on, niin pitää käyttää se sit hyödyksi täällä sisällä ja laittaa tätä mökkiä vähän kuntoon.. Sain mä sentään jo vessan tälle aamulle pestyä ja molemmat pesukoneet tuolla pesee, eli vähä on jo aloitettu. Lisäksi pitäis saada anopin äitienpäivälahja tänään vielä postiin, mutta vien sen sit, ku mies tulee kotiin. En halua lähtee kävelemään tuota 2kilometrin matkaa postiin tuolla kelillä, en halua kastua koko lapsilauman kanssa, jos sade yhtäkkiä koveneekin.
Mutta viikonloppua odotellessa.
-äitiliini78 ja tytteli 4kk5pv
Zatu:
Huomasin tuossa eilettäin, ett akka oli 8kk:n iässä suurin piirtein saman painonen, ku Kossi on nyt reilu 3kk:n iässä. Pitäähän ukkojen tieten olla veistettyjä vankemmasta puusta ;)
[b]Onko muut huomanneet samaa[/b] joilla perheessä tyttöä ja poikaa?
[color=#4B0082]piti oikee kaivaa nla kortit ja tehä tutkivaa journalismia :) Zatulle:
[color=#800000]Neiti 10vee 3kk mitat: paino 5920g pituus 60,5cm
[color=#006400]Herra 8vee 3kk mitat: paino 7200g pituus 63,2cm
[color=104E8B]Herra1vee11kk 3kk mitat: paino 6350g pituus 63cm
[color=8B4C39]Tammenterhomme 3kk mitat: paino 7065 pituus 64cm
[color=#4B0082]eli aika lailla eroja löytyy..
Mää oon oikee tänää ahkeroinut,sain jotenkin virtaa niinkin pienestä asiasta kuin aamuisesta vaa' alla käynnistä..näytti 200g vähemmän ku maanantain punnitukses,joten saateltiin lapset kouluun kävellen ja kiersin kylän kautta kotiin, ja syötin Jeren ja jatkoin vatsalihasliikkeillä ja hain puntit jalkoihin ja oon hieman kävellyt paikoillaan yms.. ihan vieläkin hiki päällä :)
[color=#000080]Nyt sitten arki likunnan kimppuun (lue = siivoomaan)
[color=#20B2AA][b][u]Maria ja Jere
Täällä taas sairastellaan.. flunssasta ei meinaa tämä perhe päästä millään eroon :( nyt se kiertää jo uutta kierrosta meillä. Just kun oli parantunu niin esikko on taas kipee.
Tuosta peili jutusta en ole kyllä kuullutkaan, APUA tuleekohan meidän lapsista nyt ihan hulluja kun ollaan katseltu paljon peileistä omaa kuvaa ;)
Noh onhan se vanha kansa tietty joskus oikeessa mut nyt en ihan taida uskoa..
SeksielämäG: hmm.. mitä se on?? elikkäs ei tosissaan ole palautunut lähellekään normaalia... on ehkä joku 20% normaalista. EI vaan voi sille mitään että ei yksinkertaisesti saa itseään sille tuulelle että sais homman alkuun.. mukavaahan tuo sit on kuiteski kun siihen ryhtyy ;) piäis ehkä hieman skarpata ;)
Olisko kellään neuvoja vauvan kovaan kakkaan????? vettä olen antanut mutta ei hirmuisesti auta. On niin kurjaa kun toinen joutuu oikein itkemään kakkaa tehdessäää ja se on sellaita mun etusormen paksuista kovaa pötköä.. (ihanaa varmaan lukea kuvausta sorry...)
nyt kuuluu huuto
äityli
pitääs ottaa vaikka liikunnan kannalta ;)
tsekakkaas tää laskuri,kirjoita hakusanaksi:rakastelu
http://www.kalorilaskuri.fi/liikuntal.php
[b][size=4] :D
Meillä on silloin tällöin järjettömän kova kakka. Vissiin nuo soseet vähän tekee mahan kovaksi. Meillä on - lainatakseni sinua - kakka suurinpiirtein kahden- kolmen sormen paksuista. Oikein pahaa tekee kun tyttö äheltää. Autan silloin tällöin pumpulipuikolla niin saa kovimman pökäleen pois edestä niin sit saa tehtyä itte loput.
Levolacia olen antanut, 2,5ml, muutaman päivän ajan kun on kova kakka. Sekä kerran päivässä luumusosetta 3-5tl. (koko ajan) Meillä tyttö tykkää soseesta, laitan myös välillä puuron sekaan.
birgit
jäi vähän kesken tuo juttu.
Birgit: olen myös antanut levolacia kerran mutta siitä tuntui että tuli kovempi itku, huuti yhteen asti yöllä :( jos antais vain todella vähän vaikka 1ml, täytyy kokeilla.. kun tuntuu ettei saa kaikkea kakattua vaivaa koko ajan. Oletkos antanut levolacin mihin aikaan päivästä??
Vai löysi maria kalorilaskurin seksistä ;) täytyy siis ottaa liikunnan kannalta niin laihtuiskin ja ukkokin tykkäis ;) ja on se ainakin kivaa liikuntaa.
Tänään on koko porukka herännyt puol kahdeksan maissa ja Lillukka on toisilla päiväunillaan. Toivottavasti malttaa nukkua sen kolme varttia ainakin. Esikko ei niitä päiväunia nuku, se on jo pitänyt hyväksyä, vaikka ois _niin_ mukava, jos nukkuis ja sais hetken omaa aikaa päivällä. Se on sit otettava illalla. Eilinen ilta meni mukavasti, esikko nukahti varttia vaille kahdeksan ja Lillukka vartin yli, eikä sitä tarvinnut kuin kerran kävyä nukuttamassa uudelleen.
Eilinen sairaalareissu oli melkeinpä turhan kanssa, kun prick-testit jäi negatiivisiksi eli meidän typsyllä taitaapi olla imeytymisen kanssa ongelma. Ens ke on lastenpolilla lääkäri ja se maitoaltistus. Mie oon kyllä niin kahen vaiheilla sen kans että teettäiskö vai jättäiskö myöhempään. Jokin siinä pelottaa, mutta en tiedä mikä. Vissiin mie pelkään, että vauvalle tulee kauheen paha reaktio ja huono olo, enkä mie sitä haluais aiheuttaa. Toisaalta se altistus pitää jossakin vaiheessa kuitenkin tehä. Tää häiritsee kauheesti miun mielenrauhaa. Jotenki mie kans vierastan sitä tuttelia, millä se altistut tehään. En haluis antaa sitä, mutta milläs muulla testaat näin pientä? Noh, pitää jutella lääkärin kans, kaitpa se viisaampana tietää ja osaa neuvoa.
PeiliG: meidän Lillukka tykkää tosi paljon omasta peilikuvasta ja naureskelee sille päivittäin. Toivottavasti ei nyt siitä pahemmin hoopoonnu. :)
Allergioista: Ensisijaisesti imettäville suositellaan paikallishoitolääkkeitä eli silmätippoja ja nenäsuihketta. Tableteista mieluiten loratadiinia (esim Clarityn) tai toissijaisesti setiritsiinia (esim. Zyrtec, Heinix).
AutohuutoG: Lillukka nukahtaa heti, kun auto lähtee käyntiin. Ei onneksi kovin paljon siellä huuda, muuten kyllä huutelee ihan tarpeeksi.
SeksielämäG: mitä se semmonen on? Oiskohan meillä harrastettu tasan kahdesti synnytyksen jälkeen. Ei vaan oikein jaksa, eikä kiinnosta tällä hetkellä.
VakuutusG: meillä on molemmille lapsille If:in vakuutus. Mie oon ollut tyytyväinen, kun esikon kanssa oli niitä korvatulehduksia ja putkitus ym, niin mukavasti ovat korvanneet hoito- ja lääkekuluja.
Helppo/vaativa vauvaG: meidän esikoinen oli " helppo" vauva, ei itkenyt paljon mitään. Tää toinen on ihan vastakohta ja on mielestäni melko vaativa tapaus, kun tarvii kauheesti virikkeitä pysyäkseen tyytyväisenä ja jos vähän myöhästyy, niin huuto on melkoinen. Ei kauheesti huvita lähtä mihinkään tään kans, kun se kuitenkin vaan hermostuu. Mutta eiköhän se jossain vaiheessa helpota. Ehkä tää on sitä 4-kuisen jutskaa, jota tosin on kestänyt jo 2 kuukautta... Epäilen, että tytön kärttyisyys osittain johtuu allergiasta. Yöt on tään toisen kans helpompia, kun se malttaa nukkua vähän paremmin; esikoinen halus vaan nukkua tissi suussa. Päiväunet ovat yhtä lyhyitä kuin esikoisellakin eli 45 min pätkiä.
Hiukset lähtee miultakin, suikhun jälkeen pyyhe ja kylppärin lattia on täynnä hiuksia ja aamulla sänky. Viimeksi lähti kans tosi paljon. Eiköhän se kohta ala helpottamaan sekin.
Hampaita ei vielä ole. Esikoiselle tuli eka hammas 10,5-kuisena. Saas nähä, tuleeko Lillukalle kans yhtä myöhään.
Liikkuminen: muutaman kerran on kierähtänyt mahalta selälleen ja sängyssä on pyörähtänyt mahalleen, kun on niin innoissaan etsinyt tissiä. :) Muuten kääntyilee kyljelleen. Hoitopöydällä yrittää aina kyljelleen mennä, siinä saa olla tosi tarkkana, ettei neiti kierähdä lavuaariin.
Ummetukseen kuulemma autaa mallasuute. Sitä saa apteekista ja sekoitetaan maitoon tai muuhun nesteeseen. Itellä ei ole kokemusta, kun esikoinen ei ollut ummella, eikä tää pienkään vielä.
Lillukka ei sit malttanut nukkua kuin puol tuntia, eikä enää jaksa kuunnella esikoisen " lukemaa" satua. Pitänee tässä napata neiti kainaloon ja viedä vaipan vaihdolle ja sit mennään välipalalle koko porukka.
Voikaahan hyvin!
T: Monttu ja tytöt
[color=EE0000][b][u][size=3]Pimp [color=#006400]My [color=104E8B]Stroller ![/u][/b][/size]
[color=4F4F4F]Tämmöset joka himaan hei!
(kiitokset linkistä vaan Outille!)
Oon antanut Levolacia silloin kun oon muistanut. Aikaa en oo katellu.
birgit
Olin jo tulossa kirjoittelemaan aikasemmin mut sitten tuo pojanvesseli päättikin nukkua " vaan" pari tuntia aamupäivästä joten se siitä....
Ja nyt iltapäivästä veti 45 minsan torkut ja nyt sain kolmansille päikkäreille nukahtamaan, saas nähdä veteleekö vaan puolisen tuntia....
Yöllä heräili taas tunnin-parin välein ja joka kerta söi ahnaasti, lieneekö taas joku kasvuvaihe meneillään?
Tai toinen mikä tuli mieleen tuosta levottomasti nukkumisesta vois olla hampaiden puhkeaminen.
Mites teillä muilla joilla kokemusta ekoista hampaista, vaikuttaako yöuniin vai onko vasta sitten kun poskihampaat rupee tulemaan?
Tai sitten se on tää ikä ja kun on oppinut kääntyilemään ja nostelemaan varpaita korviin (!) ja potkimaan peittoa pois ym. hauskaa, niin ei sitten malttais nukkua!
Kesä on muuten ihan kiva juttu mutta nää p*%#*een muurahaiset ovat taas löytäneet meille sisälle!!!
Pitää taas laitella niitä " ansoja" tuonne lattioille ja kaappeihin....
Ja hämiksetkin kaivautuneet kellarin kosteudesta tänne maanpinnalle ja meille sisälle, koira just pyydysti taas yhen komean yksilön aamulla keittiön lattialta, yök! Kestää taas tovin enneku totun näihin maalla asumisen ihanuuksiin! (puhelee hän joka asunut koko ikänsä uutamaa vuotta lukuunottamatta landella....)
Käärmeitä vaan odottelen taas saapuvaksi kun ilmat lämpenee... Asutaan kallioiden ja peltojen välimaastossa ja ne lierot tuppaa luikertelemaan meidän pihan poikki talvipesistään tuonne pelloille... Kiva nyt kun on vaunut pihalla, pitää antaa koiran olla ulkona ku se vahtii haukkana vaunujen välittömässä läheisyydessä! Pienempi paha on että haukkumisellaan herättää poitsun kun että kyy pääsee purasemaan...
Joka kesä on yks pyydystetty tuosta portaiden edestä....:/
Tästä sainkin näin kesän kynnyksellä idean GALLUPPIIN eli PARASTA/PAHINTA KESÄSSÄ-G!
Minun inhokki on nuo edellä mainitsemani ötökät/käärmeet ja parasta on se kun saa taas upottaa kätensä multaan tuolla kasvimaalla!
Paitsi että tänä kesänä ehdottomasti parasta on se että vietän sen ihka ekaa kertaa äitinä oman vauvan kanssa ja että miehellä ja minulla on kerrankin yhteistä lomaa :)
Tänään on taas laiskuus (=väsymys) iskenyt ihan kympillä, en oo mitään jaksanut tehdä! Pölyjä pyyhin ku sunnuntaina tulee mun perhe meille päivällisille mutta muuten mennyt kyllä tää päivä ihan vetelehtimiseksi....
Ja broidi just soitti ja kertoi että nyt sitten mun vanhemmat on vihdoin laittaneet yhteisymmärryksessä avioeron vireille... Tätä on siis odotettu jo 13-14 v. ja heidän suhde on ollut aika on/off sinä aikana, mutta ikävänä yllätyksenähän tuo kuitenkin tuli...;(
Vaikeuttaa vaan perhejuhlien viettämistä ym. ja se on kurjaa just nyt kun perheessä on paljon pieniä lapsia eivätkä he ymmärrä tilannetta.
No, elämää ei sen enempää....
Kohtahan tuo mieskin tulee kotiin, se tekee nyt muutaman viikon 8-16 vuoroa, joten lähtee aikasin ja tulee vasta puol 6 maissa....
Ei siitä oikeen nyt oo mitään apua täällä kotona, tänään tosin aion painua puolen tunnin torkuille kun tulee, sen verran rätti olo...
Nyt tuo poitsukin rupee heräilee vaunuista, kävin jo kerran lykkimässä takas uneen ettei ilta mee sitten ihan itkuksi!
Mukavaa iltaa!
Pupina & poitsu s.15.1
[b]pupina:[/b] Mun vanhemmat on eronnut jo ennen lasten syntymää(-95), eikä heille (lapsille) oo tuo homma ollut ikään mikään outo juttu..
Isällä ei oo ketään ollut vakituista sittemmin, äidillä on miesystävä..
Ekat pari vuotta oli ihan kauheet, heillä ero oli riitaisa,mutta nykyään ovat kaikki sulassa sovussa juhlissa.
[b]Kesässä parasta/pahinta G:[/b]
Parasta: uiminen,rento/vähäinen pukeutuminen,puutarha,kesäillat, mahtava ukkonen!..olis vaikka mitä!
Pahinta:paarmat,hyttyset,käärmeet,hiki...
Pitipä tulla pinoutumaan taas tälläkin viikolla:) Ja vastailemaan seksielämä galluppiin;)
Kukas se olikaan kuka oli kaks kertaa synnytyksen jälkeen puuhaillut, me ollaan kolme..tänäaamuna tsemppasin ihan tosissani kun alko tuntuu et etäännytään ihan täydellisesti ja harmittaa itteeki kun aina joutuu miehen yritykset torjumaan. Onni kun nukahti päikkäreille, ni aattelin et hoidetaanpa homma pois alta:) Ei sitten jaksettu mitään ehkäsyäkään käydä hakemassa makkarista, mutta mun laskujen mukaan ovis on jo ohi tältä kierrolta. Sitäpaitsi kun kateltiin tossa Onnin vauvakuvia, ni vähän iski kyllä kuume molemmille. Ollaan nyt kuitenki tosissamme muuttamassa sinne Argentiinaan takasin, tosin kai vasta tammikuussa 2009, vielähän tässä ehtis pikkukakkosen puuhata ennen sitä:)
Kesägallup: Ihaninta on aurinko ja lämpö, kamalinta ampiaiset ja muut ötökät
Onko tammikuissa muuten ketään muuta joka harjoittaa/koittaa harjoittaa vaipattomuutta? Olisi ihan mukavaa vaihtaa siitäkin kokemuksia. Mä pissatan Onnia lavuaarilla päivittäin, tekemättä siitä kumminkaan sen suurempaa numeroa. Aika usein pissat tuleekin, mutta ei hirveesti vaippoja oo säästyny, kun pissatan kuitenkin vaan aina unilta heräämisen jälkeen enkä esim myös syömisen jälkeen. Mut kivaa yhdessäpuuhailua sekin:)
Vauvakuumetta taitaa olla muillakin, mutta onko joku jo raskaana? Miten Sunmomille kävi?Oliko jälkiehkäisy vaan pitkittänyt kierron vai ?
Aurinkoista iltaa!
Beijaflor ja Onni
Pikkumies nukkuu ulkosalla ja esikoinen katsoo lastenohjelmia joten äiti ehtii tänne :-) Mies just soitti että lähtee heittämään ajokeikan ja tulee vasta yöllä kotiin, se siitä perheillasta taas :-/ No pakko tehdä ylimääräistä kun rahat on tosi tiukilla joten ei parane valittaa.
PARASTA / PAHINTA KESÄSSÄG: Parasta on kun päästään veneilemään ja on lämmin. Ja ihanaa kun ei tarvii lapsiakaan topata vaatteisiin ja valokin vielä. Pahinta mustakin ehkä noi ötökät.
LIIKKUMINEN - Poitsu on kääntyillyt selältä mahalleen noin 3 viikkoa ja nytkii muutenkin kovasti ettei voi mihinkään jättää. Varpaita ihmettelee kovasti ja jalkoja jumppaileekin ahkerasti, kohta on varmaan varpaat suussa kun sinne kaikki pitää tunkea.
SEKSIELÄMÄ - Aika hiljaista on joo, kuten muillakin täälläkin tuo innottomuus emäntää vaivaa. Vauva-lehdessä oli muuten l.voide mainos ja siinä sanottiin että kun imettää on kroppa samassa jamassa kuin vaihdevuosien aikana, joten ehkä se vähän selittää...
AUTOSSA - Hyvin viihtyy useimmiten.
Taas on kotin kuin hävityksen kauhistus, en vaan saa mitään aikaiseksi. No äidin luona kävin pari isoa peittoa pesemässä kun ei omaan koneeseen mahdu, mutta siinä se sitten päivän saldo olikin. Virtaa tarttis jostain saaha...
Tänään aloitin taas maitotuotteiden käytön eikä vielä ainakaan pojalla näy mitään erityistä reaktiota joten uskallan jo epäillä että kuiva iho ja läntit johtunevat vaan atopiasta.
Onko muuten soijassa oikeasti jotain estrogeenia tai vaikuttaako se jotenkin siihen??? Voisko kahden viikon soijajuomien käyttö selittää alavireistä oloa?! Mielestäni joku siitä täällä jotain mainitsi.
Ehtiskö jotain vielä tekemään ennenkuin poika herää...
t. Mirabella ja " Albert" 29.12.
Masentaa tää sade ja harmaus. Ei huvita ulkoilla sadevaatteissa. Täällä on siis satanut 2 päivää taukoamatta. Onneksi huomiseksi lupas aurinkoa.
Ekana pitää nyt huudella TIKRUA. Saitko sähköpostiviestini E-Karjalaisten tapaamisesta?
Sitten AUTOSSA olosta oli kyselyä. Meillä autossa ollaan yleensä itkemättä. Yleensä nukkuu, kun yritän ajomatkat ajoittaa uniaikaan. Ihan pienenä tosin huusi muutaman kerran, mutta olin kai liikaa laittanut päälle eli kuuma oli.
MONTTU: Olenko ymmärtänyt jostain oikein, että alle vuoden ikäisillä ne Prick- testit eivät välttämättä ole kovin luotettavia eli voi olla allergiaa, vaikka näyttäisivätkin negaa?? Vaikea sanoa kannattaako altistukseen mennä vai ei. Meille lääkäri sanoi, että suolioireinen allergia harvoin ilmenee heti paikan päällä jonain hirveänä reaktiona. Tietysti jos oireita ei siellä sairaalassa tule, joudutte jatkamaan altistusta viikon ajan kotona. Muistaakseni korviketta pitää mennä päivittäin vähintäään 5 dl. Altistuksen saa keskeyttää, jos oireet tulevat ihan kamalana takaisin, ei siis tarvii viikkoa väkisin jatkaa. Onneksi meillä ei allergiaa todettu, mutta olen tyytyväinen, että erityiskorvikekokeilun kautta pojun maha kuitenkin rauhoittui. Se muuttui kuin toiseksi pojaksi tuon kahden viikon aikana.
Tästä päästäänkin jouhevasti HELPPO/ VAATIVA VAUVA G: esikoinen oli helppo, mutta poika on kyllä ollut vaativampi/ teperamenttisempi. Nyt kyllä, kun maha on ok, ja sitä kautta nukkuu päivisinkin ihan hyvin, on ihan tyytyväinen ja helppo poika. Nyt sen kanssa kehtaa jo johonkin lähteäkin, mutta minäkin olin aiemmin (kun poika oli 1,5-3 kk) tosi arka lähtemään sen kanssa minnekään. Vaikka kyllähän maailmaan ääniä mahtuu, mutta on ärsyttävää esim. keskustella jonkun kanssa, kun vauva karjuu sylissä.
VAKUUTUKSISTA oli sitten. Meillä on kummallekin lapsivakuutus Tapiolasta. Tytölle ei ole ollut paljon käyttöä, mutta pojalle on jo nyt tullut laskua enemmän. Harmi, kun eivät kai korvaa noita erityiskorvikkeita.
Sitten kyselyä teille kaikille. Onko kellään teistä ollut raskauden jälkeen nivelkipuja eri nivelissä? Minulla on ollut koko tämän 4 kuukautta varpaissa, päkiöissä, polvissa, nilkoissa, joskus lonkissa ja olkapäissä. Kävin lääkärissäkin sen vuoksi, reuma- ja tulehduskokeet ok. Lääkäri totesi, että joskus raskauden jälkeen uusi hormonitoiminta aiheuttaa nivelten rustoissa kipuja. Vaiva on kuulemma melko yleinen, mutta ei kovin tunnettu. Oon yrittänyt etsiä tietoa tästä, mutta en ole löytänyt. Nyt kivut ovat pahimmat polvissa eli särkylääkkeitä joutuu melkein päivittäin syömään. Ajattelin vaan, että jos jollain olis tietoa kuinka kauan tää kestää vai hakeudunko uudelleen lekuriin! Ekat menkat oli ja meni, joten jospa se siitä kun hormonitoimnta normalisoituu..
Sitten KESÄSSÄ PARASTA/ PAHINTA: Parasta aurinko ja lämpö, leppoisat lämpimät kesäillat. Pahinta ehkä lentävät ötökät.
Nyt lopetan, palataan!
-pinus-
Täällä ilmoittautuu yksi huono äiti :( Laskin tytön tänään sylistä hetkeksi meidän jenkkisängyn päälle, peiton keskelle, ja kun pääsin toiseen huoneeseen, kuului MUKS! Tiesin heti mikä ääni se oli ja näin jo mielessäni vauvan pään halkinaisena. Olin salamana vauvan vieressä, ennen kuin ehti itkua aloittamaan ja kaappasin kurkku suorana huutavan vauvan syliin. Siinä sitten itkimme molemmat, mutta aika nopeasti tyttö rauhoittui. Ei näy mitään jälkeä, mutta kovin oli iltapäivällä itkuinen ja annoinkin sitten panadolia. Tiedän, että tyttö liikkuu ja osaa kääntyä, mutta silti, miten ihmeessä pääsi peittojen yli kierähtämään :(
En olekaan muistanut kertoa, että meillä aloitettiin perunan maistelu. Tänään oli kolmas päivä ja meni jo kaksi ruokalusikallista =) Ihana se hämmentynyt ilme, että mitä ihmettä mun suussa on ja mitä tälle pitäisi tehdä.
Tänään meillä oli myös vauvakirkko. Ihan kiva tilaisuus, laulettiin ja leikittiin ja vauvat siunattiin. (Ehkä tämäkin äiti sai synnit anteeksi huolimattomuudestaan) En olekaan ennen ollut kirkossa tissi paljaana, mutta minkäs teet ku toisella oli nälkä =)
KESÄG Parasta on aurinko ja lämpö ja ikävintä ötökät. Mä olen hyttysille ym. allerginen ja mulle tulee ihan järkyttäviä patteja. Pienenä mulla oli silmätkin muurautunu umpeen... Pelkään tulevaa kesää siinä mielessä, että jos tyttö on perinyt tämän vaivan, niin millä häntä voi suojella ja millä helpottaa oloa puremien jälkeen? Voisitteko fiksummat avittaa?
SÄNKYG Kyllä ajoittain pöllytämme peittoa, mutta ei tod voi sanoa, että olisi normaalilla tasolla. Aika harvoin, eli silloin ku mä jaksan.
AUTOILU Aika hyvin menee matkat. Hereillä ollessaan hermostuu jos auto pysähtyy, eli liikennevalot sucks. Pari kertaa on huutanut tosissaan hikipäässä, mut yleensä kiltisti. Pari päivää sitten kuului takaata kitinää, niin pistin lastenlaulut (Ella ja Aleksi) soimaan, niin jo hiljeni =o)
Nyt en muista mitä muuta galluppia oli. Oliko se Myrtti vai ketä ku luki Sähkökissaa? Musta ihan loistava kirja, nyt sitä kyllä voisi lukea eri ajatuksella ku on oma lapsi.
Katsku ja H (vielä pää ehjänä) 5.1.
Tänään oltiin sitten neuvolassa. Laittelen niitä mittoja tuonne toiseen pinoon :)
Ihan hyvin oli Ronja kasvanut... :) Noin kilon verran kuussa:) Ja pituuttakin oli tullut ihan mukavasti.
Joo mä se olin ku sähkökissaa luen nyt. Luin Torey Haydenin tiikerin lapsen joskus aikoinaan, sit ku olin raskaana ja sit luin ( tai aloitin lukeen sitä) niin eihän siitä mitään tullut ku itketti niin kovasti.
Ei hirveesti tuo suomen peli kyllä kiinnosta... olenpas epäisänmaallinen...
Jotenki oon ollut aika huonolla tuulella tänään, mistä lie johtuu, eipä sitä aina tiedäkään..
Huomenna pitäis taas mennä porukoille siivoomaan :) No saapahan siitä rahaa...
Ronjakin tossa vielä kukkuu. On miehen sylissä ennen ku se lähtee taas yövuoroon. Sekin tuntuu tosi tylsältä...
Olempas tänään tylsällä päällä :)
No joo, ehkä poistun täältä valittamasta.
Hyvää yötä kaikille...
myrtti-ja Ronja s.2.2
[color=darkviolet]Sateista sellasta taas.
Aamuyö onneksi oli nyt ehjä. Tai no kyllähän Kossi vähän väliä söi, mutta ei jäänyt valvomaan sen jälkeen. Nyt ei tunnu enää viihtyvän lattialla, joten palaan myöhemmin.
Esikoinen aamupalalla (vitsit kun on taas hidasta tuo syöminen) ja pikkumies sitterissä. Suunta olisi kohti Jumboa, pitäis anopille löytää jotain...
VAUVAKUUME - Täällä ei mitään vauvakuumetta vielä podeta, onhan toi pikkuinen ihan vauva vielä, mutta kolmas saa tulla jos on tullakseen. Näillä sekstailuilla tuskin lähiaikoina :-)
Eipä kestä nyt herran hermot odottelua, täytyy mennä syöttämään että pääsee unille.
Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!
t. Mirabella ja " Albert" 29.12.
[color=darkviolet]Hymyilen silti. Saa siitepölyt kyytiä meinaan niin vähänen sade ei hetkauta. Kesällä oiski kaikista parhainta, ku aina öisin satais.
Tänään on sitte herätty ennen viittä. Kossi keksi nyt, ett aletaanpa poriseen sillon. Toinen aamuyö jo näin risanen, mut ihmeen virkeenä oon nyt, ku tunteroisen on ollu hereillä. Vaikka ennen kasia monta kertaa heräsin ja nukuin pätkissä. Sillon välillä tuntu ettei naurata.
Vaikka ukon mielestä oli eilen aamulla hauskaa Kossin poriseminen. Mutta ku se ei ala ilosena jutusteluna. Ensin äristään tissille. Tulkihen sen niin, ett haluaa nukkua - ei saa unta, haluaa imee - ei halua maitoo, ärisee ja huitoo. Tänään sit kuuen aikaan luovutin, ku oli hetken nukkunu omassa sängyssä. Laiton yövalon päälle ja hetken aikaa meni, ett miekkonen avas silmät. Sitten tajus, ett hei mun ei oo enää pakko nukkua ja sain hymyjä :) No - otetaan tänään sit päikkärit.
Tänään aattelin karsia yhet pikku torkut miekkoselta. Tykkää ottaa pika unet joskus kuuen-seiskan aikaan. Nyt yritän ainaki ettei niitä sais, jos sitten ois ehjempi aamuyö.
Toinen valvottava seikka tieten voi olla, ett ku vierekkäin ollaan niin tulee kuuma. Mulla ainakin on nyt muutamana yönä ollu. Joten pitäs jaksaa pysyä hereillä syötön jälkeen ja nostaa Kossi omaan sänkyyn tuhiseen.
Tästä tuli mieleen GALLUPPI HELPPO VAUVA: akalla oli iltaitkuja/huutoo, mutta yöt meni suht nopeesti yhellä syötöllä. En muista millon siihen rutinoitu, mut kummiski. Mutta nuo huudot masun takia oli verottavia ja karmeita kateltavia :/
Kossilla niitä ei oo ollu, ku ihan vähäsen ja varmaan Relat toi helpotuksen. Mutta nyt sitten yöt ei oo ehjiä.
Omasta mielestä molemmat on helppoja tapauksia, koska " pahemmistaki" vauvoista oon kuullu. Ja tosiaan suurin osa ajasta menee hyvin :)
Mitäs muuta oli gallupoitu *hmm* niin SEKSISTÄ ettei tosiaankaan normaalissa touhuissa olla. Mua ei vaan jotenki sytytä. Osa syy varmaan, ett miljoona kertaa ronkittiin paikat käynnistysviikolla ja iso syy hormoonit. Paikat ei tunnu omilta ja niin pois päin. Huomasin kyllä, ett ihanaa se yhä on, ku siihen vaan alkaa, mut ku ei innosta niin ei. .
Ja ku oon yrittäny toimittaa ukkoo sinne piuhojen katkasuun niin tulee kolmas syy mieleen -> kumiukot :/
PÄIVÄUNISTA että vaihtelee kai, ku menoja on usein eri aikaan päivästä. Mutta joskus onnistuu unilta siirtää kaukaloon ja matkaan lähetään, vaikka unet menossa. Ite myös aloin pähkäileen nyt parin risasen aamuyön jälkeen, kuten PUPINA, ett voisko päiväunien verotus saaha yöt ehjimmiksi.
AUTOMATKOISTA niin meillä usein myös karjutaan, ku kaukaloon laitetaan. Yleensä sitten keikutan ja laitan vyöt kii. Joskus kyllä lähtö onnistuu ilman huutoa, mut viimestään autossa kerkee mielipiteensä ilmasta. Nyt ku pösöllä ajellaan ja pitää hehkuttaa niin Kossi ei ymmärrä sitä miksei ammuttuna lähetä pihasta :D Naurattaa nyt, mut aina ei ku ollaan lähössä. Sitten ku auto liikkeellä niin tyytyväisiä ollaan. Jossei nuku niin pysähyksiä pitempään ei sallita.
Pitkää matkaa hereillä autossa ei oo ollu/kokeiltu. Yritän tähätä matkat uniaikaan. Luulen, ett enimmillään 20-30 minsaa on hereillä ollu ja onneksi oli tyytyväisenä.
Akka oli n. 2 vuotias, ku oltiin reissussa. Matkanteko oli tuskaa ykskaks, ku pitempään oli sitä tehty. En tiiä oliko pahoinvointia ja tuskastunu selkänojan tuijotukseen, koska ku penkki käännettiin niin hiljasuus laskeutu ja tosi tyytyväinen matkustaja löyty. Penkkiä ei enää sittemmin käännetty kasvot menosuuntaan.
MYRTTI mä myös luen kirjoja liian tunteella. Kyyneleet valuu usein ja silti pitää lukee. .
MARY ihanaa, ett joku muuki täällä häiriköi ;) joskus tuntuu, ett se oon usein mie. Onko enää pullia jälellä!!? :D mä eilen päällystin pakkasesta löytyneitä muffinsseja suklaasokerikuorrutteella ja nonpparelleilla :b
LIIKKUMINEN meillä ei vielä Kossi pyörähtele. Nakupyllynä yritystä on enempi, mut kylkiasentoon yleensä jää ja jalat sätkii hirveesti. Yläkroppa kääntyy usein banaanille ja eihän siittä niin vaan käännytä. Tosin mun mielestä ei kunnolla yritä, ku pää ei oo mukana. Masulle kääntäessä yrittää lähtee eteenpäin :) vaipattomana se on hassun näköstä touhua. Kovasti tekee jo töitä. Tänään huomasin täs aamulla, ett oli lattialla saanu käännettyä itteensä eriasentoon sivuttaissuunnassa. Akkaki sitä ihmetteli, vaikka oli koko ajan vieressä ollu. Katto liian tunteella Smurffeja ;)
Olikohan muuta mistä piti jotain sanoo *hmm* akka sekottaa ajatuksia. Joten menenpä lukeen Barbapapaa.