*~~ TAMMIKSIEN ke-pe JUTUSTELUT ~~*
[color=800000]
[b]Tästähän se taas lähtee, aunroinkoisesta keskiviikkoaamusta !
Ja alkuviikon höpinät:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10254803&p=2&tmode=1&smod…
Niin ja muistakaahan tuo Marian " mittalista" :
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10262702&p=1&tmode=1&smod…
Kommentit (61)
[color=8B814C] Nälkähän siellä oli -tietysti. Ei meinaa hokatakaan kun herättiin tänään tavallista aikaisemmin. Nyt torkkuu ja syö maitoa tuossa =)
Mun piti eilen jo kysyä, mutta unohdin: Mitä teidän vauvat [b]tykkää peilistä[/b]? Mulle on nimittäin jäänyt raskausjalta yx juttu mieleen, jonka luin --jostain. Siinä varoitettiin kauheasti näyttämästä peilikuvaa vauvalle, saa kuulemma jotain traumoja siitä kun ei vielä " hahmota kokonaisuutta" ja " itsensä erillisyyttä" . Samassa jutussa moitittiin kauheasti ihmisiä, jotka aina vievät vauvoja peilin eteen ja juttelevat mukavia ja vauvat " muka tykkäävät, kun oikeasti ovat kauhuissaan" .
En jaksa muistaa kuka tuon oli kirjoittanut, mutta oli jossain julkaisussa, jossa oli muitakin vauva-aiheisia ohjeita. Tämä oli ainoa tuollainen hmm.. miten sen nyt sanoisi.. outo?
Tuo juttu juolahti eilen aamulla mieleeni ja piti kysymäni teiltä, että ootteko te kuulleet/lukeneet noin älyvapaata juttua jostain?
Siis joo..mä kuulun noihin kauheisiin ihmisiin, joka tykkää näyttää peilikuvaa vauvoille... Joka aamu kun herätään kävellään eteisen peilin ohi (on siis matkan varrella hoitopöydälle..) ja sanotaan huomenta peilin tytsille =) Joka aamu on vastaanotto entistä riemullisempi! Aluksi oli vaan ihmetystä, nyt selvästi hokaa että on omasta itsestään kyse ja kiljaisee riemusta ja tahtoo koskettaa peilikuvaa. Sitten tulee semmoinen flirttaileva hymy ja kädet menee naaman eteen ja pää painuu mun rintaa vasten ja sieltä kurkistellaan naureskellen.
Hymyilee myös mulle peilin kautta.
Nyt on muutenkin kauheasti neuvot muuttuneet. Esim. takavuosina oli kovin tavallista, että lapsia nostettiin ylös pään yläpuolelle ja isompia jopa heitettiin ilmaan (ei tietystikään vauvoja!!). Nyt se on neuvolan mukaan ravistelua eli rangasitava teko! On mielestäni itsestään selvää, että vauvoja ja alle vuoden vanhoja ei missään nimessä saa " heitellä" ja siitä ylöskinpäin pitää olla varovainen.. On vaan niin hurjaa nämä nykyneuvot, kun lapsi voi esim. trmpoliinilla hyppiä päälleen, mutta aikuinen ei voi " heittää ilmaan" tms. leikkiä harrastaa. Neuvolan mukaan, jopa lapsen suustaan päästämät riemunkiljahdukset ovat oikeasti kauhunkiljahduksia..? hm...
No asiasta toiseen. ootteko kokeilleet noita MUKSU vellejä? Mä kokeilin sitä peruna-porkkana velliä ja kovasti tykkäsi. Tai siis ei ainakaan moittinut ;-)
Kiinteitä oon antanu jo n.1kk, puoli purkkia pilttiä menee keskipäivällä nyt. Pitäisi alkaa antamaan useamman kerran päivässä, kun taas huomaa, että maitoa alkaa mennä tosi tiheään loppuiltapäivästä. Makuja peruna-kukkakaali ja peruna-porkkana. Mahtavaa massutusta, mutta kyllä se maito vaan vielä vie voiton =)
[/color]
nyt kokkaamaan =)
Mary
_Mary:
Siinä varoitettiin kauheasti näyttämästä peilikuvaa vauvalle, saa kuulemma jotain traumoja siitä kun ei vielä " hahmota kokonaisuutta" ja " itsensä erillisyyttä" . Samassa jutussa moitittiin kauheasti ihmisiä, jotka aina vievät vauvoja peilin eteen ja juttelevat mukavia ja vauvat " muka tykkäävät, kun oikeasti ovat kauhuissaan" .
[color=#A52A2A]Joo,
heti
kun esikko syntyi 10 vuotta sitten, [b]rikoin[/b] joka ikisen peilin talosta!!
Enkä ole sen koommin uskaltanut ostaa peilejä taloon, ettei lapset saa traumoja!! :))
Ja sen kyllä varmaan kaikki huomaa,ettei meillä ole peiliä mistä itteensä vilasta ;)
eeeehehhehheee.. siis voiko tommosii ohjeita ihan oikeesti antaa joku??
Meillä ainakin Jere hymyilee omalle kuvalleen ja mun kuvalle.
Vai onkohan se sittenkin [u]kauhusta jäykkää hymyä??[/u]
[color=#006400]täälläkin aamu on mitä kaunein ja käytiinkin viemäs poika kouluun kävellen pienten kanssa..
Mutta mun piti laittaa äsken opelle txt viesti ja varmistaa onko poika varmasti koulussa,kun jäin juttelemaan ihan vieraan vaarin kanssa eilis iltaasesta raekuurosta ja en ehtinyt nähdä,kääntyikö poika varmasti mennessään oikeaan suuntaan risteyksessä,joka on ennen koulua!!
Kun ei halua,että vien kouluun asti :)
No siellä se onneksi oli,jäi vaan niin vaivaamaan..onneks on hyvä ope joka ymmärsi kyllä varmistukseni :)
Juttelinkin sen vaarin kanssa varmaan vartin,ihania noi vaarit,niin käytiin läpi sää,myynnis olevat talot ja lapsenlapset :D
ja jonkun miehen asiat,jota en tunne,mutta on jäänyt jo leskeksi :)
[color=27408B][b]Allergioista:[/b] alan epäillä,onko tuo herra 1vee10kk allerginen?? taas yski kuivaa yskää illalla ja aamulla..
meillä kun ne 2 kissiä on ja mä oon lievästi allerginen ja ukon puolella on myös allergiaa.. :/
lisäksi sillä on silmät hieman rähminyt hetken aikaa jo yön jäljiltä..
pitää kysellä tänään lekurilta,kun ekaluokkalaisella semmonen on tänään kulun tiimoilta..
[color=8B1C62][b][u]Maria ja Jere
[color=darkviolet]Ja pahottelen ku oon ollu vähä " poissaoleva" muutaman päivän. On ollu muka niin tohinaa, että lukemassa oon kyllä käyny, mut en oo kerinny sit paneutuun kunnolla kommentointiin.
[b]Peilit just peittelin[/b] lakanoilla. .no ei vaiskaan!! Voiko tosiaan olla ihan pokalla kirjotettu juttu :O Kossi ihmettelee yleensä peilin edessä sylissä ollessa. Harvon kai siten tulee sitä roikotettua.
Mut yksinään lattialla vaukirjasensa kanssa on alkanu juttua tuleen itelle :D Ja ei tuo kauhusta kankeena porise, päinvaston.
[b]Ravistelusta[/b] ett on varmaan sitten tullu jo sitä tehtyä tai no en heittele noin pientä, mut " hyppyytän" jo vähän sylissä. Ja leveitä hymyjä tulee " kauhusta" . . Oonkohan mä särkeny vauvani.
Kauheesti muuttuu kaikki suositukset ja muut. Äskön porisin kylällä ex-pomon kanssa ja se tuumasi, ett no teilläki sit jo on maisteltu pottua ja porkkanaa. Täh! Sillä nuorimmainen lukiossa ja sen poitsujen ollessa pieniä oli 3kk iässä pitäny jo antaa pari kertaa päivässä kiinteetä.
Ihmetteli tosissaan, ett noinko ne muuttuu säännöt. Ei näköjään oo ollu vauvallisten kanssa tekemisissä sittemmin.
[b]Papoista[/b] että ihaniahan ne on. Vieraitten pappojen " piirittämänä" olin eilen TK:n odotushuoneessa ja siinä ois aremmalla menny varmaan korvat punaseksi ;) Juttu alko ihan asiallisesti tyyliin " kyllä ne äitit tekee ison työn saadessaan vauvoja maalimaan" . Kummasti yks pappa sai siittä jotenki alotettua toisen kaverinsa kanssa sänkyhommista juttua. Opinpa ainaki sen, että pappa-iästä huolimatta niin ukkojen jutut on ja pysyy vuosikymmenten samoina :D Oli kyllä hymyssä piteleminen, vaikka vitsillä osaksi juttua heittivät siinä.
" Ei sitä tiiä vaikka vaimos tykkäis, ku oisit Siihen lääkkeitä ottanu lääkäriltä" , yks kommentti papan suusta.
[b]Pupina[/b] joko se koiruus on saanu ruokaa ja katon pään päälle? Minähän se " naureskelin" , vaikka voin kuvitella ettei tuollasessa tilanteessa naurata.
[b]Tau ja Lepe [/b] missäs luuraatte?? Toivottavasti Taulla menee jo kotona ukon kanssa hyvin ja lapsetkin antaa hetkeksi hengähtää.
Siitepölyä näkyy olevan jo niin että riittää ja piisaa. Nyt vasta muistin tarkistaa tänä aamuna lääkkeet ja vanhaahan se oli nenäsumute :/ Onneksi sitä huomenna jo on varmaan tullu apteekkiin. Alkaa käyttämään jo, vaikka oireita oikeesta ei oo viel ollu. Mitä nyt eilen illalla lenkillä vähä tuntu jotain hengityksessä. Onneksi tuota Nasalezea voi huoleti käyttää.
[b]Allergikot[/b] mitä lääkkeitä käytätte?? Tuli mieleen, ku ei oo tullu kaappeja koluttua, mut muistelen sen ainaki varmaksi ettei mitään antihistamiineja saa nyt napsia. Ja osat suihkeet on myös kiellettyjen listalla. .
Jopas tuo miekkonen alko tursottaan, vaikka kotio tullessa ja joku aika sit vaatteita vähentäessä liikuskeli levottomasti.
Apua, oliko tuo ukkonen. .
Harmaana alkoi tämä aamu sään puolesta täällä meilläpäin ja mittarikin näyttää vaan 5-6 astetta.....
Mutta, poitsu nukkuu huomattavasti paremmin ulkona tällä säällä kuin esim. silloin maanantaina kun oli aurinkoista ja lämmintä!
Eilen vetäs 3 h + 2 h ulkona, heräs sitten toisilta päikkäreiltä klo 17 eikä sen jälkeen nukkunut ollenkaan ennekun simahti yöunille klo:21-21.30! Hieman epäselväksi jäi koska tarkalleen simahti, sillä nukahdin itekin ja heräsin sitten klo 23.....Eiku herättämään mies sohvalta ja ottamaan koiruus sisälle ja taas jatkettiin unia! Hyvä niin sillä sitten poitsu heräilikin pitkin yötä n. 2 h välein.....Tais vatsaa kipristellä kun ei oo taas kakannut kun viimeks eilen iltapäivästä pitkien päikkäreiden jälkeen!
Onko teidän muiden terhojen kakkaamisessa tapahtunut muutoksia näin 4 kk iän kynnyksellä?
Meillä kun ennen kakattiin jopa 3-4 krt/pv, niin nyt hyvä kun kerran vuorokaudessa! Ja selkeesti vääntää sitä kakkaa melkein joka syötöllä muttei vaan tuu.....
Pissaa kyllä kovasti, usein vaihdetaan vaippaa eli maitoa pitäis tulla riittävästi!
Johtuukohan tästä iästä ja kasvusta ym.? Kertokaas te kokeneemmat!
Ja vielä tuosta nukkumisesta, tuntuu että mitä pidempiä yhtäjaksoisia päikkäreitä poitsu nukkuu päivisin (esim. juuri tuon 3+2 h) niin sitä katkonaisempi on yö, mutta jos nukkuu esim.eka 1,5-2h ja sitten parit 1/2 h-tunnin päikkärit niin sitten nukkuu sikeemmin yöllä!?
Mites teillä muilla, ootteko huomanneet samaa?
Vai nukkuuko teillä vauvat aina ne samat pätkät samaan aikaan päivästä vai vaihteleeko vielä?
Sori sekava sepustus, toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa!
Tarkoitan vaan sitä että voiko tämän ikäinen vauva nukkua " liikaa" päivällä niin että yöunet kärsii?
Luulin että vauvan pitää antaa nukkua silloin kun nukuttaa enkä oikeen osaa vielä " ohjata" niitä unia enempi nukuttavaksi tuonne yöaikaan....
Huuto on kauhee sitten iltaisin jos päikkärit on jäänyt vähempään kun tuohon 4-5 tuntiin....!
Joku muuten puheli tuosta autoilusta ja vauvan siirtämisestä etupenkille, sori en nyt muista kuka...
Mutta sen kyllä tekisin itsekin mielelläni nyt tässä vaiheessa, koska niin sydäntäsärkevästi tuo poitsu itkee yksin takapenkillä kun jonnekin pidemmälle ajetaan (siis jaksaa olla max. 10-15 min ja sitten alkaa itku...)!
Just maanantaina viimeks ajettiin Isoon Omenaan ostamaan äitienpäivälahjaa, ja puolessavälissä alkoi huuto (meiltä n. 30 min matka sinne) eikä mikään auttanut, muu kuin pysähtyminen ja se että menin takapenkille, sitten rauhoittui...mutta heti kun menin takas eteen ajamaan niin alkoi itku!
Miten te ratkaisette tällaisen ongelman?
Ei auta puhuminen, ei laulu,ei radio, tutti ei pysy suussa kun huutaa niin....
Mä oon aika huono kuuntelemaan vauvan itkua, ja tuossa tilanteessa kun ei voi oikeen muuta tehdä kun ajaa että pääsis nopeesti perille!
MARY jutteli peileistä! Meillä kyllä jätkä peilailee itteään ihan innoissaan sylissä ja kattelee itteänsä ja mua peilin kautta ja siitähän vasta riemu syntyy! Kääntää päätään pois ihan kun ujostuttais ja naureskelee! En todellakaan jaksa uskoa että ne olisi kauhunkiljahduksia tai että siitä tulis mittän traumaa, huuhaata sanon minä!
Tässä kopsattu ote eilen postissa tulleesta Nestle-Bonan lapsi/lastenruoka-kirjasesta, koskee tosin 6 kk ikäisiä vauvoja sen kirjasen mukaan....:
" Rakastunut myös itseensä" -otsikolla:
" Kuuden kuukauden ikäisen lapsen suunnaton rakkaus kohdistuu myös häneen itseensä. Tässä iässä lapsi ei ole vielä oppinut erottamaan omia kasvojaan muista, lapsi on siten aivan onnessaan nähdessään oman peilikuvansa. Hän näkee kasvonsa vain uutena kaverina, jonka kanssa voi seurustella. Kestää vielä muutaman kuukauden ennenkuin lapsi ymmärtää olevansa oma erillinen yksilönsä."
Joten tästä teksistä päätellen niin eiköhän me voida hyvällä omatunnolla peilailla lastemme kanssa jatkossakin!
Ja kuten MARIAN tekstistä tuli ilmi niin kaipa sitä pitää itseäänkin välillä sieltä peilistä vilasta...;)
Meillä ainaskin peilaillaan joka päivä useasti kylppärin ja eteisen peileistä ja niin aiotaan jatkossakin!
Nyt meen taas tekemään jotain muuta, esim. lukemaan päivän postin!
Voikaahan hyvin!
Pupina & poitsu s.15.1
nopeasti kommentoin.. Mummo sanoi aina, että vauvaa ei saa( alle 1v. ikäistä) katsotuttaa peilistä koska se tietää huonoa lapselle, puhu että vauva sairastuu, eli lapsesta tulle mieleltään sairas jos näyttää sille omaa kuvaa peilistä. On kuulema vanha karjalainen uskomus. Ja en kyllä ole peilistä katottunat ;)
Mutta nyt kerhoon.
Juu ZATU, ole huoleti, kyllä se koira yönsä sai nukkua sisällä ja ruokaakin sai! Ihan eläinrääkkääjäksi en sentään alentunut vaikkakin hieman tuo koiruus jäänyt toiseksi kun vauva tullut taloon....;)
Kaunotar & Kulkuri- syndroomaa.....
Keitin koiralle vatsaystävällistä porkkana-riisi-kaurapuuroa ja hyvin maittoi, asidofilus piimä vielä päälle niin johan nukkui yön paskomatta sisälle....!
No nyt jos jatkaisin postin lukemista....
Pupina
Johan oli taas reissu kerhoon!! Tuo neiti 3v. on nykyään ihan mahdoton, en kohta kehtaa mennä sen kanssa mihinkään. Pupina mietti kuinka vauvan saa hiljaiseksi kun mikään ei auta, en tosiaan osaa vastata kun en saa tuota taaperoakaan hiljaiseksi ja se kiukkuitku tuntuu takaraivossa asti. Nyt olisi halunnut lähteä potkumopolla kerhoon ja kun ei saanut alkoi huuto ja loppujen lopuksi tulin kotiin sen kanssa ja isompi jäi kerhoon.
Joo kyllähän ne vauvojen " hoito-ohjeet" muuttuvat lähestulkoon yhtenään, mene ja tiedä mikä sitten on oikein, minä ainakin luotan omaan vaistooni ja siihen että lapsi on tyytyväinen ja kasvaa hyvin.
Pupina: Unirytmeistä olen sen verran huomannut, että meillä pikku-neidin pitää saada nukkua puolen tunnin tirsat ( herätän puolen tunnin unien jälkeen) ennen yöunille menoa tuossa 18-19 välillä muuten herään yöunilta hetken päästä nukahtamisesta ja valvoo taas sen 2 tuntia, muuten nukkuu aika samanlailla joka päivä, nykyään aamupäiväunet on n.2 tuntia ja iltapäivästä ottaa 3-4 tunnin unet eli päiväunia kertyy n. 6 tuntia ja hyvin riittää vielä unta yöksi eli nukkuu 10-11 tuntia yhdellä syötöllä yöllä.
Mary: Muksu peruna-porkkana velliä olen antanut neidille, tykkää kovasti ja yksi purkki ei riitäkkään iltapalana vaan velliä uppoo 2,5 dl kerralla, toivotaan että paino alkaisi nousta vellin avulla. Ja nyt kun syö velliä tulee kakkakin joka päivä, ennen saattoi pantata muutaman päivän.
Hyppyyttämistä meillä ei ole harrastettu koskaan ja lapset ovatkin aina olleet ihan kauhuissaan jos joku nostaa pään yläpuolelle =). vanhempana ovat kyllä tykänneet roikkua ja hyppiä mitenpäin millonkin, mutta eivät vauvana.
Meillä ei vielä kääntyillä, enkä sitä vielä odotakkaan, potkii itteään kyllä eteenpäin, eli ei todellakaan löydy sieltä mihin jättää, luikertelee useampia metrejä ja hauskaa on, varsinkin kun on ilman vaippaa.
mamm@mia ja pikku-neiti s. 3kk ja 1 vko
Mä oon ihan ulalla tytön öistä, vielä 1vko sitten se nukkui ihan siedettävästi mutta eipä enää, oli siis yks 4h pätkä sitten tuli viereen. Nyt haluu koko ajan rintaa, ei siis suostu nukkumaan muuten kuin rinnalla, ei siis varsinaisesti syö mutta rinta pitää olla suussa koko ajan. Rupeen olemaan aikas väsynyt. Saa mies luvan hoitaa vko-lopun yöt ihan ä-päivän kunniaksi.
Peilistä: mäkin muistan lukeneeni jotain vastaavaa, mutta meillä kyllä katsellaan peiliä ja ihmetellään pikkuista vauvaa joka nauraa :)
Samaa olen lukenut noista ravistelu hommeleista, mutta kyllä me ollaan kaikkia 3:a heiluteltu ja hyppyytelty, vieläkin isommat haluis samaa kohtelua kuin pienin saa nyt ;)
Joskus 90-l puol välin jälkeen tuli uus suositus aloittaa soseet 4kk. Ensi soseeksi silloin suositeltiin ruusunmarjaa. Silloin luultiin että se ei olis allergisoiva, mutta sehän on aika voimakkaasti allergisoiva ruoka.
Allergia: Zetirizinia saa käyttä, siis Zyrteciä. Sitä mä oon käyttänyt myös edellisillä kerroillakin. Niin ja sumutteita ja tippoja saa kanssa käyttää.
-MM- ja flickan 18.1
meillä kaikki 3 on huutanut heti kun ovat joutuneet kaukaloon. Mikään ei ole auttanut, ollan jouduttu välillä pysähtymään ja ottamaan vauva pois kaukalosta. Ainahan tähän ei oo mahdollisuutta ja niin on vauva saanut vaan huutaa. Tällöin olen hoilannut jotain laulua tai vaan jutellut kovalla äänellä että kuulis mun äänen ja ei luule jääneensä yksin.
Sitten helpotti kun saatiin siirrettyä seuraavaan tuoliin, tai ainakin vähän helpotti. Nyt ollaan hankkimassa tytölle uus tuoli ihan vaan tän huudon takia. Kaukaloon mahduttais varmaan kauan vielä, pieni kun on (4.5kg), mutta en vaan jaksa kuulla huutoa enää. Mielestäni on parempi hankkia uus tuoli kuin ajaa stressattuna, silloin ajan helposti ylinopeutta ja kolarimahdollisuus suurenee.
-MM-
Täälläkin paistaa aurinko, tosin näyttää olevan tosi mustia pilviä, saas nähdä alkaako sataan vettä...
eilen taas valvoin aika paljon liian myöhään... Ja luin vielä sellasta tosi kummallista kirjaa...
Tai on se tosi hyvä, mutta aika outo Torey Haydenin sähkökissa. Tolleen yöllä ku lukee jotain tommosta, niin tuntuu et alkaa päässä vippaa. Oli pakko soittaa miehelle, et sai vähän aikaa jutella ääneen jonkun kanssa, ettei tarvii ittekseen jutustella, se nyt vasta oudoks oliskin mennyt sitten. No siitä se sit helpotti. Mutta vieläkin vähän outo olo.
Aloin mm. miettimään kirjan ohella, että mitä jos sitä joskus ite sekoo, ja tekee lapselleen jotain pahaa. Se olis kamalaa. Että sellaisia ajatuksia kuului mun yöhön. Onneks se kirja loppuu kohta, vähän ehkä liian henkistä luettavaa mulle :)
Jotenkin mä oon ihan pimee välillä. Aina pelkään jotain. Eka pelkäsin sitä Ronjan tukehtumista, sitten sitä ku se kesken unien lakkaa hengittämästä ja nieleskelee. Ja nyt sitten sitä, että joku ihminen tekis Ronjalle pahaa. Varmaan mulla vähän liikaa aikaa olla yksikseen... Niin luulisin :)
Mutta onhan se niin, että ku perheeseen tulee lapsi, niin ei se oo pelkästään sitä. Se lapsi tuo niin paljon mukanaan muutakin. ja siinä on tosiaan vanhemmilla kasvun paikka. Että ehkä tollaset mietiskelyt kuuluukin siihen kasvamiseen. Tajuaa sen, kuinka pieni ja hauras on pikkunen vauva, ja kuinka täysin siitä on vastuussa ja kuinka mun käsissä se on, kaiken suhteen...
Mutta ei saa liikaa miettiä, ettei nuppi sekoo :)
meillä oli taas kimalainen sisällä. Mä en tajuu mistä ne aina pääsee tuleen... varmaan jossain seinässä reikä ;). Sit kissat menee ihan innoissan sen perässä. Pian saa vielä pistoksen tommosseelta mönkiäiseltä...
Mitäköhän sitä tänään tekis ruoaks... Eilen tehtii italian pataa. Mut se meni roskikseen ku siinä lihassa oli jotain häikkää.. Hais ihan sairaan pahalle! Sitten syötiin hernekeittoa :)
Tänään on jo keskiviikko... Niin se aika kuluu...
Pakko viel kysyy, et mites teillä, onko teidän seksielämä palautunut jo normaalille raiteilleen? Vai onko paljon muutosta entiseen?
Ku jotenkin välillä tuntuu et meillä ei oikein toi homma luista. Tietty se on ihan normaaliakin, ku on kuitenkin aika suuri muutos tullu elämään. Mut jos sitä pikkusiskoo tai pikkuveljee meinais Ronjalle, niin pitäis vähän enemmän varmaan yrittää... ...
Ja sit kysynki viel sellastakin, että onko teillä lapsille joku vakuutus, ja millanen...? Me otettiin vakuutus jo ennen Ronjan syntymää. Se on fenniasta. Se tuntui silloin ihan hyvältä, mut nyt oon alkanut miettiin että olisko se toinen parempi. En muista mistä vakuutusyhtiöstä se oli. Eli toi meidän nykyinen on sellanen, että siinä omavastuu on 50e. Mutta jos esim. monta lääkärissä käyntiä kuuluu samaan, eli on sama vaiva, niin ne voi yhdistää, ja sit niistä kaikista yhteensä omavastuu on sen 50e.
Mut sit se toinen olis sellanen, että omavastuu olis koko vuodelta 150e, ja ne haettais vasta vuoden lopulla. Molemmissa on puolensa. Enpä tiedä, pitäiskö vaihtaa...??
Hyvää keskiviikkoa kaikille tammenterhoille ja äiteille :)
myrtti- ja Ronja s 2.2
[color=8B7D7B] Tällä mammalla onkin nyt harvinainen kotipäivä! Ihan outo olo, en oo missään käynyt vielä tänään ja Rixukin nukkuu parhaillaan sängyssään päikkäreitä. Nukahti mun syliin äsken soffatuolissa -myönnettäköön, että torkahdin itsekin ;-)
*naureskelee Marian peilin särkemisille* *heh heh*
* ja kuvittelee Zatun lakanashouta*
Jep, siksi tuo mieleeni jäikin, kun oli niin ihmeellistä tekstiä. Varmaan perustui johonkin vanhaan uskomukseen -kuten mammamia ennustikin =)
Joo paapat on mahtavia. Eniten naurattaa, kun kertovat henklöistä kaikenlaista olettaen, että kuuntelija tuntee kaikki erkit ja sannit =)
[b]Pupina[/b] tuskaili takapenkin itkijän kanssa: minä se olin joka tyttöni siirsin etupenkille juuri tuon itkun takia. Ei Rixu aina itkenyt, mutta aika usein alkoi kuulua itkua. Tietysti asiaan vaikuttaa varmasti se, että just nyt 4kk kaikki uusi kiinnostaa entistä enemmän. Olen huomannut, että auton turvaistuimessa istuessaan tuijottaa varpaitaan, joita heiluttelee.. Omat kädet eivät enää ihmetystä aiheuta mutta ne JALAT! Tykkää myös tuijotella penkkiin kiinnittämääni kuvaa. Pienempänä yleensä heti nukahti kun lähdin autolla liikkeelle..
[b]MoominM[/b] Ovatko huutaneet ihan koko ajan, pienestä pitäen? Onkohan se sitten siitä asennosta kiinni? Meillä kun on alkanut vasta nyt kitisemään. TOSIN kaukaloon laitettaessa huutaa kuin syötävä. Voivatko he pahoin autossa? Kun muistelen omaa lapsuuttani niin mä oon aina voinu pahoin autossa, varsinkin jos en oo nähny tietä. Vielä nytkin pitää tuijottaa tietä, jos meinaa tulla huono olo. Autossa esim. lukeminen ei multa yleensä onnistu ollenkaan. Oonki " pelänny" jos tuolle Rixullekin tulee sama juttu vai onko tuo tottumiskysymys?
Meillä Rixun päikkärit pidentyivät, kun aloin antamaan pilttiä myös. Nyt olenkin ajatellut, että täytynee aloittaa iltapalaksi antamaan vaikka tuota velliä myös.
Mä en oo lattialla vielä pitänyt ilman vaippaa -meillä on vähän viileää ja pelkään että tulee kylmää. Taitaa olla turha pelko.. Lattialla kyllä on vaatteissa monta kertaa päivässä alustalaan ja siellä saattaa kääntyä vaakatasossa 90°. Toisaalta siinä on lelukaari päällä ja olenkin miettinyt, että ei taidakaan olla koko ajan hyvä: ei oo mitään syytä alata tähyilemään muita maisemia kun lelut roikkuu naaman päällä?
[b]Myrtti [/b] Mulla oli pari kk sitten hirveesti pelkoja, että joku tulee ja tekee Rixulle jotain pahaa. Heräsin usein uneen, että meille kotiin tunkeutu joitain hämärämiehiä ja vei vauvan sängystä yms. En koskaan nähnyt, että ne olis mitään tehneet, mutta heräsin hirveen ahdistuneeseen ja uhkaavaan oloon. Onneksi ovat nyt lientyneet, mutta hirveä suojelun tarve ja tunne on, niinkuin varmaan kaikilla. Joo tiedän tunteen, kun lukee jotain tai jos esim. katsoo jotain outoo elokuvaa.
Meillä on kanssa Fenniassa vakuutus ja tein sen Rixun syntymän jälkeen. Oon ihan tyytyväinen -no ei tässä tosin oo ollu mitään syytä vielä " käyttää vakuutusta" *kop kp*
Mä keitin just sumpit ja paistoin uunissa pullia !!
Tuuttex kaffeelle, olis tossa parit pilkkumukit pöydässä valmiina 8-D
-myönnän kuitenki ensix, että en leiponu itte pullia vaan otin pakkasesta pussin semmosia valmisjutskia-
[/color]
Mary
Joo, on kaikki ihan pienastä asti huutaneet, tai tyttö n 3vk asti. Pojilla oli lonkkalasta ja joutuivat matkustaa ekat 6vko:a makuullen ja siitähän se riemu heti alkoi, eivät siis viihtyneet sellaisessa vempaimessa ollenkaan.
Molemmilla pojilla on silloin tällöin matkapahoinvointia todellakin, varsinkin pidemmillä matkoilla ja kaupunki-ajoissa.
-MM-
Meillä oli tänään 4 kk lääkärineuvola ja kaikki hyvin. Paino 6550 g ja pituus 64,8 cm ja hienosti menee omilla käyrillään. Taitaa meidän neito olla kevyimmästä päästä täällä, missiainesta :o)
Siinä Nestlen kirjasessa, mikä tuli ainakin meille tällä viikolla, on nelikuisen vauvan tylsistymisestä. Se on ihan suoraan meidän tytöstä! Tämä ei ole yhtään yksin! Koko ajan pitäisi viihdyttää 100 prosenttisesti ja mielummin sylissä. Jos yrittää samalla tehdä jotain muuta, kuten katsoa televisiota, tulee heti kovaääninen vastalause.
Likka on nyt kolmena päivänä " ryöminyt" metrin verran. Nenä kiinni lattiassa ja suu auki ja jaloilla puskee vauhtia pepun alta. Ja kova ähinä kuuluu:)
MARY Meillä myös peilikaveri on ihan ykkönen! Varsinkin kun mennään peppupesulle vessaan ja siellä on kolmeen eri suuntaan peilit, niin tyttö antaa makoisat hymyt ja kertoo jokaiselle kaverille samat jutut =) Pää pyörii peilistä toiseen ja hymy on leveä.
Kyllä meillä siellä vauvajumpassa ainakin hypytetään, " heitellään" ja kieputetaan vauvoja joka suuntaan ja tehdään kuperkeikkoja ilmassa ja tämä on sentään ammattilaisen vetämä. Korostaakin aina, että kun lapsi oppii vauvana jo tekemään näitä juttuja, niin tulee tod.näk. olemaan myös vanhempana rohkeampi kokeilemaan ja taitavampi tekemään. Tärkeää vain, että tekee oikein. Ravistelu tietenkin on kielletty.
ZATU Nenäsumutteita ja silmätippoja saa käyttää raskaana ja imettäessä. Mä käytän Flixonasea tai Nasofania nenään.
PUPINA Meidän kakkatykki on myös rauhoittunut. Ennen tuli monta kertaa päivässä, nykyään hyvä jos vuorokaudessa vääntää yhdet ja sekin on paksumpaa tahnaa.
MYRTTI Meillä on Tapiolan vakuutus ja ollaan tyytyväisiä. Omavastuuta en nyt muista, mut alle satkun kuitenkin ja siihen voi kerätä pitkältä ajalta hakemuksia ja menee vain yksi omavastuu per hakukerta. Meillä tuolla jo viisi lääkärikäyntiä ja lääkkeet odottaa hakua. Tietenkin rahat on toisaalta siellä kiinni, mut tuleepahan sit iso potti ku ne haetaan.
Nyt tuli tyttö syliin pieniltä uniltaan, tänään ei taas näköjään nukuta kunnon päikkäreitä. Ja jotkut olikin kyselly meidän öistä, niin nyt on kolme yötä menny paremmin. Nukkumaan ysiltä ja syötöt klo 3, 5 ja 6 eli aika kivasti. Tasutteluhoidolla vissiin sain apua.
nyt täytyy mennä
Katsku ja typy 4 kk 4pvää
Vihdoin sain tytön unille. Taitaa olla rytmi sekaisin kun on sen verran kipeä. Nukkui yöllä 21-3 sit heräs 7 ja valvo pienen hetken. Nukahti ja heräs VASTA 11. Yleensä nukkuu tuohon 9 ja sit viel ennen 12 pienet unet. Nukkui sit autossa 1/2h ku hain tytön koulusta ja nyt vasta äsken sain unille. Oli aikasta väsynyt. Nukahtaminen on hankalaa ku ottaa tutin pois suusta mut ei osaa laittaa takas. Sormet sit toimittaa tutin virkaa mut ei kumminkaa nukahda sormien syöntiin.
Matkapahoinvoinnista: Minä itse olen aina ollut - ja olen vieläkin armoton oksentaja jos en ole auton ratissa kun mennään mutkaista tietä. Isommat lapset oksensivat myös aina (2vuotta) mökkimatkalla mut nyt tämä kevät on mennyt ilman oksentelua, lienevät tottuneet tien mutkiin. Jenna ei ole vielä voinut pahoin- päinvastoin; mitä kovempaa äiti ajaa, sitä paremmin nukuttaa.
Sit oli, sanotaanko vaikka SÄNKYTOUHUG: Meillä on palautunut normaaliksi, tosin ite olen iltaisin välillä niin väsynyt et mies saa kuulla että " Ei kiitos, mie meen nukkumaan" .
Meillä vielä kuuluu kaikki äänet tosi hyvin ylös ku rivariin muutettiin niin itellä oli aluks sellainen olo ettei huvittanut et jos vaikka isommat lapset ois herännyt. En tosin tiedä onko poitsu kuullut jotain ku kysy yhtenä päivänä meiltä et " MISSÄ KUUSSA TYÖ RAKASTITTE TOISIANNE OIKEIN KOVASTI KU MIE SYNNYIN" . Tuumasin vaan et samassa kuussa ku Jennan kanssa (kummatki syntyneet tammikuussa) ja et laske tammikuusta 9kk taaksepäin. Poika luuli et silloin " rakastetaan kovasti" ku tahdotaan vauva ulos. No, ei ole sen jälkeen kysellyt.
Nyt taidan heittäytyä pitkälleen kattomaan lätkää niin kauan ku Jenna nukkuu. Saa nähdä kuinka kauan rauha kestää.
[color=DC143C] ..toi sumppi! Rixu vetelee aina vaan päikkäreitä! Välillä kuului jotai ähellystä ja käsi näytti heiluvan, mutta en menny häiritteen ja näemmä nukahti itsekseen uudelleen. Harvoin tosiaan nukkuu kotona sängyssä päikkäreitä, kun ollaan paljolti menossa ja tuolla isännän tstolla, jossa vaunut vakiovarusteena ;-)
On tosi hyvä, että on tullut siellä kuljettua, kun hallista kuuluu kaikenlaista meteliä ja kolahduksia ja muutenkin väkeä kulkee jonkin verran: on tottunut nukkumaan vaikka missä äänissä! Vaikka on nähnyt paljon ihmisiäkin tuolla niin viesrastamiseen se ei näemmä vaikuta. Siis että vierastaa silti. Vai olisko se sen takia...tiedä häntä. Mutta vieläkään en tajua, miten se valkkaa ihmiset, joita vierastaa. Koska joillekin hän suo ensi tapaamisesta lähtien hangonkeksi-hymyn ja jokeltelee päälle.. ja toisia tuijottaa otsa kurtussa ja heittää alahuuli väpättäen soneralogon.. Miten suun saakin niin..
Mä oonkin näemmä nyt keskiviikko-riesa täällä *kiäh kiäh* Höpäjän vaan omia juttujani, ettekä saa suodatettua mua pois !
Sitäkin piti teiltä monikkojen äiteiltä kysymän, että jos eka/toka tms on ollut ns. helppo vauva niin onko seuraava sitten kaikkea muuta.. Tämä meidän Rixu kun on ainakin mun mitta-asteikon mukaan äärimmäisen helppo ja tyytyväinen vauva. No nyt sitten ovat " avuliaat tuttavat" alkaneet sanoa, kuinka se toinen juuri sitten onkin se kaikkein vaikein tapaus -varmasti koliikkivauva ja vaikka mitä =) Jos niin on niin mistäkähän sekin sitten johtuu? Tietysti kaikki ovat erilaisia yksilöitä -vauvat siis- keskenään..
(eikä yhtään taida paistaa läpi haaveet kakkosesta...8-o )
Niin no, olihan jo tuo mun raskausaika tosi helppo ja siitäkin arveltiin, että vauva-aika ei olisi...no toisin kävi =)
Muhun on iskenyt vauvakuume. Totta. Koskaan aikaisemmin elämässäni en oo semmosta kokenut ja nyt sitten _esikon jälkeen se tuli. Kummallista, mutta mä toivon toista enemmän kuin mä toivoin tuota ekaa. Siis etukäteen tarkoitan. Siis toivoin tietysti ekaakin, mutta tuntuu että oon jo etukäteen rakastunut mahdolliseen tulevaan vauvaan.. käsittättekö..? Kai tämä on näitä äiti-fiiliksiä ja yli ämpärin tulevia rakkaus-fiiliksiä tuota Rixua kohtaan E> <3
Niin ja tietysti heväthuumaa kun koivutkin ovat jo ihan hiirenkorvalla ja talitintit puuhaa pesiään niin että ovat kohta vieneet kaikki villat meidän autotallin katosta..
Tänään olen oppinut (LUE:myöntänyt) itsestäni sen ikävän piirteen, että mulla pitää olla koko ajan jotain tekemistä ja " pieni kiirus" , jotta saan asioita tehtyä. Tänään heti aamusta ajattelin että kaikessa rauhassa vaan oon Rixun kaa kotona ja touhailen tässä kotihommia yms, ja katinkontit. Kun ei oo mihinkään kiire niin ei sitä näemmä mitään saa aikaiseksikaan: no sentään tiskikoneen sain päälle :/
Sitten kun on päivät täynnä touhua ja menemistä niin kotonakin on siistiä.. hullunkurista.
No nyt taidettiin herätä päikkäreiltä, joten ....
On ollut harmaa ja sateinen päivä täällä I-Suomessa. Poitsu nukkuu ulkona varaston suojissa. Neuvolalääkärillä kävimme eilen. Kaikki hyvin, ja lääkäri runoili neuvolakorttiin, että " Terve" . Lyhyesti virsi kaunis siis.. Pituutta pojulla 65 cm ja painoa 7860 g. Mielenkiintoisia nuo pituudenmittaukset; kaksi viikkoa sitten sairaalassa poju oli 66 cm ja nyt siis 65 eli en niin kauheasti hermostuisi, jos jonkun lapsi on joutunut pituusseurantaan ainakaan yhden kerran perusteella(oliko se Nennillä ja Montulla ?). Näköjään mittavirheitä tulee helposti pituutta mitattaessa.
Mitähän piti kommentoida. SEKSIelämästä, ei oo kovin vilkasta nykyään eli ei ole palautunut " normaaliin" . Minä käyn melkein aina nukkumaan pojan kanssa samaan aikaan eli noin klo 21. Se siitä seksielämästä sitten.
MARKELMIko se valitteli hiusten lähtöä. Minulla lähtee kanssa ihan kamalasti. Mies valittaa, että meillä on minun hiuksia aina ruuissa ja hammasharjoissa..
Sitten PUPINAlle unista. En nyt osaa sanoa, että onko oikein vai väärin rajoittaa päiväunia, jotta yöunet parantuisi. Omana kokemuksena voin sanoa, että esikoinen on alusta asti ollut niin vähäuninen, että sen päiväunia piti joskus päivällä rajoittaa. Jos en rajoittanut, niin hulinoi yöllä pahimmillaan 2-3 tuntia eli sillä ei riittänyt yöksi enää unta. Edelleen tyttö on melko vähäuninen, ja jos esim. nukkuu päiväunia yli 2 tuntia, niin herää seuraavana aamuna tosi aikaisin (ennen kuutta). Poika on taas alusta asti nukkunut määrällisesti enemmän, joten en ole sen unia juurikaan rajoittanut. Se nukkuu noin 4-5 tuntia päiväunia ja noin 10 tuntia yöunia (sisko pärjäsi samaan aikaan varmaan noin 12-13 tunnilla). Nukkuminen on varmaan sekin niin yksilöllistä, ja äidit kuuluvat eri " koulukuntiin" tässä unien rajoittamisessa. Sinä teet niin kuin parhaaksi näet. Ja mikäs estää kokeilemasta muutaman päivän ajan päiväunien rajoittamista. Melko säännöllisesti meillä päiväunien määrä on noin 3-4 kpl/ pv, mutta unen määrä kerrallaan vaihtelee kyllä. Pääsääntöisesti taitaa kyllä olla, että nukkuu kahdet pidemmät ja 1-2 lyhyemmät unet (30-45 min). Tsemppi teille uniin. Yöhulinointi on tosi rasittavaa.
RAINY kyseli, että onko kellään terholla hampaita. Meidän pojalla on kaksi hammasta alhaalla. Puhkesivat tässä viikon sisällä.
LIIKKUMISESTA joku kysyi. Poitsu ei varsinaisesti liiku, mutta kääntyy molempien kylkien kautta mahalleen. Ja samalla siinä ähkiessään kiertää napansa ympäri, ja liikkuu muutenkin pois paikaltaan.
Meillä kanssa kummastellaan peiliä, ja välillä hymyilläänkin peilikuvalle. En oo kyllä koskaan ajatellut, että peili olisi jotenkin haitallinen. kuten en myöskään vauavn hypyttäminen ja nostelu. Meillä ainakin tulee hymyä, jos nostaa pään päälle. Ravistelu on mielestäni ihan eri asia, eikä sitä tietysti pidä tehdä. Luulisi, että kaikki semmoinen liike lapsen kanssa on sallittu, mistä lapsi nauttii.
Nyt pitää mennä syöttöpuuhiin.
Ainiin MONTTU miten sairaalassa meni?
-pinus-
Poitsu taas päikkäreillä joten aikaa olis (muka) täällä istuskella....!
MARY- Meilläkin poitsu kattelee jalkojaan autossa (jos siis nyrkkien imeskelyltä ehtii!) ja oonkin ostanut sinne (oliko se ARDISIAN vihjasemana?) semmoisen peilin/kuvan, jossa kaloja akvaariossa ja kun potkii sitä niin ne kalat liikkuu....Mutta ei sekään aina auta, itku pääsee kuitenkin jonkin ajan kuluttua!
Äitinikin ehdotti tuota pahoinvointia syyksi! Voin itse todellla herkästi pahoin autossa, nytkin kun matkustan aina poitsun kanssa takana jos mies ajaa, niin joudun kokoajan kattelemaan keskeltä ulos ja kuitenkin meinaa oksennus tulla....Pienenä oli sama juttu!
MOOMINMAMMA- ajattelin ihan tuota samaa että vaihdettais jo nyt tuo kaukalo isompaan, jos vaikka auttais! Isäni lupas tuon uuden meille ostaa, joten kuhan vaan saadan ittemme raahattua sinne lastentarvike kauppaan, niin sais asian hoidettua!
MYRTTI- meilläkin on vakuutus otettu Fenniasta ja ennen syntymää! Eikä kyllä olla vielä onneks jouduttu sitä tarvitsemaan....
Mielestämme oli ihan hyvät ehdot silloin kun vertailimme niitä, ei jaksettu sitten kauheen monesta pyytää tarjousta, vaan siirrettiin sinne samalla meidän kaikki vakuutukset (If:illä ei ollut silloin vielä vauvavakuutusta jonka pystyi ottamaan ennen syntymää!).
SEKSIELÄMÄ G: juu ei, mikä seksielämä....;) Niin paljon kun haluaisikin että kaikki olisi ennallaan, niin ei vaan tosielämässä toimi (meillä ainakaan....) Ja tosiaan kun haluaisi saada sen pikkukakkosen alulleen (vaikka taitaa tuo täysimetys siirtää sitäkin haavetta!) niin sitä suuremmalla syyllä olisi kiva että toimintaa olisi hieman useammin!
Mutta eiköhän sitten kun pikkumies joskus siirretään omaan huoneeseen ja yöimetys on loppu....
Tosin sanoin juuri siskolleni että olishan se ihan kiva että sais nauttia tästä kesästä ilman sitä armotonta pahoinvointia ja pystyisi nauttimaan poitsun vauva-ajasta täysillä! Jos sitten syksyllä ottais projektin uudelleen puheeksi, tuleehan siinä lapsille kuitenkin aika pieni ikäero!
Nyt painun miehen kainaloon (jos ottaa minut sinne!) kun tuli just töistä!
Mukavaa & aurinkoista iltaa!
Pupina & poitsu
Meille tämä tammikuussa syntynyt napero on kolmas. Kauhulla odottelin syntymää ku meillä kaks aikaisempaa on olleet todella helppoja lapsia. Eka, nyt 10v, lapsi nukkui sairaalasta päästyään 4h unia yötä päivää, eikä pahemmiten itkeskellyt. 2,5kk alkoi nukkumaan rytmillä klo 21-09 ilman syöttöjä, sit hereillä hymyssä suin väliajan, sit päikkärit klo 12-16 tai 18 riippuen siitä kuinka väsynyt oli.
Toka, nyt 9v, suurinpiirtein samalla mallilla, tosin päiväunet ei olleet " kuin sen 4h" . Hää söi yössä yhden kerran ja heti kun osas pitää pulloa niin vein vain maidon. Poika söi sen ja kävi nukkumaan.
Tää uusin tulokas nukkuu vähän lyhyempiä unia, yöunet n.21-05 tai 07 ja päikkäreihin tullut uusi villitys; aamupäivällä 2-3 pienet, n.30min, unet ja sit iltapäivällä vähän pidemmät. En kuitenkaan koe et olis jotenkin vaikeampi lapsi.
ELI älä usko puheita et toinen olis välttämättä vaikeampi, meillä ei ainakaan pitänyt paikkaansa.
(Kaverilla 2 poikaa, kummallakin on ollut koliikki, sekä myös isällä ja äidillä pienenä, joten en tiiä onko jotenkin periytyvää.)
ONNEA UUDEN TULOKKAAN YRITYKSEEN KU ON AJANKOHTAISTA!
T: birgit
Tänään kävästiin 4kk neuvolassa ja lääkärissä. Kaikki oli pojulla hyvin. Paino 7240g ja pituus 63.8cm. Eli hyvin kasvaa tissimaidolla. Tukkaa kaikki ihmetteli neuvolassa. Kysyivät että montako kertaa se pitää päivässä selvittää...Kakkaamisestakin sanoi että jos ei mitään vaivaa ole niistä pitkistä kakkaväleistä niin sitten ei tarvitse tehdä mitään. Meillä siis kakataan viikon välein.
Mitähän galluppeja olikaan...
Seksig:Aika hyvä ehkäsy nuo lapset. No ei tosin.Ei se nyt enää samalla mallilla ole kuin ennen, mutta ei nyt valittamistakaan ole. Tosin välillä tulee niitä kausia että ei jaksa, ei kiinnosta....
Peilijuttu:KÄÄÄÄK!Meillä eteisessa peilikaapit ja makuuhuoneessa(ja ne on isot). Joka päivä naurellaan itselemme...siis ou nou!
Ja tammitynnyreistä:en ole painoa sinne pistänyt kun ostin puntarin, mutta se näyttää mitä sattuu. Tänään oli muka 5kg vähemmän ku eilen...toiveajattelua...
no mutta nyt on pakko mennä nukkumaan kun muutama viimeinen yö on ollut rikkonaisia. On syöty tunnin välein. Ja pari päivää olen siivoskellut, pessyt ikkunoita yms...ja pihaa pitäisi alkaa kovin mylläämään. Meillä etupiha vielä kesken autotallin rakentamisen vuoksi. No nyt menen....öitä!
t.Evelyn79
[color=68228B]
Jep, toivottavasti teillä muillakin paistaa aurinko, täällä on ainakin mitä kaunein aamu!
Tytsi kuulkaa heräsi jo 5:45, mikä on aivan ainutlaatuista. Eka heräsin isännän herätyskelloon -nukahin uudelleen- ja viiden minuutin kuluttua heräsin ihanaan jokellukseen. Kun avasin silmät niin viereisestä pinniksestä sain mitä ihanimman ja leveimmän hymyn: JEE ÄISKÄ HERÄSI!! Yleensä nukkuu kahdeksaan..(lue: ME nukumme..*hih*)
Tästä tuli nyt lyhyt kuuluminen kun Rixu on nyt sitä mieltä että netissä ei olla =)
Kuulumisiin
Mary & Rixu -4kk