Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järjestelmän pitää olla reilu myös niille, jotka aamulla heräävät pienipalkkaiseen työhön, kun naapuri jää nukkumaan

Vierailija
15.04.2026 |

Oppositio piti tätä ylimielisenä lauseena, pidätkö sinä? Minusta se on erittäin ok ja reilu. 

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut jo pitkään että ihan kaikki sosiaalituet pitäisi pistää parin vuoden tauolle. Tuo parin vuoden määräaika tekisi tudella hyvää suomen valtiontaloudelle ja ihmisten asenteille

Taloustieteilijät tietävät että jos jotain asiaa tuetaan rahallisesti niin sitä saadaan lisää. Eli mitä enemän tuemme lorvailua sitä enemmän saamme sitä.

Entäs sitten pääoman lorvailu? 

Onko mitään järkeä siinä, että laiskaa pääomalla elävää verotetaan vähemmän kuin työssäkäyvää? 

Pääomatulovero on 30/34% en nyt sanoisi sitä kovin pieneksi. Ei pääomaa voi laiskaksi haukkua jos se tuottaa hyvin ja siitä syntyy edellä mainittua pääomatuloveroa valtiolle.

Sijoittamisessa on myös aika mukana riski että tuotto jää negatiiviseksi tai koko pääoma menetetään. 

ja sitten sekin, että sijoittajat ei saa sijoitustoiminnastaan (eli työstä: sijoittamien vie aikaa ja sitäkin pitää oikeasti opiskella, jos siis haluaa edes yrittää päästä omien rahojensa kanssa plussalle) edes kerrytettyä eläkettä, heidän pitää itse huolehtia siitäkin, että eläkkeellä on sitten tarpeeksi rahaa tai putovat jonnekin kansaneläkkeelle. toki moni sijoittaja on myös palkkatöissä, eli maksaaa veroja sitten niistäkin hommista, mutta moni sijoittaja ihan elää omalla sijoitustoiminnallaan. Ihan turha kadehtia...

Vierailija
122/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa kun lääkärit voivat järjestellä verotuksensa holdingyhtiöiden kautta siten, että joutuvat maksamaan vähemmän veroa kuin minä murto-osasta heidän vuosipalkastaan. Ei petteri ja riikkuli sellaiseen verosuunnitteluun puutu, mutta köyhää laiskuria on piiskattava aamuin illoin

Purrahan pisti ns massimuijapykälällä holding-yhtiökikkailun kuriin. 

Tähän ei yksikään Vasemmistoliiton, SDPn tai vihreiden ministeri ole koskaan puuttunut ja vienyt kikkailun lopettavaa lakimuutosta läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa kun lääkärit voivat järjestellä verotuksensa holdingyhtiöiden kautta siten, että joutuvat maksamaan vähemmän veroa kuin minä murto-osasta heidän vuosipalkastaan. Ei petteri ja riikkuli sellaiseen verosuunnitteluun puutu, mutta köyhää laiskuria on piiskattava aamuin illoin

Samaa alkoi tekemään Sanna Marin heti pääministerikauden jälkeen. Kertoo kaiken tarpeellisen hänestä.

Vierailija
124/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikuisuusongelma.Jos maksetaan työttömän asuminen ja ruoka se summa vastaa joidenkin työllä saatua palkkaa.

Miksi siis teet työtä etkä jää työttömäksi? 

Vierailija
125/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sijoittaja sijoittaa johonkin yritykseen, niin se merkitsee sitä, että yritys saa rahaa, jolla voi kasvattaa ja/tai tehostaa toimintojaan ja palkata lisää työntekijöitä. Lisäksi tuota kautta yritys maksaa veroja enemmän.  Ei siis kannata kateuspäissään miettiä mite turhia sijoitajat on, kun todellisuudessa moni palkkatyöläinen työskentelee jossain yrityksessä, jossa on sijoittajia, joiden ansiosta ne palkkatyöläiset ylipäätään ovat voineet saada töitä. 

Tämän kirjoitan siksi, että ihmiset muistaisivat, että hyvin toimivassa yhteiskunnassa tarvitaan ihan kaikkai kansanluokkia. Yhteiskunnat muuten tarvitsevat myös työttömiä, työttömät ovat vapaata työntekijäreserviä. Tuon kun sitten vielä päättäjät muistaisivat ja alkaisivat tehdä päätöksiä., joiden avulla työttömät voisivat vapaasti vaikka kouluttautua ja muutenkin pitää yllä työtaitojaan. Eli pois kaikki turha kyttääminen ja selvitysten pyytäminen ja sen sijaan voisi kannustaa kaikkia työttömiä tekemään toimintaa, joka auttaa heitä löytämään töitä ja samaan vaikka palkkaa sen verran, että jää rahaa vaikka sijoittamiseen ;)

Vierailija
126/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeästi sanottu. Vihjaa, että joku jää vapaaehtoisesti nukkumaan eli tietenkin laiska työtön. No mitä muuta voi odottaa kokoomuslaiselta.

Ymmärrän täysin pienipalkkaiswn näkökulman.

Miksi käydä täyttä päivää töissä, maksaa siitä kulut ja viettää 40h/vk töissä ja saada 1200€/kk käteen, jos kotona nukkumalla saa 1000€/kk käteen? En minä ainakaan kävisi tolla sapluunalla töissä, vaikka itse olen työttömänä ollut (3kk) viimeksi vuonna 2000, kun odotin armeijaan pääsyä.

No olen ollut työtön (ansiosidonnaisella) ja työssä - ero oli n. 500 euroa. Ja todellakin sillä oli merkitystä: työttömänä pärjäsi, mutta töissä ollessa pystyi säästämään ja käyttämään rahaa muuhunkin kuin välttämättömään. 

Allekirjoitan 200 euron erolla. Jos tuet on 900 euroa niin 200 euroa sen rinnalla on suuri ja merkityksellinen summa! 

Muihin kommenteihin liittyen: En allekirjoita sitä ajatusta, että työtön nukkuisi onnellisena. Herään joskus keskellä yötä katsomaan työpaikkoja, koska olen niin stressaantunut tästä kaikesta. 

Vierailija
127/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni heräisi mielellään palkkatöihin, mutta niitä ei yksinkertaisesti ole. Työpaikat eivät lisäänny työttömiä kurittamalla. Mitäköhän hyvinvointia luodaan ek:n ehdotuksilla pidemmistä työpäivistä, palkankorotusten jäädyttämisestä sekä irtisanomissuojan keventämisestä? Ei ainakaan työntekijä saa noista mitään itse eivätkä lupaukset uusista työpaikoista koskaan pidä. Omistajien taskuun ne kaikki säästöeurot menevät.

Työstä pitää saada palkka jolla vddu elää!!

Ja kaikki "kipeät säästöt". Miksi edes maksamme veroja, kun mitään et kohta enää saa vastineeksi?

Jos työpaikka menee alta, niin muutut yhdessä yössä yhteiskunnan sylkykupiksi: laiskaksi, loiseksi ym. Sairasta.

Ja jos sairastut, niin taloutesi on kuralla. Etkä pääse hoitoon eli kuolet hoitojonoon tai tehottomiin hoitoihin (kun saamisesi terveeksi maksaa liikaa).

Kenen mielestä elämme maailman onnellisimmassa maassa? Länsimaiden riistokapitalismi eli pääoman ja eliitin ahneus ajaa meidät tuhoon ja kurjuuteen. 

Vierailija
128/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää löytää keskitie ja konsensus. 

Maamme ei nouse muutoin. Se lähtee asenteesta yli puoluerajojen. 

Vierailija
129/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää löytää keskitie ja konsensus. 

Maamme ei nouse muutoin. Se lähtee asenteesta yli puoluerajojen. 

Kyllä, ja pitkäaikainen suunnitelma. Ei ole mitään järkeä että hallitukset jatkuvasti peruvat toistensa päätöksi ja seilataan edestakaisin.

Vierailija
130/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiina sijoittaa joka vuosi, joka vuosi, yli 100 miljardia dollaria/euroa uusiin investointeihin ja innovaatioihin. Ei meillä ole mitään mahkuja kilpailla sen kanssa käytännössä millään osa-alueella, edes mikrotasolla. 

Jäämme koko ajan jäätävästi jälkeen maailman keihäänkarkimaista. Tämä on se oieka ongelma, jota tuskin kukaan täällä kylläkään tajuaa.

Vierailija
131/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiina sijoittaa joka vuosi, joka vuosi, yli 100 miljardia dollaria/euroa uusiin investointeihin ja innovaatioihin. Ei meillä ole mitään mahkuja kilpailla sen kanssa käytännössä millään osa-alueella, edes mikrotasolla. 

Jäämme koko ajan jäätävästi jälkeen maailman keihäänkarkimaista. Tämä on se oieka ongelma, jota tuskin kukaan täällä kylläkään tajuaa.

Kiina nosti 800 miljoonaa ihmistä köyhyydestä, se on uskomaton saavutus. Lännessä on samaan aikaan ajettu sadat miljoonat köyhyyteen. Sellaista se on täällä "vapaudessa" tai "maailman johtavissa maissa".  

Kiina menee/meni ohi jo. Mikään ei kestä ikuisesti - ei Rooma, ei jenkkien/lännen globaali dominanssi. Ei se ole ongelma vaan asianlaita. Ihan oikeinhan se menee, että paras voittaa, vaikkei se olisikaan länsi. 

Vierailija
132/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

elokuussa 2025 suomalaisilla oli tileillä rahaa yhteennsä noin 119,5 miljardia euroa

Ajattelepa sitä. Meillä siis olisi oikein hyvä tmahdollisuudet sijoittaa sama minkä Kiina sijoittaa. 

Vierailija
133/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeästi sanottu. Vihjaa, että joku jää vapaaehtoisesti nukkumaan eli tietenkin laiska työtön. No mitä muuta voi odottaa kokoomuslaiselta.

Miksi käydä täyttä päivää töissä, maksaa siitä kulut ja viettää 40h/vk töissä ja saada 1200€/kk käteen, jos kotona nukkumalla saa 1000€/kk käteen? En minä ainakaan kävisi tolla sapluunalla töissä, vaikka itse olen työttömänä ollut (3kk) viimeksi vuonna 2000, kun odotin armeijaan pääsyä.

Et saa kotona nukkumalla tonnia käteen. 

Työkkäri on verojen kälkeen ALLE 600€/kk !!!

Vierailija
134/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto haluaa orjuuttaa suomalaiset halpatyövoimaksi ja köyhälistöksi. Niin, ja tietysti myös ilmaiseksi tykinruoaksi.

Vierailija
135/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, viimeksi kun olin töissä, työvuorot loppuivat illalla. Eli nukuin sitten vielä aamuseiskalta, kun muut lähtivät töihin. Onko siis ns. epätavalliseen aikaan työskentelevä laiska, kun nukkuu joskus?

Vierailija
136/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmän pitää olla reilu myös niille, jotka aamulla heräävät pienipalkkaiseen työhön, kun naapuri menee isopalkkaiseen työhön.

Ammatinvalintakysymys. 

Mä valitsin ammatin, jolla piti riittää hyväpalkkaista työtä. Kävi ilmi, että työt menevät aina suhteilla ja muutenkin nuorella naisella ei ollut mitään saumaa saada jalkaa oven väliin - minähän olisin kuitenkin tullut kohta raskaaksi, niin ottivat mieluummin aina miehen.

Vierailija
137/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisun pitäisi kuitenkin olla palkkojen nosto eikä jo ennestään liian pienten tukien leikkaaminen. Meillä on jo nyt tuolla paljon kodittomia, kun ei ole varaa asuntoon.

Vierailija
138/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan mene pienipalkkaiseen työhön, jos kotiin jääminen on oikeasti kannattavampaa. Se nukkumaan jäänyt ei ole saanut töitä. Mutta oikeisto se vaan ei lopeta vihanlietsontaansa työttömiä kohtaan. Itse epäonnistuivat työttömyyspolitiikassaan, mutta nyt ei ole oikea aika katsoa peiliin. Nyt on oikea aika jatkaa vihamielistä ja ilkeää syyllistämistä.

Vierailija
139/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

elokuussa 2025 suomalaisilla oli tileillä rahaa yhteennsä noin 119,5 miljardia euroa

Ajattelepa sitä. Meillä siis olisi oikein hyvä tmahdollisuudet sijoittaa sama minkä Kiina sijoittaa. 

Kiinan valtio sijoittaa nuo miljardit eikä yksittäiset kansalaiset. Ja siis joka vuosi, ei vain yhtä vuotta. On vaikea hyväksyä tosiasia: Kiinassa on paremmin.

Vierailija
140/145 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiina tuskin sijoittaa kansalaistensa yksityisiä varoja. Suomen valtio verottaa kansalaisiaan hullun lailla ja karsii kaikista mahdollisista valtion toiminnoista (paitsi eduskunnan koosta ja muusta, mikä palvelee eliitin etua). Orpo-Purra on syössyt Suomen talouden itsetuhoiseen noidankehään, ja sitä politiikkaa halutaan jatkaa laput silmillä, puhuen puutaheinää työnteon kannattavuuden lisäämisestä ja sitä kautta saatavasta talouskasvusta. No sitä kasvua ei tule, koska työpaikkojen määrät vähenevät kaiken aikaa. Mutta oikeisto ei halua nähdä totuutta.