Irtisanoutuminen määräaikaisesta työstä koeajalla?
Aloitin kuun alussa määräaikaisen työn, jossa on 2,5 kuukauden koeaika. Jo ensimmäisten päivien aikana on kuitenkin tullut aika selväksi, että tämä paikka ei ole minulle sopiva.
Työyhteisö on myrkyllinen ja toimintatavat hyvin vanhoillisilta. Lisäksi olen huomannut asioita, jotka herättävät huolta myös työsuojelun näkökulmasta, mutta ovat työpaikalla arkipäivää. Myös palkka on selvästi alempi kuin aiemmassa työssäni (noin 800 € vähemmän), vaikka vastuut ovat käytännössä samat.
Otin työn vastaan, koska muuta ei sillä hetkellä ollut. Nyt minulle olisi kuitenkin tarjoutumassa toinen työpaikka, joka olisi alkuun osa-aikainen (45 %), mutta vakituinen. Miten kannattaa irtisanoutua koeajalla mahdollisimman fiksusti niin, ettei polta siltoja perästään? Tuleeko karenssi, jos lopetan tämän määräaikaisen kokoaikatyön ja siirryn osa-aikaiseen, mutta kuitenkin vakituiseen työhön (ja haen soviteltua etuutta siihen päälle)?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla voi lopettaa työn ilman mitään selityksiä tai irtisanomisaikaa. Fiksuinta olisi sanoa että olet saanut toisen työpaikan jossa on paremmat etenemismahdollisuudet/vastaa paremmin koulutustasi tms.
Karenssi todennäköisesti tulee, joten jos tiedät milloin uusi työ alkaa ja jos se on silloin kun koeaika on yhä voimassa, niin irtisanoudu vasta viimeisenä päivänä ennen uuden työn alkua.
Olen ymmärtänyt, että parempi työ ei ole ns. Hyväksytty syy irtisanoutua?
Ap
Koeajalla työsuhteen saa purkaa puolin ja toisin ihan millä syyllä tahansa tai vaikkei olisi mitään syytäkään.
Niin saa mitä työsopimuksiin tulee, mutta ap puhui nyt Kelan näkökulmasta.
Millaiset tunnit ap saisit siihen kivempaan työhön? Jos tämä nykyinen tyhmä työpaikka ja sitä aiempi, joiden erotus on jo 800 euroa, luulen, että et ole ihan pienpalkka-alalla. Jos saat palkkaa osa-aikaisenakin vaikka 2000 euroa, siitä 50% laskee työttömyysturvaa. Työttömyysturva (oletus ei lapsia tms) on sen noin 800, joten soviteltua ei tässä tapauksessa tule ollenkaan.
No siis, olen matala(hko)palkka-alalla. Edeltävässä työpaikassa ammattitaitoani arvostettiin ja sain perusteltua itselleni hyvän palkan. En olisi vaihtanut työpaikkaa, mutta oli pakko syystä x, eikä se liity tähän aloitukseeni joten se siitä. Tässä uudessa työpaikassa kaikki saa samaa huonoa palkkaa, mutta koska en halunnut jäädä työttömäksi roikkumaan, menin tähän töihin. Tuo osa-aikatyö on alkuun 45% ja palkka täysillä tunneilla jää tuohon entisen ja nykyisen väliin ja kuten kirjoitin, 45% palkalla en pärjäisi joten pitäisi hakea soviteltua ansiosidonnaista.
Kelasta en ole puhunut mitään, vaan liiton työttömyyskassan ansiosidonnaisesta. Ja jos mahdollisesti työoloista johtuvaa tekemääni koeaikapurkua ei hyväksytä, niin silloin iskee karenssi, enkä saa soviteltua. Niinpä en voisi ottaa tuota vakituista osa-aikatyötä vastaan, koska sen palkalla en pärjäisi ennenkuin tunnit nouse , vaan pitää kärsiä tämä määräaikainen kakku ensin. Ja en usko että nykyinen työnantaja potkii koeajalla pihalle, koska minulla on vaadittava ammattitaito halvalla saatavilla ja heillä akuutti työvoimapula.
Ap
Karenssin saat, jos et ole tehnyt työnantajan toimista rikosilmoitusta tai ilmoitusta Lupa- ja valvontavirastoon tms. viranomaiseen, jonka vastuulle työpaikan ongelmat kuuluvat. Pelkkä vanhanaikainen johtaminen tai oma paha olo eivät poista karenssia ja lisäksi sinun tulee odottaa, että työnantaja puuttuu ongelmaan ja ryhtyy sitä korjaamaan, pelkkä oma sanasi ei todellakaan riitä.
Lainsäätäjän ja hallituksen esityksen suunnasta toimintasi vaikuttaisi siltä, että haluat saada työttömyysetuutta perusteetta eli siirryt kokoaikatyöstä osa-aikaiseen ilman esim, muuttoa toiselle paikkakunnalle perheen kanssa kauas entisestä työpaikasta.
Akuutti työvoimapula näinä päivinä tuntuu aika mielenkiintoiselta-
Ei tarvita rikosilmoitusta tai ilmoitusta Lupa- ja valvontavirastoon. Mutta on pitänyt selvittää asioita esim. työsuojeluvaltuutetun tai liiton kanssa.
Itse olen välttynyt karenssilta viisi kertaa itse irtisanouduttuani. Kaksi oli muuton takia, pätevä syy. Yksi oli aikana, kun selvityspyynnöt ratkaisi vielä oma TE-toimisto ja heillä oli tiedossaan työpaikan ongelmat. Ei karenssia.
Kerran irtisanouduin siksi että työ ei ollut mitä piti, minut määrättiin tekemään työtä johon ei ollut pätevyyttä ilman ko. työn palkkaa, ja tästä nimenomaan oli oman esihenkilöni ja työpaikan esihenkilön kanssa palaveerattu ennen työn alkua ettei tämä toistuisi, kuten aiempien työntekijöiden kanssa. Tässä oma esihenkilöni kirjoitti todistuksen, jossa kertoi ongelmista ja ettei työpaikka ollut sovittuja sääntöjä noudattanut. Ei karenssia.
Viimeksi irtisanouduin vakavien työturvallisuusongelmien vuoksi. Olin itse työsuojeluvaltuutettu ja yrittänyt asioita parantaa, turhaan. Meitä irtisanoutui yli kymmenen työntekijää. HR-päällikkö kirjoitti todistuksen vaaratilanteista ja ettei henkilökuntaa ja turvajärjestelyitä ollut tarpeeksi. Ei karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs tyhmälle miksi toinen työ on niin huono syy koeaikapurulle? Koska se on käytännössä varmasti yleisin syy työntekijän puolelta tapahtuvassa purussa.
Ei käy järkeen jos siitä joku lakipykälä on väännetty. Ei millään.
Mutta syy siihen, miksi joku etsii uutta paikkaa koeajan aikana on yleensä se, että paikka ei ollut sopiva. Koeaikapurku vain tehdään vasta sitten, kun uusi paikka on löydetty. Jos työnantajat eivät halua koeaikapurkuja työntekijän puolelta, silloin he eivät laita työsopimukseen koeaikaa. Vaikuttaa vaan siltä, että kaikkiin sopimuksiin aina laitetaan maksimaalinen koeaika. Voisihan koeaika olla vaikka vain kuukauden mittainen.
Karenssi kyllä tulee. 45 päivää.
Nyt siis täytyy säästää jotta pärjäät sen 45 pv sillä 0.45 työajan palkalla
Vierailija kirjoitti:
Karenssi kyllä tulee. 45 päivää.
Nyt siis täytyy säästää jotta pärjäät sen 45 pv sillä 0.45 työajan palkalla
Näin.
Velvollisuus on hakea 1-4 paikkaa kuukaudessa. Tämä katsotaan yksilöllisesti.