Irtisanoutuminen määräaikaisesta työstä koeajalla?
Aloitin kuun alussa määräaikaisen työn, jossa on 2,5 kuukauden koeaika. Jo ensimmäisten päivien aikana on kuitenkin tullut aika selväksi, että tämä paikka ei ole minulle sopiva.
Työyhteisö on myrkyllinen ja toimintatavat hyvin vanhoillisilta. Lisäksi olen huomannut asioita, jotka herättävät huolta myös työsuojelun näkökulmasta, mutta ovat työpaikalla arkipäivää. Myös palkka on selvästi alempi kuin aiemmassa työssäni (noin 800 € vähemmän), vaikka vastuut ovat käytännössä samat.
Otin työn vastaan, koska muuta ei sillä hetkellä ollut. Nyt minulle olisi kuitenkin tarjoutumassa toinen työpaikka, joka olisi alkuun osa-aikainen (45 %), mutta vakituinen. Miten kannattaa irtisanoutua koeajalla mahdollisimman fiksusti niin, ettei polta siltoja perästään? Tuleeko karenssi, jos lopetan tämän määräaikaisen kokoaikatyön ja siirryn osa-aikaiseen, mutta kuitenkin vakituiseen työhön (ja haen soviteltua etuutta siihen päälle)?
Kommentit (44)
Voisiko vedota johonkin työturvallisuuteen liittyvään seikkaan? Periaatteessa myrkyllinen ilmapiiri työpaikalla on työturvallisuusriski jonka työnantaja on velvollinen korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla voi lopettaa työn ilman mitään selityksiä tai irtisanomisaikaa. Fiksuinta olisi sanoa että olet saanut toisen työpaikan jossa on paremmat etenemismahdollisuudet/vastaa paremmin koulutustasi tms.
Karenssi todennäköisesti tulee, joten jos tiedät milloin uusi työ alkaa ja jos se on silloin kun koeaika on yhä voimassa, niin irtisanoudu vasta viimeisenä päivänä ennen uuden työn alkua.
Olen ymmärtänyt, että parempi työ ei ole ns. Hyväksytty syy irtisanoutua?
Ap
Koeajalla työsuhteen saa purkaa puolin ja toisin ihan millä syyllä tahansa tai vaikkei olisi mitään syytäkään.
Mutta karenssi siitä tulee, jos syy ei ole työvoimapoliittisesti hyväksyttävä.
Ilmoitin työkkärille lopettaneeni burnoutin takia ja että lopettamisen vaihtoehtona olisi voinut olla se pahin mahdollinen eli itsem****ha. Eimollut hyväksyttävä syy sekään ja karenssi silti tuli :)
Tämä riippuu mm. siitä millaisen lääkärintodistuksen esitit ja miten pitkään olit sairauslomalla ennen irtisanoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktatieto. Karenssi tulee, mikäli vaihdat kokoaikatyön osa-aikatyöhön. Karenssi on 45 kalenteripäivää.
Tätä vähän pelkäsinkin.
Kaikki ei työpaikalla mene mielestäni ihan lakien ja sääntöjen mukaan. Taukoja ei saa pitää, koska niitä ei kerkeä pitämään, työt jaotellaan sukupuolen mukaan, työkoneet ovat vaarallisia ja osa "korjattu" jesarilla yms. Jos kerron työkkäriin nämä syyksi irtisanomisaikeilleni, pitääkö minun todistaa heille asiaa? Kysyin jo liitolta neuvoa työoloista nimettömänä ja heiltä vastattiin,ettää minun pitää tehdä ilmoitus omalla nimelläni. Pieni paikkakunta, enkä halua olla se joka juoruaa paikalle liittoa tai avia.
Ap
Kerrot sekä pomolle että te-toimistolle, että sinulle ei annettu koulutusta ja osaamista vastaavia työtehtäviä sukupuolen perusteella. Et myöskään jää työttömäksi (?), vaan edistät omaa työllistymistä vaihtamalla vakituiseen työhön, joten sekin voi puoltaa karenssittomuutta. Riippuu varmaan virkailijasta, joten kannattaa kysellä te-toimistosta ennen päätöstä.
TE-toimistoja ei enää ole, vaan työllisyysalueita. Työllisyysalueiden virkailijat taas eivät käsittele näitä selvityspyyntöjä, vaan Keha-keskus.
Jos vaihtaa kokoaikaisen työn osa-aikaiseen, joten mikään ei "puolla karenssittomuutta".
Ei tarvita mitään oikeuden päätöstä, mutta jotain mustaa valkoisella tarvitaan, ja että ap on ollut yhteydessä liittoon tai työsuojelupiiriin ongelmien ratkaisemiseksi.