Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (281)

Vierailija
181/281 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on aurinko paistanut ja lämmin ilma houkutellut ulos kesävaatteissa. Mutta mulla ei ole mitään kesävaatteita, missä kehtaisin ihmisten ilmoille lähteä! Kaikki on kulunutta ja nukkavierua tai mustaa  mustaa ja mustaa. Olin tilannut kasan uusia vaatteita, mutta mikään ei istu ja kaikki lähtee palautukseen. Kaivoin ompelukoneen esiin ja korjasin pari kesää käytössä olleita housuja. Mutta väistämättä on edessä uusien vaatteiden hankinta 

Vierailija
182/281 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavaroiden myyminen on vähän kaksiteräinen miekka. Jos myynnistä saadut rahat käyttää uuteen tavaraan, pysyy entistä tiukemmin kiinni tavarassa.

Tässä voisi soveltaa buddhalaista ajattelumallia: kun vapautuu roinan vallasta, miksei samalla vapautuisi myös rahan ja huolehtimisen vallasta ja eläisi aidosti hetkessä. Ei helppoa tietenkään.

Ehkä sinulle sopisi paremmin se minimalismi-ketju, jos mitään tavaraa ei lainkaan saa olla. Vaikka epäilemättä sinullakin on ja välillä tarvitset lisää. 

Oho, siellä ei ole vappu tainnut sujua ihan mielen mukaan. No jospa se siitä, auringonpaistetta sinullekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/281 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla edistynyt raivaus todella hyvin nyt keväällä. Olen myynyt, lahjoittanut ja heittänyt roskiin todella ison määrän tavaraa ja olo on ihanasti keventynyt. Olen kyllä hankkinut myös uusia vaatteita ja kenkiä tilalle, mutta keskittynyt siihen, että ne on laadukkaita ja sellaisia jotka tulee oikeasti jatkuvaan käyttöön. Muutenkin suhtaudun ostamiseen yllättäen rennommin kuin ennen, koska ajattelen että jos tulee vikaostos niin myyn sitten heti pois enkä jätä kaappiin odottamaan. Toki silti ostan harkiten.

Ostin uuden päiväpeiton ja myin heti vanhan pois, vaikka vähän teki mieli pitää vanhaa "varalla" XD

Kunhan keli lämpenee, pitää käydä läpi ulkovarasto ja karsia kaikki turha sieltä pois.

Mä taas tuskailen kahden päiväpeiton kanssa kun en käytä niitä koskaan kun en koe niille tarvetta. Eivät ole käytössä siis mutta en haluaisi heittää poiskaan koska mitä jos haluankin joku päivä laitaa päiväpeiton.

Ovat kalliita uudelleen ostettuna enkä välttämättä edes löydä mieleisiä sitten. Olen ajatellut niiden käyttöönottoa mutta se on niin jotenki turhaa kun makkarit ovat yläkerrassa.

Ota kokeeksi käyttöön, jos ei käytäntö toimi niin myyt pois. 

Ei se toimi, sillä turhaa vekslaamista, sen tiedän kokemuksesta. Ainoa päiväpeitto on lapsen huoneessa koska hän on ainoa joka oleskelee sängyllä myös päivisin.

Ei vain malta luopua🙄

Vierailija
184/281 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka valitit, ettei ole kesävaatteita ja tilaamasi eivät istuneet, niin mistä tilasit?

Vierailija
185/281 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka valitit, ettei ole kesävaatteita ja tilaamasi eivät istuneet, niin mistä tilasit?

Ellokselta tuli tilattua ja olivat heidän omaa merkkiään. Seuraavaksi meinasin tilata sovitukseen bonprixiltä. 

Vierailija
186/281 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elloksesta on kokemusta vain yhden farkkutakin verran. Se on kiva mutta aikas oversize. Bonbrixistä ei ole mitään kokemusta. Nykyään ostan melkein pelkästään suomalaista suunnittelua olevia vaatteita. 

Vierailija
187/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elloksesta on kokemusta vain yhden farkkutakin verran. Se on kiva mutta aikas oversize. Bonbrixistä ei ole mitään kokemusta. Nykyään ostan melkein pelkästään suomalaista suunnittelua olevia vaatteita. 

Mulla ei sellaiseen ole varaa, vaikka haluaisin, ja edullisemmista on yleensä koot loppu. Mun kroppa on myös hankalan mallinen vaatettaa. Tässäkin asiassa auttaisi, jos onnistuisin palaamaan normaalipainoiseksi.

Vierailija
188/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli facessa vastaan video, missä tuli kaikenlaisia vinkkejä tavaran vähentämiseen ja siivoamiseen. Yksi oli, että kun käy huoneen viikossa läpi, koko talo on muutamassa viikossa käyty. Vaikka meillä on pieni talo, laskin 9 viikkoa talon läpikäymiselle (makkarit, olkkari, keittiö, khh, vh, kylppäri, sauna, eteinen, tuulikaappi, wc) ja 5 viikkoa autotallille ja varastoille. Kuulostaa kamalan pitkälle ajalle, mutta toisaalta oon tässä nyt useamman vuoden samoja asioita yrittänyt käydä läpi, niin kesän lopussahan tää karsiminen olis tolla taktiikalla tehty. 

Vierailija
189/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten muilla tulossa valmistujaisia tai muita juhlia kuukauden päästä? Oletteko sitä varten karsineet jo vai vasta aloittamassa hommaa?

Vierailija
190/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon lähtenyt tavaraa nyt pois ulkorakennuksista. Toisaalta yksi lapsista toi sinne lisää tavaraa säilöön. Mitä mieltä olette siitä että yliopistonopiskelija säilyttelee vanhempien luona ala asteen koulukirjoja pahvilaatikollisen? Siis tuo muiden säilöttyjen tavaroiden lisäksi. Hämmästyin kun sain kuulla asiasta. Jos pahvilaatikollinen alakoulun koulukirjoja on säilytettävä asia niin mielestäni se  pitäisi säilyttää omassa kodissa. Joku 1, 2 kirjaa olisi ok vielä, ja nehän mahtuisi itsellekin säilöön varmasti.

Yliopiston opiskelijalla on kuitenkin (oletettavasti) vielä kovinkin väliaikainen asunto. Lisäksi voi tulla vaihtoja tai harjoitteluja, jolloin asunto taas vaihtuu.

Eli kun meillä on toistaiseksi tilaa, olen antanut nuorten säilyttää meillä tavaroita. Välillä sitä on ollut paljonkin (vaihtojen ajan). Lisäksi nuorella on vielä kulunut kovin lyhyt aika ala-aste-ajoista ja niiden kirjoista.

Mutta sitten kun saavat pysyvämmän kodin, katsokoot nuo läpi ja viekööt mennessään mitä haluavat säästää. 

No ei se yliopisto-opiskelija nyt sentään viime viikolla ole ala-asteella ollut. En haluaisi joutua säilyttämään kodissani toisen tavaraa, joten ottakoon itse mitä haluaa säästää, ja vieköön vaikka omalle vintille, jos asuntoonsa ei mahdu. On se hyvä nuoren aikuisenkin opetella säästämään tärkeimmät asiat, ja laittamaan pois ne mitä ei enää tarvitse. Ei sitä vastuuta säilyttämisestä toiselle voi sysätä.

Se kotoa muuttaminen on hyvä paikka käydä läpi siihen asti kertyineitä tavaroita. Meillä nuori katsoi läpi kaikki tavaransa tuossa vaiheessa periaatteella, että ensin pakkasi ne mitä halusi ottaa mukaan, sitten katsoi läpi vanhaan kotiin jäävät ja sai jättää osan vielä tänne säilytykseen. Niitä jäi kuitenkin todella kohtuullinen määrä. Ne koulukirjat ja lelut meillä on karsittu pitkin matkaa, joten niitä ei enää paljon ollut. 

Mun mielestäni kotoa lähteminen on todella huono ajankohta karsia vanhoja tavaroita. On aivan hirveästi muutenkin järjesteltävää hyvin lyhyessä ajassa, eikä ole harvinaista että ensimmäiset viikot yliopistolla menevät patjamajoituksessa. Mutta jos vanhempi haluaa karsia vaikka keittiötarvikkeista hyvän setin kaksoiskappaleita nuorelle, se on varmasti tervetullutta, sitten kun oikeasti on se katto pään päällä.

Suosittelenkin karsimaan tavaroita silloin kun ei ole vaikea elämäntilanne. Turhat asiat voi heittää pois ennen kuin tulee se muuttopäivä opiskelupaikkakunnalle.

Niin kuin esim. abivuonna?

Ala-asteen kirjat? Ala-asteen aikana, viimeistään yläasteen aikana. Tuohon jää vielä monta vuotta ennen abi vuotta.

Ihan ohiksena ja mielenkiinnosta kysyn, mitä teet ketjussa nimeltä tavarapaljous. Sinulle varmastikaan ei ole päässyt sellaista kertymään, jos karsiminen on ollut hallussa jo ala-asteiässä. 

Teilläkö lapsi saa säilyttää ihan kaiken tavaran nolla vuotiaasta aina aikuisuuteen asti? Että te vanhemmat ette puutu ollenkaan siihen mitä lapsi säilyttää?  En ihmettele että sinä tarvitset  tällaista ketjua todella paljon. 

Oletkohan sä nyt pikkusen liian aggressiivinen? 
-sivusta- 

Minulta ei aiempia viestejä. 

Tsemppiä järjestelyyn, naiset!

Mikään ei ole ihanampaa

kuin puhdas, järjestelty koti.

'Kotini on linnani' - totesivat

sukuni naiset. E

Vierailija
191/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi huone kerrallaan vinkit olettaa vissiin että mikä huoneessa on, kuuluu sinne tai roskiin. Sillonhan se onkin ihan helppoa. Asia vaikeutuu jos kovin monilla tavaroilla ei ole järkevää paikkaa ja vaeltavat talossa milloin missäkin. Silloin pitäisi jotenkin saada kokonaisuus haltuun ja päästä selvyyteen minkä verran mitäkin tavaroita on, jotta voisi miettiä niille järkevimmän paikan. Eli lohkottu siivous toimii asunnoissa joissa kokonaisuus joskus lähimenneisyydessä ollut hallussa, mutta kaaoskämpässä toimii paremmin: kerää kaikista huoneista ensin roskat, kerää sitten tietyt tavarat kasaan, sitten toinen kasa toista tavaraa, ja sitten kolmas. Niistä mietit mistä voit luopua (helpompi miettiä kun näet määrän) ja mietit jäljelle jääneille sopivan paikan jne. Tämä viimeisin toimii siis ketjun aiheessa parhaiten eli tavarapaljoudessa, siinä kun miettii mitä laitan pois. Jos vaikkapa takkeja on eteisessä, vaatehuoneessa, varastossa jne niin järkevämpi kerätä kaikkien huoneiden takit ja karsia niistä kuin käydä huone kerrallaan läpi. 

Vierailija
192/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään myytyä neljän tuotteen paketin Vintedissä. Kaksi tuotteista oli ollut jo pidempään myynnissä. Kaksi muuta ehdin juuri lisätä myytiin.

Jos joskus olen ajatellut, että myyminen on hidasta ja vaivalloista, olen ollut väärässä. 

Vierailija
193/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän Vinted-myynnit tähän mennessä: 7kpl

Vierailija
194/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautuuko moni noista teidän Vinted-myynneistä vai ovatko ostajat pääsääntöisesti tyytyväisiä? Kuinka moni paketti matkaa Suomeen ja kuinka moni Suomen ulkopuolelle?

Vierailija
195/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ongelma on vaatteiden kanssa se että ne lempivaatteetkin alkaa olla jo niin rytkyjä ettei oikein kehtaisi enää pitää. Toisaalta on sitten vaatteita jotka eivät mahdu päälle tai ovat jotenkin hankalia päällä. Ne ovat hyvässä kunnossa, ja voisin käyttää jos laihtuisin tai muokkaisin niitä jotenkin. Kumpaakaan ei kuitenkaan tapahdu, mutta rahaa ei ole ostaa uusia vaatteita, eikä antaa vanhoja ilmaiseksi pois. Onneksi sentään mahtuvat hyvin kaappeihin.

Vierailija
196/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 194:lle: Aloitin myymään Vintedissä kolme viikkoa sitten ja olen myynyt 30 tuotetta, joista yhden postitin Puolaan ja yhden Ruotsiin. Kaikki kaupat ovat sujuneet ongelmitta. 

Vierailija
197/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noi huone kerrallaan vinkit olettaa vissiin että mikä huoneessa on, kuuluu sinne tai roskiin. Sillonhan se onkin ihan helppoa. Asia vaikeutuu jos kovin monilla tavaroilla ei ole järkevää paikkaa ja vaeltavat talossa milloin missäkin. Silloin pitäisi jotenkin saada kokonaisuus haltuun ja päästä selvyyteen minkä verran mitäkin tavaroita on, jotta voisi miettiä niille järkevimmän paikan. ---- Jos vaikkapa takkeja on eteisessä, vaatehuoneessa, varastossa jne niin järkevämpi kerätä kaikkien huoneiden takit ja karsia niistä kuin käydä huone kerrallaan läpi."

Oli tapa mikä tahansa, usein kompastuskivi on se, ettei raivausta ehdi tehdä aiotussa ajassa tai puhti loppuu kesken. Kun tavarat on ensin haalittu pois makkarin kaapeista ja viety olohuoneeseen lajiteltavaksi, ne jäävätkin sinne ja lisäävät epäjärjestystä. Sitten joku päivä ne sullotaan kiireessä takaisin makkariin, koska vieraita on tulossa, mutta jostain kumman syystä ne eivät enää mahdukaan samoihin kaappeihin, joissa ennen olivat, joten osa jää lattialle.

Vierailija
198/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muutto pienempään asuntoon ennen vappua. Tämä olisi se hetki, kun pitäisi karsia rankalla kädellä! On se kyllä vaikeaa. Lapsi jätti pois opiskelemaan muuttaessaan huoneen täyteen roinaa, eikä halua läpikäydä sitä, en raaski kuitenkaan kaikkea heittää pois. Entä vaikka hänen kahvimukit, joita hän ei ottanut mukaansa, jotka on saanut lahjaksi, mitä niille teen? Lapsi tosiaan ei halua osallistua, kun vastustaa koko muuttoa, kun kokee, ettei hänellä ole sitten enää 'kotia'. Siksi on korkea kynnys heittää pois mitään hänen tavaroitaan.

On minulla itsellänikin kaikkea tosiaan turhaa. Eilen vein kaksi muovipussillista roskiin yhdestä kaapista.

Miten muuttosi sujui? 

Vierailija
199/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palautuuko moni noista teidän Vinted-myynneistä vai ovatko ostajat pääsääntöisesti tyytyväisiä? Kuinka moni paketti matkaa Suomeen ja kuinka moni Suomen ulkopuolelle?

Muutaman kuukauden kokemuksella: kaksi pakettia ulkomaille, kymmeniä kotimaahan. Kaikki paketit noudettu ja viiden tähden palautteet. Enimmillään myynyt kymmenkunta tavaraa samaan pakettiin. Pitää vaan syynätä myytävä hyvin tarkasti ja kuvata kaikki mikä vähänkään voisi ostajaa närästää; nypyt, haalistumat, repeämät, puuttuvat napit, naarmut jne. Rehellisyydellä pärjää aina. Mieluummin kuntoluokka pykälää alemmas niin on ostajalle iloinen yllätys.

Vierailija
200/281 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä niillä katselukerroillq tekee? Eikö tarkoitus ole myydä tavara eikä kerätä katselukertoja?

No dah, kai se jos ei tuotteelle tule montaa katselukertaa, tarkoittaa että tuote on epäkiinnostava. Turha sellaisia on roikottaa pitkään myynnissä. Sitten taas jos tuote saa enemmän katselukertoja vaan ei myy, tietää että tuote on kiinnostava ja syy myymättömyyteen on jossain muualla (siis vaikka hinnassa tai kunnossa).

Kun tarkoitus todellakin olisi myydä se tavara ja välttää just sitä tilannetta että on viisisataa tavaraa myynnissä ja yksi menee per viikko kaupaksi. Suotta niitä ketään kiinnostamattomia tuotteita hilloamaan kaapissa.

Mulla on yli 500 ilmoitusta ja myyn 1-2 tavaraa viikossa.

Myytävät ovat puolityhjässä isossa komerossa, jossa eivät ole tiellä ja tilalle ei ole mitään muutakaan käyttötarkoitusta.

Työ on jo tehty, kun ilmoitukset on tehty.

Tää kuulostaa aika hurjalta. 500 tavaraa myynnissä ja viikossa menee yksi tai kaksi. Miettikää, jos kaupaksi käy 2 tavaraa viikossa, tuon määrän myyminen kestää melkein 5 vuotta! Ja näin siis, jos mitään uutta myytävää ei enää tule.