Tavarapaljous osa 2
Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Tuli heitettyä tänään talviturkki ja samalla tuli sellainen uudistunut fiilis, että tästä alkaa uusi vaihe elämässä. Tänä kesänä teen selvän mun tavarakaaoksesta.
Sama fiilis, ilman talviturkin heittoa.
Muutto toiseen kaupunkiin töiden perässä ja tuntuu jo muutenkin uudelta alulta. Nyt olisi tarkoitus tässä 3kk sisään karsia kaikki turha ja kuormittava, jotta on mukava aloittaa uudessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli heitettyä tänään talviturkki ja samalla tuli sellainen uudistunut fiilis, että tästä alkaa uusi vaihe elämässä. Tänä kesänä teen selvän mun tavarakaaoksesta.
Sama fiilis, ilman talviturkin heittoa.
Muutto toiseen kaupunkiin töiden perässä ja tuntuu jo muutenkin uudelta alulta. Nyt olisi tarkoitus tässä 3kk sisään karsia kaikki turha ja kuormittava, jotta on mukava aloittaa uudessa!
Talviturkin heittänyt tässä jatkaa, sama suunnitelma ja tavoite mullakin. Eli että kun kesä on lopuillaan, oon karsinut elämästäni turhan tavaran ja kaiken muun mikä kuormittaa mua. Pyrin liikkumaan luonnossa mahdollisimman paljon, jotta saan kiloja myös karistettua ja sitä kautta pieneksi jääneitä vaatteita taas käyttöön ja nykyisiä sitten kiertoon.
Keräsin vielä päivän päätteeksi muovikassillisen turhaa poistoon.
Tervehdys! Nyt löysin minäkin tänne. Tulipas outo olo kun tuo meidän vanha keskustelu ei ole enää käytössä. Uusi alku siis tälläkin saralla.
Täällä on tavaratyötä tehty hiljalleen kun pahin kevätväsymys alkanut väistyä.
Vein ystävän lapselle meidän lasten vanhoja vaatteita pussillisen.
Aina varmistan että haluaako ottaa, en tyrkytä. Ilolla otti vastaan kun hyväkuntoisia vaatteita vain tarjoan. Sitten siivottiin autotallia ja pihavarastoa ja puoliso vei sieltä peräkärryllisen jäteasemalle kaikenlaista rikkinäistä ja vanhentunutta tavaraa. Tänään ajattelin vähän siivota keittiön kuivaruokakaappeja yms pientä järjestelyä, näyttäisi tulevan sadepäivä. Ihanaa alkanutta toukokuuta kaikille raivaajille ja järjestelijöille<3
Kolme kassia lahjoitukseen tänään, huonokuntoista tavaraa taas 6 kassia roskiin. Jääkaappi tyhjätty, lapsen vaatekaappi käyty läpi liian pienistä vaatteista ja omasta vaatekaapista poistettu kaikki mistä suinkin maltoin luopua. Siivosin myös hattuhyllyn, vein kaikki pienmetallit ja lasit, imuroin ja pyyhin peilikaapit eteisestä ja kylpyhuoneen siivous.
Nyt on hektinen vaihe elämässä, joten kun tulee tämmöinen pidempi vapaa vapun takia, niin saattaa jäädä voimia tämmöiseenkin. Yleensä pelkkä viikkosiivous riittää.
Luulin, että tänään olisi ollut sateista, mutta tulikin lämmin ja aurinkoinen päivä. Olin vähän varautunut tekemään rästikotihommia tänään, mutta halusin mieluummin puuhailla ulkona ja kasvihuoneessa.
Nyt on koti vähän rempallaan niinkuin se tuppaa hyvällä kelillä aina olemaan.
Tein kuitenkin neljä myynti-ilmoitusta ja sain yhden vanhan kohteen myytyä.
Miksi se edellinen ketju lukittiin?
Mukava aihe, olen saanut inspiraatiota mutta saavutuksena vielä varsin vähäiset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli facessa vastaan video, missä tuli kaikenlaisia vinkkejä tavaran vähentämiseen ja siivoamiseen. Yksi oli, että kun käy huoneen viikossa läpi, koko talo on muutamassa viikossa käyty. Vaikka meillä on pieni talo, laskin 9 viikkoa talon läpikäymiselle (makkarit, olkkari, keittiö, khh, vh, kylppäri, sauna, eteinen, tuulikaappi, wc) ja 5 viikkoa autotallille ja varastoille. Kuulostaa kamalan pitkälle ajalle, mutta toisaalta oon tässä nyt useamman vuoden samoja asioita yrittänyt käydä läpi, niin kesän lopussahan tää karsiminen olis tolla taktiikalla tehty.
Mä olen ottanut vaan kaappi tai hylly kerrallaan. En jaksa kovin kauan keskittyä. Kuitenkin haluan käydä perusteellisesti läpi ja en tee hätiköityjä päätöksiä. Joskus joku tavara jää vielä odottelemaan, kun on epävarma ja hyvä niin. Pari juttua mietin et pistän eteenpäin, tulikin tarpeelliseen käyttöön. Sitten tulee sellaista eteen minkä on totaalisesti unohtanut edes omistavansa.
Nyt etenee kyllä hyvin myynnit. Aamulla löytyi Torista 2 myyntiä ja eilen illalla meni yksi Vinted kohde. Tänään taas lisäilen myynti-ilmoituksia.
Tänään aion pitää siivouspäivän.
Niin kyllästynyn koko tähän jatkuvaan rumbaan, että nyt lähti vain annetaan osastolla menemään. Tänään tulee yhden satsin joku hakemaan, vasta lahjoitin lapsen vanhoja vaatteita ja oli aivan ihana nähdä saajan ilahtunut ilme kun hakivat ne. Omalle lapsellenikin tuli hyvä mieli kun sai toiselle hyvän mielen.
Meillä auttoi tavaran sisään tuloon eniten vuoden ostolakko millekään, mikä ei ole pakollista. Siitä seurasi ärtymys kaikkea turhaa kohtaan kotona ja karsiminen alkoi helpottaa.
Kuinka moni pitää kirjaa sisään tulevista tavaroista? Minulla se on auttanut karsimaan taloon tulevan tavaran määrää kun tulee harkittua tarkemmin mitä ostaa. Ajatuksena oli poistaa aina joku vastaava tavara uuden tieltä, mutta lopputuloksena on jo kymmenkertainen määrä poistoja sisään tuleviin nähden. Tänä vuonna olen ostanut tai saanut ilmaiseksi (nekin lasketaan) 10 tavaraa, joista 3 on lopulta vähän turhia (näistä 2 on erilaisia voittoja eli en itse valinnut ja joutanevat kiertoon nekin). Loput on tarkkaan ja pitkään harkittuja, vain yksi vaate, koska työvaatetuksessa oli selvä puute.
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelma on vaatteiden kanssa se että ne lempivaatteetkin alkaa olla jo niin rytkyjä ettei oikein kehtaisi enää pitää. Toisaalta on sitten vaatteita jotka eivät mahdu päälle tai ovat jotenkin hankalia päällä. Ne ovat hyvässä kunnossa, ja voisin käyttää jos laihtuisin tai muokkaisin niitä jotenkin. Kumpaakaan ei kuitenkaan tapahdu, mutta rahaa ei ole ostaa uusia vaatteita, eikä antaa vanhoja ilmaiseksi pois. Onneksi sentään mahtuvat hyvin kaappeihin.
osaatko ommella ja tuunata? vaihtaa kaverien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelma on vaatteiden kanssa se että ne lempivaatteetkin alkaa olla jo niin rytkyjä ettei oikein kehtaisi enää pitää. Toisaalta on sitten vaatteita jotka eivät mahdu päälle tai ovat jotenkin hankalia päällä. Ne ovat hyvässä kunnossa, ja voisin käyttää jos laihtuisin tai muokkaisin niitä jotenkin. Kumpaakaan ei kuitenkaan tapahdu, mutta rahaa ei ole ostaa uusia vaatteita, eikä antaa vanhoja ilmaiseksi pois. Onneksi sentään mahtuvat hyvin kaappeihin.
osaatko ommella ja tuunata? vaihtaa kaverien kanssa?
Osaan, mutta muutokset on sen verran isoja ja tarvisi materiaalia niihin että siksipä en ole asiaan paneutunut sen enempää. Yhdet housut on koko ajan ruttuiset vaikka silittäisi, jne. Taidanpa pistä pois vain, mitäpä niillä tekee. Kaverit ei käytä tuollaisia vaatteita.
Minä pidän listaa siitä mitä huusholliin tulee. Listaan kaikki tavarat, vaatteet ym mutta en mitään kuluvaa esim kosmetiikkaa.
On kyllä auttanut osteluun tuo. Tulee myös mietittyä miksi ostin kyseisen esineen: tarve vai mieliteko ? Joskus hyvin halpa hintakin vaikuttaa, olen huomannut.
Myynti on hidasta. Keksin, että tänä vuonna joka kuukausi lahjoitan yhden myyntikohteistani hyväntekeväisyyskirpparille. Hidasta näin, mutta ajattelen että tuo olkoon nyt tapani auttaa ja saan tarpeetonta pois.
Kovin paljon myytävää ei enää olekaan. 20 ilmoitusta nyt. Mutta Keksin kuitenkin edelleen myytävää tai lahjoitettavaa. Krääsää tai roskaa kodissani ei enää ole. Juuri viikonloppuna vieraat totesivat että "tavaraa on sopivasti". Siltä itsestäni tuntuu myös
Mitä tehdä lasten vanhoille dvd?
Aikanaan ovat kyllä toimineet, mutta katsomatta kaikkia läpi en voi antaa takuuta toimivuudelle. Meneekö nämä jossain ilmaiseksi vai onko roskiskamaa?
Olen vienyt vanhoja, toimivia DVD-levyjä kirjaston kierrätyshyllyyn.
Sille tyypille, joka heitti vaatteita roskiin, en jaksaisi kommentoida, kun olen eri paikkoihin tästä asiasta monesti kirjoittanut, mutta pari pointtia pakko nostaa esille:
- vaatteiden roskiin heittäminen ei ole koskaan ekoteko. Käyttökelpoisen tavaran roskiin heittäminen on vain ja ainostaan typerää, itsekästä ja epäekologista.
- jos on pakko heittää roskiin (esim. vaatteissa on ikutahroja tai reikiä, hiutuneita jne), oikea osoite on tekstiilijäte.
- en oikeastaan jaksa uskoa, että kukaan olisi noin hölmö vuonna 2026, joten kyseessä oli varmasti provo.
- sinun ei tarvitse lahjoittaa vaatteitasi Uffille, koska onhan niitä pilvin pimein muitakin tahoja.
Tampereella poistotekstiilien keräyspisteet on lopetettu ja tekstiilit, jota kiertävään autoon on voinut kerran vuodessa viedä max pari kassillista, poltetaan voimalaitoksessa. Siksi minusta poistotekstiilin voi laittaa myös sekajätteeseen, koska sekin poltetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella poistotekstiilien keräyspisteet on lopetettu ja tekstiilit, jota kiertävään autoon on voinut kerran vuodessa viedä max pari kassillista, poltetaan voimalaitoksessa. Siksi minusta poistotekstiilin voi laittaa myös sekajätteeseen, koska sekin poltetaan.
Poistotekstiilin, kyllä, näin on nyt ohjekin. Mutta käyttökelpoinen kierrätykseen! Esim. Nextiili ottaa edelleen kierrätettävää vastaan.