Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (281)

Vierailija
221/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille tyypille, joka heitti vaatteita roskiin, en jaksaisi kommentoida, kun olen eri paikkoihin tästä asiasta monesti kirjoittanut, mutta pari pointtia pakko nostaa esille:

- vaatteiden roskiin heittäminen ei ole koskaan ekoteko. Käyttökelpoisen tavaran roskiin heittäminen on vain ja ainostaan typerää, itsekästä ja epäekologista.

- jos on pakko heittää roskiin (esim. vaatteissa on ikutahroja tai reikiä, hiutuneita jne), oikea osoite on tekstiilijäte. 
- en oikeastaan jaksa uskoa, että kukaan olisi noin hölmö vuonna 2026, joten kyseessä oli varmasti provo.

- sinun ei tarvitse lahjoittaa vaatteitasi Uffille, koska onhan niitä pilvin pimein muitakin tahoja.

Mä puhun roskiinlaittamisesta, hävittämisestä, poistamisesta jne ja tarkoitan tällä tietysti asianmukaista hävittämistä, en piharoskikseen viemistä. Ei jaksa joka kerta kirjoittaa erikseen että vien tekstiilijätekierrätykseen kun idea tulee selväksi ilmankin. 
Sivusta

Vierailija
222/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille tyypille, joka heitti vaatteita roskiin, en jaksaisi kommentoida, kun olen eri paikkoihin tästä asiasta monesti kirjoittanut, mutta pari pointtia pakko nostaa esille:

- vaatteiden roskiin heittäminen ei ole koskaan ekoteko. Käyttökelpoisen tavaran roskiin heittäminen on vain ja ainostaan typerää, itsekästä ja epäekologista.

- jos on pakko heittää roskiin (esim. vaatteissa on ikutahroja tai reikiä, hiutuneita jne), oikea osoite on tekstiilijäte. 
- en oikeastaan jaksa uskoa, että kukaan olisi noin hölmö vuonna 2026, joten kyseessä oli varmasti provo.

- sinun ei tarvitse lahjoittaa vaatteitasi Uffille, koska onhan niitä pilvin pimein muitakin tahoja.

Mä puhun roskiinlaittamisesta, hävittämisestä, poistamisesta jne ja tarkoitan tällä tietysti asianmukaista hävittämistä, en piharoskikseen viemistä. Ei jaksa joka kerta kirjoittaa erikseen että vien tekstiilijätekierrätykseen kun idea tulee selväksi ilmankin. 
Sivusta

Sittenhän tämä ei koskenut sinua? Kyllä tuolla eräs sanoi heittäneensä ROSKIIN käyttökelpoiset vaatteet, ei tekstiilinkierrätykseen tms. Kannattaa lukea se viesti, niin siinä kyllä hyvin se asia käy selväksi.

-sivusta myöskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muutto pienempään asuntoon ennen vappua. Tämä olisi se hetki, kun pitäisi karsia rankalla kädellä! On se kyllä vaikeaa. Lapsi jätti pois opiskelemaan muuttaessaan huoneen täyteen roinaa, eikä halua läpikäydä sitä, en raaski kuitenkaan kaikkea heittää pois. Entä vaikka hänen kahvimukit, joita hän ei ottanut mukaansa, jotka on saanut lahjaksi, mitä niille teen? Lapsi tosiaan ei halua osallistua, kun vastustaa koko muuttoa, kun kokee, ettei hänellä ole sitten enää 'kotia'. Siksi on korkea kynnys heittää pois mitään hänen tavaroitaan.

On minulla itsellänikin kaikkea tosiaan turhaa. Eilen vein kaksi muovipussillista roskiin yhdestä kaapista.

Ihme kiukkupetteri se sinun lapsesi... Tunge kaikki sen roinat pahvilaatikoihin ja laita uuden asuntosi häkkivarastoon? Ja sitten sanot lapsellesi että säilytät niitä vaikka kaksi vuotta siellä ja sitten heität kaiken roskiin. Eli kaksi vuotta aikaa lapsella käydä roinansa läpi ja miettiä mitä säilyttää ja ottaa mukaansa sieltä.

Vierailija
224/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole ekoteko, onko joku sellaista väittänyt? Mutta on hyvä teko ihmiselle itselleen että pääsee nopeasti ja vähällä vaivalla eroon turhista vaatteistaan. Itsellä ainakin jäi kotiin vaan pyörimään kaikki Uff-vaatepussit kun en saanut aikaiseksi viedä keräykseen. Lopulta heitin roskiin sekajätteeseen. Tärkeintä on saada ihmisen mieli ja kotiympäristö kuntoon. Maailmaa voi pelastaa sitten paremmin kun itse voi hyvin ja on kunnossa.

Vierailija
225/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta

No hyvä, jos sinun kohdallasi on näin. Aika moni täälläkin on puhunut sekajätteeseen dumppaamisesta, mutta kuten aiemmin sanoin, saattavat olla provoilijoita. Pitäisi jättää omaan arvoonsa ja luottaa siihen, että suurin osa ihmisistä haluaa tehdä oikein.

Vierailija
226/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se ihmishirviö joka heitti yhden pussin vaatteita piharoskikseen. Olen ihan oikea ihminen, joten kyllä, näin pahoja ihmisiä kuin minä on olemassa, ja jopa vapaana. Liekö maailma pelastuisi jos olisin vankilassa, tai toisaalta, eikös maapallo ja ilmasto aina pelastu rahalla, eli verolla. Joku vero tai sakko minulle kuuluisi varmaan.

Vierailija
227/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se ihmishirviö joka heitti yhden pussin vaatteita piharoskikseen. Olen ihan oikea ihminen, joten kyllä, näin pahoja ihmisiä kuin minä on olemassa, ja jopa vapaana. Liekö maailma pelastuisi jos olisin vankilassa, tai toisaalta, eikös maapallo ja ilmasto aina pelastu rahalla, eli verolla. Joku vero tai sakko minulle kuuluisi varmaan.

Minä luin sen aikaisemman kommenttisi, eikä se vaikuttanut niin pahalta, että sinun pitäisi ruoskia itseäsi (tai esittää marttyyriä, kuten nyt teit), vaan päin vastoin olet yleensä toiminut hyvinkin vastuullisesti.  Kannattaa vaan jatkossa jättää kertomatta tässä ketjussa, jos on heittänyt tavaraa roskiin. 

Olen itsekin alkuperäiseen ketjuun kirjoittanut, että joskus voi olla oikea ratkaisu heittää tavarat helpoimmalla tavalla pois, oman hyvinvointinsa vuoksi. Ymmärrän kyllä, jos joku siitä suuttuu, mutta heidän pitäisi katsoa peliin ja miettiä mitä kaikkea sellaista itse tekevät elämässään, mikä ei ole ekologista. Jos he oikeasti asuvat turvekuopassa eivätkä koskaan matkustele muuten kuin kävellen, okei, mutta todennäköisesti näin ei ole. Useimmat kulkevat omilla bensa-autoillaan kirppareille tavaroittensa kanssa. Hyvin harvassa ovat ne, jotka julkisilla kuskaavat kierrätyskamaa. Se, joka heittää pussillisen vaatetta lähiroskikseen ei todellakaan ole yhtään huonompi ihminen eikä lisää tässä maailmassa tavaran määrää. 

Vierailija
228/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole ekoteko, onko joku sellaista väittänyt? Mutta on hyvä teko ihmiselle itselleen että pääsee nopeasti ja vähällä vaivalla eroon turhista vaatteistaan. Itsellä ainakin jäi kotiin vaan pyörimään kaikki Uff-vaatepussit kun en saanut aikaiseksi viedä keräykseen. Lopulta heitin roskiin sekajätteeseen. Tärkeintä on saada ihmisen mieli ja kotiympäristö kuntoon. Maailmaa voi pelastaa sitten paremmin kun itse voi hyvin ja on kunnossa.

Sekajätteeseen saa tosiaan laittaa tekstiilejäkin, mikään ei sitä estä. Näin teen itsekin kun lähellä ei ole mitään keräystä.

Vierailija
229/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti ajattele marttyrimaisesti, vaan halusin herättää juuri tuon ajatuksen, että jokainen voi miettiä omia tekojaan, että onko jokainen tekonsa mahdollisimman ekologinen ja myös, että onko ekologisin ihminen se virheettömin ihminen, eli että ekologisuusko on nykyisin synnin mitta? Eli ekologinen voi heittää ensimmäisen kiven? Itse pidän esimerkiksi lähimmäisiäni tärkeämpänä kuin ilmastoa tms. Kuten aiemmin sanoin, antaisin mieluiten tarvitsevalle ja ajattelen jopa niin, että jos minulla olisi vain kaksi takkia, antaisin toisen jollekin ilmaiseksi, jos hän olisi takkia vailla. En ole siis rahakeskeinen, ja siksikään en pidä ajatuksesta, että voin antaa vain myyntiin. Bisnes on pilannut maailman, myös ekologisesti, ja erityisesti ihmisten mielen.

Vierailija
230/281 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis se roskiinheittäjä, joka tuon edellisen kirjoitti.

Vierailija
231/281 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin erästä kangasta kotoani, löysin sen, mutta löysin myös laatikon jossa luulin olevan kankaita, mitta siellä olikin pussilakanasetti jonka otin käyttöön, viisi räteiksi menevää tyynyliinaa, kolme käyttöön otettavaa tyynyliinaa, kaksi kylpy pyyhettä joista toinen tuli vieraskäyttöön nyt ja toisen leikkasin neljään osaan siivousliinoiksi. Tyhjentyneeseen laatikkoon sain nyt mahtumaan ne kamat jotka ovat pyörineet komerossa vailla paikkaa. Hyvä päivä etten sanoisi! Niin ja siitä löytyneestä kankaasta ompelen huomenna kangaskassin hukkuneen tilalle😊

Vierailija
232/281 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin tänään viedä tekstiilijätettä kierrätyspisteeseen. Laatikko oli aivan täynnä, pursusi aivan ja maassa sen edessä lojui noin 10 muovikassillista täynnä jätevaatteita. Onkohan niistäkin "ylituotantoa" kun eivät ehdi tyhjäämään laatikoita sitä mukaa kun ne täyttyvät. Toin omani takaisin kotiin odottamaan seuraavaa kertaa. Omalla autolla oli helppo tuoda, bussilla jos olisin ollut niin olisi varmaan muovikassi jäänyt sinne.

Vierailija
233/281 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelin talvivaatteita laatikoihin jemmaan ja kesäisempiä tilalle hyllyille. Muovipussillisen vein vaatekeräykseen, mutta silti tuntuu että tavara vain lisääntyi. Vissiin pakkasin huonommin tällä kertaa. Ärsyttää tää tavaramäärä joten taidan huomenna kerätä toisen muovipussin pois vietäväksi. Periaattella että mitä en ole käyttänyt vuoteen tai kahteen, joutaa pois vaikka tykkäisin vaatteesta. Juhlavaatteita tms harvoin käytettäviä riittää muutama, ei tarvi monta, niin harvoin on juhlia mihin minut kutsutaan.

Vierailija
234/281 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on vanhaa elekroniikkaa kaapit täynnä ja jotain lattiallakin ei halua niitä hävittää kun ne ovat sellaisia että niitä saattaa joskus tarvita ja vanhoja johtoja ties kuinka paljon on kuulemma analogi videoo ja selllasta jota ei enää välttämätt helposti löydä. Sitten sillä on noita laserdisc soittimia ja levyjä jotka ovat valtavan kokoisia hyllyssä varmaan useampi sata ei halua katsoa netistä kun pitää olla vanhalle elokuvalle vanhaa formaattia mitä voi fiilistellä onkait tämä jo sairasta mitä järkeee on katsoo elokuvia laitteella jonka levyä pitää kääntää vähintään kerran elokuvan aikana ja pidempi elokuva niin pitää vielä vaihtaa levy kesken elokuvan.

Vierailija
235/281 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyhjentänyt pihaa, tai oikeastaan "väljentänyt". Ylimääräisiä leluja ja vempeleita on myyty ja lahjoitettu torissa, yhden villiintyneen kukkapenkin hävitin ja jotain rikkinäistä potkupyörää ym lähtee metallinkeräyslavallekin. Vielä saisi lasten hiekkalelut käydä läpi. Meillä lapset leikkii vielä paljon pihalla, joten kyllä sinne asioita saa ilman muuta vielä jäädäkin, mutta olen karsintahommaa tehnyt ajatuksella, että vapaa tila lisää luovuutta. Helpompi leikkiäkin, kun ei joka paikka ole täynnä roinaa. Ja aikuisilla helpompi ajaa ruohoa, kun ei tarvitse kerätä niin älyttömästi tavaraa pois tieltä ensin.

Vierailija
236/281 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kuoli muutama kuukausi sitten. Olen alkanut käydä läpi hänen kaappejaan, joissa on jos jonkinlaista kaapelia ja vekotinta joiden käyttötarkoitusta en tiedä. Miten edetä?

Vierailija
237/281 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni kuoli muutama kuukausi sitten. Olen alkanut käydä läpi hänen kaappejaan, joissa on jos jonkinlaista kaapelia ja vekotinta joiden käyttötarkoitusta en tiedä. Miten edetä?

Ota hylly/ kaappi kerrallaan. 

Lajittele roskat ensin pois. Kierrätä kasa kerrallaan. Jos sinulla on auto niin se helpottaa. Jos ei, pyydä kavereilta apua kuljetukseen..

Sitten lahjoitettava tavara. Ketjusta löytyy ideoita mitä lahjoittaa mihin. Jos et tiedä onko jollakin arvoa niin kysele tutuilta/ googlaa.

Vierailija
238/281 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on vanhaa elekroniikkaa kaapit täynnä ja jotain lattiallakin ei halua niitä hävittää kun ne ovat sellaisia että niitä saattaa joskus tarvita ja vanhoja johtoja ties kuinka paljon on kuulemma analogi videoo ja selllasta jota ei enää välttämätt helposti löydä. Sitten sillä on noita laserdisc soittimia ja levyjä jotka ovat valtavan kokoisia hyllyssä varmaan useampi sata ei halua katsoa netistä kun pitää olla vanhalle elokuvalle vanhaa formaattia mitä voi fiilistellä onkait tämä jo sairasta mitä järkeee on katsoo elokuvia laitteella jonka levyä pitää kääntää vähintään kerran elokuvan aikana ja pidempi elokuva niin pitää vielä vaihtaa levy kesken elokuvan.

Mun miehellä oli kasat Analogista äänite-tekniikkaa. On myynyt niitä vähitellen pois. Aina löytyy keräilijäitä joita kiinnostaa.

Vierailija
239/281 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on myös myynyt tai hävittänyt elektroniikkaansa kiitettävästi. Ei siis tarvinnut niitä, olivat vain pölyä keräämässä.

Vierailija
240/281 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voisiko joku miehesi kaveri jolla vastaavia kiinnostuksia tulla avuksi lajittelemaan?