Tavarapaljous osa 2
Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?
Kommentit (1182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankin isomman lipaston ja olen nyt lomalla järjestänyt tavaroita fiksummin. Mutta voi varjele miten mulla on vaatteita ! En mielestäni ole mikään himoshoppaaja mutta silti tunnustan että olen usein ostanut ihan jos vain näen "jotain kivaa". Vaatekoko vaihdellut 40-44 ja puhun nyt noin 20 vuoden hankinnoista. Ikää mulla 55. Ongelmana tietysti kivat, ajattomat vaatteet jotka ovat pieniä (säilytän). Sitten on myös aivan käyttämättömiä vaatteita joissa laput kiinni. Kaikkia yhdistää se että olen ostanut ne jostain lomamatkalta ja ovat ehkä liian eksoottisia tms kun eivät tule kotona käyttöön. Myös alennusmyynnistä ostamiani vaatteita on aivan käyttämättömänä.
Toisaalta tuo vaatemäärä samaan paikkaan niputettuna avasi silmät ja varmasti estää tulevia hankintoja. Kipuilen vielä mitä näille teen..Surutta lahjoitukseen vai yritänkö kaupitella ? Menetetty raha näihin on suuri ja sekin harmittaa. Ei tietenkään yhden vaatteen osalta mutta kun näitä alkaisi yhteen summata niin...
Nyt en muuta voi toivoa kuin vähemmän ja järkevämpiä hankintoja sitten tulevaisuudessa !!
"Särähti silmään" tuo ensimmäinen lauseesi. Minä olen ehdottomasti kieltänyt itseäni ostamasta yhtään uutta säilytyskalustetta lisää koska sehän kannustaisi minua täyttämään sen uusilla ostoksilla eikä karsimaan ylimääräistä tavaraa/vaatetta, joka ei mahdu jo olemassa oleviin säilytyspaikkoihin.
Mutta kukin tyylillään, jos se on minulle ongelma, ei se sitä välttämättä ole kaikille muille.
Mikä siinä nyt särähtää, paitsi jos ei ymmärrä, etteivät kaikki asunnot ole samanlaisia. "Jo olemassa olevat säilytyspaikat" on ilmaisu, joka ei kerro mitään itsessään. Jossain asunnossa voi olla jo olemassa 6 metriä kiinteitä kaappeja + vaatehuone ja toisessa vain 2 metriä. Ei ole realismia, että yhtäkään säilytyskalustetta ei saisi ostaa, vaikka asunnossa ei niitä olisi entuudestaan. Vasta siinä vaiheessa kun tiedät, että jollain on jo kodissaan 20 metriä kaappeja lattiasta kattoon ja hän aikoo hankkia lisää, voit ehkä ruveta arvostelemaan, mutta sinä et tiennyt sitä edellisen kommentoijan kohdalla. Hän puhui yhdestä lipastosta.
Tämäkin on kyllä aihe, josta on ketjussa useammin kerran väännetty.
Tytär siivosi vaatekaappinsa ja lisättiin viisi myynti-ilmoitusta Vintediin vaatteista joita ei enää käytä. Parempi myydä vaatteet eteenpäin, kuin jättää kaapin perälle pölyttymään. Moni nuori ostaa nyt vaatteita koulun alkua ajatellen.
Tätä viestiä kirjoittaessani menikin yhdet farkut kaupaksi. Ehkä ostaja jättää uudet farkut kauppaan, kun löysi käytetyt.
Luin yhtä vanhaa lukittua ostolakko-keskustelua ja siellä oli yksi hyvä vinkki, joka auttaa tavaramäärän vähennyksessä: ei kannata ostaa mitään ”sinnepäin” olevaa esim vaatetta, jos voi olla ilman. Eli jos sinulla on yhdetkin talvikengät, älä osta uusia, jos aivan täydellinen pari ei tule vastaan. Nuo vähän sinnepäin olevat vaatteet ainakin itselläni ruokkivat halua ostaa paremmat jos löydän ja taas paremmat. Voi mennä pitkä aika ennenkuin täydelliset tulee vastaan ja siihen mennessä kaappi täyttyy vaatteilla, jotka käy tarpeettomiksi kun täydellinen tulee vastaan. Vanhat risat ei sillon ärsytä kun ne voi heittää roskiin mutta se ärsyttää jos lähes uudenveroisia on kaapissa monet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätys on hyvä juttu ympäristön kannalta mutta miettikää myös miten kuormittavaa ympäristölle on tuo pakkaaminen ja postissa lähettäminen. Mitä jos kaikki ottaisi vastuun ostamastaan tavarasta ja käyttäisi sen loppuun ihan itse.
Itse ostan ja myyn Torissa vain noudolla.
No jos ostaja hakee sen kävellen silloin ei tuota saastetta.
Mutta surullista ajatella miten ihmisten lomalennoista kohistaan niin yhtälailla taitaa vaatteet ja muu krääsä matkustella.
Kuvitteleeko tosiaan, että uutena ostetut tuotteet ei kuluta ympäristöä ja saastuta? Ne tuotteet tai niiden raaka-aineet matkustaa usein toiselta puolelta palloa ja niiden valmistaminen kuluttaa niin energiaa kuin muitakin aineellisia resursseja sekä tuottaa saasteita. Lisäksi niitä pitää kuljettaa että ne saadaan ostajien ulottuville.
Aivan ja siksi toivoisi että tuote pysyisi loppuun asti siellä missä se on ostettukin eikä jatkaisi reissaamistaan. Ja ymmärrän kyllä että lapset kasvaa nopeasti ja paino voi vaihdella mutta monella meistä on peiliin katsomisen paikka että ostettiinko kaikki oikeasti tarpeeseen. Myös minulla.
Ympäristölle parasta on, että tuote on siellä missä sille on käyttöä. Tämän ketjun tarkoitus on keskustella turhasta tavarasta eroonpääsystä. Jos ihmisellä on kaapeissaan tavaraa, jolle jollain muulla olisi käyttöä, vaikka itsellä ei, silloin kaikille parasta on tavaran laittaminen kiertoon.
Totta mutta voisiko tavarat laittaa kiertoon siinä lähipiirissä eikä pakata ja lähettää postissa? Ottakaa sukulaisten/ystäväpiirin kanssa tavaksi kierrättää hutiostokset ja pieneksi jääneet, anna kassillinen sinulle turhia mutta käyttökelpoisia vaatteita jollekin joka voi kassista valkata omaan käyttöönsä sopivat ja lisätä omat kiertoon lähtevät ja hän antaa taas kassin seuraavalle. Jossain vaiheessa saat taas kassin ja kierto jatkuu.
En ihan ymmärrä tätä postikuljetusten demonisointia. Ei kaikilla ole niin laajaa sukulaisten ja ystävien piiriä, että voisi loputtomiin tyrkyttää roinaa ja vaatetta "tutuille". Sukukin asuu enimmäkseen muilla paikkakunnilla ajomatkojen päässä.
Ja tuskin kovinkaan moni ostaa postitukseen uusia pahvipaketteja, ainakin meillä säästetään laatikot juuri postituksia varten. Noudot ja viennit tehdään samalla reissulla, kun muutenkin käydään asioilla, ja usein kuljetan pienet paketit pyörällä. Itselläni ei myytävää juurikaan olisi, mutta kuolinpesän käyttökelpoista tavaraa autan lajittelemaan myyntiin ja lahjoitettavaksi. Toki helpointa on, jos ostaja pystyy noutamaan tavaran, mutta mieluummin silti postitan yksittäisen tavaran kun käyn vaaniskelemaan sopivaa uhria jonkin sekalaisen kiertävän yllätyskassin vastaanottajaksi.
Oon kans välillä pohtinut postituksella myymieni tuotteiden ilmastovaikutuksia, mutta aion jatkossakin myydä postituksella. Arvelen ilmastovaikutusten olevan pienempi kuin täysin uuden tuotteen valmistuksessa ja lähetyksessä Suomeen jne. Toki en varmaksi tiedä. Mä käytän postituksessa aina kierrätysmateriaaleja, jotka muutoin menisi sitten esim. pahvinkeräykseen. Parempi antaa niillekin laatikoille, papereille ja kuplamuoveille ensin uusi elämä/käyttö pakkausmateriaalina. Mahdollisesti vastaanottaja käyttää ne myös uudelleen. Ja lisäähän postitus myös työtä Suomeen.
Edellinen jatkaa vielä, että se mikä postituksessa harmittaa, on se että tuotteen kokonaishinta saattaa nousta aika isoksi. Esim tämään myin 4 eurolla topin, josta maksoin itse uutena 15e. Postikuluja tuli 6,5e joten käytettynä toppi maksoi tavallaan 10,5e. Eli kuin olisi ostanut uutena -30% alemyynnistä.
Ihana ketju! Olen karsinut paljon tavaraa, tänään käyn läpi keittiön kaapit.
Vierailija kirjoitti:
Luin yhtä vanhaa lukittua ostolakko-keskustelua ja siellä oli yksi hyvä vinkki, joka auttaa tavaramäärän vähennyksessä: ei kannata ostaa mitään ”sinnepäin” olevaa esim vaatetta, jos voi olla ilman. Eli jos sinulla on yhdetkin talvikengät, älä osta uusia, jos aivan täydellinen pari ei tule vastaan. Nuo vähän sinnepäin olevat vaatteet ainakin itselläni ruokkivat halua ostaa paremmat jos löydän ja taas paremmat. Voi mennä pitkä aika ennenkuin täydelliset tulee vastaan ja siihen mennessä kaappi täyttyy vaatteilla, jotka käy tarpeettomiksi kun täydellinen tulee vastaan. Vanhat risat ei sillon ärsytä kun ne voi heittää roskiin mutta se ärsyttää jos lähes uudenveroisia on kaapissa monet.
Minun on pakko ostaa lähes kaikki vaatteet vähän sinne päin sillä oikean sopivia ei löydy mistään. Ainakaan sillä hinnalla mihin minulla on varaa. Nyt taas kun lähden syksyllä kuntoutukseen niin joudun käydä ostamassa halpoja ei sopivia vaatteita jotka sitten polvipussituvat ja roikkuvat enkä kehtaa niitä pitää kuin juuri kuntoutuksen ajan kun ovat vielä ihan uusia eivätkä vielä niin lötköjä.
Vierailija kirjoitti:
Oon kans välillä pohtinut postituksella myymieni tuotteiden ilmastovaikutuksia, mutta aion jatkossakin myydä postituksella. Arvelen ilmastovaikutusten olevan pienempi kuin täysin uuden tuotteen valmistuksessa ja lähetyksessä Suomeen jne. Toki en varmaksi tiedä. Mä käytän postituksessa aina kierrätysmateriaaleja, jotka muutoin menisi sitten esim. pahvinkeräykseen. Parempi antaa niillekin laatikoille, papereille ja kuplamuoveille ensin uusi elämä/käyttö pakkausmateriaalina. Mahdollisesti vastaanottaja käyttää ne myös uudelleen. Ja lisäähän postitus myös työtä Suomeen.
Myös käytettyä tavaraa ostetaan turhaan. Joten ajatus siitä että joku ostaa myymäsi asiat ainoastaan tiukkaan tarpeeseen on vähän hassu. Tai että jos hän ei hupiostaisi sinulta jotain tavaraa niin sitten hän tilaisi samanlaisen uutena ulkomailta. Voi olla että jos sinun tavaraasi ei olisi myynnissä niin kyseinen henkilö ei ostaisi sitä mistään. Käytetyn tavaran myymisessä ostaminen on jopa matalammalla kynnyksellä sillä tavara on usein halpaa ja se on helppo saada itselle vaikka sitä tavaraa ei todellakaan tarvitsisi eikä sitä mistään uutena ostaisi jos nyt ei olisi silmään sattunut kun kiertelee huvikseen netti kirppareita. Lisäksi saa ” hyvän mielen kun teki Ekoteon ja osti käytetyn tavaran” .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös käytettyä tavaraa ostetaan turhaan. Joten ajatus siitä että joku ostaa myymäsi asiat ainoastaan tiukkaan tarpeeseen on vähän hassu. Tai että jos hän ei hupiostaisi sinulta jotain tavaraa niin sitten hän tilaisi samanlaisen uutena ulkomailta. Voi olla että jos sinun tavaraasi ei olisi myynnissä niin kyseinen henkilö ei ostaisi sitä mistään. Käytetyn tavaran myymisessä ostaminen on jopa matalammalla kynnyksellä sillä tavara on usein halpaa ja se on helppo saada itselle vaikka sitä tavaraa ei todellakaan tarvitsisi eikä sitä mistään uutena ostaisi jos nyt ei olisi silmään sattunut kun kiertelee huvikseen netti kirppareita. Lisäksi saa ” hyvän mielen kun teki Ekoteon ja osti käytetyn tavaran” .
Eli myyjän pitäisi olla myymättä itselleen turhaa tavaraa, koska mahdollisesti ostaja ei tarvitse sitä? Että myyjän pitäisi olla poliisina siinä. Kyllä aikuiset ihmiset osaavat itse päättää, mitä ostavat. Onko sinun mielestäsi parempi, että ihmiset säilövät turhaa tavaraa kaapeissaan kuin myyvät? Vai se, että heittävät kaatopaikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätys on hyvä juttu ympäristön kannalta mutta miettikää myös miten kuormittavaa ympäristölle on tuo pakkaaminen ja postissa lähettäminen. Mitä jos kaikki ottaisi vastuun ostamastaan tavarasta ja käyttäisi sen loppuun ihan itse.
Mutta surullista ajatella miten ihmisten lomalennoista kohistaan niin yhtälailla taitaa vaatteet ja muu krääsä matkustella.
Kuvitteleeko tosiaan, että uutena ostetut tuotteet ei kuluta ympäristöä ja saastuta? Ne tuotteet tai niiden raaka-aineet matkustaa usein toiselta puolelta palloa ja niiden valmistaminen kuluttaa niin energiaa kuin muitakin aineellisia resursseja sekä tuottaa saasteita. Lisäksi niitä pitää kuljettaa että ne saadaan ostajien ulottuville.
Aivan ja siksi toivoisi että tuote pysyisi loppuun asti siellä missä se on ostettukin eikä jatkaisi reissaamistaan. Ja ymmärrän kyllä että lapset kasvaa nopeasti ja paino voi vaihdella mutta monella meistä on peiliin katsomisen paikka että ostettiinko kaikki oikeasti tarpeeseen. Myös minulla.
Ympäristölle parasta on, että tuote on siellä missä sille on käyttöä. Tämän ketjun tarkoitus on keskustella turhasta tavarasta eroonpääsystä. Jos ihmisellä on kaapeissaan tavaraa, jolle jollain muulla olisi käyttöä, vaikka itsellä ei, silloin kaikille parasta on tavaran laittaminen kiertoon.
Totta mutta voisiko tavarat laittaa kiertoon siinä lähipiirissä eikä pakata ja lähettää postissa? Ottakaa sukulaisten/ystäväpiirin kanssa tavaksi kierrättää hutiostokset ja pieneksi jääneet, anna kassillinen sinulle turhia mutta käyttökelpoisia vaatteita jollekin joka voi kassista valkata omaan käyttöönsä sopivat ja lisätä omat kiertoon lähtevät ja hän antaa taas kassin seuraavalle. Jossain vaiheessa saat taas kassin ja kierto jatkuu.
No se lähipiirissä kierrättäminen on aika kaksipiippuinen juttu. Jos tietäisi varmasti, että kiertoon lähtee vain ne tavarat mitä vastaanottavassa päässä tarvitaan ja halutaan ja oikeasti käytetäänkin, niin sitten ok. Mutta suurin osa ottaa varmaan vastaan osittain velvollisuudesta ja sitten niistä tulee turhaa roinaa vain sinne vastaanottavaan päähän, eli ongelma ei ratkea, se vaan siirtyy. Oma äitini työntää aina mukaan kaikkea tarpeetonta, otan vastaan ja kierrätän asianmukaisesti - riesa se on siltikin, kun iso osa haisee homeelle ja ne olisi voinut laittaa roskiin jo aikaa sitten. Tästä syystä en halua jatkaa tätä lähipiirin kuormittamista omilla turhilla tavaroillani. Ja entäs jos lähipiirissä on jo joku pahasti tavaraongelmainen joka on hamstrannut nurkkansa täyteen, haluatko olla pahentamassa hänen ongelmaansa. Siksi on parempi että tavarat myydään edes pienellä rahalla, niin ne tulevat todennäköisemmin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että nyt kyllä menet mielestäni liian pitkälle. Kukaan meistä ei voi holhota toista ihmistä ja tehdä päätöksiä hänen puolestaan. Jos jollain on pakkomielle shoppailuun, niin hän kyllä löytää aina jotain ostettavaa ihan mistä tahansa. Käytettyjen tavaroidensa myyjää ei voi laittaa syypääksi jonkun toisen holtittomaan osteluun.
Ja jos kerran saivartelemaan ryhdytään, niin tämä sinun jankkaamisesi täällä palstalla kuluttaa myös luonnonvaroja, eikä ihan vähänkään. Konesalien energiankulutus on valtavaa. Jos et ole selvittänyt asiaa niin nyt kannattaa tutustua siihen tarkemmin. Että sinun logiikallasi voisi sanoa että käytät liikaa luonnonvaroja riitelemällä täällä. Jos kerran ryhdytään syyllistämisen linjalle niin varmasti olet valmis ottamaan siitä myös osasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstiiliteollisuus aiheuttaa suuremmat päästöt kuin lentoliikenne. Sen vuoksi olisi hyvä, että tekstiilit käytettäisiin loppuun ja että ne eivät makaisi kaapissa käyttämättöminä.
Vierailija kirjoitti:
On muuten paljon helpompi siivota nyt, kun tavaraa on lähtenyt jo reilusti. Ei tarvitse koko ajan siirtää tavaroita sivuun imuroinnin tai pölyjen pyyhkimisen tieltä. En ole koskaan nauttinut siivoamisesta, joten tämä on minulle iso bonus. Tämä vaan sivukommentina, jos joku vähemmän siivousintoinen kaipaa lisämotivaatiota karsintaan :)
Kukapa ei haaveilisi helposti siivottavasta kodista?
Vierailija kirjoitti:
Hankin isomman lipaston ja olen nyt lomalla järjestänyt tavaroita fiksummin. Mutta voi varjele miten mulla on vaatteita ! En mielestäni ole mikään himoshoppaaja mutta silti tunnustan että olen usein ostanut ihan jos vain näen "jotain kivaa". Vaatekoko vaihdellut 40-44 ja puhun nyt noin 20 vuoden hankinnoista. Ikää mulla 55. Ongelmana tietysti kivat, ajattomat vaatteet jotka ovat pieniä (säilytän). Sitten on myös aivan käyttämättömiä vaatteita joissa laput kiinni. Kaikkia yhdistää se että olen ostanut ne jostain lomamatkalta ja ovat ehkä liian eksoottisia tms kun eivät tule kotona käyttöön. Myös alennusmyynnistä ostamiani vaatteita on aivan käyttämättömänä.
Toisaalta tuo vaatemäärä samaan paikkaan niputettuna avasi silmät ja varmasti estää tulevia hankintoja. Kipuilen vielä mitä näille teen..Surutta lahjoitukseen vai yritänkö kaupitella ? Menetetty raha näihin on suuri ja sekin harmittaa. Ei tietenkään yhden vaatteen osalta mutta kun näitä alkaisi yhteen summata niin...
Nyt en muuta voi toivoa kuin vähemmän ja järkevämpiä hankintoja sitten tulevaisuudessa !!
Olet vielä niin nuori, että monet trendit ehtivät tulla kerran tai pari takaisin elinaikanasi. Osta Stylebook-app ja lataa kuvat vaatteistasi digitaaliseen vaatekaappiin. Minulla on se app ja aina kun tekee mieli jotain, katson ensin digitaalisesta vaatekaapista ja useimmiten se mieliteko sitten katoaakin. Appin voi laittaa tekemään eri asuyhdistelmiä. Osa niistä on hyviä ja osa ei. App maksaa 6€.
Lomalla on ollut aikaa järjestää tavaroita. Nyt on ulkovarasto ja kaikki kaapit kierretty ja siivottu turhasta. Toki vielä on sitä "ehkä" tavaraa. Jospa ne saan poistettua sitten toisella kierroksella. Ainakin nyt tiedän missä kaikki tavarat ovat.
Toivottavasti olen jatkossa harkitsevampi ostaja. Sen tämä tavararumba opetti.
Ja sen että minulta saa jatkossa lahjaksi vain kaikkea kuluvaa ( ruokaa, juomaa, palveluita, elämyksiä ) Tavaralahjoja en enää anna-ellei ole jotain täsmätoivetta. Lapsille ja nuorille vain rahaa !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Särähti silmään" tuo ensimmäinen lauseesi. Minä olen ehdottomasti kieltänyt itseäni ostamasta yhtään uutta säilytyskalustetta lisää koska sehän kannustaisi minua täyttämään sen uusilla ostoksilla eikä karsimaan ylimääräistä tavaraa/vaatetta, joka ei mahdu jo olemassa oleviin säilytyspaikkoihin.
Mutta kukin tyylillään, jos se on minulle ongelma, ei se sitä välttämättä ole kaikille muille.
Säilytyskalusteella voi luoda parempaa järjestystä. Se ei johda välttämättä lisätavaran ostoon.
Ettekö oikeasti ole lukeneet käytetyn tavaran myymisen ongelmista? Että tulee ostettua tarpeetonta ja ylimääräistä kun tietää että sen voi hyvällä mielellä viedä kirpputorille second hand tavarana myyntiin?
Ei tässä mennä liian pitkälle vaan avataan ongelmia käytetyn tavaran takana.
Kyllä pitäisi sen verran kestää totuutta kuulla jos on varaa ostaa ja myydä uutta ja vanhaa tavaraa.
On ihan fakta ettei käytetyn tavaran kauppa ole läpeensä ongelmatonta, sen voi, ja se pitääkin tuoda esiin. Missään kohtaa kukaan ei sanonut ettei käytettä tavaraa saa myydä, että turha raivota itselleen kun itse keksii päästään täysin mielikuviteltuja lauseita toisten tekstistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytyskalusteella voi luoda parempaa järjestystä. Se ei johda välttämättä lisätavaran ostoon.
Juuri järjestyksellä ehkäisee sen, ettei osta tavallaan samaa tuotetta kerta toisensa jälkeen. Minulla on kaksi tuollaista tuotetta eli mustat sukat ja housut. Paha tapa on ollut laittaa kuivat vaatteet odottamaan parempia henkariinripustusaikoja vaatehuoneen työpöydälle. Kiireessä ei tietenkään tule kaivettua esiin sitä haluttua vaatetta ja sitä lähtee herkästi ostamaan vastaavanlaisen kun on jokin hyvä tarjous. Sama juttu sukkien kanssa. Mustista sukista lähtee väri asteittain ja vihaan niiden parittamista.
Tietysti lähipiiri on ensimmäinen asia, mikä tulee mieleen turhan tavaran kanssa.
Mutta ajatus, että laittaisi jonkun epämääräisen kassin kiertämään, ei kyllä toimi. Haluaisitko itse, että sun pitää löytää jonkun toisen antamilla vaatteille tai tavaroille ottaja? Voit toki kokeilla lähipiirissäsi. Itse olen oppinut sanomaan tiukasti ei, jos joku yrittää tyrkyttää omia tavaroitaan minulle, eikä minulla ole niille käyttöä.
Se on monen ihmisen tavarapaljouden yksi syy, että ottaa sukulaisten ja tuttavien tavaroita vastaan liian kiltisti, kun ei osaa sanoa ei. Minä otan vastaan ja ostan vain sen, mitä tarvitsen, en yhtään mitään muuta.
En myöskään ymmärrä, mikä siinä postissa on niin kamalaa. Asuuko kaikkien sukulaiset ja ystävät kävelymatkan päässä? Tuskin, kuljettaa ne pitää ne ilmaiseksi annettavat tavaratkin usein.