Tavarapaljous osa 2
Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?
Kommentit (1182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätys on hyvä juttu ympäristön kannalta mutta miettikää myös miten kuormittavaa ympäristölle on tuo pakkaaminen ja postissa lähettäminen. Mitä jos kaikki ottaisi vastuun ostamastaan tavarasta ja käyttäisi sen loppuun ihan itse.
Itse ostan ja myyn Torissa vain noudolla.
No jos ostaja hakee sen kävellen silloin ei tuota saastetta.
Mutta surullista ajatella miten ihmisten lomalennoista kohistaan niin yhtälailla taitaa vaatteet ja muu krääsä matkustella.
Kuvitteleeko tosiaan, että uutena ostetut tuotteet ei kuluta ympäristöä ja saastuta? Ne tuotteet tai niiden raaka-aineet matkustaa usein toiselta puolelta palloa ja niiden valmistaminen kuluttaa niin energiaa kuin muitakin aineellisia resursseja sekä tuottaa saasteita. Lisäksi niitä pitää kuljettaa että ne saadaan ostajien ulottuville.
Aivan ja siksi toivoisi että tuote pysyisi loppuun asti siellä missä se on ostettukin eikä jatkaisi reissaamistaan. Ja ymmärrän kyllä että lapset kasvaa nopeasti ja paino voi vaihdella mutta monella meistä on peiliin katsomisen paikka että ostettiinko kaikki oikeasti tarpeeseen. Myös minulla.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä totta, että tavaroiden lähettely on melkoisen turhaa touhua noin niinkun ilmaston kannalta. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta viedä tavaroita normi kirpputorille ja tuntuisi kamalalta pistää käyttökelpoiset tavarat roskiin/viedä kerralla kierrätyskeskukseen ja jäädä itse nollille. Olen vuosien varrella "tienannut" myynneillä tuhansia ja pienituloiselle ne ovat erittäin tärkeitä rahoja.
Ja osaa vaatteista ja tavaroista ei edes voi käyttää loppuun, esim. lapsiin liittyvät. Omakin paino vaihtelee välillä, eikä sitä määräänsä enempää viitsi pitää liian pieniä/suuria vaatteita kaapeissa pyörimässä.
Minä en myy mitään.
Käytän loppuun tai vien kierrätykseen.
On muuten paljon helpompi siivota nyt, kun tavaraa on lähtenyt jo reilusti. Ei tarvitse koko ajan siirtää tavaroita sivuun imuroinnin tai pölyjen pyyhkimisen tieltä. En ole koskaan nauttinut siivoamisesta, joten tämä on minulle iso bonus. Tämä vaan sivukommentina, jos joku vähemmän siivousintoinen kaipaa lisämotivaatiota karsintaan :)
Myin eteenpäin käytettynä ostamani nuorten tietokirjan. Tänään pakkasin ja huomenna postiin. Tuli kaivattua tilaa lasten kirjakaappiin.
Palautin kirjojen kierrätyshyllyyn sieltä ottamani ja lukemani pokkarin samalla, kun vein Vinted paketteja postiin.
Kierrätysroskatkin tuli vietyä tänään.
Kauppareissun yhteydessä käynti kirpparilla. Löytyi 1 sisutustavara, 1 monikäyttöinen astia ja 3 vaatetta itselleni. Kirpparit ovat paheeni, myönnetään.
Kotiin tultuani siivosin ja järkkäilin kotia. Hain pihalta kukkia maljakkoon.
Ryhtiliikettä kaipaavalle: pienin askelin. Jos ei ole motivaatiota, niin palastele työ pieniin osasiin. Kun omalla kohdalla tökkii karsiminen, siivous tms. niin teen jotain mieleistä, luen tai katson sarjaa suoratoistosta tai telkkarista, niin 15 minuuttia mukavaa tekemistä ja viisi minuuttia työtä. Telkkaria katsoessa työn voi tehdä mainoskatkojen aikana. Usein sitten se työhön käytettävä aika venyy kun huomaamatta ja tekemisestä tulee mieleistä ja hommakin hoituu suunniteltua nopeammin.
Painonpudotukseen sain vihdoin motivaation kun tuki- ja liikuntaelimistö alkoi hajota, lähipiirissä on tekonivelleikkauksissa käyneitä, ja haluan välttää saman kohtalon. Painonpudotus vähentää huomattavasti niveliin kohdistuvaa rasitusta. Nyt jo -11kg, kohta normaalipainossa.
Tsemppiä ja muista juhlia onnistumisia!
Vierailija kirjoitti:
Ryhtiliikettä kaipaavalle: pienin askelin. Jos ei ole motivaatiota, niin palastele työ pieniin osasiin. Kun omalla kohdalla tökkii karsiminen, siivous tms. niin teen jotain mieleistä, luen tai katson sarjaa suoratoistosta tai telkkarista, niin 15 minuuttia mukavaa tekemistä ja viisi minuuttia työtä. Telkkaria katsoessa työn voi tehdä mainoskatkojen aikana. Usein sitten se työhön käytettävä aika venyy kun huomaamatta ja tekemisestä tulee mieleistä ja hommakin hoituu suunniteltua nopeammin.
Painonpudotukseen sain vihdoin motivaation kun tuki- ja liikuntaelimistö alkoi hajota, lähipiirissä on tekonivelleikkauksissa käyneitä, ja haluan välttää saman kohtalon. Painonpudotus vähentää huomattavasti niveliin kohdistuvaa rasitusta. Nyt jo -11kg, kohta normaalipainossa.
Tsemppiä ja muista juhlia onnistumisia!
Kiitos tsempeistä. Mä oon harrastanut tätä "palastelua" ohjelman parissa, mainoskatkoilla, etätyön kahvitauoilla jne. Mut jotenkin onnistuin siinä vetämään överiksi ja "ahmin" vielä tämän ja tuon homman ja havahduin siihen, että oon työpäivien, työmatkojen, vapaapäivien ym oheen kehittänyt niin paljon "tehokasta oheistoimintaa" etten pitänyt taukoja ja aivot meni ihan ylikierroksilla koko ajan. Nyt pelkään, et kunhan tästä käynnistyn taas arkeen, lähtee homma taas lapasesta ja teen tavaratyötä 24/7, vähintään mielessäni. Tänään nyt alotin sillä, että siivosin mun käsilaukun, niin on kivempi kun en kanna mukanani kaikkea roskaa kesän ajalta.
Sulla on siis positiivinen ongelma ryhtymisen kanssa. Pitääkö sun määrätä itsellesi vapaapäivä tavaratyöstä?
Kaipa liiallisesta raivaamisestakin voi uupua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätys on hyvä juttu ympäristön kannalta mutta miettikää myös miten kuormittavaa ympäristölle on tuo pakkaaminen ja postissa lähettäminen. Mitä jos kaikki ottaisi vastuun ostamastaan tavarasta ja käyttäisi sen loppuun ihan itse.
Mutta surullista ajatella miten ihmisten lomalennoista kohistaan niin yhtälailla taitaa vaatteet ja muu krääsä matkustella.
Kuvitteleeko tosiaan, että uutena ostetut tuotteet ei kuluta ympäristöä ja saastuta? Ne tuotteet tai niiden raaka-aineet matkustaa usein toiselta puolelta palloa ja niiden valmistaminen kuluttaa niin energiaa kuin muitakin aineellisia resursseja sekä tuottaa saasteita. Lisäksi niitä pitää kuljettaa että ne saadaan ostajien ulottuville.
Aivan ja siksi toivoisi että tuote pysyisi loppuun asti siellä missä se on ostettukin eikä jatkaisi reissaamistaan. Ja ymmärrän kyllä että lapset kasvaa nopeasti ja paino voi vaihdella mutta monella meistä on peiliin katsomisen paikka että ostettiinko kaikki oikeasti tarpeeseen. Myös minulla.
Ympäristölle parasta on, että tuote on siellä missä sille on käyttöä. Tämän ketjun tarkoitus on keskustella turhasta tavarasta eroonpääsystä. Jos ihmisellä on kaapeissaan tavaraa, jolle jollain muulla olisi käyttöä, vaikka itsellä ei, silloin kaikille parasta on tavaran laittaminen kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
On muuten paljon helpompi siivota nyt, kun tavaraa on lähtenyt jo reilusti. Ei tarvitse koko ajan siirtää tavaroita sivuun imuroinnin tai pölyjen pyyhkimisen tieltä. En ole koskaan nauttinut siivoamisesta, joten tämä on minulle iso bonus. Tämä vaan sivukommentina, jos joku vähemmän siivousintoinen kaipaa lisämotivaatiota karsintaan :)
Tuo on ihan totta. Kun puuttuu se raivaus siitä alusta ja pääsee suoraan imuroimaan/pyyhkimään pölyjä esteettömästi niin siivous sujuu todella paljon näppärämmin.
Hankin isomman lipaston ja olen nyt lomalla järjestänyt tavaroita fiksummin. Mutta voi varjele miten mulla on vaatteita ! En mielestäni ole mikään himoshoppaaja mutta silti tunnustan että olen usein ostanut ihan jos vain näen "jotain kivaa". Vaatekoko vaihdellut 40-44 ja puhun nyt noin 20 vuoden hankinnoista. Ikää mulla 55. Ongelmana tietysti kivat, ajattomat vaatteet jotka ovat pieniä (säilytän). Sitten on myös aivan käyttämättömiä vaatteita joissa laput kiinni. Kaikkia yhdistää se että olen ostanut ne jostain lomamatkalta ja ovat ehkä liian eksoottisia tms kun eivät tule kotona käyttöön. Myös alennusmyynnistä ostamiani vaatteita on aivan käyttämättömänä.
Toisaalta tuo vaatemäärä samaan paikkaan niputettuna avasi silmät ja varmasti estää tulevia hankintoja. Kipuilen vielä mitä näille teen..Surutta lahjoitukseen vai yritänkö kaupitella ? Menetetty raha näihin on suuri ja sekin harmittaa. Ei tietenkään yhden vaatteen osalta mutta kun näitä alkaisi yhteen summata niin...
Nyt en muuta voi toivoa kuin vähemmän ja järkevämpiä hankintoja sitten tulevaisuudessa !!
Vierailija kirjoitti:
Tuo minullakin tavoite mutta hitsi miten hitaasti pääsee tavaroista eroon. Melkomoiset itsesyytökset päällä kun tuskailen tavaroiden myymisen kanssa, miksi tämä kaikki on pitänyt ostaa aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Hankin isomman lipaston ja olen nyt lomalla järjestänyt tavaroita fiksummin. Mutta voi varjele miten mulla on vaatteita ! En mielestäni ole mikään himoshoppaaja mutta silti tunnustan että olen usein ostanut ihan jos vain näen "jotain kivaa". Vaatekoko vaihdellut 40-44 ja puhun nyt noin 20 vuoden hankinnoista. Ikää mulla 55. Ongelmana tietysti kivat, ajattomat vaatteet jotka ovat pieniä (säilytän). Sitten on myös aivan käyttämättömiä vaatteita joissa laput kiinni. Kaikkia yhdistää se että olen ostanut ne jostain lomamatkalta ja ovat ehkä liian eksoottisia tms kun eivät tule kotona käyttöön. Myös alennusmyynnistä ostamiani vaatteita on aivan käyttämättömänä.
Toisaalta tuo vaatemäärä samaan paikkaan niputettuna avasi silmät ja varmasti estää tulevia hankintoja. Kipuilen vielä mitä näille teen..Surutta lahjoitukseen vai yritänkö kaupitella ? Menetetty raha näihin on suuri ja sekin harmittaa. Ei tietenkään yhden vaatteen osalta mutta kun näitä alkaisi yhteen summata niin...
Nyt en muuta voi toivoa kuin vähemmän ja järkevämpiä hankintoja sitten tulevaisuudessa !!
"Särähti silmään" tuo ensimmäinen lauseesi. Minä olen ehdottomasti kieltänyt itseäni ostamasta yhtään uutta säilytyskalustetta lisää koska sehän kannustaisi minua täyttämään sen uusilla ostoksilla eikä karsimaan ylimääräistä tavaraa/vaatetta, joka ei mahdu jo olemassa oleviin säilytyspaikkoihin.
Mutta kukin tyylillään, jos se on minulle ongelma, ei se sitä välttämättä ole kaikille muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo minullakin tavoite mutta hitsi miten hitaasti pääsee tavaroista eroon. Melkomoiset itsesyytökset päällä kun tuskailen tavaroiden myymisen kanssa, miksi tämä kaikki on pitänyt ostaa aikoinaan.
Minulla meni vuosi, vaikka pystyin käyttämään tavaroiden läpikäyntiin paljon aikaa, koska olin suuren osan tuosta vuodesta työttömänä. Jos tavaraa on kertynyt vuosien (vuosikymmenien) varrella paljon, niiden läpikäynti ja poistoista päättäminen ja myyminen tai lahjoittaminen tai hävittäminen on iso työ!
Minulla ongelma eivät olleet niinkään liiat ostokset vaan menneiden vuosien tärkeät harrastusvälineet (aikoinaan paljon käytössä, sittemmin tavarat jäivät kaappeihin...) ja perityt tavarat (lähinnä huonekalut ja astiat). Molempien kohdalla piti käydä myös henkistä työtä, jotta pystyi luopumaan, siksikin aikaa meni niin paljon.
Käytetyn tavaran lähettäminen tapatuu suureksi osaksi varmaan oman maan sisällä, kun taas uusi tavara tulee toiselta puolelta maapalloa. Postilla on jo sähköllä kulkevia autoja, maailmalta nämä tulevat dieseliä käyttävillä laivoilla. Tätäkin kautta varmaan käytetty saastuttaa vähemmän vaikka kulkisikin postissa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Särähti silmään" tuo ensimmäinen lauseesi. Minä olen ehdottomasti kieltänyt itseäni ostamasta yhtään uutta säilytyskalustetta lisää koska sehän kannustaisi minua täyttämään sen uusilla ostoksilla eikä karsimaan ylimääräistä tavaraa/vaatetta, joka ei mahdu jo olemassa oleviin säilytyspaikkoihin.
Mutta kukin tyylillään, jos se on minulle ongelma, ei se sitä välttämättä ole kaikille muille.
Hankin isomman lipaston koska uudessa kodissani on huonosti säilytystilaa. Vanha lipasto oli pienempi ja myin sen pois. Olen tarkka siitä että säilytän tavarat samassa paikassa. Samaa mieltä kanssasi että säilytyskalusteiden määrää en halua lisätä.
Saaduista ja perityistä tavaroista vielä - usein tulee mieleen kun niitä katselee, että onko päällimmäisin tunne ilo, kaipaus, paha mieli tai syyllisyys tai jotain muuta. Ilo - kun muistaa ihmisen tai tilanteen, suru - kun ikävä on niin kova, paha mieli - jos ihmisestä jääneet muistot ovat pääosin huonoja vai syyllisyys - kun haluaisi kierrättää tavaran mutta kun ei muka voi sen vuoksi että kun se on saatu äidiltä tai peritty mummolta.
Jos kehtaisin, niin hävittäisin kaiken mikä ei tuota iloa. Uskon että se päivä vielä koittaa että pystyn luopumaan kaikesta saadusta ja peritystä josta tulee huonoja fiiliksiä.
Onneksi nämä ovat vielä kohtuullisen pieniä ongelmia, joillakin on perintötiloja joita ei voi myydä vaikka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin myös kunnon kaapiston että vaatteet eivät ole ripoteltuna sinne tänne pikku lipastoihin tai/ja eri huoneisiin. Paljon helpompi nyt kun kaiken näkee yhdellä silmäyksellä.
Vanhat lipastot säilytin, ja nyt niissä on väljästi aina tietyn tyyppiset tavarat. Tavaramäärä siis ei lisääntynyt, ennemminkin päinvastoin silmä siinä järjestellessä sain paljon turhaa kamaakin poistettua.
Säilytyskalusteiden väheneminen on aina ilo, tietää että tavaramääräkin on vähentynyt (tai sitten sullottu muihin kaappeihin ; ), mutta sellainen huomio, että kun kalusteet ovat vähentyneet kotona niin miehen mielestä meillä ei ehkä ole enää kovin kodikasta. Itse tykkään kun on avarampaa ja helpompi siivota.
Mies ei ole suoraan moittinut, mutta viime vuonna kun koristeltiin kuusi, niin totesi että on kodikkaamman näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristölle parasta on, että tuote on siellä missä sille on käyttöä. Tämän ketjun tarkoitus on keskustella turhasta tavarasta eroonpääsystä. Jos ihmisellä on kaapeissaan tavaraa, jolle jollain muulla olisi käyttöä, vaikka itsellä ei, silloin kaikille parasta on tavaran laittaminen kiertoon.
Totta mutta voisiko tavarat laittaa kiertoon siinä lähipiirissä eikä pakata ja lähettää postissa? Ottakaa sukulaisten/ystäväpiirin kanssa tavaksi kierrättää hutiostokset ja pieneksi jääneet, anna kassillinen sinulle turhia mutta käyttökelpoisia vaatteita jollekin joka voi kassista valkata omaan käyttöönsä sopivat ja lisätä omat kiertoon lähtevät ja hän antaa taas kassin seuraavalle. Jossain vaiheessa saat taas kassin ja kierto jatkuu.