Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (1184)

Vierailija
1061/1184 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös väsyin myymiseen ja vein hyväntekeväisyyskirpparille esineet joita kaupottelin max 5 eurolla Torissa. En myy muualla. Mutta minusta Torikauppa on ollut nyt mukavan vilkasta. Noin 30 ilmoitusta mulla kerrallaan aktiivisena.

Kodin tavaramäärä on jo ihan ok mutta karsimiseen ja myymiseen jäin hieman koukkuun. Myyn kavereiden tavaroita myös.

Vierailija
1062/1184 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein illalla ilmoituksen laukusta ja se on nyt myyty ja pakattu. Huomenna vien lähipostiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1184 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsisin muutossa kaiken, mitä en usko enää käyttäväni tai tarvitsevani. Jos joku tavaralaji (esim. kirjat) on itselle vaikea karsittava, keskittyisin ensin muihin. Toki riippuu myös uuden asunnon koosta, eli paljonko sinne mahtuu tavaraa. Ei siis ole myöskään mikään rikos muuttaa paljon tavaraa ja karsia vasta muuton jälkeen, jos ei pysty tekemään päätöksiä tarpeeksi nopeasti ja tavarat mahtuvat uuteen asuntoon, mutta toki se maksaa (rahaa tai vaivaa, riippuen muuttaako itse vai ostaako muuttoapua).

Jos karsintaa on käytännön syistä pakko tehdä vauhdilla, ottaisin avuksi jonkun käytännöllisen ja ei-sentimentaalisen kaverin, jos tällainen tyyppi omasta lähipiiristä löytyy. Voi olla helpompi tehdä päätöksiä jonkun kanssa yhdessä pohtien kuin yksin, ja kaveri voi olla hyvä järjen ääni, jos/kun itse tekisi mieli säilyttää liikaa.

Vierailija
1064/1184 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karsisin muutossa kaiken, mitä en usko enää käyttäväni tai tarvitsevani. Jos joku tavaralaji (esim. kirjat) on itselle vaikea karsittava, keskittyisin ensin muihin. Toki riippuu myös uuden asunnon koosta, eli paljonko sinne mahtuu tavaraa. Ei siis ole myöskään mikään rikos muuttaa paljon tavaraa ja karsia vasta muuton jälkeen, jos ei pysty tekemään päätöksiä tarpeeksi nopeasti ja tavarat mahtuvat uuteen asuntoon, mutta toki se maksaa (rahaa tai vaivaa, riippuen muuttaako itse vai ostaako muuttoapua).

Jos karsintaa on käytännön syistä pakko tehdä vauhdilla, ottaisin avuksi jonkun käytännöllisen ja ei-sentimentaalisen kaverin, jos tällainen tyyppi omasta lähipiiristä löytyy. Voi olla helpompi tehdä päätöksiä jonkun kanssa yhdessä pohtien kuin yksin, ja kaveri voi olla hyvä järjen ääni, jos/kun itse tekisi mieli säilyttää liikaa.

Kaverin apu on hyvä idea! Joskus toisen suoruus ja ajatukset voi kuitenkin satuttaa tai saada ainakin itseni vain takertumaan tiukemmin kiinni. Ehdottaisin, että käyt ensin itseksesi kierroksen niistä ehdottomasti säilytettävistä tavaroista ja pakkaat ne valmiiksi. Esim. jos saisit mukaasi vain 5 kauneinta kynttilänjalkaa, mitkä ne olisi? Lopuista voisi sitten kaverin kanssa pohtia, onko roskiin, lahjoituksiin, myyntiin vai säästöön jne. Kaveri osaa joskus paremmin arvioida esim roskiskuntoisen ja lahjoituskuntoisen välillä.

Vierailija
1065/1184 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys on hyvä juttu ympäristön kannalta mutta miettikää myös miten kuormittavaa ympäristölle on tuo pakkaaminen ja postissa lähettäminen. Mitä jos kaikki ottaisi vastuun ostamastaan tavarasta ja käyttäisi sen loppuun ihan itse.

Vierailija
1066/1184 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kiva kun kertoisitte ihan reilusti hintojakin mitä olette saaneet te jotka paljon myytte tavaraa. Tuntuu kuin olisin itse jo ihan pudonnut kelkasta hinnoittelemisen suhteen, tänään sitten harjoittelin sitäkin ja laitoin kaikille tavaroille tod.alhaiset hinnat vaikka eivätpä kaikki tullut näin yhden päivän rompetoriseisomisella myytyäkään. Vähän kaksijakoiset fiilikset nyt, kiva oli ihmisiä tavata ja jututtaa, hyvä ku sain jotain myytyäkin mutta että todella halpaakin vielä tingataan niin se aina syö mielialaa tehdä koko homaa. En käy noissa tilaisuuksissa kovinkaan usein ,kerran, maks.2krt vuodessa ja vain lähellä ja päivän seisoskelusta saan noin satasen, vähän yli tai vähän alle. Mietin viittisinkö enää noissa käydäkkään, turhautta tavaroiden puljaaminen, monet tavarat olleet useampana vuonna mukana.

Vierailija
1067/1184 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kierrätys on hyvä juttu ympäristön kannalta mutta miettikää myös miten kuormittavaa ympäristölle on tuo pakkaaminen ja postissa lähettäminen. Mitä jos kaikki ottaisi vastuun ostamastaan tavarasta ja käyttäisi sen loppuun ihan itse."

Totta. Tällä periaatteella pitäisi ostaa. Mutta minä ostan lastenvaatteita käytettynä ja myyn ne vielä eteenpäin käytettynä. Käyttöikää ainakin laadukkailla lastenvaatteilla on useammalle lapselle. 

Kaikkein huonoin vaihtoehto on jemmata kaikki tavara omiin kaappeihin ajatuksella, että käytän tämän joskus pois. Vaatteet eivät yleensä säilyttämisellä parane. En myöskään käytä liian pieniä vaatteita jos oma koko muuttuu. Minulla ainakin kroppa muuttunut iän myötä ja vaatteiden käyttöikä on pitkä jos ei ole kyseessä työvaate, jotka kuluvat nopeammin. 

Myöskin kirjoja myyn mielelläni eteenpäin, kun tiedän ettei enää lueta. Pätee myös leluihin, lastentarvikkeisiin ym ym. 

Vierailija
1068/1184 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kun käyttää tavarat ja vaatteet loppuun. Ostaa vähemmän.

Vierailija
1069/1184 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa työt taas maanantaina ja työasiat on pyörinyt enemmän ja vähemmän mielessä viimeisen viikon ajan. Jotenkin oli taas isot odotukset, että loman aikana ehdin liikkua ja laihtua, niin saan ison kasan tavoitevaatteita käyttöön ja voin hukata vanhoja käyttöikänsä päätteessä olevia pois. Toisin kävi, oon vain lihonnut ja nyt kriiseilen mitä pukea päälle kun palaan toimistolle. Jotenkin pitäisi taikoa vähintään viisi edustuskelpoista asua, mitkä mahtuu päälle ja mitkä ei ole noloja käyttää. Oon tosi pettynyt itseeni. Oon aiemmin uupunut, kun pidin itselleni tiukkaa kuria karsimisessa ja kaikessa muussakin tekemisessä. Tehokkaasti tein sitä ja tätä. Nyt kun yritin opetella rennompaa otetta, en ole edennyt missään mitenkään vaan päinvastoin. Tavaraa tullut haalittua kotiin vähän sieltä täältä. Vinkkejä miten tehdä ryhtiliike ilman, että vedän överiksi? 

Vierailija
1070/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätys on hyvä juttu ympäristön kannalta mutta miettikää myös miten kuormittavaa ympäristölle on tuo pakkaaminen ja postissa lähettäminen. Mitä jos kaikki ottaisi vastuun ostamastaan tavarasta ja käyttäisi sen loppuun ihan itse.

Vuoden sisällä olen pistänyt merkille miten noita eri kuljetusfirmojen noutopistelokerikkoja on noussut kuin sieniä sateella.  Ja käydessäni lähikaupassa, jonossa on aina joku joka hakee pakettia. Itse myyn ja ostan ainoastaan noudolla. Välillä tulee haukkumaviestejä kun en avaa toridiiliä. 

Vierailija
1071/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o.  Terapeuttinen linja tämä!  Löysin nyt vasta.  Kun lapset muuttivat opiskelupaikkojen ja töiden perässä asunnosta toiseen, kaikki ylimääräinen tietenkin parkkeerasi lapsuudenkodin nurkkiin/ ullakolle/ varastoon.  Puolisosta se oli ihan ok, hän halusi säilyttää kaiken, joka lapsen lelut, vauvanvaatteet, koulujutut, kengät ym.  Kuin myös lastenlasten tavarat.  Kun appiakka siirtyi ajasta ikuisuuteen, koko kuolinpesän roinat muuttivat meille.  Mieluummin olisin pitänyt ihanan anoppini kuin sen tavaramäärän!

Aloitin ns. kuolinsiivouksen.  Kersojen rintamalinja asettui eteeni ja ilmoitti että mitään ei saa hävittää.  Amen.  En hävittänyt, päätin vain siirtää muualle.  Tilasin kirppikseltä pöydän, ja vaivihkaa alkoi tavaraa hävitä…

En rikastu, mutta hyrisen tyytyväisenä kun jostain nurkasta löytyy lattia!  Joskus tuo joku kapine muiston, ja pienen kyyneleen silmäkulmaan, joskus tulee helpotus, tuo romu lähtee nyt!  Joskus lähtee kaatopaikkakuorma, ja sen jälkeen keitetään kahvit.

Olkaa armollisia itsellenne, ja lapsillenne, mutta muistakaa että teilläkin on oikeus elää omassa kodissanne, eikä varastossa.

Hymyilevät terveiset Matilda-mummulta!

Vierailija
1072/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon maksaa isompi muuttoauto jos ei omalla autolla saa muutettua?

Kuinka moni muuttaa vain oman auton avulla? Kaikki pöydät ja sängytkin?

No esm. meillä on pakettiauto, joten pienen kodin tavarat kyllä menisi silläkin.

Vierailija
1073/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan ja myyn Torissa vain noudolla. 

Vierailija
1074/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään pakkaan ja postitan myymäni neulepaidan. Pakkaan aina kierrätyslaatikkoon, en osta kuin pakkausteippiä.

Vierailija
1075/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta kommentista, jossa käsiteltiin tilannetta jossa aikuiset lapset eivät antaisi hävittää yhtään mitään. Olen itse samassa tilanteessa. Olen ollut varmaan liian lepsu vanhempi ja sopeutunut liikaa muiden vaatimuksiin. Päätin että siitä tulee nyt loppu. Olen alkanut tyhjentää kaappeja, varastoja ja pihavajaa sellaisista tavaroista, joita en tarvitse ja joiden arvelen "unohtuneen" niin ettei niiden poissaoloa edes huomata. "Ruokahalu" kasvaa syödessä ja olen alkanut viedä kierrätykseen ja kirppikselle yhä enemmän tavaroita. Tämä on minun kotini ja minulla on oikeus tehdä siitä helposti siivottava, silmääni miellyttävä koti. Olen myös pitkäaikaissairas, jonka voimat hiipuvat vuosi vuodelta. Tämä asia ei mene jälkikasvulla jakeluun, vaikka olen sitä yrittänyt varovasti selittää. Lapsuudenmuistoja ja valokuvia on tallessa heille, mutta muu saa mennä. Aikuiset tenavat säilököön omissa nurkissaan mitä haluavat, minun osaltani tuli mitta täyteen. Terveisin radikaali minimalistimummom

Vierailija
1076/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan ja myyn Torissa vain noudolla. 

No jos ostaja hakee sen kävellen silloin ei tuota saastetta.

Mutta surullista ajatella miten ihmisten lomalennoista kohistaan niin yhtälailla taitaa vaatteet ja muu krääsä matkustella.

Vierailija
1077/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tuosta kommentista, jossa käsiteltiin tilannetta jossa aikuiset lapset eivät antaisi hävittää yhtään mitään. Olen itse samassa tilanteessa. Olen ollut varmaan liian lepsu vanhempi ja sopeutunut liikaa muiden vaatimuksiin. Päätin että siitä tulee nyt loppu. Olen alkanut tyhjentää kaappeja, varastoja ja pihavajaa sellaisista tavaroista, joita en tarvitse ja joiden arvelen "unohtuneen" niin ettei niiden poissaoloa edes huomata. "Ruokahalu" kasvaa syödessä ja olen alkanut viedä kierrätykseen ja kirppikselle yhä enemmän tavaroita. Tämä on minun kotini ja minulla on oikeus tehdä siitä helposti siivottava, silmääni miellyttävä koti. Olen myös pitkäaikaissairas, jonka voimat hiipuvat vuosi vuodelta. Tämä asia ei mene jälkikasvulla jakeluun, vaikka olen sitä yrittänyt varovasti selittää. Lapsuudenmuistoja ja valokuvia on tallessa heille, mutta muu saa mennä. Aikuiset tenavat säilököön omissa nurkissaan mitä haluavat, minun osaltani tuli mitta täyteen. Terveisin radikaali minimalistimummom

Olisi reilua sanoa jälkikasvulle päivämäärä mihin mennessä hävität heidän tavaransa. Mulla on ikäviä kokemuksia siitä kun äitini pilasi ja hävitti tavaroitani joita en tiennyt hänellä olevan. Ei ole kovin iso homma laittaa vaikka viesti, itse olisin ollut ikionnellinen että olisin saanut hakea tavarani pois ennen tärvelemistä ja hävittämistä. Jos lapset kieltäytyvät hakemasta ja vaativat sinua säilömään tavaransa niinnpysyt vain tiuklana ja sanot että päivämääräm xx.xx jälkeen sinä hävität ne jos eivät hae.

Vierailija
1078/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se kaikkien tavaroiden kohdalla ole mahdollista. Eikä kaikille ihmisille. Elämäntilanteet muuttuu. 

Vierailija
1079/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä totta, että tavaroiden lähettely on melkoisen turhaa touhua noin niinkun ilmaston kannalta. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta viedä tavaroita normi kirpputorille ja tuntuisi kamalalta pistää käyttökelpoiset tavarat roskiin/viedä kerralla kierrätyskeskukseen ja jäädä itse nollille. Olen vuosien varrella "tienannut" myynneillä tuhansia ja pienituloiselle ne ovat erittäin tärkeitä rahoja. 

Ja osaa vaatteista ja tavaroista ei edes voi käyttää loppuun, esim. lapsiin liittyvät. Omakin paino vaihtelee välillä, eikä sitä määräänsä enempää viitsi pitää liian pieniä/suuria vaatteita kaapeissa pyörimässä. 

Vierailija
1080/1184 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä totta, että tavaroiden lähettely on melkoisen turhaa touhua noin niinkun ilmaston kannalta. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta viedä tavaroita normi kirpputorille ja tuntuisi kamalalta pistää käyttökelpoiset tavarat roskiin/viedä kerralla kierrätyskeskukseen ja jäädä itse nollille. Olen vuosien varrella "tienannut" myynneillä tuhansia ja pienituloiselle ne ovat erittäin tärkeitä rahoja. 

Ja osaa vaatteista ja tavaroista ei edes voi käyttää loppuun, esim. lapsiin liittyvät. Omakin paino vaihtelee välillä, eikä sitä määräänsä enempää viitsi pitää liian pieniä/suuria vaatteita kaapeissa pyörimässä. 

Tänä. Ihan täyttä huuhaata tuo, ettei saisi lähettää käytettyjä tavaroita. Ympäristölle paljon parempi lähettää jollekin, jolla on sille käyttöä kuin heittää roskikseen ja se toinen ihminen joutuisi ostamaan uuden, vaikka käytettynäkin saisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi