Tavarapaljous osa 2
Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?
Kommentit (1188)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään nauti myymisestä, en todellakaan. Mutta se on kuitenkin minulle paras tapa luopua turhista tavaroista. Roskiin en voi heittää ja Uffin laatikosta päätyvät ties minne valtaviin jätetekstiilikasoihin. En myöskään halua antaa kaikkea ilmaiseksi pois, koska raha tulee lapsiperheessä aina tarpeeseen. Varsinkin, kun kaikki kallistuu koko ajan, mutta palkat ei nouse. Samalla opetan lapsillekin kierrättämistä ja sitä, että tavarat eivät ole kertakäyttöisiä vaikka ultrapikamuotia kovasti tuupataankin markkinoille. Kirpparit ja secondhand ostaminen ovat ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja eikä sitä tarvitse hävetä.
Ja parhaiten helpotusta tilanteeseen varmaan tuo se, että ostaa vain ihan välttämättömintä lapsille. Itselle ei yleensä tarvitse juuri mitään vaan käyttää pois jo olemassa olevaa. Samalla vähentää tavaraa niin pikkuhiljaa helpottuu ja tuolla tavalla rahakin riittää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään nauti myymisestä, en todellakaan. Mutta se on kuitenkin minulle paras tapa luopua turhista tavaroista. Roskiin en voi heittää ja Uffin laatikosta päätyvät ties minne valtaviin jätetekstiilikasoihin. En myöskään halua antaa kaikkea ilmaiseksi pois, koska raha tulee lapsiperheessä aina tarpeeseen. Varsinkin, kun kaikki kallistuu koko ajan, mutta palkat ei nouse. Samalla opetan lapsillekin kierrättämistä ja sitä, että tavarat eivät ole kertakäyttöisiä vaikka ultrapikamuotia kovasti tuupataankin markkinoille. Kirpparit ja secondhand ostaminen ovat ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja eikä sitä tarvitse hävetä.
Ja parhaiten helpotusta tilanteeseen varmaan tuo se, että ostaa vain ihan välttämättömintä lapsille. Itselle ei yleensä tarvitse juuri mitään vaan käyttää pois jo olemassa olevaa. Samalla vähentää tavaraa niin pikkuhiljaa helpottuu ja tuolla tavalla rahakin riittää paremmin.
Mutta kasvavat lapset tarvitsee vaatteita. Pitää olla vaihtovaraa. Pyrin pesemään pyykkiä kerran viikossa niin tarvitsee useammat kaikkea. Onneksi meillä lapsille kelpaa perus vaatteet ja olemme ostaneetkin Torista uusia seuraavan koon vaatteita. Vaatepaketit on hyväksi todettuja.
Myös sisäpelikengät löytyy sieltä, mitä harrastuksessa tarvitaan.
Tänään aamu alkoi 2 Torikaupalla. Toinen oli takki jota olen myynyt varmaan 2 vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Hyvä mieli. Saan rahaa yhteensä 40 euroa näistä kaupoista joten "oman sääntöni" mukaisesti vien hyväntekeväisyyskirpparille muutaman lahjoituksen. Myytävä tavaramäärä hupenee, se parasta !
Mulle kävi myös niin että tein heräteostoksen verkkokaupan alesta. Marimekon pusero oli niin kovassa alessa etten voinut vastustaa. Vähän mietin oliko tyyliäni mutta alennuksen sokaisemana pistin tilaten ! Verkkokaupassa olikin joku häiriö ja ostos ei onnistunutkaan ja raha palautetaan. Hetken harmitti mutta taisi olla hyväkin juttu koska oli tosiaan täysin alennuksen ohjaama ostos jota en todellakaan olisi oikeasti tarvinnut. Ja olisinko sitten edes käyttänyt ?
"Ja parhaiten helpotusta tilanteeseen varmaan tuo se, että ostaa vain ihan välttämättömintä lapsille. Itselle ei yleensä tarvitse juuri mitään vaan käyttää pois jo olemassa olevaa. Samalla vähentää tavaraa niin pikkuhiljaa helpottuu ja tuolla tavalla rahakin riittää paremmin."
Kiitos vastauksesta. Totta puhut. Pitäisi oikeasti pohtia mikä on riittävä määrä vaatetta per lapsi. Meillä on sopivasti housuja, koska ne kuluu leikki-ikäisillä nopeasti. Mutta paitoja on liikaa. Tänäänkin ostin kirpparilta Metsolan trikoopaidan vaikka realistisesti ei ollut tarvehankinta.
Todellinen tarvehankinta oli Metsolan pussilakanasetti, jonka ostin käytettynä, koska lapsella on vain 1 junior koon pussilakanasetti. Kirppiksellä on helppo laskea ostamisen rimaa, koska saa halvalla hyvää laatua. Sehän on "säästöä"
Muovin keräykseen saa laittaa vain , että jos kyseessä on tuotteen pakkaamiseen käytetty muovi (kuten rasia, kääre, pussi tai pullo), se kuuluu keräykseen.
Mutta : Muoviset esineet ja tavarat: Esimerkiksi lelut, hammasharjat, ämpärit, muoviset pakasterasiat ja henkarit. Nämä eivät ole pakkauksia eivätkä kuulu kierrätykseen.
Olen aloittamassa toista karsintakierrosta. Ensimmäisellä kierroksella kävin viime talvena kertaalleen läpi vinttikomeron, kellarikomeron ja asunnon kaikki säilytystilat. Paljon lähti tavaraa, jota ei ole pitkään aikaan käytetty, osaa vuosikymmeniin. Omista vaatteista ja kirjoista lähti varmaan puolet (olin säilönyt mm. vaatteita, jotka eivät ole vuosiin sopineet päälle, ja kirjoja, joista en erityisemmin pidä ja joita en aio enää koskaan lukea). Tavaroiden myötä sain karsittua myös säilytyskalusteita, kun osa laatikostoista ja mm. toinen kirjahylly kävivät tarpeettomiksi.
Nyt ollaan keskitytty, että voitaisiin muuttaa. Aiemmin, kun tavaraa oli tuhottomasti, ajatuskin muutosta ahdisti. Ollaan asuttu tässä 25 vuotta... Mutta nyt muutto alkoi tuntua ihan mahdolliselta, ja siksi käyn tavaroita läpi vielä kerran, jotta vältyn muuttamasta turhaa tavaraa seuraavaan kämppään. Kummasti sitä edelleen löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin takkuaa mulla nyt poistot. Kävin tänään läpi korujani ja kävin osan arvioittamassa, mitä niistä saisi. Yllättävän vähän, vaikka kullan hinnan sanotaan olevan korkealla. En vielä luopunut, mutta harkitsen. Yllättävän paljon tuottaa päänvaivaa esim. kultainen kihlasormus, jossa kauniit kivet. Mies on mennyt menojaan 20v sitten, mutta jotenkin olen sentimentaalinen nuoruuden rakkautta kohtaan, josta myös paljon huonoja muistoja. Onko järkeä säilyttää sormusta, josta saisin vain 40e? Onko myöskään järkevää myydä sellaisella hinnalla?
Tarkista karaattimäärä ja kysy (muka tietämättömänä) arvioijalta mikä karaattimäärä kullassa on. Saatat yllättyä. Eri paikoissa määrä on eri. Tee johtopäätöksiä ja myy sille joka on rehellinen. Itse olen testannut neljää eri yritystä, joista kolme kivijalkayrittäjää ja yksi autolla liikkuva ostaja. Myin sitten torissa ja huutonetissä korut yksityisille ja sain moninkertaisesti enemmän rahaa.
Myös pantti.fi on hyvä vaihtoehto. Ainakin siellä on rehelliset arvioijat, kun heillä ei ole oma lehmä ojassa, ja jos (kun) tuote myydään huutokaupassa arviota korkeampaan hintaan, alkuperäinen omistaja saa itselleen yli menevät rahat.
Heh. Pantti-niminen firma ei takuulla ole mikään hyväntekeväisyyslaitos, joka ei pyrkisi voittoon. Kuinka naiivi voi olla?
Vinted on taas hiljentynyt. Ei tuu katseluja eikä tykkäyksiä vaikka oon lisännyt myytäviä. Jatkan nyt vähintään 1 poisto per päivä tahtiin.
Ainakin yksi luettu kirja pitäisi palauttaa vaihtohyllyyn, 1 kosteusvoide on loppumaisillaan, muutama lastenvaate kohta "roskis"kamaa jne.
Piti olla tänään peräkärrykirppis ja huomenna toinen, mutta molemmat peruuntuivat sateen vuoksi🙄 Eli nyt vuoden jo hillottu tavara pitäisi säilöä vielä toisen vuoden🙄
Lähdetään nyt käymään parit näyttelyt sitten, enkä jaksa miettiä mitä tavaralle tekisin🙄 Voi olla että vien vain sorttiasemalle kaiken enkä koskaan enää edes mieti mitään kirppistelyä. Tuossa onneksi olisikin ollut ns loput tavarat, ja lisää ei taloon enää tule!
T: se joka sanoi tulevansa kertomaan miten noilla kirppiksillä tavara liikkui
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä että moni on koukussa nykyään myös myymiseen.
Ai miten osui ja uppos sun kommentti. Just ajattelin että tykkään enemmän myymisestä kuin ostamisesta. Vaikka kyllähän ne toisiaan palvelee. Usein ostaessa mietin että mitä voin myydä pois ja saako tästä omansa pois kun kyllästyn tai en enää käytä. Nyt olen suunnitellut uusivani keittiön kaikki muoviastiat (siivilä, kulhot, kapustat jne) metallisilla ja puisilla. Ne ovat vielä käyttökelpoisia joten menevät myyntiin settinä. Uusilla pärjään sitten loppuelämäni ja jää vielä perikunnan iloksikin :D. Ostin myös summassa verhokapan, mittaamatta siis ja lyhythän se oli. Saan myytyä nettikirppiksellä. Toisaalta huono juttu, tulee sorruttua ostamaan paljon herkemmin.
Ihmiset vievät turhaan naarmuisia keittiön muovikippojaan. Osassa ftalaatit puskevat jo niin pintaan, että kipot ovat tahmeita. Niistä irtoaa paljon mikromuovia, joka sotkee hormonitoiminnan. Järkevin vaihtoehto on laittaa ne kipot suoraan muovinkeräykseen. Niistä tehdään muovipellettejä, joista tehdään sitten kierrätysmuovituotteita. Se vähentää öljyntuottajamaista riippuvaisuutta. Muovikippojen korvaaminen teräksellä, lasilla ja puulla on paras vaihtoehto.
Roskiin ne kuuluu eikä kierrätykseen. Samaa mieltä siitä että uutta muovia ei kannata ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä että moni on koukussa nykyään myös myymiseen.
Ai miten osui ja uppos sun kommentti. Just ajattelin että tykkään enemmän myymisestä kuin ostamisesta. Vaikka kyllähän ne toisiaan palvelee. Usein ostaessa mietin että mitä voin myydä pois ja saako tästä omansa pois kun kyllästyn tai en enää käytä. Nyt olen suunnitellut uusivani keittiön kaikki muoviastiat (siivilä, kulhot, kapustat jne) metallisilla ja puisilla. Ne ovat vielä käyttökelpoisia joten menevät myyntiin settinä. Uusilla pärjään sitten loppuelämäni ja jää vielä perikunnan iloksikin :D. Ostin myös summassa verhokapan, mittaamatta siis ja lyhythän se oli. Saan myytyä nettikirppiksellä. Toisaalta huono juttu, tulee sorruttua ostamaan paljon herkemmin.
Ihmiset vievät turhaan naarmuisia keittiön muovikippojaan. Osassa ftalaatit puskevat jo niin pintaan, että kipot ovat tahmeita. Niistä irtoaa paljon mikromuovia, joka sotkee hormonitoiminnan. Järkevin vaihtoehto on laittaa ne kipot suoraan muovinkeräykseen. Niistä tehdään muovipellettejä, joista tehdään sitten kierrätysmuovituotteita. Se vähentää öljyntuottajamaista riippuvaisuutta. Muovikippojen korvaaminen teräksellä, lasilla ja puulla on paras vaihtoehto.
Roskiin ne kuuluu eikä kierrätykseen. Samaa mieltä siitä että uutta muovia ei kannata ostaa.
Joillakin paikkakunnalla on, ainakin silloin tällöin, kovan muovin keräys jonne nuo kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Piti olla tänään peräkärrykirppis ja huomenna toinen, mutta molemmat peruuntuivat sateen vuoksi🙄 Eli nyt vuoden jo hillottu tavara pitäisi säilöä vielä toisen vuoden🙄
Lähdetään nyt käymään parit näyttelyt sitten, enkä jaksa miettiä mitä tavaralle tekisin🙄 Voi olla että vien vain sorttiasemalle kaiken enkä koskaan enää edes mieti mitään kirppistelyä. Tuossa onneksi olisikin ollut ns loput tavarat, ja lisää ei taloon enää tule!
Mulla ihan sama tilanne. Harmittaa kun tavara vievät tilaa vierashuoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama tilanne. Harmittaa kun tavara vievät tilaa vierashuoneesta.
Meillä ne onneks on pihavarastossa, mutta kyllä sinnekin tilaa toivoisi. Ihan vain että olisi väljempää.
Edellisille..Mun vierashuoneessa on 2 nojatuolia, lipasto, lamppu ja rahi. Siis ylimääräisinä koska vaihdoin ne uusiin ja nyt en sitten raaskikaan luopua niistä !! Ihan hullua. Pidän huonekaluja vuosikausia ja näköjään kiinnyn niihin liikaa. Sulattelen luopumisen tuskaa kun ovat tuolla huoneessa. Onneksi oven saa kiinni. Näky on kamala !!
Himohamstraajat Liv kanavalla nyt
Vierailija kirjoitti:
Edellisille..Mun vierashuoneessa on 2 nojatuolia, lipasto, lamppu ja rahi. Siis ylimääräisinä koska vaihdoin ne uusiin ja nyt en sitten raaskikaan luopua niistä !! Ihan hullua. Pidän huonekaluja vuosikausia ja näköjään kiinnyn niihin liikaa. Sulattelen luopumisen tuskaa kun ovat tuolla huoneessa. Onneksi oven saa kiinni. Näky on kamala !!
Mä hävitän huonekaluja vasta kun ne on rikki niin ettei niitä voi käyttää/korjata, tai jos niitä ei enää tarvita, vrt lasten päästävedettävä sänky 190 cm lapselle.
Vanhojen valokuvien hävittämisestä vielä.... olen perinyt järjettömän määrän vanhoja albumeita ja irtokuvia, sillä kaikki perheenjäseneni ovat kuolleet. Pitkään niitä säilytin ja osa kylmässä varastossa, jossa menivät kosteuden takia pilalle. Kun heitin niitä turmeltuneita otoksia pois, jokin lukko mielessäni avautui ja aloin karsia myös niitä hyväkuntoisia kuvia. Aluksi vinksahtaneet kuvat sekä monet kopiot samasta aiheesta, sitten kuvat joissa olevia henkilöitä en tunne. Karsimisvimma vaan kasvoi, nyt mietin tuhoaisinko avioeroon päätyneen liittoni hääkuvat. Näytin jo niissä apealta eivätkä ne tuo mukavia muistoja mieleen entisestä puolisosta...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kirppikselle menevät tietyssä paikassa ja se ei ole ns minulla aktiivikäytössä.
Ei haittaa tippaakaan, jos joku kaappi on täynnä myytävää, koska kaapin saa kiinni ja minulla ei ole käyttöä kaapille.
Keväällä siivouspäivään on paljon myytävää nyt jo
Vierailija kirjoitti:
Vinted on taas hiljentynyt. Ei tuu katseluja eikä tykkäyksiä vaikka oon lisännyt myytäviä. Jatkan nyt vähintään 1 poisto per päivä tahtiin.
Ainakin yksi luettu kirja pitäisi palauttaa vaihtohyllyyn, 1 kosteusvoide on loppumaisillaan, muutama lastenvaate kohta "roskis"kamaa jne.
Ihmiset on lomalla, eivät pääse paketteja hakemaan. Parin viikon päästä vilkastuu taas kun arki alkaa.
Täytyykin kokeilla jo myydä syys- ja talvihaalareita! Ne on odotellut kärsivällisesti tuolla vuoroaan. Kiitos vinkistä!
Mulla on tällä hetkellä sellainen onnellinen tilanne että ei tee mieli ostaa mitään! Ihanaa!