Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (494)

Vierailija
461/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sitä mieltä, että en pistetahraista laittaisi MYYNTIIN vaan lahjoittaisin tarvitsevalle. Mulla on mun omat pistetahrat lastenvaatteissa, joten en millään ilmeellä ostaisi niitä lisää. Kyllä me niitä vielä käytetään. :) 

Yritän myös todella tarkkaan poistaa tahroja, jotta vaatteen voisi lahjoittaa kirpparille.

Täällä Turussa ainakin tekstiilijätteet eivät mene palaviin vaan ne kierrätetään. En tiedä, miten muualla Suomessa asiat on, mutta täällä näin. 

Vierailija
462/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin sitä mieltä, että en pistetahraista laittaisi MYYNTIIN vaan lahjoittaisin tarvitsevalle. Mulla on mun omat pistetahrat lastenvaatteissa, joten en millään ilmeellä ostaisi niitä lisää. Kyllä me niitä vielä käytetään. :) 

Yritän myös todella tarkkaan poistaa tahroja, jotta vaatteen voisi lahjoittaa kirpparille.

Täällä Turussa ainakin tekstiilijätteet eivät mene palaviin vaan ne kierrätetään. En tiedä, miten muualla Suomessa asiat on, mutta täällä näin. 

Pitkälti olen kyllä samaa mieltä, mutta lahjoituksiin kelpaa vain tahrattomat. Kirppiksellä myydessä taas olen ollut huomaavinani (tai ehkä lähinnä ostajan roolissa), että ilmaiskorista ei usein kehdata ottaa, varsinkaan jos ei osta muuta. Ja sitten on niitä jotka ottavat kaiken ilmaisen ilman mitään tarvetta, eivätkä sitten käytä tai kierrätä asianmukaisesti. Jos paita on ostettu muutama kuukausi aiemmin hintaan 40e ja se myydään 0,5e, niin onhan se kuitenkin käytännössä lähes lahjoitus ja itse ainakin mielelläni ostan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on pistetahra?

Vierailija
464/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettynä ostamisesta, isolla paikkakunnalla toimii tämäkin paremmin. Olen joskus ihan kateellinen kun joku kertoo tarvitsevansa vaikka rippikoululaiselle mustan puvun tai itselleen valkoisen villatakin, ja lähtee "hakemaan sen kirpputorilta". Kun jossain ilmeisesti onnistuu noin hyvin 😄 

Meidän paikkakunnalla on kierrätyskeskus jossa on kallista mummovaatetta, ja yhden kaupan eteisessä "kirpputoripiste" jossa viisi loosia muovikippoja, posliinikissoja tai mummovaatetta. Näissä aina samat myyjät. Naapurikaupungissa yksi isompi kirppis, pimeä ja sekava ja puolet uutta kiinakamaa. Siellä olen käynyt vuoden sisällä noin 10 kertaa ja löytänyt yhdet villasukat ja kympin kotihousut. Sielläkin paljon looseja joihin selvästi on kipattu kuolinpesän rojut.

Oli ihan taivas joskus päästä Turussa kirpputorille, joka oli iso, siisti, valoisa ja hyvää tavaraa.

Vierailija
465/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut hiukan vime vuoden aikana. Keväällä  toin kesävaatelaatikot varastosta vaatehuoneeseen ja tajusin että puolet kesävaatteista sai laittaa kirpputorille. Samalla lähti myös joitain talvivaatteita. Kaksi isoa kestokassillista vaatteita lähti pois. 

Ostin tilalle pari uutta kesämekkoa ja uusia korvakoruja, kaikki käytettynä. Korvakorut ovat nyt jotenkin se juttu mistä minulle tulee pukeutumisessa hyvä fiilis. Sen sijaan kesähuiveja olen laittanut varmaan 10 pois. Kasvoni ja kaulani ovat hoikistuneet ja epäilen että aikaisemmin kaikki kesäkaulahuivini olivat vain minun tapani piilottaa itseäni. Nyt kun olen laihtunut, haluan että kasvoni näkyvät ja korvakorut kruunaavat tilanteen. Tämä siis kyökkipsykologin arvio. 

Vierailija
466/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on pistetahra?

Kai se tarkoittaa jotain roiskeita ja pilkkuja, joita ei saa enää irti kankaasta. Olen joskus langalla kirjaillut sellaisen päälle kuvion tai piirtänyt kangastussilla esim t-paitaan.

Netissä oli hauska meemi: jos paitaan tuli epämääräinen isompi tahra, niin piirrä siihen rajat ympärille ja keksi jonkun saaren nimi. Näyttää ihan joltain matkamuistopaidalta. 

Vierailija
467/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on pistetahra?

Kai se tarkoittaa jotain roiskeita ja pilkkuja, joita ei saa enää irti kankaasta. Olen joskus langalla kirjaillut sellaisen päälle kuvion tai piirtänyt kangastussilla esim t-paitaan.

Netissä oli hauska meemi: jos paitaan tuli epämääräinen isompi tahra, niin piirrä siihen rajat ympärille ja keksi jonkun saaren nimi. Näyttää ihan joltain matkamuistopaidalta. 

Tää on hauska. Voisi kyllä lasten kanssa ehdottomasti tuunata tahraisia vaatteita.

Vierailija
468/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana käydä läpi ja järjestää vaatekaapit alkuvuodesta ja kausivaatteiden vaihtuessa. Kun vaate on ollut käytössä siirrän sen (pesun jälkeen) tankokaapissa ensimmäiseksi ja hyllyillä alimmaiseksi. Loppuvuodesta on sitten helppo katsoa mitä vaatteita ei ole tullut käytettyä kertaakaan vuoden aikana. Kausivaatteita säilöön laittaessa helppo tehdä karsintaa kun tietää heti mitkä vaatteet eivät ole olleet käytössä.

Vierailija
469/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni tänään kaupaksi tavara, joka on roikkunut mulla torissa myynnissä vuosia. Siis oikeasti yli 5 vuotta 😂 jotenkin vaan on tullut uusittua ilmoitusta. Piti ihan käydä tarkistamassa, että siellä se laatikossa omalla paikallaan on. Mulla on moni tavara ihan käytössä tai omalla paikallaan kaapissa tai laatikossa, kunnes löytyy "uusi koti". Tämän aika oli nyt 😂

Vierailija
470/494 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon lähtenyt tavaraa nyt pois ulkorakennuksista. Toisaalta yksi lapsista toi sinne lisää tavaraa säilöön. Mitä mieltä olette siitä että yliopistonopiskelija säilyttelee vanhempien luona ala asteen koulukirjoja pahvilaatikollisen? Siis tuo muiden säilöttyjen tavaroiden lisäksi. Hämmästyin kun sain kuulla asiasta. Jos pahvilaatikollinen alakoulun koulukirjoja on säilytettävä asia niin mielestäni se  pitäisi säilyttää omassa kodissa. Joku 1, 2 kirjaa olisi ok vielä, ja nehän mahtuisi itsellekin säilöön varmasti.

Varmaan kykenet vinkumatta elämään asian kanssa useiden ulkorakennuksiesi kanssa.

Vierailija
471/494 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko pyytää: enemmän siivous- ja raivaustarinoita, vähemmän ilkeitä kommentteja.

Asiasta toiseen, jokin aika sitten Hesarissa oli juttu siitä, miten osa ihmisistä on sokea sotkuisille nurkkauksille tai tasoille kotonaan. Olen juuri tällainen! Mulle jää sellaisia ikuisuussäläkasoja, joita en jaksa / viitsi / (huomaa?) siivota. Muuten on siistiä, mut sit on se yöpöytä, eteisen taso, nojatuoli ja lipasto, keittiöntaso.. eiku! Täytyisi taas vaan vähentää tavaraa ja panostaa toimiviin ratkaisuihin.

Pitäisi myös vaan harjoitella niitä tavarat paikoilleen -rutiineja.

Vierailija
472/494 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko pyytää: enemmän siivous- ja raivaustarinoita, vähemmän ilkeitä kommentteja.

Asiasta toiseen, jokin aika sitten Hesarissa oli juttu siitä, miten osa ihmisistä on sokea sotkuisille nurkkauksille tai tasoille kotonaan. Olen juuri tällainen! Mulle jää sellaisia ikuisuussäläkasoja, joita en jaksa / viitsi / (huomaa?) siivota. Muuten on siistiä, mut sit on se yöpöytä, eteisen taso, nojatuoli ja lipasto, keittiöntaso.. eiku! Täytyisi taas vaan vähentää tavaraa ja panostaa toimiviin ratkaisuihin.

Kun lapset asuivat kotona, mulla on sellainen muovinen ostoskoppa, mitä on ruokakaupoissa. Aloitin keittiöstä ja laitoin sinne mitä keittiössä ei tarvittu ja siirryin seuraavaan jne.

Aika nopea tapa oli käydä koti läpi

Vierailija
473/494 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ollut mitenkään tehokas järjestyksen pitämisen suhteen, kunnes muutimme alle 40 neliön taloon miehen ja koirien kanssa. Nyt totta vie tavaroiden täytyy olla omilla paikoillaan, koska pienikin epäjärjestys tuntuu heti "kaaokselta" 😀

Vierailija
474/494 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään kaappeja läpi tarkoituksena kerätä kaksi kassillista tavaraa mukaan kirppikselle. Teinpäs hyviä vaatelöytöjä kaapista 😂 en edes muistanut, että mulla on niin kivoja kesämekkoja. Tarkastelin joitain jo tovin torissa myynnissä olleita vaatteitani ja otin ne takaisin omaan käyttöön. Loppupeleissä niillä on enemmän käyttöarvoa kuin myyntiarvoa. Kyllä se pari kassia kirppistavaraa lopulta löytyi, mutta jotenkin aloin arvostamaan omia tavaroitani enemmän 🤔

Vierailija
475/494 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko ottaa rutiiniksi kerran päivässä palautella tavarat paikoilleen? En minäkään jaksa joka tavaraa viedä välittömästi paikalleen, vaan illalla käytän hetken siihen että laitan ne levittämäni tavarat sinne minne ne kuuluu. En toki jätä KAIKKEA lojumaan, eli astiat menee koneeseen syömisen jälkeen jne.

Vierailija
476/494 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni tänään kaupaksi tavara, joka on roikkunut mulla torissa myynnissä vuosia. Siis oikeasti yli 5 vuotta 😂 jotenkin vaan on tullut uusittua ilmoitusta. Piti ihan käydä tarkistamassa, että siellä se laatikossa omalla paikallaan on. Mulla on moni tavara ihan käytössä tai omalla paikallaan kaapissa tai laatikossa, kunnes löytyy "uusi koti". Tämän aika oli nyt 😂

Ihan ot, mummuvainaa sanoi aina, että kyllä aika tavaran kaupittaa.. sinun tapauksessasi se kävi nyt toteen!

Ja tuossa ylempänä sille, joka vanhan lastenkirjojaan laittoi pahvi/lehtikeräykseen, kirjat ovat nykyään aivan sekajätettä. Tai asian voi tarkistaa oman jäteyhtiönsä sivuilta, kuinka kierrättää.

Vierailija
477/494 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveästi hommaa laittaa kaikkea pois muuton tieltä. Onneksi sentään roskalavan kautta saa nopeasti tavaraa pois. Jotenkin alkaa tulla olo, etten edes haluaisi juuri mitään enää mukaan. Varastosta löytyi cd levyjä, joita olen koko ajan ajatellut, että vielä joskus kuuntelen. No, kun ovat varastossa olleet, niin eipä ole tullut kuunneltua. Saavat lähteä nyt kaikki.

Löytyy siis jatkuvasti tämän kaltaista "sälää". Turhauttaa.

Mutta ehkä tulokset näkyvät muuton jälkeen.

Vierailija
478/494 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä voisi samaan syssyyn lahjoittaa? Jos myyjän alhaiset hinnat on vain tahraisilla tuotteilla, jätän yleensä muut vaatteet tutkimatta.

Joku muu voi tietysti toimia eri tavalla.

Sama, jos myynnissä on likaisia/rikkinäisiä vaatteita niin en jää tutkimaan enempää. Suomessa on oikein toimia jätehuoltosysteemi joten valmiiksi likaisten tai rikkinäisten tekstiilien paikka on polttokelpoinen jäte. Tai siis itse teen vastaavista ensin kotikäyttöön kyllä rättejä, mutta en tarvitse niitä niin paljon että ostaisin lisää kirppikseltä.

Aika hurjaa kyllä, jos jokainen lastenvaate, jossa on millin tahra joutaisi poltettavaksi. Jos housunpolvessa on nyrkin mentävä reikä, saumojen vierustat kuluneet puhki tai paidan etumus näyttää siltä kuin sitä olisi käytetty ruokalappuna vuoden, ovat kaikki varmaan yhtä mieltä siitä, että se kuuluu uusiokäytettäväksi tai poltettavaksi. 

Tässä kuitenkin kysyttiin pistetahrasta, ja mielestäni on täysin vastuutonta kannustaa laittamaan ne poltettavaksi. Toimivakaan jätehuolto ei poista vaatteiden tuotannon ympäristövaikutuksia.

Löysin jemmattujen tavaroiden pussista leimaisimia, joilla leimataan värillä kuvioita paperiin, pahvin taikka kankaaseen. Harmi, että jäivät käyttämättä meillä aikoinaan. Laitoin ne kirpputorille. Ehkä joku keksii kuvioida niiden ja painokangasvärin avulla tahrojen päälle?

Helpoin tapa on kaivertaa vaikka perunasta sellainen leimaisin. Jokainen osaa tehdä kukan ja painaa sillä painokangaskukkia pestyyn luonnonkuituiseen vaatteeseen?

Vierailija
479/494 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko ottaa rutiiniksi kerran päivässä palautella tavarat paikoilleen? En minäkään jaksa joka tavaraa viedä välittömästi paikalleen, vaan illalla käytän hetken siihen että laitan ne levittämäni tavarat sinne minne ne kuuluu. En toki jätä KAIKKEA lojumaan, eli astiat menee koneeseen syömisen jälkeen jne.

Mäkin saan astiat koneeseen helposti syömisen jälkeen ja likapyykkiä en jätä pyörimään (pyykinpesu on mun lempikotityö!), mut multa jää kasoihin papereita, sanomalehtiä, kyniä, pientä sälää, kuten latureita, johtoja, nenäliinapaketteja ja lasten pikkutavaroita. Pesty pyykki jää myös helposti odottamaan kaappiin viemistä. Tuolien selkänojilla on kuivumassa pyyhkeitä. Keittiön pöydällä voi olla esimerkiksi avaimet, Uno-kortit, yrttejä, mausteita, lapsen todistus (sentään muovitaskussa), hanska, pari laskua. 
Iso pöytä ja toinen puoli on tyhjä. 
Tämä varmasti kuulostaa jonkun korvaan järkyttävältä, mutta on itselleni täysin normaalia. Siivoan joka päivä jonkin verran, mut silti tilanne on tämä.

Täytyy vielä sanoa, että vaikka sotku välillä ärsyttää, olen suurimman osan ajasta tyytyväinen. Ilmeisesti en kuulu ihmisiin, joita sotku ja tällainen visuaalinen häly häiritsisivät.

Vierailija
480/494 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin saan astiat koneeseen helposti syömisen jälkeen ja likapyykkiä en jätä pyörimään (pyykinpesu on mun lempikotityö!), mut multa jää kasoihin papereita, sanomalehtiä, kyniä, pientä sälää, kuten latureita, johtoja, nenäliinapaketteja ja lasten pikkutavaroita. Pesty pyykki jää myös helposti odottamaan kaappiin viemistä. Tuolien selkänojilla on kuivumassa pyyhkeitä. Keittiön pöydällä voi olla esimerkiksi avaimet, Uno-kortit, yrttejä, mausteita, lapsen todistus (sentään muovitaskussa), hanska, pari laskua. 
Iso pöytä ja toinen puoli on tyhjä. 
Tämä varmasti kuulostaa jonkun korvaan järkyttävältä, mutta on itselleni täysin normaalia. Siivoan joka päivä jonkin verran, mut silti tilanne on tämä.

Täytyy vielä sanoa, että vaikka sotku välillä ärsyttää, olen suurimman osan ajasta tyytyväinen. Ilmeisesti en kuulu ihmisiin, joita sotku ja tällainen visuaalinen häly häiritsisivät.

Eli täysin normaalia taloudenhoitoa💪 turha pingottaa noin pienistä asioista jos muuten kämppä on ihan asuin kelpoinen.