Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (494)

Vierailija
441/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikaiseksi laitettua toriin vuosia sitten lapsilta turhaksi jääneitä tavaroita 1e ja 2e kpl, melkein kaikki on kelvanneet. Tarkoituksena ois käydä läpi vielä varasto ja vaatehuone. En edes muista mitä niissä on, kukaan ei ole käyttänyt niitä 5 vuoteen... ehkä sitten saisi muualla asunnossa lainehtivia tavaroita piiloon?

Vierailija
442/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välioven tuhoamista kun kysyttiin..

Minulla oli myös ovi jota oli vaikea kierrättää kun ei mahdu autoon enkä saa (enkä osaa)  ajaa peräkärryn kanssa.

Tämä vinkki kyllä on hidas mutta kuitenkin toimi.

Vein oven pihavaraston taakse mistä se ei näy minnekään ja sitten kuukausien saatossa ja sateissa se pehmeni niin että päällä pomppimalla sain pilkottua pieniksi paloiksi > helppo sitten vähän kerrassaan viedä taloyhtiön roskiin. Osan vein kyllä kaupungin roskikseen myös samalla kun pesin mattoja..

Mutta sain nurkistani pois

Mitä jos vain ilmoittaisi netissä ”saa hakea”. Aina kelpaa jollekin. 

Isoissa kaupungeissa varmaan toimiikin. Pienillä paikkakunnilla huonommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin vierasaitan siivouksen tänään. Sinne on siis melkein 7v sitten muutossa viety tavaraa, sitten lisää tavaraa kun talo piti tyhjentää remontin takia. Ja muutenkin aina on ollut helppo viedä sinne, jos jotain on halunnut sisältä viedä "pois". Välillä olen pieniä siivousiskuja sinne tehnyt, mutta ei se paljoa missään ole näkynyt.

Nyt siitä on tarkoitus tehdä taas vierasaitta. Ensin tyhjennetään kaikki tavarat pois ja siivotaan aitta, sitten katsotaan tarkkaan, mitä viedään takaisin ja millä säilytysratkaisulla.

Mielenkiintoistakin nähdä, mitä on 7v sitten pakatuissa muuttolaatikoissa, ja toisaalta jännittää, löytyykö yhtä kauan kadoksissa olleet kaksi kenkäparia 😂

Vierailija
444/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tekstiiliteollisuudella on todella iso ympäristövaikutus, niin mietin miten sitä voisi vähentää. Yksi keino on pidentää vaatteiden käyttöikää, ja monessa tilanteessa tussista tullut täplä lapsen paidan hihassa ei millään tavalla haittaa. Niinpä en heitä pois käytössä olevia vaatteita, jos niihin tulee tahra, joka ei tee yleisilmeestä epäsiistiä ja yhtä lailla voin sellaisen siis ostaa myös käytettynä.

No, laitoin koriin pikkuvikaisia juuri hintaan 0,5e ja menivät kyllä kaikki muille, jotka ajattelevat samoin kuin minä (varmistin vielä, että olivat huomanneet tahran). Ja siistit vaatteet myivät silti. 

Vierailija
445/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas on hyvä merkki, jos myyjä on huomioinut vaatteiden viat. Rättikuntoisia varmaan harva tarvitsee, mutta pari katkennutta ommelta päärmeessä tai hiukan tummunut hihansuu taaperon paidassa ei kaikille tee vaatteesta käyttökelvotonta. Onneksi tänään löytyi oikeat ostajat, vaatteet saavat vielä jatkoaikaa, perheet edullisia, kauniita vaatteita ja mitään ei tarvinnut turhaan lähettää ennen aikojaan poltettavaksi.

Vierailija
446/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas vinted hiljentynyt kesän alettua. Keväällä sai jatkuvasti kuskata paketteja postiin. Nyt 1-2 viikossa. Mutta parisataa tavaraa tyhjempänä nyt koti. Vaatehuoneeseen mahtuu jo sisälle ja lattialla tilaa pyöriä ympyrää. Kyltäätästä kun vaan jaksaa tehdä töitä. Siellä se horisontissa häämöttää siisti tilava koti ja maalausurakka.

Tori taas vuorostaan vähän herännyt ja muutamia sitäkin kautta myyty/haettu. Huutonet on ihan kuollut, ei yhtään mitään elonmerkkiä enää. Enkä ihmettele. Alkuvuoden muutosten jälkeen vikoja ei viitsitä edes korjata, uusia toimintoja tehdään kolmen neljän kuukauden päästä kun käyttäjät on toivoneet. Olen poistanut sieltä satoja ilmoituksia kevään aikana muille alustoille. Kohta loppuu kokonaan ilmoittelu. 

Olen huomannut että kun on paljon romuja niin tulee aina pyrähdyksinä tämä luopumispuuska. Eli joutuu välillä pysähtymään ja pohtimaan että mistä haluaa tai raaskii luopua. Sitten taas tohtii ja jatkaa ilmoittelua ja penkomista. Ostajat usein sanoo että ei ole kiirettä postituksella mutta kyllä minulla on, haluan heti turhat tavarat ulos talostani. Mitä nopeammin sen parempi.

Vierailija
447/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ 444 ja 445 siis vastauksina niille, jotka kysyivät, miksi ostaisin valmiiksi likaista ja mainitsivat Suomen toimivasta jätehuollosta. Anteeksi, että epäonnistuin lainauksissa.

(Ja lisähuomiona, että lahjoitukseen vien tietysti vain siistiä.)

Vierailija
448/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on pieniä lapsia: milloin alatte katsoa nettikirppareilta syksyksi perusvaatetta? Karsin nyt kesävaatteiden tieltä pitkähihaisia ym. ja haluaisin ne tietysti mieluiten saman tien pois, mutta tuskin kauppa käy juuri nyt. Arvon tässä vienkö kaikki vain hyväntekeväisyyskirppikselle (pitkä matka) vai jaksanko katsella pussukoita... 

Vierailija
449/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet. Se vaikein asia niissä on parin koon välillä jojoileva paino. Hyviä laatuvaatteita ei viitsi laittaa kiertoon kun ne mahtuu, ei mahdu, mahtuu… jne

Kannattaa tehdä jako kahteen painoluokkaan ja erotella vaatteet sillä tavalla. Osalla rintarauhaset turpoavat kierron mukaan ja he joutuvat hankkimaan kahta eri kokoa olevia rintsikoita. Nopea tapa merkitä eri painoluokan vaatteet on ommella vaikka värikäällä ompelilangalla käsin muutama pisto sisäsaumaan koodiväriksi. Silloin niitä vaatteita ei tule laitettua pesun jälkeen sekaisin. Nostaa kuivumisen jälkeen väärän koon vaatteen vaikka kannelliseen muovilaatikkoon, jossa on muitakin sillä hetkellä sopimattomia vaatteita. 

Vierailija
450/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tosi onnellinen kun oon saanut vuosia kaapissa pyörineet vaatteet eteenpäin Vintedissä. Marimekkoa ja vastaavaa, mitä en oo viitsinyt antaa ilmaiseksi. En oo yhtään myyjätyyppi, mutta toi on helppoa. 

Luulin, että harmittaisi luopua näistä aarteista, mutta kävi ihan päinvastoin kun sain ekat myytyä. Se oli valtava helpotus. Innosti laittamaan kaiken käyttämättömän myyntiin. 

Jotenkin se on raskasta säilyttää niitä vaatteita joita ei ole käyttänyt vuosiin. Tiedättekö mitä tarkoitan? Ne on raskasta painolastia, joka roikkuu mukana. 

Kannattaa ajatella sen seuraavan omistajan iloa vaatteesta. Vaatteen tarina jatkuu sillä tavalla. 

Vierailija
451/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin vierasaitan siivouksen tänään. Sinne on siis melkein 7v sitten muutossa viety tavaraa, sitten lisää tavaraa kun talo piti tyhjentää remontin takia. Ja muutenkin aina on ollut helppo viedä sinne, jos jotain on halunnut sisältä viedä "pois". Välillä olen pieniä siivousiskuja sinne tehnyt, mutta ei se paljoa missään ole näkynyt.

Nyt siitä on tarkoitus tehdä taas vierasaitta. Ensin tyhjennetään kaikki tavarat pois ja siivotaan aitta, sitten katsotaan tarkkaan, mitä viedään takaisin ja millä säilytysratkaisulla.

Mielenkiintoistakin nähdä, mitä on 7v sitten pakatuissa muuttolaatikoissa, ja toisaalta jännittää, löytyykö yhtä kauan kadoksissa olleet kaksi kenkäparia 😂

Keväällä 20 tyhjentelin äitini lapsuudenkotia.

Aitassa oli 3 ovea, kaikissa 2 kerrosta ja jokainen aivan täynnä.

Olin jo aikaisemmin ihan selkeää roskaa poistellut, mutta niin sitä yhtenä

Viikonloppuna vaan innostuin. Aitan ovi kerralla.
Ihan kaikki pois, pihalle. Putsattiin, lakaisiin, pesin ikkunat, matot tampattiin, lattiat pestiin jne. 
Aamulla vietiin matot ja ne huonekalut, mitä jätettiin ja sitten se tavaramäärä.

Seuraavana viikonloppuna seuraava ja sitten vielä 1.

Mulla on aika puolellani. Tein etätöitä, kauppa kävi. 
Äitini ja hänen sisarukset kävivät monta krt kesän aikana katsomassa edistymistä ja olihan se tosi upean näköistä.

Tsemppiä sulle urakkaan. Ei 100 krt riitå, kun aattelin hommasta ei tuu mitään . Ja niin tuli ja mökkikin myytiin

Vierailija
452/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ekan ketjun nimi ja linkki? 

Toivottavasti ylläpito ei ole mennyt poistamaan hyvää keskustelua eikä muuttamaan linkkiä!

Tavarapaljous

Vierailija
453/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään poistoina polkupyörä (myin halvalla). Ihanaa kun ulkovarastoon jäi nyt vain 1 pyörä. Mahtuu liikkumaan siellä ilman että pyörät ensin talutettava ulos.

Luin pari vanhaa lastenkirjaani vielä kerran ja sitten laitoin pahvi-ja paperinkeräykseen.

Kirjat kohta 50 vuotta vanhoja ja repaleisia. Ne eivät olleet tärkeitä mutta muisto minulle kuitenkin. Tuumasin kuitenkin että saavat nyt mennä. Pyörän poisto innoitti myös parin maton myyntiin varastosta.

Kotk hyvässä mallissa ja poistettavat/myytävät keskitetty nyt kaikki samaan kaappiin. Sieltä sitten inspiksen iskiessä myyn tai lahjoitan.

Vierailija
454/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keväällä 20 tyhjentelin äitini lapsuudenkotia.

Aitassa oli 3 ovea, kaikissa 2 kerrosta ja jokainen aivan täynnä.

Olin jo aikaisemmin ihan selkeää roskaa poistellut, mutta niin sitä yhtenä

Viikonloppuna vaan innostuin. Aitan ovi kerralla.
Ihan kaikki pois, pihalle. Putsattiin, lakaisiin, pesin ikkunat, matot tampattiin, lattiat pestiin jne. 
Aamulla vietiin matot ja ne huonekalut, mitä jätettiin ja sitten se tavaramäärä.

Seuraavana viikonloppuna seuraava ja sitten vielä 1.

Mulla on aika puolellani. Tein etätöitä, kauppa kävi. 
Äitini ja hänen sisarukset kävivät monta krt kesän aikana katsomassa edistymistä ja olihan se tosi upean näköistä.

Tsemppiä sulle urakkaan. Ei 100 krt riitå, kun aattelin hommasta ei tuu mitään . Ja niin tuli ja mökkikin myytiin

Kiitos! Tänään saatiin jo aitta tyhjäksi laatikoista ja irtotavarasta, huonekaluja siellä vielä on. Huomenna pitää käydä ostamassa hyviä sängynaluslaatikoita, sitten vasta voi alkaa käydä tavaraa läpi. 

Asumme sukutilalla jossa on aiemmin ollut hamstraajia, siis pelkkää roskaa piharakennuksissa ja vintillä ym. Niitä ollaan siivottu vuosia. Aitta on ainoa, jossa on omia tavaroitamme 😄

Vierailija
455/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään läpi viime kesän ulkokirppikseltä jääneet tavarat, jotka olin vain elokuussa nostanut autotalliin. Muistin että tavaraa olisi ollut enemmän. Ajelin muutaman kerran auto täyteen pakattuna kirppikselle ja vietin muutaman tunnin. Nyt kaikki kamat mahtuisi tiiviisti kahteen laatikkoon, mutta jätin ne vielä väljästi neljään. Alunperin taisin roudata mukana kahdeksaa. Nyt vähän lajittelin sen mukaan, mitä voisin kokeilla tällä viikolla torikirppiksellä myydä, mitä laitan vaatekeräykseen ja mitä taidan ottaa takaisin käyttöön. Lisäsin osan toriin, jos saisinkin jo pois pyörimästä. 11 tavaraa lähti jo tänään hakijoiden matkaan. Pitänee kaivella kaappeja lisää, jos mielin lähteä kirppikselle myymään.

Vierailija
456/494 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään läpi viime kesän ulkokirppikseltä jääneet tavarat, jotka olin vain elokuussa nostanut autotalliin. Muistin että tavaraa olisi ollut enemmän. Ajelin muutaman kerran auto täyteen pakattuna kirppikselle ja vietin muutaman tunnin. Nyt kaikki kamat mahtuisi tiiviisti kahteen laatikkoon, mutta jätin ne vielä väljästi neljään. Alunperin taisin roudata mukana kahdeksaa. Nyt vähän lajittelin sen mukaan, mitä voisin kokeilla tällä viikolla torikirppiksellä myydä, mitä laitan vaatekeräykseen ja mitä taidan ottaa takaisin käyttöön. Lisäsin osan toriin, jos saisinkin jo pois pyörimästä. 11 tavaraa lähti jo tänään hakijoiden matkaan. Pitänee kaivella kaappeja lisää, jos mielin lähteä kirppikselle myymään.

Edellinen täsmentää, että siis viime kesänä ajelin kirppiksille myymään, alunperin tavaraa oli 8 laatikkoa mukana. Muistin että viime kesältä jäi enemmän myymättä mutta tosiaan yllätyin miten vähän olikin.

Vierailija
457/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vienyt ison määrän tavaraa kierrätyskeskukseen, hyviäkin vaatteita koska en oikein osaa postittaa 😂

Osaan siis kyllä viedä lähikauppaan Postin toimipisteelle paketin ja pyytää lähettämään sen. Mutta käsittääkseni tämä voi olla kalliimpaa kuin joku muu tapa? En tiedä, mutta en halua tilannetta että tori-ostaja alkaa kysellä miten voi maksaa niin paljon 😂

Vierailija
458/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena ostaminen on vähentynyt tosi paljon tavaraprojektin myötä. Mun lempi "shoppailupaikka" on nykyään kivijalkakirpparit. Pääsen kirpparille yleensä max. 1krt/vko, yleensä harvemmin. Täältä maalta kun lähtee ruokaostoksille, on kiva samalla poiketa kirpparilla. Mikään pakko ei ole ostaa mitään jos ei löydy. Monet kerrat olen lähtenyt tyytyväisenä tyhjin käsin pois. 

Lauantaina kävin taas kirpparilla ja kävi uskomaton tuuri. Löysin kolme aivan täydellistä kesävaatetta itselleni. Kaksi oli -50% alella. Pesun jälkeen kaikki ostokseni ovat jo ehtineet käyttöönkin. Laskin, että uutena olisivat maksaneet noin 170€ ja nyt olivat 23€. 

Entisenä himoshoppaajana (uutena kaupasta), olen tehnyt ison muutoksen kulutustottumuksissa. Vintedistäkin teen vain täsmäostoksia, koska kulut ovat aika isot ostohintaan nähden. 

Mielestäni on aivan ihanaa, että 2hand-ostaminen on nykyään trendikästä. Tavaraa nyt on jo aivan liikaa eikä uutta todellakaan tarvitse koko ajan tuupata markkinoille. 

Vierailija
459/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutena ostaminen on vähentynyt tosi paljon tavaraprojektin myötä. Mun lempi "shoppailupaikka" on nykyään kivijalkakirpparit. Pääsen kirpparille yleensä max. 1krt/vko, yleensä harvemmin. Täältä maalta kun lähtee ruokaostoksille, on kiva samalla poiketa kirpparilla. Mikään pakko ei ole ostaa mitään jos ei löydy. Monet kerrat olen lähtenyt tyytyväisenä tyhjin käsin pois. 

Lauantaina kävin taas kirpparilla ja kävi uskomaton tuuri. Löysin kolme aivan täydellistä kesävaatetta itselleni. Kaksi oli -50% alella. Pesun jälkeen kaikki ostokseni ovat jo ehtineet käyttöönkin. Laskin, että uutena olisivat maksaneet noin 170€ ja nyt olivat 23€. 

Entisenä himoshoppaajana (uutena kaupasta), olen tehnyt ison muutoksen kulutustottumuksissa. Vintedistäkin teen vain täsmäostoksia, koska kulut ovat aika isot ostohintaan nähden. 

Mielestäni on aivan ihanaa, että 2hand-ostaminen on nykyään trendikästä. Tavaraa nyt on jo aivan liikaa eikä uutta todellakaan tarvitse koko ajan tuupata markkinoille. 

Hyvä sinä! Kunpa kaikki ymmärtäisivät vähentää shoppailua ja ostaa käytettynä. 

Olen nyt lomalla. Tänään raivataan!

Vierailija
460/494 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä voisi samaan syssyyn lahjoittaa? Jos myyjän alhaiset hinnat on vain tahraisilla tuotteilla, jätän yleensä muut vaatteet tutkimatta.

Joku muu voi tietysti toimia eri tavalla.

Sama, jos myynnissä on likaisia/rikkinäisiä vaatteita niin en jää tutkimaan enempää. Suomessa on oikein toimia jätehuoltosysteemi joten valmiiksi likaisten tai rikkinäisten tekstiilien paikka on polttokelpoinen jäte. Tai siis itse teen vastaavista ensin kotikäyttöön kyllä rättejä, mutta en tarvitse niitä niin paljon että ostaisin lisää kirppikseltä.

Aika hurjaa kyllä, jos jokainen lastenvaate, jossa on millin tahra joutaisi poltettavaksi. Jos housunpolvessa on nyrkin mentävä reikä, saumojen vierustat kuluneet puhki tai paidan etumus näyttää siltä kuin sitä olisi käytetty ruokalappuna vuoden, ovat kaikki varmaan yhtä mieltä siitä, että se kuuluu uusiokäytettäväksi tai poltettavaksi. 

Tässä kuitenkin kysyttiin pistetahrasta, ja mielestäni on täysin vastuutonta kannustaa laittamaan ne poltettavaksi. Toimivakaan jätehuolto ei poista vaatteiden tuotannon ympäristövaikutuksia.