Miksi postia saa jakaa kerrostaloissa myös öisin?
Asun pienessä yksiössä ja herään joka kerta postiluukun ääneen kun postia jaetaan öisin, vaikka pidän väliovea kiinni. Miten tällainen kotirauhan häirintä keskellä yötä voi olla laillista, kun kaikki postit voisi aivan hyvin jakaa myös päiväsaikaan? Korvatulpat tuntuu inhottavilta ja niiden käyttäminen joka yö on tutkitusti haittallista. Eikö omassa kodissaan pitäisi saada nukkua rauhassa öisin?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehden jakajat jakavat niitä koska posti usein nykyisin hoitaa myös sanomalehtien yöjakelun. Aika herkästi nukut.
Joo, ja hesaria on jaettu öisin jo todella kauan
Tämän takia en ole koskaan tilannut Hesaria. Tiesin jo lapsuudestani, että se tulee klo 3 aamuyöllä, enkä enää lapsuudenkodistani pois muutettuani halunnut herätä siihen postiluukun räminään joka ikinen yö klo 3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tilaa sanomalehteä niin ei luukutkaan kolise
Joku kirje saattaa tulla samassa erässä. Jos asunnossa ei ole sisäovea, kynnysmatoksi kannattaa laittaa joku paksu matto, eipähän posti kolise. Jos taas on sisäovi, se kuuluu pitää kiinni. Ei sen läpi juurikaan kuulu kolinat.
Toisen sisäoven tulisi olla raollaan tai siinä tulee olla alhaalla aukko, jotta tulipalon aikana ei synny tyhjiötä. Silloin asunnon ovea ei saada auki.
Kotona ollessa sisäovea ei saa jättää edes raolleen. Suomeksi: kaikki sinun tuottamasi äänet ja hajut kantautuvat rappukäytävään. Itse jätän sisäoven raolleen silloin, kun lähden kotoa yön yli pois.
Ohis, mutta monissa asunnoissa ei edes ole väliovea, vaan pelkkä ulko-ovi.
Nuo ovet ovatkin paksumpia kuin ovet, joiden parina on sisäovi. Tuossa tapauksessa auttaa jo paksumpi ovimatto.
Tämän päivän suomalaiset ovat herkkiä. Siitä ei ole kuin 30v kun joka kotiin tuli hesari, ainakin asunto-osakeyhtiöissä, vuokrataloista en tiedä, eikä ketään, siis todellakaan ketään häirinnyt postiluukkujen kolina ja lehdenjakajan askeleet.
Yhtäkkiä lauantaina tuli postiluukusta verokuori. Posti kuulee oven läpi asuntoihin? ;)
Kenelle edes tulee nykyään niin paljon paperipostia et toi ois jatkuva riesa? Muutenkin sitä postia jaetaan vain joka toinen arkipäivä.
Tätä minäkin ihmettelen koiranomistajana.
Ja juu, kyllä, niin kouluttamaton rakkini on, että joka kerta alkaa haukkua aamuyöllä postin tullessa.
Siis normipostin, yleensä laskuja, ei siis aamulehden tullessa.
Varmasti häiritsee naapureita, kun herään siihen itsekin. Todella ärsyttävää tämä postinjakelu aamuyöllä kerrostalossa!
Sitten jos sinun talossasi kiellettäisiin postinjakelu öisin, niin ilmiselvänä misofoonikkona kehittäisit itsellesi uuden äsrytyksen kohteen. Alkaisiko ärsyttää aapureiden yölliset yskimiset tai kävelyäänet vessaan ja pitäisikö ne sitten kieltää.
Eikö sinulle olisi helpompi (kaikella ystävällisyydellä tämä) etsiä itseesi paremmin sopiva asunto tai asumismuoto. Esimerkiksi luhtitaloissa monissa on ulkona tai käytävillä postilaatikot, rivitaloissa sama, omakotitaloissa sama. Olen itse asunut kolmessa eri kerrostaolossa, jossa postilaatikot on laitettu ala-aulaan, joten sellaisikian kerrostaloja on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja juu, kyllä, niin kouluttamaton rakkini on, että joka kerta alkaa haukkua aamuyöllä postin tullessa.
Varmasti häiritsee naapureita, kun herään siihen itsekin. Todella ärsyttävää tämä postinjakelu aamuyöllä kerrostalossa!
Potkase sitä raqq ja sano turpa kiinni. Oppii olemaan reagoimatta rappukäytävän postinjakeluun.
Mä olisin jo asentanut tiedon päähäni,että se ääni on joka yö normaalia eikä siihen tartte herätä. En herää edes puolison herätyskelloon,koska taidan tietää unissani, että mun ei siihen ääneen tartte reagoida. Mut sit taas tulppia mun tarttee pitää koska puoliso kuorsaa ja se on alkanut ärsyttää. Tutkittua tai ei ne tulpat,mutta nukun paremmin. Kuulen silti oman herätyskellon kun se soi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin jo asentanut tiedon päähäni,että se ääni on joka yö normaalia eikä siihen tartte herätä. En herää edes puolison herätyskelloon,koska taidan tietää unissani, että mun ei siihen ääneen tartte reagoida. Mut sit taas tulppia mun tarttee pitää koska puoliso kuorsaa ja se on alkanut ärsyttää. Tutkittua tai ei ne tulpat,mutta nukun paremmin. Kuulen silti oman herätyskellon kun se soi.
Itsekin olen tuolla tekniikalla siedättänyt itseni postinjakajan ääniin. olen aina ollut aika herkkäuninen, mutta saaut kyllä unen päästä kiinni sitten uudelleen.
Tässä uudessa asunnossa on varsin kaikuva rappukäytävä ja sellaiset vanhat rämisevät postiluukut. Ei siinä muu auttanut, kun alkaa yöherätyksen jälkeen toteamaan tyyliin "ah, se oli vain posti" ja jatkamaan unia. ihminenhän herää muutenkin normaalisti öisin useampaan kertaan, mutta neheräämiset on usein niin lyhyitä ja uni kuitenkin sen verran tarpeeksi syvää ettei niitä ehkä tiedosta.
Ei kestänyt pitkään, kun vain nukuin niiden vaiheiden yli - en ole kolmeen vuoteen herännyt kuin kerran postinjakajan aamuääniin ja tuolloin syynä oli se, että hän puhui puhelimessa varsin kovaan ääneen ilmeisesti kumppaninsa kanssa parisuhdekriisin kourissa. Kuitenkin sitä postia jaetaan täällä, kun itsellenikin tulee viikonloppuaamuisin lehti - en herää edes siihen.
Asun senioritalossa ja meillä on kolme rappua ja jokaisen rapun alakerrassa on lukolliset postilaatikot. Ei kuulu kolinaa kun ei ole kotien ovissa postiluukkuja. Ja postinjakajatkin kiittävät. Laatikkoon sopii n 2-3 viikon postit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkase sitä raqq ja sano turpa kiinni. Oppii olemaan reagoimatta rappukäytävän postinjakeluun.
Kiitos, tämä oli loistava neuvo!
T. se koiranomistaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehdet on perinteisesti jaettu heti painosta tultua yöllä jotta ne ehtivät aamiaispöytään !
Sanomalehden tilaaminen on oma valinta. Postin vastaanottaminen ei ole. Siksi posti pitäisi jakaa sellaiseen aikaan ettei siitä aiheudu yhtään enempää häiriötä kuin on pakko.
Tilaa jatkossa lehtesi digitaalisena. Se on aika äänetön.
Vierailija kirjoitti:
Laita jokin pehmike postiluukkuun niin ei kolise.
Jep! Vaikka ikkunatiivistettä pehmentämään, ja kas vain. Enää et heräile ku kolina loppu...Ymmärrän sinua kyllä hyvin, itsekkin olen herkkä uninen ja reagoin pieneenkin risahdukseen, olin ilmeisesti edellisessä elämässäni vahtikoira?
Mitä ihmeen kirjepostia ap:lle tulee niin tiuhaan että ihan on häiriöksi?
Veimenna luukki jollain pehmusteilla välissä ja kiinnitä oveen luukun alle "postikori" niin postit eivät rämähdä korkealta lattialle. Jos vielä häiritsee niin laita sisäoven eteen kämpän puolelle paksuin verho minkä löydät
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee muutama kirje vuodessa, verottajalta ja trafilta. Kaikki muu posti sähköpostiin. Ei paljon häiritse.
Ihmiset herää kun kerrostalossa jaetaan naapureille postia, yleensä päivän lehti.
Vierailija kirjoitti:
Laita jokin pehmike postiluukkuun niin ei kolise.
Käynkö laittamassa myös naapureiden postiluukkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Älä tilaa sanomalehteä niin ei luukutkaan kolise
Pyydä myös että naapurit ei tilaa
Ohis, mutta monissa asunnoissa ei edes ole väliovea, vaan pelkkä ulko-ovi.