Miksi postia saa jakaa kerrostaloissa myös öisin?
Asun pienessä yksiössä ja herään joka kerta postiluukun ääneen kun postia jaetaan öisin, vaikka pidän väliovea kiinni. Miten tällainen kotirauhan häirintä keskellä yötä voi olla laillista, kun kaikki postit voisi aivan hyvin jakaa myös päiväsaikaan? Korvatulpat tuntuu inhottavilta ja niiden käyttäminen joka yö on tutkitusti haittallista. Eikö omassa kodissaan pitäisi saada nukkua rauhassa öisin?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee muutama kirje vuodessa, verottajalta ja trafilta. Kaikki muu posti sähköpostiin. Ei paljon häiritse.
Joo joo. Mut uittu kun niiden muiden postiluukut kilkkaa.
Postinkantaja tömistelee eli juoksee ylös alas turvakengillään täysiä. Ulko-ovi tietenkin pitää riuhtaista ja läiskäyttää.
T. Asun ekassa kerroksessa ja makkari suoraan portaikkoon. Haluan muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tilaa sanomalehteä niin ei luukutkaan kolise
Joku kirje saattaa tulla samassa erässä. Jos asunnossa ei ole sisäovea, kynnysmatoksi kannattaa laittaa joku paksu matto, eipähän posti kolise. Jos taas on sisäovi, se kuuluu pitää kiinni. Ei sen läpi juurikaan kuulu kolinat.
Se postiluukun kolinahan siinä kuuluu, eikä se, kun kirjeet tipahtaa maahan. Postijakajat räpsäyttävät sen luukun täysillä kiinni, että kolina vain käy. Yhtä kova meteli, kuin kattila ja kattilan kansi tipahtaisi lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee muutama kirje vuodessa, verottajalta ja trafilta. Kaikki muu posti sähköpostiin. Ei paljon häiritse.
Kaipaan aikaa, jolloin postiluukusta tuli kirjeitä. Iäkkäämmät sukulaiset eivät enää kirjoita kirjeitä. Kirjeenä tullut laskukin olisi tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo nyt paljon häiritse jos kirje rapsahtaa postiluukusta. Postiahan ei jaeta kuin joka toinen arkipäivä.
Ei pidä paikkaansa ainakaan meillä. Joka viikko pitää tarkistaa jakopäivät netistä. Jonakuna viikkona saattaa tulla kolmena päivänä peräkkäin, jonakuna viikkona ma, ti ja to, joskus jopa ma, ti, ke ja pe. Silloin tällöin saattaa jaot muuttua kesken päivän ja joskus tulee postia myös silloin, kun ei ole jakopäivä eli jaettava on myöhästynyt edellisen päivän jaosta. Lie ilmeisesti kiinni siitä, miten jakajien vuorolistat saadaan toimimaan. Meidän alueelta eivät edes saa ikinä aikaiseksi laittaa infoa jakeluhäiriöihin.
Miksi pitää tarkistaa, tulee kun tulee?
Joillakin saattaa olla muutakin tekemistä kuin kökkiä kotona joka helvatun päivä, työreissukin saattaa kestää useamman yön yli. Itse tarvitsen muutamaa printtiaikakauslehteä, koska kuskaan ne paikkaan, jossa netti ei toimi kovinkaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvistä unenlahjoista on hyötyä. Jos joskus unen läpi jotain kuuluu en jaksa ees kuulostella vaan vaivun uneen takaisin.
Ihmiskunta ei olisi selviytynyt hengissä, jos kaikki olisivat nukkuneet kuten sinä. Herkkäunisiakin tarvitaan heimon hengissä pysymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirje saattaa tulla samassa erässä. Jos asunnossa ei ole sisäovea, kynnysmatoksi kannattaa laittaa joku paksu matto, eipähän posti kolise. Jos taas on sisäovi, se kuuluu pitää kiinni. Ei sen läpi juurikaan kuulu kolinat.
Se on se postilaatikko joka kolisee, kun sitä rynkytetään. Itsellä on väliovi, ja silti hyvin kuuluu kun ronskimpi jakaja vuorossa.
No vuoraa se välioven ulkopuoli jollakin akustolevyllä tms, jos posti noin paljon rassaa päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehdet on perinteisesti jaettu heti painosta tultua yöllä jotta ne ehtivät aamiaispöytään !
Sanomalehden tilaaminen on oma valinta. Postin vastaanottaminen ei ole. Siksi posti pitäisi jakaa sellaiseen aikaan ettei siitä aiheudu yhtään enempää häiriötä kuin on pakko.
Muuta sitten sellaiseen asuntoon, jossa on erilliset postilaatikot. On näitä kerrostalojakin, joissa postilaatikot ovat aulassa. Valintoja, valintoja hyvä ihminen.
Olen asunut ulkomailla ja siellä oli tuo systeemi. Kun samassa maassa asuva tuttava lähetti pikkupaketin, se ei mahtunut postilaatikkoon ja postinkantaja jätti sen laatikoiden päälle. Joku varasti sen. Samoin kävi kirjakerhon kirjalle kerran, kun pakkauksessa oli kaksi kirjaa. Olin yllättynyt, kun kuitenkin oltiin lähellä kotimaata ja samanlaisessa kulttuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen sisäoven tulisi olla raollaan tai siinä tulee olla alhaalla aukko, jotta tulipalon aikana ei synny tyhjiötä. Silloin asunnon ovea ei saada auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan aikaa, jolloin postiluukusta tuli kirjeitä. Iäkkäämmät sukulaiset eivät enää kirjoita kirjeitä. Kirjeenä tullut laskukin olisi tapahtuma.
Mikäpä estää ilmoittamasta laskuttajille, jotta haluat paperilaskun? Minulla ei tule laskupalveluihin kuin muutama lasku, sähköpostiin ei ainuttakaan ja lähes tulkoon kaikki muu postissa. Tämä on tehty aivan tarkoituksella, eipähän jää laskuja sähköpostin roskaposteihin eikä minnekään matkan varrelle, ei ole meidän ajanviettopaikoissa mitenkään takeita netin sujuvalle toiminnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postiluukku itsessään kolisee enemmän räpsähtäessään kiinni, kuin postin tippuminen lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen sisäoven tulisi olla raollaan tai siinä tulee olla alhaalla aukko, jotta tulipalon aikana ei synny tyhjiötä. Silloin asunnon ovea ei saada auki.
Kotona ollessa sisäovea ei saa jättää edes raolleen. Suomeksi: kaikki sinun tuottamasi äänet ja hajut kantautuvat rappukäytävään. Itse jätän sisäoven raolleen silloin, kun lähden kotoa yön yli pois.
Se on asumiseen liittyvä juttu yhteisasumisessa, ihan samalla tavalla, kuin on luvallista laskea vettä hanasta tai vetää vessan pönttö, liikkua rappukäytävällä tai hississä. Näin on ollut satoja vuosia, niin kauan kuin sanomalehtejä on jaettu tilaajille.
Ja ennen 2000-lukua jokaisella sanomalehdellä oli omat postinkantajat ja se postiluukku piti ääntä moneen kertaan.
Minulle tulee hesari yöllä ja posti päivällä. Pari kertaa on tullut posti yöllä ja se ei tullut samalla kertaa kuin hesari. Espoo02200.
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehden jakajat jakavat niitä koska posti usein nykyisin hoitaa myös sanomalehtien yöjakelun. Aika herkästi nukut.
Joo, ja hesaria on jaettu öisin jo todella kauan
Vierailija kirjoitti:
Kirjepostin ehtisi jakaa päiväsaikaan postin jakeluna...se on vaan se ahneus ajanut niin et lehdenjakajat hoitaa sen duunin.
Ei öisin tarvitsisi jakaa mitään.
Kyllä tarvitsee, sanomalehdet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se postilaatikko joka kolisee, kun sitä rynkytetään. Itsellä on väliovi, ja silti hyvin kuuluu kun ronskimpi jakaja vuorossa.
Vaimenna se postiluukku Yleensä riittää ikkunatiiviste oikeisiin paikkoihin. Kato myös että se avautuu helposti. Tippa öljyä postiluukun liikkuvaan osaan
Vierailija kirjoitti:
Naapurini oli laittanut oveen lapun: ei postinjakelua 22-07 välillä.
Eihän jakajien tuollaisista asukkaan määräyksistä tarvitse välittää, kun Postin jakeluajat on kuitenkin tarkkaan säädelty ja ne yöjakelut on täysin sallittuja. Siitä on aikanaan lähetetty varmasti ihan jokaiselle tiedotuskin, että jakeluaikoja on muutettu siten, että osa postista jaetaan myös yöaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehden jakajat jakavat niitä koska posti usein nykyisin hoitaa myös sanomalehtien yöjakelun. Aika herkästi nukut.
Mä en ole koskaan tilannut Hesaria tai muita aamuöisin jaettavia lehtiä just ton takia, kun ne jaetaan 3-4 välillä öisin ja heräisin siihen siis joka aamuyö enkä enää saisi unta. Olen yli nelikymppinen. Meinasin repiä pelihousuni, kun postilta tuli vähän aikaa sitten kirje, että alkavat jakaa tavallista päiväpostia myös öisin. Mä oon just niin herkkäuninen, että herään postiluukun kolahdukseen, vaikka on iso kerrostalokämppä ja nukun kauimmassa nurkassa postiluukusta. Onneksi eivät ole montaa kertaa jakaneet.
Vaimenna se luukku
Postia jaetaan muutakin kuin kirjeet, esim. pävänlehdet joka yö, ennen n. viittä.
Ja siitä se sota synttyisi, jos ihmiset eivät saisi päivälehden paperiversiota aampöytään jossa tuoksuuvielä painomuste.