Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuolia on kaksi

Vierailija
14.04.2026 |

Ei yksi, kolme taikka vielä enemmän. Kaksi.

Sukupuolesi voit tarkistaa kurkkaamalla housuusi. Jos siellä on vagina olet nainen, jos siellä on penis olet mies. Kirurgialla mutiloituja, keinotekoisia reikiä tai letkuja ei lasketa.

Kommentit (739)

Vierailija
501/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tälle suomalaiselle transnaiselle ei riittänyt hänelle osoitettu unisex-tila, vaan hän vaati pääsyä naisten pukuhuoneeseen ja suihkutilaan. "

No joku yksilä vaatii jotain mutta ei se ole sama asia kuin että joku iso joukko vaatisi jotain.

Mutta sitä ihmettelen muuten että kun kirjoituksistasi saa sen kuvan että joku valtava joukko peniksellisiä olisi koko ajan tunkemassa naisten pukuhuoneeseen niin miten se yksi pieni unisex-pukutila riittää heille kaikille?

Mikä kohta Suomen laissa siis takaa naisille ja tytöille peniksettömät julkiset vessat, pukkarit ja pesutilat?

eri.

Eikö sinäkin pitäisi sitä aika omituisena jos Suomessa olisi oikeasti LAKI jonka muotoilu olisi: "naisille taataan peniksettömät julkiset vessat"? Taataanko miehillekin vaginattomat vessat tässä laissa? Minkälainen valvova elin pitää huolen tästä sukuelimiin kohdistuvasta takuusta? Mikä olisi rangaistus sukuelimesta sille sopimattomassa tilassa?

Vierailija
502/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten se liittyy sukupuolten määrään? Intersukupuoliset eivät ole uusia sukupuolia tai sukupuolen välimuotoja."

Mutta jos he eivät ole selvästi kumpaakaan niin ovatko he siis jotain sukupuolten ulkopuolella? Eli onko meillä kaksi sukupuolta ja sitten ne "muut"?

Jos joku näyttää elefanttimieheltä, niin ei häntäkään pidetä eri lajisena. Intersukupuolisille voisi toki olla oma juridinen merkintä.

Suomen mittakaavassa vuosittain syntyy noin tusinan verran lapsia, joiden ulkoiset sukupuolipiirteet ovat epäselvät, eli tuntuu vähän ylimitoitetulta värkätä erillistä merkintää. Ja tutkimuksilla heidänkin sukupuolensa selviää ja varmasti suurin osa heistä identifioituu binäärisukupuoleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa aina ei voi. Joskus harvoin syntyy lapsi jonka sukuelimissä on piirteitä molempien sukupuolten elimistä. Tätä kutsutaan intersukupuolisuudeksi.

Ainahan niitä poikkeuksia on. DNA-testi kyllä kertoo totuuden.

Ei siinä mitään dna-sekvensointia tehdä vaan tarkistetaan karyotyppi. Etkä ota mitenkään kantaa, mitä ks. poikkeusten tulisi tehdä. Heitäkin syntyy kymmeniä joka vuosi.

Suomessa syntyy tusinan verran lapsia, joiden sukupuoli on epäselvä syntymän hetkellä. Eivätkä he liity mitenkään keskusteluun sukupuolten määrästä tai transsuista.

Transsukupuolisuus on eri asia kuin intersukupuolisuus. Ja kyllä, biologisia sukupuolia on kaksi. Vastasin tälle uskisöyhölle, joka oli sitä mieltä, että jollain dna-testillä voidaan yksiselitteisesti määrittää sukupuoli. Kromosomit voidaan määrittää, ja sukusolut, jos sellaisia löytyy. Ja tietysti ulkoiset piirteet. 

Rasittavaa vängätä ihmisten kanssa, joille yläasteen biologian alkeet ovat vieraita. Uhabuga äyh möyh Jeesus loi miehen ja karhun. Asia kunnossa.

Vierailija
504/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi te sitten halusitte myös ei-transeille, pervoperteille ja opportunisteille pääsyn naisten ja tyttöjen intiimitiloihin?"

Miksi kuvittelet minun sellaista haluavan? Itse haluan puku- ja pesutilat joissa ihan jokaisen intimiteetti on suojattu sukupuolesta riippumatta. Ei siis mitään riisumista ja peseytymistä muiden silmien alla.

Et siis kannata sukupuolen itsemäärittelyä ja että jokainen saa päättää, kumman sukupuolen tiloja käyttää?

Vierailija
505/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten se liittyy sukupuolten määrään? Intersukupuoliset eivät ole uusia sukupuolia tai sukupuolen välimuotoja."

Mutta jos he eivät ole selvästi kumpaakaan niin ovatko he siis jotain sukupuolten ulkopuolella? Eli onko meillä kaksi sukupuolta ja sitten ne "muut"?

Jos joku näyttää elefanttimieheltä, niin ei häntäkään pidetä eri lajisena. Intersukupuolisille voisi toki olla oma juridinen merkintä.

Suomen mittakaavassa vuosittain syntyy noin tusinan verran lapsia, joiden ulkoiset sukupuolipiirteet ovat epäselvät, eli tuntuu vähän ylimitoitetulta värkätä erillistä merkintää. Ja tutkimuksilla heidänkin sukupuolensa selviää ja varmasti suurin osa heistä identifioituu binäärisukupuoleen.

Niin siis mikä on se objektiivinen taikamittari, jolla tämä selviää? Kukaan ei edelleenkään vastannut, että mikä on vaikka male XX, eli geneettinen nainen, joka on ulkoisesti peniksellinen ja miehekäs, mutta ei tuota siittiöitä. Voi olla piilokohtukin.

Milläs määrität 

Vierailija
506/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...Ja tutkimuksilla heidänkin sukupuolensa selviää..."

Heidän (intersukupolisten) sukupolvensa selviää kyllä lopulta ihan heidän oman kokemuksensa myötä. Nykyään ei pyritä tekemään tätä päästöstä varsinkaan kirurgisesti ulkoa sanellen, koska päätös ei välttämättä vastaa henkilön sukupolikokemusta (identiteettiä).

Vierailija
507/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaiset ovat mielisairaita.

Miksi luonnossa eläimillä on vain kaksi sukupuolta?

Vasemmistolaiset ovat retardeja.

N25

Vierailija
508/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikä sinut oikeuttaa väheksymään niiden oikeutta turvalliseen tilaan, jotka kokevat aikuisen miehen naisten uimahallitiloissa uhkaavaksi? "

Lähinnä se että se ei vaikuta olevan todellisuudessa mikään suuri ongelma vaan lähinnä tällainen palstaväittelyongelma. Sukupuolimerkintänsä on saanut vaihtaa omalla ilmoituksella jo useita vuosia mutta mitään suuremma luokan ongelmaa ei ole näkynyt. Vaikka siis ennen lakimuutosta ennusteltiin partaisten äijien vyöryä naisten pukuhuoneisiin. Eipä ole näkynyt.

"Itse en taida kokea sitä uhkaksi, että transnainen käyttää naisten tiloja, mutta miksi he eivät huomioi muiden toisenlaisia tunteita, vaan ainoastaan vaativat muiden huomioivan heitä? Kerropa se, jos osaat?"

Aika lailla vieraiksi heidät tunnetaan miestenkin pukuhuoneissa. Joten jos he yleensä haluavat jossain päästä käymään niin johonkin heidän pitäisi kuitenkin sopia, eikö vain?

En muista paikkakuntaa, mutta aivan äskettäin transnainen, joka ei ollut käynyt transitiossa, vaan oli vain naisen vaatteisssa, oli nostamassa oikeusjuttua täällä Suomessa kuntaa vastaan, kun se oli kieltänyt häntä menemästä naisten puolelle uimahalliin. 

Miksi transnaiset eivät voi kunnioittaa muita ja käyttää unisex-tiloja? Erityisesti sellaiset, jotka eivät ole penistään poistaneet.

Kajaanilainen transnainen Janni Tikkanen ohjattiin käyttämään miesten ryhmäpukuhuonetta Kaukaveden uimahallissa, vaikka hän on juridisesti nainen.

Tapahtumaketju sai alkunsa, kun Tikkanen ilmoitti kaupungille, että hän on nykyisin nainen eikä siksi voi käyttää miesten pukeutumis- ja suihkutiloja.

Uimahalli ohjeisti, että vaatteiden vaihtoon voi käyttää miesten ryhmäpukuhuoneessa sermillä eristettyä tilaa, josta pääsee sermilliseen suihkuun. Tikkanen pitää ohjeistusta törkeänä ja lainvastaisena ja kertoo tehneensä siitä rikosilmoituksen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011463484.html

Kun katsoo Tikkasen kuvia, niin ymmärtää yskän.

Huomaat varmaan että hän ei sanallakaan pyytänyt, saatikka sitten vaatinut, päästä naisten puolelle. Hän ei vain halunut joutua miesten puolelle, jonne hän ei koe kuuluvansa ja jossa hän ei koe oloaan turvalliseksi.

Olen eri, mutta hänelle osoitettiin unisex-tila, joka ei hänelle kelvannut. 

Eikä osoitettu, vaan miesten ryhmäpukkari.

Jossa on sermillä eristetty yksityinen tila, joiden perään olette täällä rääkyneet. Ja kuvien perusteella Janni pärjää isompaakin miesjoukkoa vastaan. Oliko muuten siitä transnaisten kokemasta vessa- tai pukkariväkivallasta näyttöä Suomessa?

Vierailija
509/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tälle suomalaiselle transnaiselle ei riittänyt hänelle osoitettu unisex-tila, vaan hän vaati pääsyä naisten pukuhuoneeseen ja suihkutilaan. "

No joku yksilä vaatii jotain mutta ei se ole sama asia kuin että joku iso joukko vaatisi jotain.

Mutta sitä ihmettelen muuten että kun kirjoituksistasi saa sen kuvan että joku valtava joukko peniksellisiä olisi koko ajan tunkemassa naisten pukuhuoneeseen niin miten se yksi pieni unisex-pukutila riittää heille kaikille?

Olen pariinkin kertaan sanonut, että ihmisiä, jotka käyttäytyvät ongelmallisesti on vain vähän, mutta sinä vain jatkat sanojeni vääristelyä. 

Valitettavasti jos joku tekee jotain sopimatonta, se on uhrille aina pitkäaikainen trauma. Siksi ei pidä mahdollistaa esimerkiksi sitä, että mies, joka vaanii vaikkapa vessassa naisia ja paljastelee siellä tai mitä sitten tekeekään, voi vapaasti terrorisoida suuren joukon naisia elämää, ennen kun sille pannaan stoppi. On todella vaikea ymmärtää transaktivistien muuten kuin siten, että heille naisten turvallisuus ei merkitse mitään. Kun kerran sekään ei auta, että näitä tapauksia pulpahtelee Suomessakin, että transihmisten oikeuksien varjolla pääsee tapahtumaan erilaisia häirintätapauksia. 

Kuuleppa, transaktivismi lähtenee siitä oletuksesta että trans ei huiputa vaan oikeasti on.

Itsemäärittely kuitenkin mahdollistaa henkkarien vaihdon ja vastakkaisen sukupuolen tiloihin pääsyn, vaikkei olisi transdiagnoosia tai aiettakaan transiutukseen.

Vierailija
510/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nainen ja sinä mies et tule minun kanssani samaan pukuhuoneeseen tai sellaiseen saunaan jossa ollaan alasti. Minua ei kiinnosta oletko ”korjannut” sukupuolesi tai mikä olet juridisesti. Sinä et mene läpi. Vaadi kaupungilta oma pukuhuone teikäläisille mutta sen valmistumiseen asti sinä käyt miesten puolella tai et käy uimassa ollenkaan. 

No sinä et sitä päätä. Jos et halua jakaa pukkaria transnaisen kanssa niin älä käy missään missä on yhteisiä pukeutumis- tai peseytymistiloja.

Naisten vessassa, pukkarissa tai pesutilassa ei lähtökohtaisesti pitäisi joutua kohtamaan mieskehoisia henkilöitä ja peniksiä.

Vierailija
511/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos busseissakin olisi oma tila jokaisella (tätä on suunniteltukin) niin yksityisautoilu vähenisi varmasti.

Olisihan se kiva, jos jokaiselle kuntalaiselle olisi oma sauna, suihku ja uimahalli valtion piikkiin, mutta koska transaktivistit ymmärtävät valtion säästötarpeet, he tyytyvät kyllä siihen, että naisiksi itsensä mieltävät miehet pääsevät naisten saunaan, suihkuun ja pukuhuoneeseen. 

"trans" on siis vain huiputtavat miehet?

En ole nähnyt transmiesten osalta tämäntyyppisiä selkkauksia. Transnaiset vaativat pontevasti oikeuksiaan kuten miehet herkemmin tekevät. Suurin osa julkisuutta hakevista transihmisistä on miehiä (transnaisia). 

Transmiehiä näkee julkisuudessa lähinnä silloin, kun he menkkaavat ja synnyttävät. Transnaiset sen sijaan hyvinkin tarmokkaasti esittävät vaatimuksiaan.

Vierailija
512/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nainen ja sinä mies et tule minun kanssani samaan pukuhuoneeseen tai sellaiseen saunaan jossa ollaan alasti. Minua ei kiinnosta oletko ”korjannut” sukupuolesi tai mikä olet juridisesti. Sinä et mene läpi. Vaadi kaupungilta oma pukuhuone teikäläisille mutta sen valmistumiseen asti sinä käyt miesten puolella tai et käy uimassa ollenkaan. 

No sinä et sitä päätä. Jos et halua jakaa pukkaria transnaisen kanssa niin älä käy missään missä on yhteisiä pukeutumis- tai peseytymistiloja.

Naisten vessassa, pukkarissa tai pesutilassa ei lähtökohtaisesti pitäisi joutua kohtamaan mieskehoisia henkilöitä ja peniksiä.

Se on varmasti totta penisten osalta. Itse en tosin ole kohdannut peniksiä miehille osoitetuissa tiloissakaan...

Vierailija
513/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua haittaa jos joku elää esim. muunsukupuolisena?

Kunhan maksavat ei sairaudesta tehdyt muutosleikkaukset itse. Kallista munan muovaamista tai tissien poistoa. Ja terapiat siihen päälle. Jos ei ole sairaus, niin miksi rampataan terapiassa? 

Vai ovatko he sittenkin sairastuneet, aivopesu? Mt-diagnoosi? Seksuaalinen häiriötila, hoitamaton trauma, seksuaalinen väkivalta esim. lapsena? 🤔

Vierailija
514/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa? Haluan olla sekä mies että nainen. Molemmat pelit ja vehkeet, kiitos. 

Vierailija
515/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On todella kummallista, että nämä tuntemusten perusteella luodut identiteetit on saatu läpi nimenomaan sukupuolessa, joka kuitenkin on harvinaisen selvä asia verrattuna moneen muuhun asiaan kuten biologiseen ja kalenteri-ikään."

Virallisella sukupuolella on (onneksi) nykyään niin vähän väliä että ei juuri muuta mitään vaikka joku saakin haluamansa merkinnän rekisteriin. Se on enemmänkin vain tunnekysymys, sekä kannattajilla että vastustajilla.

Ikä taas vaikuttaa lukemattomiin eri yhteiskunnallisiin asioihin ihan merkittävästi.

Mikä sinut oikeuttaa väheksymään niiden oikeutta turvalliseen tilaan, jotka kokevat aikuisen miehen naisten uimahallitiloissa uhkaavaksi? Itse en taida kokea sitä uhkaksi, että transnainen käyttää naisten tiloja, mutta miksi he eivät huomioi muiden toisenlaisia tunteita, vaan ainoastaan vaativat muiden huomioivan heitä? Kerropa se, jos osaat?

On paljon naisia, joilla on väkivalta- ja traumakokemuksia miehistä ja omaankin silmään osa transnaisista näyttää miehiltä, jotka voivat olla vaarallisia. Miksi tällaisen ihmisen ei pidä kunnioittaa sitä, että suurimmalle osalle peniksellinen mies naisten pukutiloissa ei ole ok? Jos transnaisesta ei huomaisi, että hän ei ole nainen, häntä ei koettaisi uhaksi, mutta nythän naisen kohtelua vaativat myös ne, jotka eivät ole muuttaneet muuta kuin nimensä. Eivät transvestiitit ole vaatineet pääsyä naisten pukutiloihin. 

Tällaiset jutut haittaavat isosti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa, että on alettu polkea muiden oikeuksia. Kuten nyt sitä, että mies joka näyttää mieheltä, pitäisi kohdella naisena. Mistä sen edes voisi tietää pitääkö joku itseään millaisena, vain ulkonäön perusteella. Se koetaan röyhkeänä ja epäkunnioittavana muita kohtaan, että esitetään tuollaisia vaatimuksia ja syytellään muita suvaitsemattomiksi, tranfobisiksi, persuiksi jne. 

Transaktivistit ovat tehneet valtavasti hallaa transihmisille! Todella, oikein pahaa tekee, koska tunnen neljä transihmistä itsekin, kaksi läheisesti. Ja olen aina ollut periaatteessa vähemmistöjen puolella kuten olen edelleen. 

Miten sinä kohtelet elämässäsi eri tavalla random naisia ja miehiä? 

Eiköhän vaade lähinnä ole, että ole asiallinen ja jätä muut ihmiset rauhaan, vaikket heidän elämäänsä ymmärtäisikään. Minusta se ei ole vaikeaa.

Miksi et vastannut kysymykseeni? 

On loukkaavaa esittää, että en olisi asiallinen ja että en jättäisi muita rauhaan, sinulla on tarve esittää minut tietynlaisena kuten juuri esitin aktivistin toimivan sen sijaan, että antautuisi pohtimaan asiaa toisten ihmisten kannalta. Mikä tekee transnaisen halusta olla nainen ja mennä peniksensä pesuun naisten puolelle, vaikka siellä olisi teinityttö, joka ei halua olla siellä, koska transnainen voi tulla sinne pesemään peniksensä. Eli käytännössä transnainen estää naisten oikeutta käydä uimahallissa. Miksi mielestäsi transnaisen oikeus ajaa teinitytön oikeuden yli?

Kuten jo (muistaakseni) sanoin, ei minua itseäni haittaisi, jos sinne tulisi transnainen ja jos hän käyttäysyisi huonosti, soittaisin poliisin kuten tekisin kenen tahansa muun kohdalla, joka käyttäytyy sopimattomasti. 

Onko tämä siis oikea ongelma? Itse olen ollut tietääkseni kerran transnaisen kanssa samassa pukkarissa. Hän vaihtoi vaatteet täysin korrektisti, kuten me muutkin. En käsitä miksi minun tai kenenkään muun pitäisi tästä vauhkoontua.

Nyt syytät ja leimaat minua vauhkoksi. Miksi muiden pitäisi reagoida samoin kuin sinä, miksi asetat itsesi normiksi? Etkö pysty ollenkaan asettumaan muiden asemaan vai mistä on kyse? Veikkaan, että kyse on halusta eli et halua asettua sellaisen naisen asemaan, joka on esim. raiskattu ja kokee miehen naisten tiloissa alastomana uhkana. 

Niin, minä olen kokenut seqsuaalista ahdistelua paljonkin, ihan lapsesta lähtien. Mutta ei minua pelota pukkarissa ihminen, joka vaihtaa vaatteensa pyyhkeen suojassa ihan normaalisti, tai siis normaaliakin häveliäämmin. 

Mittapuu asioille ja muiden ihmisten kunnioittamiselle ei suinkaan ole minä ite. 

Jos ihminen tietäisi etukäteen kuka on vaarallinen ja kuka ei, elämä olisi kyllä aika paljon helpompaa. 

Eiväthän homomiehetkään ole tervetulleita naisten tiloihin, vaikka seksuaalinen aspekti puuttuu kokonaan. Naisilla ja tytöillä pitää olla oikeus omiin tiloihinsa ja naisten väliseen solidaarisuuteen. Tilastojen mukaan miehet syyllistyvät 99 prosenttiin seksirikoksista, eivätkä transnaiset ole tästä poikkeus. Suurin osa transnaisista pitää peniksensä ja on kiinnostunut naisista seksuaalisesti. Transnaisilla on miestyyppiset ajattelu- ja toimintamallit, ego ja mieheksi sosiaalistaminen mukana, vaikka olisi täysi transiutus läpikäytynä.

Tiedätkö että vaatimalla ihmisten käyttävän "biologisen sukupuolensa" mukaisia tiloja itse asiassa mahdollistat miehet naisten tiloihin? Kuinka? Moni transmies käy ulkoisesti täysin "biologisesta miehestä" ja ennen vaatimustasi he kävivät miesten vessoissa - kuten asiallista on. Vaatimuksesi myötä (trans)miehet siirtyvät naisten vessoihin. Käytkö tarkistelemaan miesten pöksyjä sitten siellä naisten vessassa ("että minkäsortin mies täällä hiippailee..." kun itse vaadit että miehet siirtyvät naisten vessoihin)?

Se on sen transmiehen ongelma silloin ja invavessat on keksitty. Ja kyllähän se transmies varmasti osaa avata suunsa ja kertoa tilanteesta. Myös miehillä ja pojilla on oikeus yksityisyyteen intiimitiloissaan. 

Vierailija
516/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On todella kummallista, että nämä tuntemusten perusteella luodut identiteetit on saatu läpi nimenomaan sukupuolessa, joka kuitenkin on harvinaisen selvä asia verrattuna moneen muuhun asiaan kuten biologiseen ja kalenteri-ikään."

Virallisella sukupuolella on (onneksi) nykyään niin vähän väliä että ei juuri muuta mitään vaikka joku saakin haluamansa merkinnän rekisteriin. Se on enemmänkin vain tunnekysymys, sekä kannattajilla että vastustajilla.

Ikä taas vaikuttaa lukemattomiin eri yhteiskunnallisiin asioihin ihan merkittävästi.

Mikä sinut oikeuttaa väheksymään niiden oikeutta turvalliseen tilaan, jotka kokevat aikuisen miehen naisten uimahallitiloissa uhkaavaksi? Itse en taida kokea sitä uhkaksi, että transnainen käyttää naisten tiloja, mutta miksi he eivät huomioi muiden toisenlaisia tunteita, vaan ainoastaan vaativat muiden huomioivan heitä? Kerropa se, jos osaat?

On paljon naisia, joilla on väkivalta- ja traumakokemuksia miehistä ja omaankin silmään osa transnaisista näyttää miehiltä, jotka voivat olla vaarallisia. Miksi tällaisen ihmisen ei pidä kunnioittaa sitä, että suurimmalle osalle peniksellinen mies naisten pukutiloissa ei ole ok? Jos transnaisesta ei huomaisi, että hän ei ole nainen, häntä ei koettaisi uhaksi, mutta nythän naisen kohtelua vaativat myös ne, jotka eivät ole muuttaneet muuta kuin nimensä. Eivät transvestiitit ole vaatineet pääsyä naisten pukutiloihin. 

Tällaiset jutut haittaavat isosti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa, että on alettu polkea muiden oikeuksia. Kuten nyt sitä, että mies joka näyttää mieheltä, pitäisi kohdella naisena. Mistä sen edes voisi tietää pitääkö joku itseään millaisena, vain ulkonäön perusteella. Se koetaan röyhkeänä ja epäkunnioittavana muita kohtaan, että esitetään tuollaisia vaatimuksia ja syytellään muita suvaitsemattomiksi, tranfobisiksi, persuiksi jne. 

Transaktivistit ovat tehneet valtavasti hallaa transihmisille! Todella, oikein pahaa tekee, koska tunnen neljä transihmistä itsekin, kaksi läheisesti. Ja olen aina ollut periaatteessa vähemmistöjen puolella kuten olen edelleen. 

Eiköhän vaade lähinnä ole, että ole asiallinen ja jätä muut ihmiset rauhaan, vaikket heidän elämäänsä ymmärtäisikään. Minusta se ei ole vaikeaa.

On loukkaavaa esittää, että en olisi asiallinen ja että en jättäisi muita rauhaan, sinulla on tarve esittää minut tietynlaisena kuten juuri esitin aktivistin toimivan sen sijaan, että antautuisi pohtimaan asiaa toisten ihmisten kannalta. Mikä tekee transnaisen halusta olla nainen ja mennä peniksensä pesuun naisten puolelle, vaikka siellä olisi teinityttö, joka ei halua olla siellä, koska transnainen voi tulla sinne pesemään peniksensä. Eli käytännössä transnainen estää naisten oikeutta käydä uimahallissa. Miksi mielestäsi transnaisen oikeus ajaa teinitytön oikeuden yli?

Kuten jo (muistaakseni) sanoin, ei minua itseäni haittaisi, jos sinne tulisi transnainen ja jos hän käyttäysyisi huonosti, soittaisin poliisin kuten tekisin kenen tahansa muun kohdalla, joka käyttäytyy sopimattomasti. 

Onko tämä siis oikea ongelma? Itse olen ollut tietääkseni kerran transnaisen kanssa samassa pukkarissa. Hän vaihtoi vaatteet täysin korrektisti, kuten me muutkin. En käsitä miksi minun tai kenenkään muun pitäisi tästä vauhkoontua.

Nyt syytät ja leimaat minua vauhkoksi. Miksi muiden pitäisi reagoida samoin kuin sinä, miksi asetat itsesi normiksi? Etkö pysty ollenkaan asettumaan muiden asemaan vai mistä on kyse? Veikkaan, että kyse on halusta eli et halua asettua sellaisen naisen asemaan, joka on esim. raiskattu ja kokee miehen naisten tiloissa alastomana uhkana. 

Niin, minä olen kokenut seqsuaalista ahdistelua paljonkin, ihan lapsesta lähtien. Mutta ei minua pelota pukkarissa ihminen, joka vaihtaa vaatteensa pyyhkeen suojassa ihan normaalisti, tai siis normaaliakin häveliäämmin. 

Mittapuu asioille ja muiden ihmisten kunnioittamiselle ei suinkaan ole minä ite. 

Jos ihminen tietäisi etukäteen kuka on vaarallinen ja kuka ei, elämä olisi kyllä aika paljon helpompaa. 

Eiväthän homomiehetkään ole tervetulleita naisten tiloihin, vaikka seksuaalinen aspekti puuttuu kokonaan. Naisilla ja tytöillä pitää olla oikeus omiin tiloihinsa ja naisten väliseen solidaarisuuteen. Tilastojen mukaan miehet syyllistyvät 99 prosenttiin seksirikoksista, eivätkä transnaiset ole tästä poikkeus. Suurin osa transnaisista pitää peniksensä ja on kiinnostunut naisista seksuaalisesti. Transnaisilla on miestyyppiset ajattelu- ja toimintamallit, ego ja mieheksi sosiaalistaminen mukana, vaikka olisi täysi transiutus läpikäytynä.

Tiedätkö että vaatimalla ihmisten käyttävän "biologisen sukupuolensa" mukaisia tiloja itse asiassa mahdollistat miehet naisten tiloihin? Kuinka? Moni transmies käy ulkoisesti täysin "biologisesta miehestä" ja ennen vaatimustasi he kävivät miesten vessoissa - kuten asiallista on. Vaatimuksesi myötä (trans)miehet siirtyvät naisten vessoihin. Käytkö tarkistelemaan miesten pöksyjä sitten siellä naisten vessassa ("että minkäsortin mies täällä hiippailee..." kun itse vaadit että miehet siirtyvät naisten vessoihin)?

Toisin sanoen, vaatimus että transmiehet menevät naisten vessoihin, avaa oven cismiehille seurata perässä. Paitsi jos "peniksettömistä tiloista" paasaava järjestää ovella pöksytarkistukset...

Mitä jos ihmiset saisivat toimittaa tarpeensa ihan oman sukupuolensa mukaisesti?

Mihin sukupuoleen viittaat? Etenkin transnaisista se oikea sukupuoli loistaa kilometrin päähän.

Vierailija
517/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sen transmiehen ongelma silloin ja invavessat on keksitty. Ja kyllähän se transmies varmasti osaa avata suunsa ja kertoa tilanteesta. Myös miehillä ja pojilla on oikeus yksityisyyteen intiimitiloissaan. 

Ihmiset eivät siis käytäkään maailmassasi vessoja "biologisen/oikean sukupuolensa" mukaisesti? Vaan transsukupuoliset menevät invavessoihin?

Vierailija
518/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolaiset ovat mielisairaita.

Miksi luonnossa eläimillä on vain kaksi sukupuolta?

Vasemmistolaiset ovat retardeja.

N25

vased nuori nainen

Vierailija
519/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kohta Suomen laissa siis takaa naisille ja tytöille peniksettömät julkiset vessat, pukkarit ja pesutilat?

eri.

Eikö sinäkin pitäisi sitä aika omituisena jos Suomessa olisi oikeasti LAKI jonka muotoilu olisi: "naisille taataan peniksettömät julkiset vessat"? Taataanko miehillekin vaginattomat vessat tässä laissa? Minkälainen valvova elin pitää huolen tästä sukuelimiin kohdistuvasta takuusta? Mikä olisi rangaistus sukuelimesta sille sopimattomassa tilassa?

Miksi kellä tahansa pitää olla oikeus käyttää kumman sukupuolen tiloja tahansa, vaikka ei olisi trans eikä edes aikeissa transiutukseen? Aiemmin vain transeilla oli oikeus vaihtaa henkkarit ja käyttää niiden mukaisia tiloja. Miksi se ei riittänyt, vaan halusitte saman oikeuden ihan kaikille, ei-transeille ja pervoperteille?

Vierailija
520/739 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mikä on se objektiivinen taikamittari, jolla tämä selviää? Kukaan ei edelleenkään vastannut, että mikä on vaikka male XX, eli geneettinen nainen, joka on ulkoisesti peniksellinen ja miehekäs, mutta ei tuota siittiöitä. Voi olla piilokohtukin.

Milläs määrität 

Sukupuolen määrittely: 1) genitaalit 2) kromosomisto 3) sukurauhasten jäänteet. Kyllä se noilla selviää! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi