Jotenkin järkky ajatus että kuukautisista joutuu kärsimään kuudella eri vuosikymmenellä
Monenlaiset erilaiset suojat ehtii tulla tutuksi. 80-luvun lopulla käytin joitain kauheita paksuja Senja-siteitä. Nykyisin kuukuppi ja sillä pärjännee 2030-luvulle asti, ellei sitten vaihdevuodet ala tässä neljän vuoden sisällä.
Kommentit (115)
Onneksi loppui kun olin 40
N, kohta 43v
Vierailija kirjoitti:
Millaista aggressiivisuutta kuukautiset yleensä herättää ja impulsiivisuutta? Äitini aikoinaan tiettyyn aikaan kuukaudesta oli hyvin herkästi suuttuva ja " aseisiin" tarttuva! Siitä puhuttiin keskenämme, mutta isällekään ei uskallettu sanoa mitään! Sattui jopa niin, että äitimuori hiipi selän taakse, ja säväytti märällä rievulla päihin keksien vihaisena syyn raivolleen, Vanhemmiten hän käveli kymmeniä kilometrejä puhumatta mitään ,selittämättä lenkkeilyään. Sai jopa lievät marssimurtumat! Kaikki tämä vain tiettyyn kuukauden aikaan.
PMS ja sen pahempi muoto. Hormonivaihtelut.
Minulla oli kuukautiset vain 37 vuotta.
No joo. Alkoi 11-vuotiaana ja nyt 51-vuotiaana vuoto on edelleen runsasta ja säännöllistä. Miten tää on muka normaalia? 😃
Vierailija kirjoitti:
Onneksi loppui varhain 42-vuotiaana. Alkoikin varhain 12-vuotiaana. 4 vuosikymmenelle mahtui tuo aika. Kiitos siitä!
Riesa oli kyllä melkoinen koko tuon ajan ja suojiin ja lääkkeisiin meni kuukausittain ihan älyttömästi rahaa niiden takia
Höpöhöpö halvimmat pikkuhousun suojat maksaa ehkä euron ja sillä pärjää pari kuukautta. Lääkkeitä ei tarvi, liikkuu niin helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kuukautiset vain 37 vuotta.
Ennen kuin kukaan ehtii irvistellä, niin 37 vuotta kerran kuukaudessa, noin 444 kertaa.
Hyi miten okettaa teidän veristen persittennne kivaa kehumiset mitä sieltä valuu 🤮
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli kauhuissaan kun annoin tyttärelle Senja-nimen,sanoi että hänelle tulee vaan huono kuukautisside mieleen :D No mulle ei tule,ei ole mun eläessä ollut niitä kaupoissa (olen syntynyt 86).
Ajattele vanhemmallesi tulee aina lapsestasi mieleen huono side
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi loppui varhain 42-vuotiaana. Alkoikin varhain 12-vuotiaana. 4 vuosikymmenelle mahtui tuo aika. Kiitos siitä!
Riesa oli kyllä melkoinen koko tuon ajan ja suojiin ja lääkkeisiin meni kuukausittain ihan älyttömästi rahaa niiden takia12 ei ole varhain.
Kyllä oli kun olin 12. Ajat ovat muuttuneet
1850-luvulla?
Kaverillani alkoi kuukautiset 11,5 vuotiaana ja sen vuoksi hänet laitettiin sairaalaan tutkimuksiin, kun oli niin poikkeuksellista ja piti selvittää mistä johtuu. Tuolloin elettiin 1980-luvun puoliväliä. Itsellä alkoi 15 vuotiaana ja sama juttu: sairaalaa tutkimuksiin, että miksi ei ole alkanut
Tuossa on täytynyt olla muitakin syitä. Sekä äidilläni että minulla alkoi menkat 11-vuotiaana, äidillä 1950-luvulla ja minulla 1970-luvulla, ja se oli normaalia. Ei edes lääkäriin menty siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riesa oli kyllä melkoinen koko tuon ajan ja suojiin ja lääkkeisiin meni kuukausittain ihan älyttömästi rahaa niiden takia12 ei ole varhain.
1850-luvulla?
Kaverillani alkoi kuukautiset 11,5 vuotiaana ja sen vuoksi hänet laitettiin sairaalaan tutkimuksiin, kun oli niin poikkeuksellista ja piti selvittää mistä johtuu. Tuolloin elettiin 1980-luvun puoliväliä. Itsellä alkoi 15 vuotiaana ja sama juttu: sairaalaa tutkimuksiin, että miksi ei ole alkanut
Mulla alkoi myös n. 11,5-vuotiaana v. 1991. Ei tuo kyllä silloin ollut mitenkään poikkeuksellisen aikaisin. Ehkä ajat olivat muuttuneet radikaalisti kuudessa vuodessa... vai olivatko sittenkään. 🤔
Eivät. Keskimääräinen alkamisikä on ollut 13 vuosikymmenten ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1850-luvulla?
Tuossa on täytynyt olla muitakin syitä. Sekä äidilläni että minulla alkoi menkat 11-vuotiaana, äidillä 1950-luvulla ja minulla 1970-luvulla, ja se oli normaalia. Ei edes lääkäriin menty siksi.
ei ollut muita syitä
Olen 49 v enkä ole ikinä erityisemmin kärsinyt menkoistani. Päinvastoin pelkään, koska ne loppuvat että kokeeko naiseuteni jonkun kolauksen. Minusta ne tuntuu aina jotenkin siltä, että kaikki on ok, että elimistöni toimii kuten pitää. Alkoivat vasta 14v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olleet kuin 3vuosikymmenellä,alkoi 12v ja loppui 41v janyt olen 66v.
Miten voi loppua 41?
Et ole vaihdevuosista kuullut? Joillain ne alkaa aikaisin.
En ole kuullut 🤭🤭🤭🤭🤭🤭
Vierailija kirjoitti:
Olen 49 v enkä ole ikinä erityisemmin kärsinyt menkoistani. Päinvastoin pelkään, koska ne loppuvat että kokeeko naiseuteni jonkun kolauksen. Minusta ne tuntuu aina jotenkin siltä, että kaikki on ok, että elimistöni toimii kuten pitää. Alkoivat vasta 14v.
Omituinen ajatus. Jos elettäisiin luonnonmukaisesti, naisilla olisi kuukautisia hyvin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E pillerit on paras keksintö ja kierukka . Miehille sterilointi kiveksiin. Ne vaan pelkää sitä eikä tarvi pelätä.
Miten miesten vasektomia vaikuttaa naisten kuukautisiin?
Minulla vaikutti siten että loppu lonnottomien pillereiden työntäminen elimistöön. Henkisesti vapauttava oloym,
En voi sanoa, että olisin kärsinyt kuukautisista joskus täytettyäni 3-kymppiä tai sen jälkeen... Aina siinä iässä jo tamponi käytössä, asettimelliset ob:t ihan parhaita. Harmi, että ne taisivat taas vaihteeksi kadota...
Ja siis mitään hormonaalista en ole käyttänyt ikinä. En ehkäisyä enkä kierukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1850-luvulla?
ei ollut muita syitä
Tuskin tiedät totuutta. Yksikään lääkäri ei olisi pitänyt 11-vuotiaan kuukautisia poikkeuksellisena jos kyse olisi vain iästä. Jotain muita syitä on täytynyt olla, puuttuiko kaverilta esim. kaikki muut murrosiän merkit, ei karvoitusta, ei kasvupyrähdystä jne?
Vierailija kirjoitti:
En voi sanoa, että olisin kärsinyt kuukautisista joskus täytettyäni 3-kymppiä tai sen jälkeen... Aina siinä iässä jo tamponi käytössä, asettimelliset ob:t ihan parhaita. Harmi, että ne taisivat taas vaihteeksi kadota...
Ja siis mitään hormonaalista en ole käyttänyt ikinä. En ehkäisyä enkä kierukkaa.
Ja siis oon nyt 53, reilu vuosi mennyt jo ilman kuukautisia. Tamponia tarvitsin viimeksi varmaan 3-5 vuotta sitten, niin niukkaa oli tässä lopussa..
Kokeilin e-pillereitä 90-luvulla ja niistä tuli kurja olo. Turvotti, olo oli raskas ja tuli ruskeaa tiputteluvuotoa koko ajan. Lisäksi muutuin täysin haluttomaksi.
0tin mieluummin kuukautiset. Paksut siteet eivät minua ole haitanneet koskaan, koska minusta oli vaikeampi tunkea sisään mitään (esim tamponit) kuin pitää suojaa ulkopuolella.
Nyt menkat ovatkin olleet pois jo vuosia. On muut vaivat.