Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin järkky ajatus että kuukautisista joutuu kärsimään kuudella eri vuosikymmenellä

Vierailija
14.04.2026 |

Monenlaiset erilaiset suojat ehtii tulla tutuksi. 80-luvun lopulla käytin joitain kauheita paksuja Senja-siteitä. Nykyisin kuukuppi ja sillä pärjännee 2030-luvulle asti, ellei sitten vaihdevuodet ala tässä neljän vuoden sisällä. 

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies lääkäri sekoili kerran pahasti kun määräsi e pillereitä käyttävälle naiselle samaan aikaan hormonikierukan mitä tässä mahtoi tapahtua mikä virhe ?   Saman nimisiä ihmisiä on paljon siitäkö johtuu ?  

Ei se mistään kaimatekijästä johdu. 

Miksi potilas ei kysynyt lääkäriltä miksi määräsi kierukankin?

Onko lääkäri vaikka sanonut, että kirjoittaa reseptin siltä varalta, jos haluaa vaihtaa kierukkaan (sehän haetaan itse apteekista, viedään lääkäriin ja lääkäri asentaa. Poislukien poikkeukset. Esim. jos potilas saa ilmaisen kierukan, niin sitä ei apteekista haeta).

Vierailija
62/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni "luonto" on tehnyt karkean suunnitteluvirheen lisääntymisen suhteen. Kun nainen ovuloi 12 kertaa vuodessa, on kyllä iioitellusti varmistettu ihmisen lisääntyminen. Kun ei sitten halua tulla raskaaksi, pitää tuon tusinan verenvuotoa vuodessa vain sietää. Se on kohtuutonta naiselle.

Keinoja on päästä kuukautisista eroon. Jos ne häiritsevät, niin suosittelen visiittiä lääkäriin puhumaan mitä mahdollisuuksia on vapautua kuukautisista. 

Et sitten ihan halunnut ymmärtää mitä ajoin takaa..

Olikos niitä keinoja vapautua kuukautisista entisaikojen naisilla? Muita kuin raskaus. Ei ollut pillereitä, ym. mitkä vapauttavat nykyaikaiset naiset kk-riesasta ja hyvä niin.

Olen edelleen sitä mieltä, että kohtuuton rasitus on naisille langennut aikojen alussa, tuo jatkuva vuotojen kanssa selviäminen tai sitten jatkuva raskaana olo ja imetys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 52v. ja vielä on kuukautiset. Äidilleni ja hänen äidilleen tehtiin kohdunpoisto noin 50-vuotiaina runsaiden kuukautisten takia. Äidin siskolla oli kuukautiset 59-vuotiaaksi. Toivottavasti ei minulla sentään niin kauaa.

Vierailija
64/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-2020- lukujen suojat nähty! Nyt alkaa menkat loppua. Olen kyllä iloinen, oli aika rankat.

Vierailija
65/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni "luonto" on tehnyt karkean suunnitteluvirheen lisääntymisen suhteen. Kun nainen ovuloi 12 kertaa vuodessa, on kyllä iioitellusti varmistettu ihmisen lisääntyminen. Kun ei sitten halua tulla raskaaksi, pitää tuon tusinan verenvuotoa vuodessa vain sietää. Se on kohtuutonta naiselle.

Keinoja on päästä kuukautisista eroon. Jos ne häiritsevät, niin suosittelen visiittiä lääkäriin puhumaan mitä mahdollisuuksia on vapautua kuukautisista. 

Olikos niitä keinoja vapautua kuukautisista entisaikojen naisilla? Muita kuin raskaus. Ei ollut pillereitä, ym. mitkä vapauttavat nykyaikaiset naiset kk-riesasta ja hyvä niin.

Olen edelleen sitä mieltä, että kohtuuton rasitus on naisille langennut aikojen alussa, tuo jatkuva vuotojen kanssa selviäminen tai sitten jatkuva raskaana olo ja imetys.

Historiallisesti naisten kuukautisten loppumiselle tai tauolle on ollut kaksi: raskaus tai nälänhätä/vähäravintoisuus. 

Kun ruumis menee säästöliekille se säästää myös kuukautisissa.

Vierailija
66/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi ja traneksaamihappo tekevät kuukautisista siedettävät, jos hormonit ei sovi. En vaan ymmärrä, miksi traneksaamihappoa saa vaan reseptillä ja miksi kaikki vähänkään runsaammasta kuukautisista kärsivät naiset ei edes tiedä koko lääkkeen olemassaoloa. Lääkärit tuputtaa ensisijaisesti vaan hormooneita.

Vierailija
67/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historiallisesti naisten kuukautisten loppumiselle tai tauolle on ollut kaksi: raskaus tai nälänhätä/vähäravintoisuus. 

Ennen modernia aikaa naiset olivat lähes koko ajan raskaina ja/tai oli nälänhätä. Eli kuukautiset olivat lähinnä hyvien aikojen ja erikoistilanteiden merkki.

Ihmiset myös vanhenivat nopeammin, 40-vuotiaina naisen kroppa oli aika lopussa jos oli ollut 25 vuotta putkeen raskaana/ imettämässä. Naisia myös kuoli paljon synnytyksiin.

Vierailija
68/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen modernia aikaa naiset olivat lähes koko ajan raskaina ja/tai oli nälänhätä. Eli kuukautiset olivat lähinnä hyvien aikojen ja erikoistilanteiden merkki.

Ihmiset myös vanhenivat nopeammin, 40-vuotiaina naisen kroppa oli aika lopussa jos oli ollut 25 vuotta putkeen raskaana/ imettämässä. Naisia myös kuoli paljon synnytyksiin.

Paras ehkäisykeino (ja keino elää pidempään) entisaikaan oli että aviomies poistuu ajasta ikuisuuteen eikä leski mene uudelleen naimisiin🤔

Vierailija
69/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini juuri sanoi, että nyt vasta on tullut vaihdevuosioireita (kuumat aallot) ja menkat tulee edelleen. Hän on 62.

Toisaalta toinen sanoi, ettei menkkoja oikein tule enää, hän on 47. 

Vierailija
70/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista aggressiivisuutta kuukautiset yleensä herättää ja impulsiivisuutta? Äitini aikoinaan tiettyyn aikaan kuukaudesta oli hyvin herkästi suuttuva ja " aseisiin" tarttuva! Siitä puhuttiin keskenämme, mutta isällekään ei uskallettu sanoa mitään! Sattui jopa niin, että äitimuori hiipi selän taakse, ja säväytti märällä rievulla päihin keksien vihaisena syyn raivolleen, Vanhemmiten hän käveli kymmeniä kilometrejä puhumatta mitään ,selittämättä lenkkeilyään. Sai jopa lievät marssimurtumat! Kaikki tämä vain tiettyyn kuukauden aikaan.

Vierailija
71/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kärsii 60 vuotta kuukautisia .  

60 vuotta ja kuudella vuosikymmenellä ovat eri käsite. Jos 60 vuotta on kuukautiset, ovat ne jo 7 vuosikymmenellä

Tai kahdeksalla 

Vierailija
72/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee eniten se, ettei kuukautiskipuihin edelleenkään saa mitään muuta apua kuin burana! Sit pitäis kivuissa, ripuloiden ja oksennellen käydä töissä.

Joudun aina ottamaan kasan buranaa + useamman shotin tiukkaa viinaa, että kivut hellittää edes jonkin verran. Käy siinä sit töissä kun haiset ihan juopolta.

N32

Saa niihin parempiakin lääkkeitä. Itsellä oli reseptillä aina Miranaxia, se paitsi on paljon tehokkaampi kipulääke kuin Burana, myös vähentää menkkavuotoa ja vaikuttaa itse kohdun kramppeihin. Miedompana pitoisuutena samaa lääkettä (naprokseeni) saa muuten nykyään käsikauppalääkkeenäkin, Pronaxen-kauppanimellä. 

Vierailija
73/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi 11-vuotiaana ja loppui 52-vuotiaana. 

54-vuotiaana aloitin hormonikorvaushoidon ja kuukautiset alkoivat uudestaan. Olo on kuitenkin hormonien kanssa niin paljon parempi, että kuukautiset tuntuu pieneltä vaivalta.

Mieluummin vuoto 4-5 viikon välein kuin kauheat nivel- ja luustokivut joka päivä.

Voisit siirtyä vuodottomaan hormoonikorvaushoitoon. Ei ole terveydellekään hyvää nuo keinotekoiset vuodot. Oletko käynyt gynellä, vai onko yleislääkärin määräämä resepti? Yleensä gynet määräävät vuodollisen hodon, mikä sitten muutetaan vuodottomaksi. Kun kuukautisesi loppuivat 52 v  ja ja hoito aloitettin 54v, niin sinulle olisi pitänyt määrätä vuodoton hoito, saman tien. Vuodoton hoito voi aloittaa kun kuukautiset ovat olleet poissa vuoden.

Vierailija
74/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee eniten se, ettei kuukautiskipuihin edelleenkään saa mitään muuta apua kuin burana! Sit pitäis kivuissa, ripuloiden ja oksennellen käydä töissä.

Joudun aina ottamaan kasan buranaa + useamman shotin tiukkaa viinaa, että kivut hellittää edes jonkin verran. Käy siinä sit töissä kun haiset ihan juopolta.

N32

onhan noihin apuja, mutta naiset ei aina halua ottaa apua vastaan, esm oudon hormonipelon vuoksi (pakko disclaimerina sanoa tässä, että en maininut, että kaikki naise tpelkäisivät hormoneja enkä sitä että kaikki keinot käy kaikille). Itse parikymppiseä gynekologilta "luvan" syödä e-pillereitä ilman taukoja. Silloin oli vielä uskomus, että taukoviikko kerran kuussa piti pitää, mutta silloisten uusimpien tietojen mukaan oma gynekologi sitten toimi. Olipa ihanaa oikeasti, kun vuotoja ei vaan tullut. Piti vain muistaa pilleri ottaa päivässä. Hormonikierukkaan vaihdoin sitten myöhemmin.  Joskus sain vinkin, että särkylääklet vähentävät vuotoja ja kipuja tehokkaimmin, jos ne onnistuu ottamaan esim vuorokautta ennen kuukautisten alkua ja minulla toimi sekin. 

Joo en halua sitä e-pilleriapua ottaa vastaan, koska ne on vieneet multa aina mielialan ihan alas ja seksihalut täysin pois. Söin niitä pillereitä 13-25 ikävuosien aikana, ja luulin vaan olevani passiivinen ja masentunut luonne, kunnes jätin pillerit pois, ja kas kummaa, olin kuin uudestisyntynyt. Myöhemmin vielä 35 ikävuoden paikkeilla yritin toista pillerimerkkiä, kun gyne vakuutti että ne on matalahormonisempia ja paremmin siedettyjä ne nykyiset pillerit. Ihan samat paskat vaikutukset tuli. Sen jälkeen en ole hormoneihin koskenut. En edes vaihdevuosissa. Onneksi 51-vuotiaana loppui menkat, se on ollut ihana helpotus kyllä.

Vierailija
75/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaihdevuodet jo 47-vuotiaana. Mukavaa. 

Vierailija
76/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi vaihdevuodet jo 47-vuotiaana. Mukavaa. 

Aika tavallinen alkamisikä, jos tarkoitat että oireita on tullut, mutta jotain vuotoja on vielä? Tuo vaihehan voi kestää useita vuosia. Normaali menopaussi ikä ( viimeiset kuukautiset) on 45-55v, keskimäärin 51v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi