Mistä lisää säästöjä?
Tänä vuonna ostovoima jatkaa rymylaskuaan. Hinnat nousee seuraavasti: vakuutukset 10%, jätehuolto 7%, sähkönsiirto 6%, vesi 6 %, kiinteistövero 2%. Polttoaine noussut 20%, ruoka noussee varmaan 5-10%.
Palkka nousee 1,6%, josta siitäkin verottaja vie puolet.
Kaikki mahdollinen kilpailutettu. En enää osta vaateita, kaikki palvelut on lopetettu, hammaslääkärinkin jätän tänä vuonna väliin. Ainoat kulut on asumisen kulut, auto töihin (kesät kuljen jo nyt polupyörällä, julkista ei ole) ja ruoka. Kaiken ruuan teen itse, leivän leivon itse, kesällä poimin marjat pakkaseen itse. Lomalla vain retkeilen luonnossa teltalla tai pysyn kotona.
Alkaa epätoivo iskemään, kun ei ole enää varaa mihinkään, ja säästöön jäävästä summastakin on jo joutunut tinkimään.
Sitten saa vielä lukea lehdistä, että sähkö on liian halpaa - hinta pitäisi vähintään tuplata. Nytkin on jo pörssisähkön keskihinta 9 senttiä / kwh… vesikin kuulemma on ihan liian halpaa…
Kommentit (9)
Kela kiinni kokonaan. Tukia nostavilta hyödyttömiltä venkuloilta kansalaisuus pois ja karkotus. Emme tarvitse toisten rahoilla elävää saastaa tässä maassa. Menkööt muualle loisimaan ja takaisin ei ole tulemista.
Hoidot voisi lopettaa hyödyttömiltä ihmisiltä kuten päihteiden käyttäjiltä, mielisairailta, työttömiltä ja muilta vastaavilta yhteiskuntaa kuppaavilta saatanoilta.
Suomessa on varaa kiristää verotusta, ei ole lähelläkään 100%:a
Sinullakin kuitenkin jokin summa siis menee säästöön, ja olet siitä tinkinyt.
Olen saanut lisätyksi säästöön menevää summaa sillä tavoin, että olen siirtänyt rahoja pois heikosti tuottaneista rahastoista ja säästötililtä ja laittanut ne joihinkin hyvin tuottavien yritysten ja joihinkin osinkoja maksavien yritysten osakkeisiin. Syntyneet kasvuosuudet ja osinkotulot olen sijoittanut uudelleen.
Nuo kaikki olen myös tehnyt, mitä ap kerroit. Marjojen lisäksi kerään ymös nokkosia ja ongin ahvenia. Jätehuoltomaksusta olen saanut alennusta kun on komposti ja riittää tyhjennys 1 x kk. Hammaslääkärissä ei ehkä muutenkaan joka vosi tarvitse käydä, mutta ei siitä liikaa kannata säästää, tai se voi kostautua.
Kahvista voi säästää. Eihän se täysin tarpeellista ole ollenkaan, mutta en ole kokonaan silti halunnut luopua. Keitän aamuisin 2 kupillista pienessä pressopannussa. Siitä saa mukillisen. Tällä tavalla kahvipaketti kestää kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Sinullakin kuitenkin jokin summa siis menee säästöön, ja olet siitä tinkinyt.
Olen saanut lisätyksi säästöön menevää summaa sillä tavoin, että olen siirtänyt rahoja pois heikosti tuottaneista rahastoista ja säästötililtä ja laittanut ne joihinkin hyvin tuottavien yritysten ja joihinkin osinkoja maksavien yritysten osakkeisiin. Syntyneet kasvuosuudet ja osinkotulot olen sijoittanut uudelleen.
Nuo kaikki olen myös tehnyt, mitä ap kerroit. Marjojen lisäksi kerään ymös nokkosia ja ongin ahvenia. Jätehuoltomaksusta olen saanut alennusta kun on komposti ja riittää tyhjennys 1 x kk. Hammaslääkärissä ei ehkä muutenkaan joka vosi tarvitse käydä, mutta ei siitä liikaa kannata säästää, tai se voi kostautua.
Indeksirahastoissa minullakin on säästöt, mutta eihän sieltä mitään kassavirtaa tule. Arvo menee alas ja ylös, keskimäärin hieman ylöspäin.
Olen käynyt hammastarkastukssa 2 vuoden välein, mutta nyt loppuu, kun enää rahaa ei ole. Terveystarkastusta ei ole tehty 10 vuoteen, ja lääkityksien käypähoitosuositusten mukaisia vuosittaisia verenkuvia ei ole otettu 6 vuoteen. Ei saa julkiselta, ja yksityiselle ei ole varaa.
Säännöllisen hierojalla käynnin lopetin viime vuonna, tämä alkaa näkymään jo hyvinvoinnissa. Liikkuvuus on heikentynyt ja päänsäryistä tullut taaa viikottaisia.
Kampaajalla käynnin lopetin vuoden vaihteeseen, nykyään saksin itse.
Ainakin 40% voi leikata tuita: yrityksiltä, yhdistyksiltä, järjestöiltä, liitoilta, puolueilta, seuroilta, valtuustoilta jne.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 40% voi leikata tuita: yrityksiltä, yhdistyksiltä, järjestöiltä, liitoilta, puolueilta, seuroilta, valtuustoilta jne.
Nyt puhuttiin ihan henkilökohtaisesta taloudesta.
Voiko mäyräkoiran metsään päästää (Arttu Wiskari)