Tutkimus: Sukupuolenkorjaushoidot eivät ole yhteydessä nuorten mielenterveyden paranemiseen
Kattavassa kansallisessa rekisteritutkimuksessa tutkijat tarkastelivat kaikkia nuoria, jotka olivat hakeutuneet vuosien 1996–2019 aikana sukupuoliahdistuksen takia HUSin ja TAYSin sukupuoli-identiteettipoliklinikoille.
Nuoret, jotka hakeutuivat sukupuoli-identiteetin tutkimuksiin toiveenaan päästä korjaushoitoon, olivat tutkimuksen mukaan tarvinneet psykiatrista hoitoa vakaviin mielenterveyden häiriöihin kolme kertaa useammin kuin samanikäiset verrokit.
Kun sukupuoli-identiteetin tutkimuksiin hakeutumisesta oli kulunut vähintään kaksi vuotta, vakavaa psykiatrista sairastavuutta oli neljä kertaa niin usein kuin vertailuväestöllä.
Tampereen yliopiston tiedotteen mukaan vakavat mielenterveyden häiriöt lisääntyivät erityisesti niiden joukossa, jotka olivat saaneet fyysisiä sukupuolenkorjaushoitoja.
Kommentit (1584)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Genspect is an international gender-critical anti-trans group founded in June 2021 by psychotherapist Stella O'Malley.[1][2][3][4] Genspect opposes gender-affirming care, as well as social and medical transition for transgender people.[5] Genspect opposes allowing transgender people under 25 years old to transition,[6][7][8] and opposes laws that would ban conversion therapy on the basis of gender identity.[9] Genspect also endorses the unproven concept of rapid-onset gender dysphoria (ROGD), which proposes a subclass of gender dysphoria caused by peer influence and social contagion. ROGD has been rejected by major medical organisations due to its lack of evidence and likelihood to cause harm by stigmatizing gender-affirming care.[10][11][12]
Mihin näitä lukuisia uusia termejä oikein tarvitaan? Vaikuttaa siltä, että ihan perinteiseen leimaamiseen eli ne jotka ovat meitä vastaan ja meidän puolellamme.
Mustavalkoinen suhtautumistapa ja vastakkainasettelu tietty ovat yleistyneet kaikissa muissakin asioissa. Mutta minusta se on ihan asiallinen kysymys, että miten naiseus oikein nähdään transideologiassa. Ei liity mitenkään syrjimiseen. Sehän on kaiken keskiössä, jos kerran sukupuolta haluaa vaihtaa, mutta siihen ei kuitenkaan haluta vastata. Miksi?
Ehkä asian kuvaileminen on transihmisille aivan yhtä vaikeaa kuin sinullekin. Heillä on vain sisäinen tietoisuus sukupuolestaan kuten sinullakin. Se ei liity vaatteisiin, harrastuksiin tai mielenkiinnonkohteisiin, vaan yksinkertaisesti on sisäsyntyinen kokemus itsestä.
Tämän rinnalla on myös jonkin verran jonkinlaista kulttuuriin liittyvää sukupuolen moninaisuutta. Se on eri asia kuin biologisesti ohjautuva transsukupuolisuus. Nämä kulttuurisista syistä sukupuolensa eri tavalla kokevat saattavat tosiaan kuvailla kulttuurisia ja normeihin liittyviä tekijöitä kuvatessaan kokemustaan.
Mutta transihmisyys on sisäsyntyistä kuten meidän muidenkin ymmärrys omasta sukupuolestamme. Kerrot ettet itse osaa selittää asiaa, mutta sitten kovasti vaadit muilta vastausta. Se, mikä ehkä on helpoin selittää, on että kehon ja sukupuolen kokemuksen välillä on ristiriita. Tätähän ei muilla kuin transihmisille ole, joten onko ihme, että he osaavat tämän ristiriidan kuvata, mutta sinä et.
Mutta kun ei minulla ole mitään naiseuden kokemusta. Jos oikein pinnistän niin kuukautisiin liittyi nuorempana ehkä tunne jostain tärkeästä. Vähän kuin salaseura, jossa valmistaudutaan äitiyteen. Selitin mm lapselleni miksi täytyy pitää pikkuhousuissa suojaa, että vauvan kodissa on siivouspäivä, että jos vauva sinne menisi asumaan niin on valmiiksi jo puhdasta eikä likaisia lakanoita pedissä. Ja siinä päästään seuraavaan naisen kokemukseen, siis äitiyteen. Imetys joo, ihokontakti johonkin niin tuttuun ja tutun tuoksuiseen, turvan ja turvan tarjoamisen tunne. Se kun toinen kutsuu äidiksi, tai haparoi kädestä vaistonvaraisesti kiinni kun jännittää. Kolmas liittyy seksiin, siis yhdynnässä koetut tuntemukset läheisyydestä ja täyttymisestä toisen ihmisen kehosta siinä niin liki kuin liki voi päästä. Orgasmi jossa tulee hyvin tietoiseksi kohdustaan ja niistä hormoneista joita mielihyvä alueella tuottaa. Kaikki nuo naiseuden tunteet ovat enemmänkin kehollisia, ei yksikään liity siihen miten minut nähdään tai kohdataan tuolla toreilla ja turuilla. Siihen että takana on tarakka tai edessä karjapuskurit. Saati siihen onko päällä nyt hamonen vai housut, no, korkeintaan niin, että hame on viileämpi ja housut luontevammat.
En siis ymmärrä miten sellaiset erityiset naiseuden tunteet voisi kokea ilman sitä olemassa olevaa fysiologiaa tai hormoneja?
Miksi transnaisella pitäisi olla mitään erityisiä naiseuden tunteita sen ihmeemmin kuin sinullakaan?
Olen eri, mutta ei heillä pitäisikään olla, mutta on. Se on ainoa selitys transsukupuolen diagnoosissakin; subjektiivinen kokemus väärässä sukupuolessa olemisesta. Siitä ei kuitenkaan osata antaa mitään kuvausta ainakaan tässä keskustelussa. Vain paikkansapitämätön väite siitä, että tuntemus perustuisi biologiaan. Mieheksi syntyneitä naisia ei kuitenkaan ole olemassa ainakaan lääketieteen ja biologian näkökulmasta. Aktivistin näkökulmasta vain.
Jos vaatimus sille, että saat transdiagnoosin (ja sen myötä hoitoja) on se, että kuvailet "tuntemuksiasi" naiseudesta tai mieheydestä, eiköhän transihmisten sitten ole pakko vaikka väkisin kuvailla "tuntemuksia", vaikka eivät edes osaisi ihmeemmin kuvailla niitä, kuten et sinäkään.
Ei sinullakaan ole todisteita, ettei transsukupuolisuus pohjautuisi biologiaan. Enemmän biologisesta taustasta on viitteitä kuin siitä, ettei sellaista ei olisi.
Diagnoosithan eivät ole pahan lääketieteen ja psykiatrian tuulesta temmattuja määritelmiä, vaan perustuvat kliiniseen kokemukseen ja tutkittuun tietoon. Tässähän se tuli eli silloin kun jokin tutkimus vastaa omia ajatuksiasi, se on uskottava, ja kun se ei vastaa omia käsityksiäsi, hylkäät sen. Tiedevastaisten ihmisten toimintaa tyypillisimmillään, vaikka se useimmiten kyllä perustuukin tietämättömyyteen eikä ideologiaan kuten sinun kohdallasi.
En millään tavalla kyseenalaistanut transdiagnooseja. Reagoit jotenkin tunneperäisesti ja luet rivien välistä omiasi.
Väite kuului, "Miksi transnaiset sitten kuvaavat tällaisia "naistunteita"". Ja argumentoin, että diagnoosiprosessi itsessään vaatii kuvailemaan tuntemuksia. Eli jotenkin paradoksaalisesti vaaditte tarkkaa diagnosointiprosessia ja samaan aikaan ärsyynnytte ja kyseenalaistatte, että transnaiset yrittävät kuvata kokemustaan, minkä tutkimusprosessi itsessään vaatii.
"diagnoosiprosessi itsessään vaatii kuvailemaan tuntemuksia. Eli jotenkin paradoksaalisesti vaaditte tarkkaa diagnosointiprosessia ja samaan aikaan ärsyynnytte ja kyseenalaistatte, että transnaiset yrittävät kuvata kokemustaan, minkä tutkimusprosessi itsessään vaatii."
Päinvastoin! En tosiaan ärsyyntyisi vaan suhtautuisin siihen suurella mielenkiinnolla ja uteliaisuudella. Ehkä se opettaisi jotain itsestänikin ja minä itsehän on kaikille universaalisti se kaikkein mielenkiintoisin kohde :D
Nyt vastaukset on olleet luokkaa "siksi koska minä sanon niin", niin kuin äiti aina ruukasi sanoa mielivaltaisista komennoistaan joita ei kyennyt tai edes yrittänyt perustella. Tai luokkaa "tiedänpähän vaan ja itte oot" mitä lapset lällättelee toisilleen kun tekee mieli inttää muttei perustella. Tai persujen petoviha sivuilla:
"satavarma sekuli",
"mistä sinä sen päättelet?",
"no näkeehän sen",
"mistä?",
"kyllä minä tunnistan mikä on puhdas susi ja mikä sekuli",
"ai millä perusteella?",
"no sillä kun tunnistan".
Asia selvä.
Oletko ikinä yrittänyt tutustua transihmisiin sen sijaan, että vietät aikasi vauvapalstalla samanmielisten ja transsukupuolisuuden suhteen yhtä ymmärtämättömien kanssa "ihmetellen".
Enkö minä juuri yritä?
Olen kirjoittanut tänne muutama päivä /viikko sitten, että vähät kohtaamiseni transsukupuolisten kanssa ovat olleet neutraaleja /miellyttäviä. (sitten esitin kyseen naisena miehen kehossa elämisen tunteesta, mutta kukaan ei koskaan vastannut, eli ymmärrystä ilmeisesti ei sitten kuitenkaan haluta kasvattaa vaikka pitäisi ymmärtää?)
Kuitenkin minua huolestuttaa hoitoihin ja ennen kaikkea poliittisesti lobattaviin hoitoihin, liittyvät negatiiviset ilmiöt. Eikö aihetta saa tutkia tai pohtia muusta kuin sinun sanelemasta näkökulmasta?
Ei teidän kanssa keskustele täällä transihmiset muutamaa satunnaista piipahtajaa lukuunottamatta. En minäkään osallistuisi tällaiseen keskusteluun itsestäni. Olet ihan väärässä paikassa, jos haluat lisätä ymmärrystäsi. Täällä hymiset samanmielisten kanssa ja mitä ilmeisimmin imet myös jaetun disinformaation itseesi.
Olen eri, mutta mistä tuota tietoutta voisi saada?
Me keskustelun naiset olemme jokainen vähän eri kulmasta miettimässsä tätä asiaa, mutta sinulla on tarve nähdä meidät samanmielisinä transihmisten vastustajina. Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että suuri enemmistö ihmisistä ei tosiaan ymmärrä mitä tällaisella kokemuksella voitaisiin tarkoittaa. Siksi se kiinnostaa. Eikä kukaan tiedä, ettet sinä olekaan transsukupuolinen, kun esität heidän puolestaan näkemyksiä täällä. Valitettavasti sinun hyväätarkoittava työsi voikin koitua heille vahingoksi myös. Ajattelen lähinnä tuota leimaamisen tarvetta.
Mikä teidät sitten yhdistää tänne ja mikä saa hyrisemään onnesta vauvapalstan transkeskusteluissa ja filosofoimaan päivät pitkät ihmisryhmästä, josta tiedät yllättävän vähän kommenttiesi ja kiinnostuksesi määrään nähden. Voisiko se kuitenkin olla sellainen yhdistävä kielteinen pohjavire asenteessa transihmisiä kohtaan.
Ja kivasti kaasuvalotettu jälleen.
Täällä on perusteltu ja lähteistetty näkemyksiä, toisin kuin sinä. Mikä tekee sinusta transaiheen asiantuntijan, pari transtuttuako? Transithan eivät ole monoliitti eivätkä läheskään kaikki transit ole itsemäärittelyn ja lasten transiuttamisen kannalla.
Fokus näissä ketjuissa on vahvasti niissä tahoissa jotka tuottavat irrationaalista kehonmuokkaus-ideologiaa, siis sen suunnittelijat ja erinäiset toteuttajat. Tarvitaan myös suuri yleisö joka hyväksyy, tukee, uskoo esitettyyn narratiiviin väärästä sukupuolesta. Tässä huomaamme että aihe koskettaa kaikkia jollain tapaa. Ja mitä vähemmän tiedämme, sitä helpompi on hyväksyä kun asia on saatu ajettua uudenlaisena ihmisoikeutena. Moni lopettaa ajattelun tähän kohtaan aivan kuten muokkaustahot haluavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei asia saisi liikuttaa kun se koskettaa tälläkin hetkellä jokaista suomalaista ihmistä sukupuolen itsemäärittelyn mahdollistavan lainmuutoksen kautta? Kysytiinkö kansalaisilta mielipidettä tähän? No ei kysytty. Miksi ei? Koska kansa olisi vastannut kieltävästi.
Tältä pohjalta voi lähteä. Kriittistä tietoa löytää helposti suomeksi ja muilla kielillä. Miksei kuka tahansa saisi tietää mitä maailmassa tapahtuu ja mihin suuntaan yhteiskuntaa halutaan viedä välillä hyvin kyseenalaisin keinoin? Tietämättömyys juuri hyödyttää heitä jotka haluavat tunteisiin vetoamalla ajaa omia itsekkäitä etujaan. Ja tälläiset tahot ovat hyvin taitavia siinä mitä tekevät: mielikuvien ja vaikutelmien luomisessa.
Ei pidä mennä halpaan. Kyseessä on oma ja mahdollisten lastemme tulevaisuus, ei vähempää. Minun ei tarvitse uskoa kaikkeen mitä mitä minulle väitetään ainakaan ennen kuin otan asioista itse selvää. Sitä vasten koko disinformaatio-sana on kehitetty vain jotta ihmiset uskoisivat mitään kyselemättä. Mitään epäilemättä.
Tuo ei ole demokratian tarvitsemaa aktiivista kansalaisuutta vaan laiskaa alamaisuutta, joka petaa suoraan omaa kurjistamistaan.
Jos hyväksyt tämän, lapsesi ovat seuraavana vuorossa:
Olen monesti miettinyt mihin laulu viittaa, koska huoli jätettiin viitteelliseksi. Täysin mahdollista että tuolloin jo tiesivät tästä tulevaisuuden suunnasta ja keinoista joilla ihmisyyttä tullaan yhä kasvavasti muokkaamaan. Mikä edellyttää yleisen mielipiteen muokkaamista sellaiseksi että kaikki "joidenkin erityisten haluama visio" voidaan askel kerrallaan toteuttaa. Nyt aika hyvin näemme ne keinot ja tavat joilla kaikki tapahtunut on saatu ajettua läpi. Emme juuri suomenkielisessä keskustelussa isolle yleisölle mutta onneksi huolellista debattia silti käydään. Joka ei ole suljettua keneltäkään.
Surullinen ja tyypillinen muusutarina:
Someaktivisti Havu Härmä: "Kun rintani poistettiin, keho tuntui omalta"
”Suhteeni kehooni on aina ollut myrskyisä. Aloin voida pahoin teininä: kyttäsin ja satutin vartaloani sekä oireilin syömisellä. On ajanjakso, jolta minusta ei löydy yhtään valokuvaa.
Olin melkein parikymppinen, kun huomasin, että minua häiritsi, jos joku kutsui minua naiseksi tai tytöksi. Se tuntui hämmentävältä, koska en myöskään tuntenut olevani mies. Mietin: onko edes olemassa muita vaihtoehtoja?
Käänne tapahtui, kun menin sattumalta ystäväni tukena Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskukseen. Siellä uskalsin sanoa ensimmäistä kertaa ääneen, että olen muunsukupuolinen, tarkemmin sanoen sukupuoleton. Se tarkoittaa, etten tunne olevani nainen enkä mies."
"Eniten tunne liittyi rintakehääni. Minulla ei ollut mitään rintojani vastaan, mutta ne eivät olleet osa minua. Sellaista ristiriitaa ei voi korjata vain myönteisellä ajattelulla."
"Toimenpiteeseen valmistautumista helpotti, että silloinen kumppanini oli käynyt samassa operaatiossa."
"Lisäksi usein tunnutaan ajattelevan, että muunsukupuolisen pitäisi näyttää androgyyniltä, ja niin minäkin luulin aiemmin. Tunsin painetta muuttaa tyyliäni vähemmän feminiiniseksi. Nyt uskallan taas käyttää välillä mekkoja, korviksia ja meikkiä, sillä ne tuovat iloa ja kuuluvat tyyliini. On hassu ajatus, että sukupuoli määrittelisi, miltä saa näyttää."
https://www.eeva.fi/jutut/someaktivisti-havu-harma-kun-rintani-poistett…
Voimakkaat sosiaalisen tartunnan merkit ja mallioppimista havaittavissa, Sukupuolen osaamiskeskus ja rinnat amputoinut kumppani.
Miten ihmeessä kehoinhon hoitokeino voi olla terveiden kehonosien amputaatio? Eihän anoreksiaakaan hoidet rasvaimulla ja Ozampic-reseptillä.
Surullista, että hän voi toteuttaa feminiinisyyttään vasta rintojen poiston jälkeen. Naiseuteen täytyy liittyä hänellä tosi vahva trauma.
Tekoäly Copilotin mukaan transition kokonaiskustannukset miehestä naiseksi: 20 000- 60 000 ja naisesta mieheksi: 30 000-100 000 euroa. Summassa siis vain kirurgisten toimenpiteiden kustannukset.