Kun lähdette kyläilemässä ja teillä on lapset takapenkillä
Älkää puhuko varsinkaan pahaa kenestäkään. Lapsi oppii että se on Ok ja normaalia käytöstä ja olettaa että hänestäkin puhutaan pahaa heti kun selän kääntää.
Olkaa esimerkillisiä.
Kommentit (18)
Sehän nyt on selvä asia? Ainakin pitäis olla
Vierailija kirjoitti:
Sehän nyt on selvä asia? Ainakin pitäis olla
Ei se ole. Moni asia minkä pitäisi olla selvä, ei ole kovin selvä monelle. Selvensikö tämä?
Mitä on "puhua pahaa"? Jos sanon, että 'olipa siniset matot', niin onko se pahanpuhumista, jos lapsi ei tiedä, että inhoan sinistä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "puhua pahaa"? Jos sanon, että 'olipa siniset matot', niin onko se pahanpuhumista, jos lapsi ei tiedä, että inhoan sinistä?
Tai edes jos lapsi tietää, että inhoat?
Ei kaikilla ole samanlainen maku, eikä sen toteaminen ole mitään pahan puhumista.
Ei kyläillä koskaan, eikä meilläkään käy ketään kuin ehkä kerran vuodessa.
Mun vanhemmat haukkuivat/haukkuvat kaikkia ja se oli mun mielestä jo lapsena kauheaa kuunneltavaa, varsinkin kun arvostelun kohteena oli mun kaverit.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sen jälkianalyysin voi jättää lapsen kuuloalueen ulkopuolelle joka tapauksessa. Lapsi tuntee sut ja vaistoaa ettet puhu ainakaan hyvällä.
Haluatko opettaa lapselle tuon? Sitten vanhempana lapsi aloittaa neutraalin jälkianalyysin jonkun kanssa ajatellen että se on Ok ja se toinen ajattelee sun lapsesta että onpa tympeä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai edes jos lapsi tietää, että inhoat?
Ei kaikilla ole samanlainen maku, eikä sen toteaminen ole mitään pahan puhumista.
Jos joku alkaa mulle ruotimaan toisen kotia heti kun ollaan päästy ovesta ulos, niin eiköhän se ruodi sitten myös mun kotia yhtä innokkaasti. Eipä tee mieli kutsua kylään.
Tärkeä ja hyvä huomio. Itse kuulin tuota muiden arvostelua koko lapsuuteni, vaikka äitini pitää itseään mukavana, sosiaalisena ja hyväksyvänä ihmisenä. Mutta minä kuulin vasta aikuisena, että kaikki eivät ole tottuneet siihen, että muista puhutaan seläntakana. Heidän elämänsä vaikuttaa huomattavasti valoisammalta.
Mut opetettiin tuohon lapsesta asti ja hävettää nyt jälkikäteen, kun meni pitkälle aikuisuuteen ennen kuin tajusin lopettaa.
Äidin kanssa katsottiin telkkaria ja haukuttiin aina kaikki.
Vierailija kirjoitti:
*Kun lähdette kyläilemään...
Uskaltaako sun lapsi puhua vierasta kieltä vaikkei osaa sitä täydellisesti? Meinaan että olisko oppinut kotoa, että virheistä huomautetaan saman tien vaikka asia tulisi täysin ymmärretyksi.
Toi mun oli typo ja mitä sitten. Elämä on sellaista että yleensä on hauskempaa vain ymmärtää asiat ja keskittyä olennaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaako sun lapsi puhua vierasta kieltä vaikkei osaa sitä täydellisesti? Meinaan että olisko oppinut kotoa, että virheistä huomautetaan saman tien vaikka asia tulisi täysin ymmärretyksi.
Toi mun oli typo ja mitä sitten. Elämä on sellaista että yleensä on hauskempaa vain ymmärtää asiat ja keskittyä olennaiseen.
Pidän kauniista kielestämme kovin paljon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut tästä kommentista mitään. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäisikö olla kyläilemästä, miten muuten voi jälkeenpäin puhua pahaa ? Vai puhutaanko etukäteen jälkeen päin ?
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat haukkuivat/haukkuvat kaikkia ja se oli mun mielestä jo lapsena kauheaa kuunneltavaa, varsinkin kun arvostelun kohteena oli mun kaverit.
Niin munkin, joskus jopa haukuttiin isäni kanssa yhdessä yhtä vähän kyseenalaisempaa, silloin 9-vuotiasta kaveriani.
Sitten vähän vanhempana vanhempani olivat ihan hiilenä että mikä meillä teineillä oli mennyt kasvatuksessa pieleen kun jatkuvasti puhuttiin paskaa niistä kavereista jotka ei olleet paikalla.
Vasta täysi-iässä tajusin että "kaikki muutkin" ei käyttäytyneet noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut tästä kommentista mitään. Eri
Keskustelutaidoista huomaa millaista porukkaa AV:lla pyörii. Korjaillaan toisten typoja tai esitetään ettei tajuta/yritetään tarkoituksella olla tajuamatta kun jonkun kommentissa on jotain mikä ärsyttää.
Sais Demi tulla takaisin ja Ylis vetää maksumuurit alas.
Eri
Ei tietenkään. Mulla ei muutenkaan ole tapana puhua pahaa muista, pidän sellaiset ajatukset omana tietona.