Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän en ole aiemmin törmännyt englannin kielen sanaan "blasphemous"

Vierailija
14.04.2026 |

Trumpin myötä opin nyt senkin. 

Muistatko minkä englannin sanakirjan kielen sanan sinä olet viimeksi oppinut?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, en tiedä mistä tuo  "sanakirjan" tuonne kysymykseen hyppäsi 🤔

Mutta ehkä ymmärsitte.

Ap

Vierailija
2/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti aloittaja lukee vaan tätä helppoenglantia jota mediassa tai sarjakuvissa tai tv-sarjoissa ja leffoissa käytetään että tyhmätkin pysyy kärryillä?

Hanki ihan aitoja englanninkielisiä kirjoja niin löydät hetkessä tuhansia sanoja joista et ole kuullutkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninkielinen sana blasphemous tarkoittaa suomeksi rienaavaa, pilkkaavaa tai pyhäinhäväistyksellistä

Vierailija
4/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti aloittaja lukee vaan tätä helppoenglantia jota mediassa tai sarjakuvissa tai tv-sarjoissa ja leffoissa käytetään että tyhmätkin pysyy kärryillä?

Hanki ihan aitoja englanninkielisiä kirjoja niin löydät hetkessä tuhansia sanoja joista et ole kuullutkaan. 

Juuri näin. 

Vierailija
5/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille bläkkiksen kuuntelijoille tuo on tuttu sana, vaikka olisikin enkun kanssa muuten rajoittunut sanavarasto.

Vierailija
6/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi. Ehkä olet lukenut tai kuullut vähän suppeaa englantia. Ei blasphemous mikään harvinaisuus ole. MInäkin suosittelen kirjojen lukemista englanniksi, varmuudella laajentaa sanavarastoasi huimasti.

Vierailija
7/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minä kirjoja lukenut, siksi ihmettelenkin miten tuo on jäänyt oppimatta. Voi toki olla että olen joskus sanaan törmännyt mutta hypännyt yli, kun adjektiivit harvoin on niin olennaisia että ne pitäisi tarkistaa. 

Ap

Vierailija
8/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille bläkkiksen kuuntelijoille tuo on tuttu sana, vaikka olisikin enkun kanssa muuten rajoittunut sanavarasto.

Ahaa, no tuokin voi olla selittää. Itse en juuri kuuntele. 

Ap

Vierailija
9/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blasphemy on lempiharrastukseni. 

Vierailija
10/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanninkielinen sana blasphemous tarkoittaa suomeksi rienaavaa, pilkkaavaa tai pyhäinhäväistyksellistä

Erityisesti Jumalaa pilkkaava, esimerkiksi blasphemous picture. 

Vierailija
11/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kukaan ei halua kertoa minkä sanan itse on viimeksi oppinut? 

Ap

Vierailija
12/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sanotaan nyt vaikka incandescent, jonka olen kyllä kuullut aiemminkin, mutta piti tarkistaa että mitä se oikeastaan tarkalleen tarkoittaa.

Esim. sitä että hehkulampun lanka hehkuu virran vuoksi lämpimänä ja tuottaa sen valon. Tai hiilet hehkuu takassa kuumana valoa, etc. Incandescent light. 

Vierailija
13/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sacrlilegious scorn!

14/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hienoa Saku! Sait täydet pisteet suomennostehtävästä, jossa masentunut haudanryöstäjä alkaa kääntää vihaansa itseään kohti. Jatka samaan malliin!"

Vierailija
15/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niitä on paljon ja osa jo unohtunut..

Kuuntelen yhtä somettajaa joka käyttää tiuhaan oudompia sanoja. Ogre nyt putkahti mieleen (eräänlainen hirviö)

Vierailija
16/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen negatiivisesti haluat vastata. Onko tyhmä, jos ei osaa erinomaisesti juuri englantia. Jos osaa viittä muuta kieltä paremmin? Silti on tyhmä? 

Vierailija
17/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen negatiivisesti haluat vastata. Onko tyhmä, jos ei osaa erinomaisesti juuri englantia. Jos osaa viittä muuta kieltä paremmin? Silti on tyhmä? 

Niinpä. Ennemmin on tyhmä jos vieraiden kielten osaaminen rajoittuu pelkkään englantiin. 

Vierailija
18/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoin neuvon, ja sinä taas länkytät täysin aiheen vierestä itse negatiivista lässyäsi omien tulkintojesi perusteella. Hanki elämä tuon palstatrollauksen sijaan. 

Vierailija
19/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuttu sana minulle, toisaalta olen lukenut engl. kirjoja ja pelannut pelejä englanniksi niin kauan kuin muistan.

N36

Vierailija
20/38 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ennemmin on tyhmä jos vieraiden kielten osaaminen rajoittuu pelkkään englantiin. 

Suomessa pitää tietty osata pakkoruotsia että pääsee tähän älylliseen ja kulttuurilliseen eliittiin mukaan, nih. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi