Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Lappi teille ehdoton kyllä vai ehdoton ei?

Vierailija
13.04.2026 |

Minulle ehdoton ei.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kylmä ja avoin maasto ei houkuttele. 

etelä suomi vielä jotenkuten on kaunis kesällä ,kun rehevä kasvillisuus. pohjanmaan avoin ja peltoinen maisema oli myös satakunnan metsiin ja puihin tottuneelle karu maisema.

Ei lapissa aina ole kylmä. Itse olen ollut helteelläkin.

Vierailija
62/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi on mulle tosi tärkeä. Olen syntynyt täällä, asunut pk-seudulla 30v, asunut Lofooteilla ja palannut sitten lappiin. Mun kotini on länsi-lappi, rakastan sen tunturimaisemia, järviä ja lampia. Jokaisessa vuodenajassa on jotain ihanaa, mikä on kiva joka vuosi toivottaa tervetulleeksi. Mulle Suomea ympäröivä meri ei ole mikään kiinnostuksen kohde, harmaa, kylmä vesi, ei kiitos. Myöskään Norja ei tehnyt mitään älytöntä vaikutusta, karut vuorimaisemat eivät pidemmän päälle kiinnosta. Jos jonnekin vielä muutan, niin jonnekin kauas lämpimään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskettelu on kivaa, mutta Lappi on järjettömällä tavalla jo ylihinnoiteltu sekä majoituksen että rinnelippujen hinnan suhteen. Ja tähän vielä päälle jotkut ajatusten tonavat haluaisivat jonkun uuden matkustajalisähimoveron. Meillä on jo ihan kalleimmasta päästä EU:ssa olevat hotellimajoituksen ja ruuan verot ja siihen päälle vielä aivan sekopäisellä tasolla olevat EU:n alkoliverot, jotka nostavat ruuallakin nautitun viinin hinnan kattoon, niin ei kiitos. Mieluummin ulkomaille.

Itse olen jo muutenkin päättänyt, että en tule ihan periaatteestakaan matkailemaan yhteenkään sellaiseen kohteeseen Suomessa, joka tuota uutta typerää matkailijaveroa alkaa periä.  Saavat pitää tunkkinsa.

Itseäni myös häiritsee poskettoman hinnat, esim. hissilipuista pyydetään samaa kuin Alpeilla sadan hissin rinnekohteessa jne. Lopetimme Lapissa käymisen jo vuosia sitten ja siirryimme Åreen, jonne lyhyempi ajomatka, paremmat rinteet ja bonuksena jälkikasvulle laivamatkat. Kotimaisia matkailuyrittäjiä tulee jo veroissa tuettua ihan liikaakin.

Alpit on kyllä paljon kalliimpi kuin vaikka Levi. Kummassakin juuri käyneenä näin totesin

Vierailija
64/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Joulusta pääsiäiseen. Ei kesällä kun olen yliherkkä hyttysille ja mäkäräisille. Mutta normaaliloma oman perheen kanssa. Ei kiinnosta mikään sikailu/panoloma.

Lapissa rumia sivistymättöniä alkuasukkaita. Naiset hirveitä. Miehet myös. Ei niitä juuri erota toisistaan. Näyttää pa.kalta.

Loiloilooo

Vierailija
65/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upea hiihdellä Äkäslompolon keväthangilla, mutta hintaso alkaa olla sitä luokkaa, että tuntee itsensä tyhmäksi lypsylehmäksi.

Vierailija
66/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mieltää Lapissa olevan erämaita, kuten siellä 12 kpl virallisia erämaita onkin.  Kyseenalaistaisin koko erämaa sanan perusteet. Mikä se sellainen erämaa on, josta kaikki sinne vaeltavat sudet tapetaan laillisesti poikkeusluvalla helikopterista ja moottorikelkoilla jahdaten. Lisäksi vaeltaja kohtaa Lapin ns. erämaissa puolikesyjä poroja jotka eivät aina väistä ihmistä, koska ovat ihmiseen tottuneita, toisin kuin Etelä-Suomen metsän eläimet, jotka eivät kenenkään omaisuutta, kuten Lapin porot on.

Lapissa olisi oikeita erämaita mikäli luonnossa eläimet olisivat villejä ja saisivat elää rauhassa ihmiseltä.

Hyvin ihmiskeskeinen koko erämaa sana ja sen perusteet.

Lappi on minulle kyllä ja ei. Siellä käyn vuosittain, mutta en koskaan koe siellä olevani villissä luonnossa, kuten muualla Suomessa.

Vierailija
67/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ihmisen muovaava miljöö, ei oo Lapissa mitään luonnollista saati erämaata. Ei tee mieli käydä edes kääntymässä. Turistirysä jossa on luonto siivottu pois luonnosta poroukkojen toimesta. 

Vierailija
68/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään ehdoton ole, mutta kyllä! Tykkään Lapista. Lapsesta saakka käynyt, kymmeniä kertoja, kaikkina vuodenaikoina ja kyllä se edelleen on kiva. Lapissa voi myös valita, haluaako vilkkaaseen keskukseen vai oikeaan erämaahan. Ei ole pakko mennä jompaan kumpaan, vaikkei se ole oma juttu. Ja pakkohan ei kai ole mennä ollenkaan.

Minulle Lappi ei ole poissulkenut muita matkakohteita. On paljon muitakin upeita paikkoja. Koko maailma ei kiinnosta ja tällä hetkellä eniten kiinnostaa oma mökki ja se on aivan yhtä fine, kuin Lappi tai Alpit tai vaikka Etelä-Afrikka. Jokainen oman makunsa (ja lompakkonsa) mukaan.

Kyllä on erämaa kaukana Lapin "luonnosta". Eihän siellä ole edes sinne kuuluvia eläimiä enää. Ekosysteemi kuolinkorinoissaan.

Vierailija
69/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydä voisin, ikinä en muuttaisi sinne.

Vierailija
70/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihto- ja vaelluskohteena hieno. Vakituiseen asumiseen ei.

Vierailija
71/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdoton kyllä. Lempparikohteitani sekä työn että vapaa-ajan puolesta, upeaa luontoa ja vielä paikoin oikeaa erämaisuutta. 

No ei kyllä oo mitään oikeaa luontoa ja erämaata enää Lapissa. Missä turistikuplassa sinäkin elät. 

Vierailija
72/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdoton kyllä. Lempparikohteitani sekä työn että vapaa-ajan puolesta, upeaa luontoa ja vielä paikoin oikeaa erämaisuutta. 

No ei kyllä oo mitään oikeaa luontoa ja erämaata enää Lapissa. Missä turistikuplassa sinäkin elät. 

Eri, mutta on tuolla ihan virallisia erämaisia alueita: Erämaa-alueita on 12, ja niiden pinta-ala on yhteensä 14 891 km. Erämaa-alueet ovat Metsähallituksen hoidossa.
: https://www.metsa.fi/maat-ja-vedet/suojelualueet/eramaa-alueet/

Vierailija
73/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ei.

Onhan siellä ihan ok käydä kerran pari (viimeksi vuonna 2008) mutta ei mun juttu.

Inhoan kylmää, lunta ja mäkäräisiä. En laskettele enkä notku afterskissa. 

Suomen Lappi sikakallis, ei mitään lisäarvoa verrattuna vaikka Alppeihin mistä kannattaisi maksaa. 

Juuri keskieurooppalainen perhe kertoi lehdessä, että Suomen lappi on edullisempi kuin Alpit ja olivat ostaneet 2 mökkiä lapista. 

Niin? Toiko on sinusta jotenkin hieno asia, että Suomesta tehdään turistirysää ja Lappi on joku eliitin leikkikenttä.

Suomen kauneimmat maisemat on Itä-Suomen järvi Suomessa, vehreää ja vaihtelevaa, mutta myös kunnon talvet. Onneksi sun sveitsiläiset sun muut beyoncet ja poroukot ei oo sitä vielä pilanneet. Voi kunpa siellä asuisin.

Eri

Vierailija
74/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ei.

Onhan siellä ihan ok käydä kerran pari (viimeksi vuonna 2008) mutta ei mun juttu.

Suomen Lappi sikakallis, ei mitään lisäarvoa verrattuna vaikka Alppeihin mistä kannattaisi maksaa. 

Juuri keskieurooppalainen perhe kertoi lehdessä, että Suomen lappi on edullisempi kuin Alpit ja olivat ostaneet 2 mökkiä lapista. 

Niin? Toiko on sinusta jotenkin hieno asia, että Suomesta tehdään turistirysää ja Lappi on joku eliitin leikkikenttä.

Suomen kauneimmat maisemat on Itä-Suomen järvi Suomessa, vehreää ja vaihtelevaa, mutta myös kunnon talvet. Onneksi sun sveitsiläiset sun muut beyoncet ja poroukot ei oo sitä vielä pilanneet. Voi kunpa siellä asuisin.

Eri

Mikäs se sinua siellä noin risoo? 

Vierailija
75/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mökki keskellä ei mitään. Itke sinä siellä kehän sisällä

Vierailija
76/76 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ei.

Eri

Makuasioita