**)) KESÄNUPUT 29.9.-5.10. ((**
Viimeviikkoiset: http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kaunista viikkoa kaikille :)
Piia ja Lari
Kommentit (66)
Soseiden ja vellien antamisesta...
Sitten kun pääsemme vauvan kanssa velli kokeiluun, annan velliä aamusta ja aloittaisin myös 20ml:llä ja siitä pikku hiljaa lisäämällä jos ei oireita tule. Jos näyttää hyvin kestävän siirrän antamisen iltaan. Minä ainakin kestän kitinät ja vatsanväänteet päivällä paremmin : )
Soseiden antamisessa sama juttu, että päiväsaikaan antaisin kokeeksi. Ja tosiaan pienellä teelusikallisella aloitan ja pikku hiljaa määrää lisään. Ja yhtä ruoka-ainetta annan vähän aikaa, ennen kuin lisään uusia. Tietää mitä välttää jos oireita tulee : )
Tintti: Kannattaisko kokeilla palata siihen 50ml ja antaa se huomenna aamulla, jolloin näkee tuleeko vielä oireita. Meillä isommat lapset on vauvoina syöneet iltaisin velliä ja sillä nukkuneet hyvin ja pidempiä yöunia, toivottavasti toimii tälläkin. Päivällä ja iltapäivällä olen antanut soseita.
Annoin tänään ensimmäisen kerran meidän vauvalle perunaa, johon sekoitin korviketta. Aluksi vähän kulmia kurtisteli ja ihmeissään mua katseli. Mutta kaikki nieleskeli mitä annoin. Mitään oireita ei ainakaan vielä tullut ja hyvin nukkuu päiväunia. Seuraavaksi ajattelin ens viikolla kokeilla porkkanaa ja sitten enkä päärynää tai persikkaa.
Oisko kellään mitään konstia miten perunasta saa tasaista sosetta? Liiskasin perunaa haarukalla ja lusikalla ja silti tuntui jäävän vähän kokkareita. Sauvasekoittimella tulee liisteriä : ) Entä jos laittaakin perunan keitinlientä korvikkeen sijaan?
Tuikku
sumuisuutta täälläkin, tyttö taas kiljui yöllä. käytin jo korvalääkärilläkin, pikkasen punoitti muttei tulehdusta. huh. Varmaan se almiron vielä mahassa jyllää.. onneks kakka on tullut taas kahdesti tänään, almironin aikana hyvä kun tuli ja sekin mikä tuli oli todella epämääräistä.
Tonttu: mallasuute tai luumu suosittelen!
maarmelaadi: Meilläkin 4v ja kova uhma ollut päällä, nyt vähän helpottaa, mut vieläkin on raivareita ja pahoja sellaisia, tavarat lentää seinään.... Päiväkodissa tosin juuri tuli kehuja pojan reippaudesta, mut neuvolassa jo puhuttiin, et ellei uhma ja raivo pian laannu niin jonnekkin perheneuvolaan aikaa ennen ainakin kun eskari alkaa.. mä oon ottanu pojan äidin reippaksi apuriksi ja nyt innoissaan hakee vaippaa ja tuttia ja leikittää siskoa, huomattavasti paremmin mennyt. Meillä on erittäin villi ja kovapäinen tapaus, mut osaa kyllä olla reipaskin kunhan ei pääse turhautumaan.
Mä en saa aloittaa niitä kiinteitä noiden allergioiden takia ennen 5kk ikää, meinaan kyllä tuota Englannin baby ricea alkaa lisäileen aikasemmin maitoon... Mä sain kyllä ihan hyvin potut sauvasekoittimella soskeeksi kun ostin vaan tosi jauhoisia pottuja ja keitinvedesä nopsaan survasin soseeksi.
kix ja typy 3kk3viikkoa
Viime yönä nukuttiin poikkeuksellisen hyvin. Yhdeksästä illalla 20min vaille kuuteen vain kahdella syötöllä! Yleensä kun ollaan herätty syömään väh. 4 kertaa. Silti väsyttää jotenkin enemmän kuin aiemmin. Mistä lie johtuu.
Joetnkin vauvan vauvan päiväunet on kamalan levottomia. Herää aina ihan selvästi kesken unien, vielä väsyttäisi, mutta ei vain nuku ja sitten kiukuttaa. Nyt on nukkunut onneksi jo pidempään. Kahden aikoihin menin vauvan kanssa yhdessä päikkäreille. Kolmelta alkoi itkemään. Imetin silloin ja nukahdettiin molemmat vielä uudelleen. Neljältä alkoi taas itkeä, mutta oli vielä ihan unessa. Jatkoi vaikka kuinka kauan sita että n. 15 sekuntia itki vaikeroivaa itkua silmät kiinni ja sitten taas nukkui suurinpiirtein saman ajan ja alkoi vaikeroimaan. Tuttia laitoin suuhun välillä kun vaikeroi, mutta ei oikein syönyt sitä eikä sillä muutenkaan ollut mitään vaikutustä. Aikansa vaiekroitua jatkoi taas nukkumista vähän pidenpään, noin vartin. Sitten taas vähän vaikeroi ja avasi silmätkin. Laitoin taas tutin suuhun ja nukahti uudelleen. Äsken mies sanoi että vauva oli taas hereillä. Onkohan itsekseen vielä nukahtanut kun ei ainaskaan vielä ole kuulunut mitään? Ihme säätämistä tämä vauva nukkuminen.
Nimimerkistä mun on pitänyt sanoa että keksin sen jo joskus muksuna johonkin tietokonepeliin. Laitoin ensimmäiseksi oman nimen alkukirjaimen ja sitten painelin silmät kiinni muita kirjaimia ja nämä sitten tulivat. Muutama vuosi muistin nimimerkin taas uudelleen kun johonkin piti keksiä, ja nyt olen laittanut sitten samaa joka paikkaan mihin selllainen tarvitaan. Ja nuemroita perään jos ei ole tarpeeksi pitkä.
Kiinteistä en osaa sanoa mitään. Ei olla vielä kokeiltu, eikä varmaan nyt heti aleta kokeilemaan. Täysimetys edelleen. Muutamia kertoja on saanut lypsymaitoa pullosta ja on aina juonut sen ihan kiltisti ja kauhealla vauhdilla. Tuntuu jotenkin hassulta lukea teidän muiden juttuja siitä että pullo/tissi ei kelpaa. Täällä on aina käynyt hanakasti kiinni mihin vain mistä ruokaa tulee. Toivottavasti ei muutu nyt kun menin sen julistamaan.
Jotenkin on nyt ihan rättiväsynyt olo. Mitään ei jaksaisi tehdä.
Miten kauan teidän vauvat viihtyy yksikseen? Tänään jätkä ei ole suosutnut olemaan hetkeäkään ilman että olen leikkimässä sen kanssa. Kun olen laskenut hekteksi johonkin esim. jotta saan puettua housut jalkaan on itku tullut samantien.
Nyt kuuluu itkua...
sroigh
Maarmelaadi ja Kix: Meillä myös 4-vuotias, jolla mieletön uhma, ja tunteet niin voimakkaat, että vievät raukan mennessään. Raivareita tulee, jos asiat eivät tapahdu heti ja niin kuin hän haluaa. Reipas poika kaikinpuolin, turhautuminen tosiaan on se pahin juttu. Koko aika pitäis olla jotain tekemistä, ja mieluiten vielä jotain haastavaa. Just eilen miehen kanssa juteltiin, et kun pitäis jokaisen lapsen kanssa tehdä ihan kahelleen jotain, miten sen tässä oikein järjestäis. Kaipaavat ihan kaikki selvästi omaa huomiota, ja ihan aiheestakin. Meillä on elämä ollut hirmuista härdelliä. Nyt yritän rauhoittaa tilannetta, ja elää normaalia perusarkea.
Mä olen tosi väsynyt, ja päätäkin särkee. Meillä tyttö kyllä nukkunut kaikki yöt loistavasti, iltakahdeksasta pitkälle aamuun, syöden kerran 4-5-maissa. Nyt sitten, kun juuri eilen valvoin pidempään, niin heräsikin paljon useammin. Ihan muistui pojan vauvavuodet mieleen (oli siis jo silloin haastava ;)) Selkeästi mulla ei tule yölläkään enää tarpeeksi maitoa, vai mitä luulette. Kun herää eka kerrran syömään, niin kohta taas uudestaan.. Pitää varmaan suosiolla lopettaa imetys kokonaan ja antaa pullosta myös yöllä. Taidan siis suosiolla ottaa A-hepatiittirokotuksen tänään (sen jälkeen ei edes saa imettää) Meillä kun on täällä hepatiittia siis liikkeellä. Sen jälkeen pikkuneiti on ainut, jolla ei rokotetta, pesen siis neuroottisesti käsiä koko ajan...
Voimia allergioiden kanssa painiville, se ei ole helppoa. Varsinkaan, kun ei tiedä, mikä aiheuttaa. Ja tonttu, luumun nimeen minäkin vannoisin. Toki mallasuutekin toimi meillä.
Palaillaan! Selma
Poika istuu mun sylissä ja yritän yhdellä kädellä naputella...Meillä taas heräiltiin viime yönä melko tiheään- oma pisin nukkuma-aika tais mulla olla melkein 2h...
Selma: Yöllä se imetyshormoni on mun käsittääkseni voimakkaimmillaan, että maitoa pitäis her ua tavallista enemmän- kait, niin oon kuullu ja lukenutkin jostain..Mä myös jouduin viime yönä imettään ensin klo 24 mais, sitten 2 ja 4 mais ja vielä 6 jälkeen...Mutta maitoa kyllä silti riittää runsaasti, etten kyllä yhtään epäile etteikö sitä tulis riittävästi ku lakanatkin tuppaa sotkeentua helposti maitoon...Sillä tiheällä imullahan se vauva "tilaa" sitä maitoa lisää. Että jos imetys on lähteny hyvin käyntiin nii ei maito yhtäkkiä vaan lopu...Imetystukilistan sivuilta luin että se on just yleinen harhaluulo ku vauva alkaa imeä tiheämmin nii jajatellaan että maito ei riitäkään :) Käy lukemas noilta netti-sivuilta jos kiinnostaa :)
Kiinteistäkin ollu puhetta: Me alotetaan maistelut vasta 6kk iässä, jos poika kerran rintamaidolla kasvaa näin hyvin ku mitä tähän asti...:)
Poika hermostuu, täytyy lopettaa...
Voi kääk! Eilen saatiin ne tytön verikoevastaukset, eikä niissä näkynyt MITÄÄN!!! Lääkäri sanoi sen kyllä olevan "se tavallinen tarina", että näin pienellä ei näy, puolustusjärjestelmä on vielä kehittymätön tai jotain. No, nyt eikun ootellaan edelleen aikaa sinne lastenpolille. Taidan soitella sinne tänään ja kysellä ovatko saaneet lähetettä ja mahdollisesti antaneet aikaa.
Pukemisista: meillä on vaunuissa pehmeä kantokoppa ja minusta se on vanutäytteineen aika hiostava. Eli jos lämmintä on jotain 5-10 astetta laitan ohuiden sisävaatteiden päälle vanupuvun ja lisäksi ohut puuvillamyssy ja villasukat ja niine hyvineen vaunuun. Tai jos laitan makuupussiin, niin sinne menee sisävaatteissa plus ehkä collegepaita tai joku muu yläosaan. Vaunujen suojapeite pitää kuitenkin tuulen aika hyvin pois. Sisällä neitillä on lähes aina vain yksi ohut vaatekerta. Joskus kun haluan laittaa jotain nättiä vaatetta päälle, niin sitten neitillä onkin hiki päässä. Hassua, että vauva tarkenee niin vähissä vaatteissa, kun itse olen kamala vilukissa, paidan päällä oltava fleecetakki tms. ja villasukat on ihan must.
Meillä yösyöttörumba on ehkä himpun viime viikon tilannetta parempi, muttei olla vieläkään päästy edes kolmen tunnin väleihin takaisin... Oiskohan se kuitenkin niin että ENNEN kuukautisia maito on vähissä? Koska nyt kun vuoto kestänyt pari päivää on maitoa yht'äkkiä alkanut olla enemmän.
Viikon päästä tyttö täyttää jo 4 kk! Hurjalta tuntuu, aika on mennyt kuin siivillä. Jos yöt menis paremmiin niin toivoisin ajan pysähtyvän hetkeksi tähän. 3-4 kk:n ikäinen vauva on jotenkin niin veikeä pakkaus! Sanni onkin äitin oma "nauru-naketti, pieru-paketti".
Meillä tyttö on saanut ÄM:n lisäksi vain pari pientä turausta mallasuutetta silloin "pienempänä" ummetusvaivaan. Kiinteiden aloitusta olen kyllä mielessäni jo pyöritellyt, mutta täytyy nyt ensin selvittää nää allergiakuviot. Keitin eilen taas omenia soseeksi ja laitoin Sannillekin muutaman pienen annoksen pakkaseen. Omena nyt ei tietty ole allergisen lapsen ykkösvaihtoehto, mutta jostakin syystä se sopi meidän hyperallergiselle pojalle koko ajan. Muitakin soseita vois jo tehdä. Nuo kaksi isompaa saivat aikoineen lähes yksinomaan purkkipöperöitä, mutta jos olis nyt viitseliäämpi. Ja pihimpi ainakin olen. Rahat on muutenkin niin tiukilla, ettei huvittais maksaa sitä 30 senttiä (?) purkilta, kun lähes koko sisältö on vettä! Sitä saa hanastakin.
Hain tytsyn tuohon lattialle, kun heräsi aamutirsoiltaan. Sehän ei siinä tunnetusti kauaa viihdy ilman hauskuttajaa, joten alan suosiolla lopettelemaan.
Hei meillä ei muutes ole 4kk neuvolaa lainkaan näillä nurkin!!! Tai sanoihan se TH että voipi soittaa tai tulla, jos on jotain erikoista. No, ei kai meillä sitten ole.
Palaillaan taasen! Terkuin Ananas ja Sanni 9/6
Siis tää kotona olo on ihan yhtä helvettiä! Mie alan jo vihata miun lapsia kun ei mitään positiivista ilmaannu.
Vauva on karjunut koko saatanan aamun ihan suoraa kurkkua. Annoin peruna-porkkanaa eikä se neidin mahalle näköjään sopinut. Korvissa soi ihan kiitettävästi. Pakko oli taas laittaa korvatulpat ettei ihan kuulovaurioita tulisi.
Esikoinen on ollut kans yks piru. Ensinnäkin on nyt keksinyt pissiä tahallaan housuun. En käsitä kun pitkään on mennyt hyvin ilman vaippoja, niin nyt on monena päivänä ihan tahallaan tehnyt pissit pikkuhousuihin. Mie en saa hetkeäkään rauhaa!!! Ja jos yrittää nipistää pienen lepohetken, niin esikoinen painuu saman tien tekemään jotain tuhmaa (joka siis pakottaa minut menemään hänen luo). Samaan aikaan näitä ei näköjään saa nukkumaan millään. Vauva ei ole moneen päivään suostunut nukkumaan vaunuissa. Nyt oon käynyt esikoisen kanssa jo 1,5 tuntia päiväunitaistelua.
Ja mikä parasta, mie joudun olemaan koko viikonlopun yksin lasten kanssa. Mies lähti sinne helvetin korpeen vaeltamaan. Tiedän kyllä, että hänkin tarvitsee sen lepohetken, jotta jaksaa arkea. Olen silti katkera, että jouduin jäämään yksin. Vaikeaa on sanoa toiselle että hyvää reissua kun tietää että itsellä on tulossa saatanallinen viikonloppu. Eipä mies suostuisi olemaan viikonloppua lasten kanssa keskenään.
Tänään vaan itkettää. Kun ei jaksa niin ei jaksa. Ja silti nuo kaksi roikkuu koko ajan kimpussa. Mie varmaan oikeasti tuun vielä hulluksi. Ei kenenkään mielenterveys kestä tällaista. Ois vaan pitänyt olla tekemättä näitä lapsia ja nauttia rauhasta ja rahasta. Nyt ei ole kumpaakaan tiedossa seuraavaan 20 vuoteen.
Mulla jo kroppakin oireilee tästä väsymyksestä ja ahdistuksesta. Tulee rytmihäiriöitä ja tänään tuntui kuin olisin ollut humalassa. Horjahtelin minne sattuu ja refleksit on äärettömän hitaat. Koko ajan huimaa ja päätä särkee.
Että yritä tässä olla vielä hehkeä vaimo. Vituttaa aina ihan rankasti kun mies alkaa vihjailemaan seksistä. Eikä tietenkään voi ymmärtää etten illalla jaksa edes kättä nostaa. Kun en jaksa sitä nostaa edes aamullakaan. Tekisi vaan mieli maata koko ajan jossain.
Voi kun näkisi edes valoa tunnelin päässä, mutta eipä näy. Tiedän että parisuhdekin on koetuksella tässä tilanteessa kun ei yksinkertaisesti jaksa enää antaa huomiota miehelle. En siedä illalla enää yhtään kosketusta kun saan nämä iilimadot nukkumaan. Olen pitkään venynyt ja yrittänyt olla hyvällä tuulella kun mies tulee kotiin mutta en enää jaksa sitäkään. Väkisin paha olo jatkuu vielä iltaan.
Pitänee hakea esikoiselle tuota päivähoitopaikkaa, ei tästä tuu muuten vittujakaan. Ärsyttää vaan kun rahaa ei ole mitenkään runsaasti, niin taas menis siihen satanen kuussa.
Tytteli-83 lopen uupuneena
Mä niin ymmärrän sua Tytteli. Mä oon kans kroonisesti väsynyt, enkä usko että tilanne helpottaa vielä pitkään aikaan. Väsymys tietysti pahentaa jo muutenkin masennukseen taipuvaista mieltä ja soppa on valmis: pinna on koko ajan kireällä, oon miehelle vihainen ihan jokaisesta pikkuasiasta eikä seksi oo todellakaan päällimmäisenä mielessä iltaisin. Yleensä oon nukahtanut vauvan kanssa samaan aikaan kymmeneltä illalla, mutta eilen valvoin yhteen asti. En tiedä, mistä unettomuus johtui, mutta pelkään, että se on merkki jostain vakavasta ja toistuu taas tänään..
Päätin tänään, että varaan ajan neuvolapsykologille. Ehkä keskustelu ammattilaisen kanssa auttaa edes vähän. Eipä se tietenkään vastannut puhelimeen eikä ole vielä soittanut, kun jätin soittopyynnön.
Pikkuinen alkaa kyllästyä sylissä istumiseen, joten täytyy lopettaa. Tsemppiä kohtalotovereille! Olisi kyl kiva joskus tavata samojen ongelmien kanssa painiskelevia, ehkä se auttaisi kummasti :D
Tsemppiä kaikille väsyneille, stressaantuneille ja uupuneille äideille! Tämä arki on niin rankkaa välillä, mutta meidän täytyy vaan kestää. Sääli tietty miehiä, mutta kaikkein tärkeintä on äidin hyvinvointi, koska äiti on perheen selkäranka, joten yritetään huolehtia itsestämme. Kaikki väsyneet, soittakaahan lähipiiriä läpi, jos joku tulisi hoitamaan lapsianne tai edes auttamaan kotiin.
Meillä sairastetaan taas, pojulla on jälleen nuha. Johan siitä on kaksi viikkoa, kun edellinen flunssa loppui :-/ Tyhmää, yöunet ovat hankalia ja päivisin tietty itkeskellään aika paljon. Mutta ei voi mitään, otetaan, mitä vastaan tulee. Toivottavasti tämä nuha ei kestäisi melkein kahta viikkoa, kuten edellinen.
Sroigh kyseli, miten vauvat viihtyvät itsekseen. Meillä onneksi viihtyy hyvin leikkimatolla, joskus jopa 40 minuuttia putkeen, ja ihan yksikseen siinä höpisee leluilleen ja huitoo niitä. Se on tosi ihanaa, koska meidän poju on ollut ensimmäiset pari kuukautta aikamoinen sylikissa, eikä äiti päässyt tekemään yhtään mitään. Nyt saan syötyä tai tehtyä jotain nopeaa sillä aikaa, kun kaveri leikkii lattialla. En tiedä, johtuuko lattialla viihtyminen siitä, että ollaan laitettu poikaa ihan alusta saakka sille samalle leikkimatolle, joten on tottunut olemaan siinä. Lisäksi meidän olkkari on tosi avara ja keittiö on auki siihen, joten poju ei varsinaisesti ole yksin huoneessa, vaan meikäläinen on jossain lähettyvillä aina.
Kääntyilystä on ollut juttua. Meillähän poju oppi kääntymään kyljelleen jo monta viikkoa sitten, mutta sitten sen pitkän flunssan aikana unohti sen taidon. Nyt muisti taas, mutta iski taas tauti, joten saa nähdä, jarruttaako se lisää tätä oppimista. Käsiä on tuijotellut sen sijaan todella paljon ja nyt tarttuu leluun, kun sen ojentaa. On ihan ihmeessään, kun esine liikkuu häntä kohti, kun vie kättä lähemmäs itseään :)
Minkälaisia määriä maitoa muiden korvikevauvat syövät tällä hetkellä? Meillä poju ei ole lisännyt maidonmäärää kuukauteen ja syö nyt noin 200 ml vähemmän päivässä kuin pitäisi syödä. Silti kasvaa varsin hyvin, tosi outoa. No, täytyy katsoa, mitkä mitat on 4 kk-neuvolassa ja mitä sanovat kiinteiden aloituksesta. En tiedä, viitsiikö niitä edes aloittaa, kun kaveri kasvaa hyvin näinkin ja yötkin menevät yhdellä syötöllä.
Ihanaa, että välillä paistaa aurinko. Käytiin aamupäivällä oikein kunnon hikivaunulenkillä ja kyllä teki hyvää :) Heti jaksaa paremmin niin henkisesti kuin fyysisesti, kun oikein revittää tuolla.
Mukavaa viikonloppua kaikille ja voimia!
Poltsi+poju 3,5 kk
P.S. Mitenkäs se meidän pk-seudun tapaaminen? Pitäisikö pistää hihat heilumaan? Varmaan kaikille käy päiväaika? Mikä olisi hyvä paikka kokoontua, ehkä Helsingin keskusta vai joku ostoskeskus (lähinnä pitäisi varmaan olla aika suuri tila, jotta kaikki mahtuvat sekä hyvät lastenhoitomahdollisuudet - ja vauvanitkusietoa ;))
Tytteli ja kumppanit, tiedän täsmälleen, miten tikuttaa ja väsyttää, kuulostaa niiiiiin tutulta! En oikein tiedä, miten tästä osaisi nauttia, kun toisaalta mietin, että tätä aikaa ei tuu enää ikinä. Ilman esikoisen kolmen päivän hoitoa olisin jo hoidossa. Hänkin välillä pissii tahallaan housuun ja huomaan ihan selvästi, että se on sellainen viimeinen takuuvarma keino saada huomiota -vaikka sitten vähän kriitisempääkin. Onneksi välillä on parempiakin päiviä, mutta joskus on Tyttelin kuvaama tunneliolo eli valo tunnelin päässä on korkeintaan lähestyvä juna. Sitten mies kehtaa vielä sanoa, että etkö sä koskaan ole tyytyväinen elämääsi... No en sitten vissiin.
Koettakaa jaksaa!!!!
Koko päivä on mennyt ihan mönkään. Kumpikaan muksuista ei ole nukkunut päiväunia koko päivänä ja minä olisin niin kovasti kaivannut sitä "omaa hetkeä". Tuo 2v on nyt sitten henkisesti ihan hajalla kun ei ole nukkunut. Vauva nukkuu nyt, mutta kuinka kauan kun tuo toinen hermostuu ja huutaa ihan koko ajan milloin mistäkin.
Tätähän tämä arki on...*syvä huokaus*...Tyttelille ja muille haastavia lapsia omaaville pinolaisille toivottelen jaksamista. Kyllä se siitä ajan kanssa. En tiedä, onko se hyvä ratkaisu laittaa toista hoitoonkaan. Se aamurumba on sitten edessä + illalla väsyneen lapsen kiukuttelut. Nyt sentään saan säädeltyä tätä arkea jotenkuten kun ei ole mitään tiettyjä aikatauluja, pysyy hyvin päivärytmissä mukana.
Harvaan ovat menneet meilläkin hellät hetket, sen myönnän itsekin, mutta kun illalla mennnään suht. myöhään nukkumaan (siinä vaiheessa minä olen jo muutaman kerran sohvalle nukahtanut) ja aamulla herätään aikaisin + minä pompin yöt läpeensä ylhäällä niin, että unien pituudeksi tulee kaikkiaan 5-6h, usein vain 3-4h. Aamulla en saa nukkua seitsemää pidempään, kun pitää herätellä koululaisetkin...
Mies juuri eilen illalla myönsi, ettei jaksaisi niin pienillä unilla päivääkään kuin mitä minä saan yössä nukkua. Viime yökin oli taas yhtä hässäkkää tuon 2-vuotiaan kanssa :( Vauva kyllä nukkuu hienosti, usein jopa ihan heräämättä yöllä syömään. On toki sellaisiakin öitä, jolloin molemmat huutavat vuoronperään sängyssään ja minähän se sitten palvelen molempia muksuja, mies ei edes herää.
No, tuo valvominen näkyy minussa homssuisena olemuksena, suurpiirteisenä käytöksenä ja unohteluna...eipä nämä kirjoituksetkaan varmaan täällä mitään johdonmukaisia ole...
Se, mikä minua rassaa, on oman ajan puute. En pääse lähtemään minnekään täältä ilman noita muksuja. Mies ei kauheasti mainosta viikonloppuisin, että voisin mennä jonnekin kun hän ei välttämättä pärjää täällä neljän lapsen kanssa. Kaipaisin niin esim. päästä ravintolaan syömään, ettei aina tarvitsisi miettiä mitä tehdä tänään ruoaksi, kaipaisin niin hirveästi aikuiskontakteja. Miehellä on työ ja tuntuu, että usein kaikenlaista menoa, mikä tietenkin aiheuttaa minussa ahdistusta kun en itse pääse minnekään. Välillä ajattelen, olenko vain lastenhoitaja, kun minuun ei tarvitse ilmeisesti satsata mitään...
Blaah, nyt pitää mennä katsomaan uunipaistia...kello soi jo. Ei jaksa oikolukea...
Kanelisokeri
Mistä ihmeestä tota vettä oikein riittääkin =7 Melkein koko päivän satanut kaatamalla, välillä vähän aurinko pilkistää pilven takaa ja sitten taas taivas repeää.. Onneksi tuli lähdettyä käymään Leon 5 päivää nuoremman serkkutytön (ja tietysti myös äidin:) luona niin ei trvinnut istua koko päivää kaksistaan neljän seinän sisällä! Johan oli kummityttökin taas kasvanut reippaasti =)
Kovasti päätin tänään, että täytyy kyllä nyt käydä ostamassa piakkoin kunnon sadevaatteet, jos vaikka sitten tulisi ulkoiltua huonompinakin päivinä (joita tosiaan tuntuu taas riittävän). Että mä inhoan syksyä sateineen ja tuulineen!
Meillä on 4kk neuvola vasta 23. pv (syntynyt 22.pv), eli Leo taitaa olla nuorimpia kavereita täällä =)
Perunaa on syöty nyt jo reilun viikon ajan ja maissivelliäkin pari kertaa. Jotenkin en vain ole saanut vielä aikaiseksi keitellä porkkanaa, vaikka tarkoitus on ollut kyllä jo monta päivää.. Voikos muuten porkkanan sekoittaa maitoon vai tehdäänkö keitinveteen? En halua antaa vielä perunaporkkanaa ennen kuin kokeilen molemmat erikseen. Porkkanan jälkeen olisi kai sitten vuorossa hedelmäsoseet.
xxx
Ohhoh, kerrankin sain vaunuja heijaamalla Leon nukahtamaan uudestaan ulkona, vaikka kitinä olikin jo aika melkoinen :) Ehkäpä se sitten tykkää sateesta vaikka äiti ei :)
Ketäs tonne pk-seudun tapaamiseen olisi lähdössä? ts. lähinnä kuinka paljon porukkaa? Onko suurin osa/kaikki liikkeellä vaunujen kanssa vai autolla? esim. jumbossa (tai siellä flamingon puolella) olisi aika hyvin tilaa, mutta sinnehän on aika hankala tulla helsingistä. Itäkeskus? Tai jos joku tietää keskustassa jonkun kivan vauvaystävällisen paikan, niin olisi hyvä tietää ihan yleensäkin kun tullaan sinne aina välillä (lapsettomia) kavereita tapaamaan :)
jaahas, se ei ollut pitkä uudelleennukutus, täytyypä siis mennä kaivamaan maitopullo esiin.. Niin joo, Leonkin maitomäärät on tainnut vähän vähentyä perunan aloituksen jälkeen (tai ainakin syömiskerrat päiväsaikaan on vähentyneet!).. En ole koskaan laskenut tarkkoja määriä, mutta noin litran verran menee vuorokaudessa.. ja taas se sade vaan yltyy, kissakin huusi just oven takana että päästä mut sisään ja vähän äkkiä.. Oli kuin uitettu koira =D
Heti piristää mieltä kun tietää etten ole ainoa joka ei jaksaisi kotiarkea. Välillä tuntuu että olen vain heikko ihminen kun en jaksa. Ne, keillä ei ole lapsia, ei voi oikeasti ymmärtää yhtään. Yhden vauvan kanssa on helppo lähteä vaikka sinne hikilenkille (niin teinkin esikoisen kanssa). Ja aina pystyi lähtemään vaikka kaupungille tms. Nyt tuntuu että olen totaalisen jumissa kotona. Ihan turha kuvitellakaan lähtevänsä uhmaikäisen + vauvan kanssa mihinkään ihmisten ilmoille.
Kyttäilen tässä josko sateeseen tulisi edes pieni tauko että pääsis ulos. Sain onneks vähän aivoja tuuletettua kun neidit vihdoin ja viimein nukahtivat samaan aikaan. Makasin vaan ihan raatona sohvalla. Vähän piristi. Illalla otan kyllä pari lasia viiniä ja syön suffeli puffi-pussin. Niitä kun ajattelee, niin jaksan vielä tän loppupäivän. Illat on miun lemppareita, ne on niin helppoja. Molemmat lapset menee ihan kiltisti nukkumaan ja silloin saa sitä omaa aikaa.
Mies tänään sanoi, että lähde sie ens viikonlopuksi johonkin yksin. Joopa joo, ihan niin kuin hän oikesti olisi näiden kahden kanssa koko viikonloppua. Ei yleensä kestä edes yhtä iltaa. Voisin kyllä lähteäkin jos en imettäisi. Mietin että pitäiskö lähteä vauvan kanssa kahdestaan joku viikonloppu johonkin. Sais oikeasti olla rauhassa eikä koko aikaa tartteis olla kieltämässä. Kyllä se vaan tosiaan tuntuu lomalta jos välillä on vaan yhden lapsen kanssa kerrallaan. Varsinkin vauvan kanssa on miusta niin helppoa. Ei tartte tehdä ruokaa, ei siivota pöytiä, ei tiskata astioita. Senkus vaan ottaa tissin esille. Toki se vauvakin vaatii sitä huomiota, mutta hieman eri tavalla kuin uhmaikäinen.
Ok, nyt on kyllä pakko lähteä sinne pihalle niin saa vähän raitista ilmaa.
Tytteli-83 jo hieman paremmalla mielellä
selma vai ketä siitä kirjoitti..ettei saa imettää a-hepatiitti rokotteen jälkeen?? miks ei?? mulle laitettiin hafrix (miten lie kirjotetaa) (toinen pistos) eiks se ole a-hepatiitti rokote?? ja kyl mie olen imettänyt!!
mitä mun pitäis tehdä?? PANIIKKI!!
Tintti: Täällä Tsekeissä ollaan monen asian suhteen ylivarovaisia liittyen imetykseen ja vauvojen hyvinvointiin- En olisi saanut edes kortisonivoidetta käyttää. Mulle sanottiin, että A-hepatiittirokotteen jälkeen ei kannattaisi imettää. Kun kysyin, mitä haittaa siitä olisi, niin ei oikein osannut sanoa. Enemminkin painotti, että ethän ole raskaana. Tässä osoite, josta voit katsoa lisätietoa: http://www.lääkeinfo.fi/%5CMedicine.aspx?m=1686&i=GLAXOSMITHKLINE_HAVRIX
Siellä imetystä ei ainakaan kokonaan kielletä. Mä en tiedä, mikä se rokote oli, minkä mä sain. Luulis, että ne ois sulle sanonu, jos ei saisi imettää. Soita johonkin lääkäriin/ sairaalaan, ne osaa kyllä neuvoa. Älä huoli, en usko et on mitään vaaraa.
Tuo Tyttelin (oliko...) väsymys on niin tuttua, varsinkin kun oli noiden vanhempien kanssa kotona, heillä 1,2 vuotta ikäeroa. Olin aivan raato ja parisuhteesta tai muusta ihmismäisestä elämästä ei tietoakaan. Nytkin olen toki väsynyt, viimeksi eilenillalla itkin miehelle, joka tietysti ei täysin ymmärtänyt, miten voin ollla väsynyt. Hänhän on vain 1-2 yötä/viikko pois. Ja myös paljon työn puolesta siis reissussa, oli viikon vaeltamassa yms, kun mä en ole ollut yhtään missään vaavin synnyttyä.
Oli muuten ihana lääkäri, kun sain rokotteen, sanoi, että älä huoli imetystä, siitä ihan liikaa hössötetään. Sitten äidit itkevät, kun imetys ei onnistukaan. Siis ihan sama kuin Suomessa. Täälläkään ei saa mainostaa korvikkeita, eli samanlaista, imetyksestä tehdään asia, josta äidit sitten stressaavat jos ei onnistu. Ja oli vielä lastenlääkäri.
Selma
täällä kans yks jolla meinaa hermot välillä mennä kotona olemiseen... mä niin tykkäsin olla Lontoossa vauvan kans, vaikka sillä olikin kaiken maailman terveydellistä ongelmaa ja Lontoo on kuitenkin suurkaupunki, mut nyt tuntuu et oon ihan jumissa välillä täällä ja vaikka kuljen paljon, niin silti stressaa. Tänään oli jopa kaupungilla molempien lasten kanssa :), ihan hyvin meni, mut on tuo 4v niin villi tapaus ja teki välillä katoamistemppuja... vaikka mitä siitä isomman lapsen hoitoon laittamisesta sanotaan, niin meillä se on toiminut. Me pidettiin esikoinen hoidossa (tosin siirty puolipäiväseks) koska on englanninkielinen päiväkoti josta pääsee kansainväliseen kouluun, ja yhden vuoden tauko olis ollut aika paha kielenoppimiselle ja sen vuoden olisi pitänyt joka tapauksessa maksaa jos olisi paikan haluunut pitää, 2 vuoden jonotuksen jälkeen ei oikein tehnyt mieli luopua paikasta. Harmittelin aluksi tätä järjestelyä, mutta olen muuttanut mielipiteen, koska mielellään menee kolmena päivänä sinne (10-15) ja ei oikein 4v enää viihdy kotona ilman kavereita, se on tosi asia. Joskus tosin tuntuu, et kotona on jopa helpompaa kun tuo esikoinen jaksaa hauskuttaa meidän vauvaa tuntikausia ja outoa, et n4kk ja 4v jaksavat kiinnostua toistensa seurasta, mut söpöä se on. Mut siis tää puolipäivähoito toimii meillä hyvin, etenkin nyt kun tää alku vauvalla on ollut niin takkuista mahakipujen ja unettomien öiden kanssa, kiitän monesti tätä systeemiä ja että tällänen on mahdollista. Ei tule oikeastaan huono omatuntokaan, et veisin jonkun muun paikan, kun koko päiväkoti on täynnä lapsia, joilla äidit kotona vauvojen kanssa. (toivottavasti kukaan ei suivaannu sanomisistani)
Heh Selma, englannissa kysyttiin synnytysosastolla, et annatko rintaa vai tuodaanko korvikkeet? Eli imetyksestä ei todellakaan vauhkota ja aika harva jotka tunnen, ovat kovin kauaa imettäneet. Itse kuljin jollain breast feeding clinicillä kun tökki niin pahasti ja siellä oli lisäkseni 4 muuta (kaikkien vauvoilla tosin jotain terveydellistä ongelmaa). Mut siis, Englannissa on kauppojen hyllyt täynnä erimerkkisiä korvikkeita, varman kymmentä eri sorttia ja mitään tukea et imetykselle saa.
Mut nyt tämä tyttö lähtee syömään ja juomaan pari lasia vinkkua ja toivomaan, et meidän allerkikko olis ens yönä ok ilman pahoja ilmavaivoja, viime yö oli jo paljon parempi, heräs vain 3 kertaa! ;)
Mukavaa viikonloppua kaikille ja jaksamista!
kix ja madaami 3kk3vviikoa1pv :)
Taas langoilla. Kiireinen viikko takana. Olen istunut iltaisin vähintään kolmena iltana viikossa 4h yliopisto luennoilla. Ja tätä on tiedossa marraskuun loppuun asti. Mies on vuorotyössä ja kiikutan poikaa isovanhemmille hoidettavaksi. Rankkaa tämäkin on, mutta on ihanaa lähteä ulkomaailmaan tästä vauva-arjesta ja joutua miettimään ihan muita asioita.
Tänään käytiin koko perhe illalla vaunulenkillä. Ensimmäistä kertaa juoksin lenkkiä raskauden jälkeen ja hyvin jaksoi. Tosin kevyesti aloitin 3km juoksua, lihaskuntoa ja sitten 3km reipasta kävelyä. Mun mies on ihana, saan aina lähteä tekemään omia juttuja jos siltä tuntuu. Hän pärjää hyvin pojan kanssa kahdestaan useitakin tunteja. Tosin, hän on myös itse paljon poissa kotoa, töissä ja treenaamassa. Öisin herätään aina yhdessä (kerran yössä), mies hoitaa vaipanvaihdon ja minä syötön.
Meillä sujuu edelleen yöt yhdellä syötöllä. Poika menee nukkumaan 22-23 ja herää 6-7 aikaa syömää. Sitten vielä nukutaan muutama tunti. Tämä rytmi alkanut 6vkon iässä ja edelleen mennään samalla. Saan siis nukkua hyvin. Päivisin syötöt 4-6h välein. Ja täysimetyksellä edelleen mennään. Ai niin, poika kääntyi eilen ekaa kertaa masulta selälle. Oli aivan hämillään. Eikös kääntymisen pitäisi mennä toisinpäin ekana, eli selältä masulle ;)
Rankalta kuulostaa joidenkin teidän arki. Jaksamisia kaikille!
Pääkaupunkiseudun tapaamisesta, mulle käy hkin keskusta, tai kauppakeskukset, esim. jumbo. Auto on käytössä. Ja päivällä. Siellä Jumbon flamingossa olisi kyllä hyvät tilat. Ketäs kaikkia meitä olisi siis tulossa; evian, sroigh, nappula, tonttu, poltsi, minä? oliko muita pk-seutulaisia?
Palataan jälleen
Mariia ja poika 3kk 1vko 2pvä
Jessjess! Eilen pääsin jumppaan taas pitkästä aikaa! Kyllä oli ihanaa! Kaksi viikkoa edellisestä olikin jo aikaa. Viikon olin flunssassa joten senkään takia en ole päässyt. poika oli ollut ihan hienostiisän kanssa kotona. lypsymaitoa oli juonut 90ml ja nauranut ihan hysteerisesti tuttipulon korkin avaamisesta tulevalle äänelle.
Tänä aamuna jätkäpätkä sitten päätti herätä 5.30. Aluksi vain itki eikä tissi kelvannut. Sitten nostin syliin istumaan niin rauhottui ja suostui syömäänkin, mutta ei nukahtanut enää uudelleen. Alkoi vain juttlemaan. Mä olisin halunnut nukkua vähän myöhenpään...
sroigh
... kaikille, jotka jaksaa vauvan lisäksi hoitaa vielä taaperon/leikki-ikäisen ja pyörittää muun kotirumban. Jaksamista Tyttelille ja muille! Ei onnistuis multa enää näillä "vanhoilla päivillä" (30 vee). Olen oikein tyytyväinen, kun isommat on jo kouluiässä. Vaikka toisaalta onhan se sääli, kun ei ole pikkuiselle varsinaista leikkikamua. Mutta kyllähän nuo jaksaavat kun viittiivät viihdyttää vauvaa ja varmaan myöhemminkin on apua peräänkatsomisessa (jos ei muuten niin uhkailu, kiristys ja lahjonta käyttöön).
Esikoinen oli 4v kun keskimmäinen syntyi. Rankaksi tuon ajan teki (silloinkin) vauvan allergiat. Mutta me päästiin isosiskon kanssa kai aika helpolla, kun teidän juttuja lueskelee. Tyttö on nimittäin aina ollut tosi kiltti, vaikkakin äärimmäisen vilkas. Alle kouluikäisenä ei mitään uhmaikiä tai muuta, yhdet kunnon raivarit ehkä kerta vuoteen. Mut ei ollut mitään mustasukkaisuusdraamaa.
Nyt onkin sitten isomman likan kanssa eri kuviot, kun vuosi sitten alkoi olla esimurrosiästä merkkejä. Noihin mielialan vaihteluihin alkaa jo tässä tottua ja tyttökin ottaa ne paremmin, kun tietää mistä on kysymys, kun ollaan juteltu aika paljon. Neljän vuoden ikäerosta huolimatta nää koululaiset tappelevat nykyään kyllä ihan kiitettävästi keskenään. Jatkuvasti saa olla erotuomarina.
No nyt harhaannuin ihan vauva-aiheesta. Mutta palailen taas myöhemmin. Miehen pitää päästä koneelle.
Terv. Ananas ja Sanni
sitä vielä piti kysyä..
menen loppuvuodesta työkavereiden kans laivalle eli olen pois kotoa yhden yön! miten vaikuttaa imetykseen?? pitää varmaan pumppailla laivalla, mut meil on emman rintapumppu mikä ei oikein ole koskaan toiminut!! jos en saa pumpattua niin miten vaikuttaan maidon tuloon?? voi olla et maidon tulo lopuu aikaisemmin, mut jos vaik imetän vielä niin kertokaa viisaammat loppuuko se maidontulo vai vähentyykö se?? tekoblondi kyselee :)