Ansaitun työeläkkeen määrän kasvattaminen
Iltalehdessä jatketaan länkkyttämistä eläkkeen kasvattamisesta, eli työskentelystä eläkeikän saavuttamisen jälkeen. Lehden artikkelissa sanotaan keskieläkkeen olevan 2100 e/kk. No, eikö tuolla pärjää. Tuollaisen eläkkeen saa jos on pitkä yhtenäinen työura. Eläkeiässä ihmisillä, joilla on ollut pitkä yhtenäinen työura on yleensä asunto maksettu, autot hankittu, kesämökit sun muut. Varsinkin näin kun puhutaan niistä ihmistä jotka ovat syntyneet aikana, jolloin Suomessa meni lujaa, oltiin kasvulinjalla. Ovat perineet vanhemmiltaankin omaisuutta.
Joten mitenkä ihminen ei tule toimeen 2100 e/kk eläkkeellä, vaan häntä täytyy yrittää saada jatkamaan työssä vielä niin pitkään kuin se viimeinen ikävuosi tulee eteen jolloin se työ on pakko jättää, tai sitten vielä senkin jälkeen yrittää saada jotain työtä jolla lisätä tienestejä. Kaiken lisäksi kun nämä pitkän ja yhtenäisen työuran, 2100 e/kk eläkkeen hankkineet ovat kuitenkin valittamassa kremppojaan ja verenpaineitaan, ahdistaa, hengenahdistusta, sydämestä ottaa.
Just äskettäin joku aviisi kertoi yhdestä jonka oli pakko korkeimman eläkeikän saavutettuaan jättää se elinikäinen työura, ikä taisi olla 67, siis mikähän hänen eläkkeensä oli siitä työstä mutta niin vain piti sitten etsiä jotain muuta työtä....
Sitten on niitä joiden eläke jää roimasti alle tuon keskieläkkeeksi sanotun 2100 e/kk. ei välttämättä edes omasta syystään ole ollut rikkonainen työura tai mitä sitten lieneekään, vaan jostain muusta syystä, niin kuin nyt vaikkapa siitä syystä, että ovat menneet kunnalle työhön ja eivät sitten olekaan sitä lajia kuntalaisia joita pidetään työssä vaikkei olis tarvettakaan...
Mites nämä sitten, miten on pakko pärjätä pienemmällä kuin 2100 e/kk...
Eläkevakuutuslaitos itse markkinoi tuota eläkeiän ylittämisen jälkeen työelämässä jatkamista mainitsemalla sairaanhoitajan ammatin... No, niillähän varmaan keskieläke menee jo tällä hetkellä yli tuon 2100 e/kk, mutta toki, sairaanhoitajia niin sanotusti tarvitaan työhön.... Haha.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on myös niitä, jotka on yli 50-vuotiaana joutuneet yt:ssä irtisanotuiksi. Uudelleentyöllistyminen on erittäin vaikeaa ja työura jää sen takia lyhyemmäksi, mitä olivat alun perin suunnitelleet. Samoin eläke jää pienemmäksi.
Irtisanotuksi joutuminen on hankala juttu, varsinkin, jos on ensin akateeminen, pitkä koulutus ja sitten on pitänyt nuorena perhevapaita sillä ajatuksella, että voi jatkaa myöhemmin työssä vaikka 70-vuotiaaksi. Sitä vain ei voi tehdä, koska moni yli 50-vuotias ei pääse enää takaisin töihin.
Ei pääse omalle alalle, mutta on silti järkevää kerryttää eläkettä ihan missä vaan muissa hommissa.
Mitä tarkoitat "ihan missä vain muissa hommissa"? Et kai tosiaan luule, että joku työnantaja palkkaisi sellaisiin töihin, joissa ei vaadita koulutusta, jonkun yli 50-vuotiaan akateemisen? Ei kannata palkata sellaista, jolla on muun alan koulutus, koska se työntekijä ei siinä työssä olisi koskaan tyytyväinen ja lähtee kuitenkin heti pois kun saa oman alansa töitä. Paljon parempi ottaa sellainen, jolla ei ole koulutusta ja jolle se työ on juuri oikea.
Harvasta akateemisesta on oikeisiin töihin mitä nyt valutalkoissa, kenttä sirkkeli yms oikeissa töissä nähnyt. "Mulla alkaa verensokeri laskee" yms selityksiä.
Ei olekaan. Siihen voi olla syynsä, miksi joku ihminen on alun perin valinnut sellaisen työn, jossa esim. ei tule fyysistä rasitusta eikä vaadita näppäryyttä tai silmän ja käden koordinaatiota, vaan enemmänkin abstraktia, strategista tai loogista ajattelukykyä ja lajojen kokonaisuuksien hallintaa. Sama pätee myös toisin päin, eli myöskään ei-akateemisista ei yleensä ole akateemisiin töihin.
Jos on mahdollista kannattaa sijoittaa osakeindeksi rahastoon mahdollisimman nuorena pienempikin summa kuukausittain . Se kasvaa korkoa korolle yllättävän paljon vuosikymmenissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 52v, ja ollut työelämässä 12,5 vuotta. Suurimman osan olen ollut sairauslomilla tai kuntoutustuella fyysisten sairauksien vuoksi. Parhaillaankin olen leikkausjonossa. En edes uskalla ajatella millainen eläkkeeni tulee olemaan. Aina ei tosiaan voi kaikkeen itse vaikuttaa.
Arvion näkee parissa minuutissa työeläkeotteesta
Takuueläkkeen ainakin saa. Jos se ei riitä elämiseen niin sitten voi hakea toimeentulotukea. Kyllähän ny parilla tonnilla pärjää, saan noin 1500e ansiosidonnaista ja se riittää ihan hyvin, vuokralla asun. On vara vaihtaa asunto pienempään ja jos tiukalle menisi, muuttaisin pysyvästi mökille. Mökki on peritty.
Todennäköisesti ei saa takuueläkettä. Se loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on myös niitä, jotka on yli 50-vuotiaana joutuneet yt:ssä irtisanotuiksi. Uudelleentyöllistyminen on erittäin vaikeaa ja työura jää sen takia lyhyemmäksi, mitä olivat alun perin suunnitelleet. Samoin eläke jää pienemmäksi.
Irtisanotuksi joutuminen on hankala juttu, varsinkin, jos on ensin akateeminen, pitkä koulutus ja sitten on pitänyt nuorena perhevapaita sillä ajatuksella, että voi jatkaa myöhemmin työssä vaikka 70-vuotiaaksi. Sitä vain ei voi tehdä, koska moni yli 50-vuotias ei pääse enää takaisin töihin.
Ei pääse omalle alalle, mutta on silti järkevää kerryttää eläkettä ihan missä vaan muissa hommissa.
Mitä tarkoitat "ihan missä vain muissa hommissa"? Et kai tosiaan luule, että joku työnantaja palkkaisi sellaisiin töihin, joissa ei vaadita koulutusta, jonkun yli 50-vuotiaan akateemisen? Ei kannata palkata sellaista, jolla on muun alan koulutus, koska se työntekijä ei siinä työssä olisi koskaan tyytyväinen ja lähtee kuitenkin heti pois kun saa oman alansa töitä. Paljon parempi ottaa sellainen, jolla ei ole koulutusta ja jolle se työ on juuri oikea.
Harvasta akateemisesta on oikeisiin töihin mitä nyt valutalkoissa, kenttä sirkkeli yms oikeissa töissä nähnyt. "Mulla alkaa verensokeri laskee" yms selityksiä.
Talkoot eivät ole oikeita töitä. Oikeista töistä maksetaan palkkaa, ja siksi siellä tehdään sen verran töitä kuin mistä maksetaan. Talkoissa taas ollaan huvin vuoksi juuri sen verran kuin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 52v, ja ollut työelämässä 12,5 vuotta. Suurimman osan olen ollut sairauslomilla tai kuntoutustuella fyysisten sairauksien vuoksi. Parhaillaankin olen leikkausjonossa. En edes uskalla ajatella millainen eläkkeeni tulee olemaan. Aina ei tosiaan voi kaikkeen itse vaikuttaa.
Takuueläkkeen ainakin saa. Jos se ei riitä elämiseen niin sitten voi hakea toimeentulotukea. Kyllähän ny parilla tonnilla pärjää, saan noin 1500e ansiosidonnaista ja se riittää ihan hyvin, vuokralla asun. On vara vaihtaa asunto pienempään ja jos tiukalle menisi, muuttaisin pysyvästi mökille. Mökki on peritty.
Toimeentulotukea ei saa jos on mökki.
Niin no en minä itse tarvikaan toimeentulotukea vaan muuttaisin vuokralta pois sinne mökille ja rahat riittäisi hyvin. Mut vuokralla ollessa voi saadaa tt- tukea jos ei ole omaisuutta näin olen ymmärtänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on hyvä, että ihmiset ovat tietoisia kuinka paljon eläkettä voi korottaa jatkamalla töissä. Jokainen voi eläkelaskureilla tätä testata omilla summillaan.
https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri
Jos minä jään eläkkeelle 66 vuotiaana, olisi eläke 4428 euroa kuussa. Jos jatkaisin 70-vuotiaaksi, olisi eläke 5949 euroa! Vaikuttaa valtavasti tuo, että jokainen lykkäyskuukausi nostaa eläkekertymää 0,4% ja päälle tulee normaali palkasta tuleva eläkekertymän lisäys. Tuohonhan kannustetaan sen takia, että eläkejärjestelmämme olisi kestävämmällä pohjalla, kun ihmiset tekisivät pidempään töitä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.Noihin eläkelaskureihin pitäisi vaatia samantyyppinen disclaimer kuin sijoituslaskureissa. Eläkkeen kertyminen edellyttää ehyenä jatkuvaa työuraa ja laskurilla laskettu kertymä perustuu tämänhetkiseen tietoon, mutta ei ole tae tulevasta. Moni kyllä tekisi pidempään töitä, jos olisi töitä.
Jos työura ei ole ehyt ja on työttömyysjaksoja, niin sitä tärkempäähän olisi sitten jatkaa työelämässä yli alimman eläkeiän.
Tottakai, mutta se edellyttäisi että olisi töitä. Tämähän se ongelma juuri monellakin on, ettei ole töitä, niin ei voi jatkaa. Tai joillakin, kuten tuossa yksi kirjoitti, on ongelma, ettei kykene tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on hyvä, että ihmiset ovat tietoisia kuinka paljon eläkettä voi korottaa jatkamalla töissä. Jokainen voi eläkelaskureilla tätä testata omilla summillaan.
Jos minä jään eläkkeelle 66 vuotiaana, olisi eläke 4428 euroa kuussa. Jos jatkaisin 70-vuotiaaksi, olisi eläke 5949 euroa! Vaikuttaa valtavasti tuo, että jokainen lykkäyskuukausi nostaa eläkekertymää 0,4% ja päälle tulee normaali palkasta tuleva eläkekertymän lisäys. Tuohonhan kannustetaan sen takia, että eläkejärjestelmämme olisi kestävämmällä pohjalla, kun ihmiset tekisivät pidempään töitä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.No, ja sinäkään et varmaan sillä 4428 eurolla tulis toimeen. Mitäs kaikkea olet saanut hankittu sillä palkkatulolla? Kun tuolla eläkkeellä sun palkkakin on kyllä jo hirmuinen!
Ei tarvitse mitään hirmuista palkkaa kunhan työura on yhtenäinen. Itsellä nyt 48v eläkekertymä jo lähes 3000. Palkka on pyörinyt välillä 5-6000, tosin välillä olen tehnyt paljonkin ylitöitä. Sijoituksia sen verran että tuskin enää montaa vuotta aion töissä olla, ainakaan kokoaikaisesti
Miksi kehoitetaan jatkamaan työuraa eläkekertymän kasvattamiseksi, jos eläkkeitä halutaan leikata.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä jään eläkkeelle 66 vuotiaana, olisi eläke 4428 euroa kuussa. Jos jatkaisin 70-vuotiaaksi, olisi eläke 5949 euroa! Vaikuttaa valtavasti tuo, että jokainen lykkäyskuukausi nostaa eläkekertymää 0,4% ja päälle tulee normaali palkasta tuleva eläkekertymän lisäys. Tuohonhan kannustetaan sen takia, että eläkejärjestelmämme olisi kestävämmällä pohjalla, kun ihmiset tekisivät pidempään töitä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.
Jos on pitempään työssä saa kunnon eläkkeen. Se on hyvä muistaa niin ei ole aihetta valittaa. Etu on huomattava ja kannattaa itsekunkin se laskea ja valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa jos on mökki.
Niin no en minä itse tarvikaan toimeentulotukea vaan muuttaisin vuokralta pois sinne mökille ja rahat riittäisi hyvin. Mut vuokralla ollessa voi saadaa tt- tukea jos ei ole omaisuutta näin olen ymmärtänyt
Olisi kyllä tosi ikävää joutua toimeentulotuelle eläkeiässä. Sehän rajoittaa elämää todella paljon, tiliotteita pitää toimittaa Kelaan, ei saa säästää yhtään, eikä saa matkustaa ulkomaille kuin korkeintaan viikoksi. Toisaalta ymmärrän, että takuueläke halutaan lopettaa, ettei vain vähän aikaa Suomessa olleet ulkomaalaiset nosta sitä, koska eihän sen nyt heille pitäisi kuuluakaan.
Eläkkeistä maksetaan paljon enemmän veroja kuin palkasta, joten eläkeläiset pitävät Suomen pystyssä. Mitä pienemmät eläkkeet, sitä vähemmän valtio saa verotuloja. Ja siten ei ole varaa maksaa toimeentulotukea ja asumistukea niille, joita työ ei kiinnosta.
Eläkeikäinen tulee töihin klo 7, jos niin on sovittu. 35v ikäiselle ei välttämättä moinen sovi, on ongelmia päivähoidon ja työmatkan ja harrastusten kanssa, hän tulee, jos ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä jään eläkkeelle 66 vuotiaana, olisi eläke 4428 euroa kuussa. Jos jatkaisin 70-vuotiaaksi, olisi eläke 5949 euroa! Vaikuttaa valtavasti tuo, että jokainen lykkäyskuukausi nostaa eläkekertymää 0,4% ja päälle tulee normaali palkasta tuleva eläkekertymän lisäys. Tuohonhan kannustetaan sen takia, että eläkejärjestelmämme olisi kestävämmällä pohjalla, kun ihmiset tekisivät pidempään töitä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.Jos on pitempään työssä saa kunnon eläkkeen. Se on hyvä muistaa niin ei ole aihetta valittaa. Etu on huomattava ja kannattaa itsekunkin se laskea ja valita.
Ei se tosiaan ole aina oma valinta. Mutta silloin kannattaa varautua siihen, että eläkkeestä ei tule hyvä, ja säästää. Noin 200 000 €:n osakesalkulla saa keskimäärin noin 1150 €/kk osinkotulot, bruttona. Vaikka veroja menee, niin on tuo jo ihan kiva lisä eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä maksetaan paljon enemmän veroja kuin palkasta, joten eläkeläiset pitävät Suomen pystyssä. Mitä pienemmät eläkkeet, sitä vähemmän valtio saa verotuloja. Ja siten ei ole varaa maksaa toimeentulotukea ja asumistukea niille, joita työ ei kiinnosta.
Ajatteletko tosiaan niin, että asumistukea ja toimeentulotukea saavia ei työ kiinnosta? Nuo tuethan pitäisi sitten lopettaa kokonaan, niin alkaisi heitäkin työ kiinnostamaan, vai?
Sehän on vain vastuullista, että lykätään eläkkeelle pääsemistä. Nuorimmat ikäluokat pääsevät eläkkeelle vasta 68-vuotiaana, joten kyllä nykyisten kuusikymppistenkin pitäisi tähdätä samaan.
Tyhmä aloitus.
Totta kai on työeläkeyhtiölle kannattavaa että ihmiset ovat työelämässä mahdollisimman pitkään, maksavat eläkemaksuja ja kuolevat pian eläkkeelle jäätyään.
Jäin kuukausipalkkaisesta työstä pois jo 90-luvulla ja ryhdyin vapaaksi taiteilijaksi. Olen siis maksanut lakisääteisiä YEL-maksuni itse. Ei yhtenäistä työuraa eikä työsuhdetta, vain työ- ja käyttökorvauksiksi määriteltyjä kertakorvauspalkkioita, työskentelyapurahoja ja verollisia tekijänoikeuskorvauksia. Otin eläkepäätöksen vastaan heti kun sitä tarjottiin, koska YEL-maksut olivat niin kovat, yli 20 % työtuloista, normaalin ennakonpidätyksen lisäksi (toimintani ei ole alvillista). Työeläke jäi pienemmäksi kuin ap:n mainitsema 2.100e/kk brutto, mutta sain kuin sainkin lisäksi taiteilijaeläkkeen. Verotus 25 %, tekijänoikeuskorvauksista edelleen 35 %.
Kuten joku tuolla jo aikaisemmin sanoi niin jotta eläkettä voidaan myös tulevaisuudessa maksaa niin ihmisten tulee tehdä työtä pidempään. Nyt alkuun yritetään vapaaehtoisesti. Kun lapsia ei synny ja ulkkarit tulee vaan käsiojossa sossun luukulle niin ei ole eläkkeiden maksajiaTämähän on kuin pyramidihuijaus😂 joten pyritään nyt pidentämään niiden eläkkeen maksajien maksuaikaa jotka voivat niin tehdä. Itse kyllä ottaisin ennemmin eläkkeen parilla tonnilla kuin korkeamman eläkkeen. Ei niitä rahoilla haudassa mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku tuolla jo aikaisemmin sanoi niin jotta eläkettä voidaan myös tulevaisuudessa maksaa niin ihmisten tulee tehdä työtä pidempään. Nyt alkuun yritetään vapaaehtoisesti. Kun lapsia ei synny ja ulkkarit tulee vaan käsiojossa sossun luukulle niin ei ole eläkkeiden maksajiaTämähän on kuin pyramidihuijaus😂 joten pyritään nyt pidentämään niiden eläkkeen maksajien maksuaikaa jotka voivat niin tehdä. Itse kyllä ottaisin ennemmin eläkkeen parilla tonnilla kuin korkeamman eläkkeen. Ei niitä rahoilla haudassa mitään tee.
Nyt pitäisi "palkita" vaikka tuntuvilla pitkäaikaisilla verohelpotuksilla lisääntymisikäisiä jotka uskaltavat perustaa perheitä ja hankkivat lapsia jotta Suomessakin riittää myös tulevaisuudessa veron- ja työeläkemaksujen maksajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee tietysti, mutta en sellaista ala etsiä käsiini ja sitten tuskastua. Kun en asialle yhtään mitään voi.
Et tietenkään voi vaikuttaa sairauksiin. Mutta voit vaikuttaa kokonaisuuteen, ja kun tiedät paljonko sinulle on tulossa työeläkettä, voit miettiä minkä verran tarvitset esimerkiksi säästöjä, jotta tulet toimeen. Takuueläkettä ollaan nyt joka tapauksessa jo lakkauttamassa, joten sen varaan ei kannata laskea. Etkä varmaan halua elää loppuelämääsi toimeentulotuella, tai itse en ainakaan haluaisi, koska sehän on todella rajoittavaa, esim. matkustamisen suhteen ja muutenkin. - Eri
Tuolta ne eläkkeet näkee kaikki: https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/
Säästän nyt jo kaiken mitä voin. En tarvitse tuota tietoa siihen. Minä en todennäköisesti pysty valitsemaan sitä millä rahalla elän loppuikäni, joten turha panikoida.
Ehkä jollekin muulle tuo linkki on tarpeen, minulle ei.
Mulla yksin parisataa isompi, mutta pienet pakolliset kulut. Muutin taantuvalle kylälle, sain halvalla remontoidun rivitaloasunnon.