Ansaitun työeläkkeen määrän kasvattaminen
Iltalehdessä jatketaan länkkyttämistä eläkkeen kasvattamisesta, eli työskentelystä eläkeikän saavuttamisen jälkeen. Lehden artikkelissa sanotaan keskieläkkeen olevan 2100 e/kk. No, eikö tuolla pärjää. Tuollaisen eläkkeen saa jos on pitkä yhtenäinen työura. Eläkeiässä ihmisillä, joilla on ollut pitkä yhtenäinen työura on yleensä asunto maksettu, autot hankittu, kesämökit sun muut. Varsinkin näin kun puhutaan niistä ihmistä jotka ovat syntyneet aikana, jolloin Suomessa meni lujaa, oltiin kasvulinjalla. Ovat perineet vanhemmiltaankin omaisuutta.
Joten mitenkä ihminen ei tule toimeen 2100 e/kk eläkkeellä, vaan häntä täytyy yrittää saada jatkamaan työssä vielä niin pitkään kuin se viimeinen ikävuosi tulee eteen jolloin se työ on pakko jättää, tai sitten vielä senkin jälkeen yrittää saada jotain työtä jolla lisätä tienestejä. Kaiken lisäksi kun nämä pitkän ja yhtenäisen työuran, 2100 e/kk eläkkeen hankkineet ovat kuitenkin valittamassa kremppojaan ja verenpaineitaan, ahdistaa, hengenahdistusta, sydämestä ottaa.
Just äskettäin joku aviisi kertoi yhdestä jonka oli pakko korkeimman eläkeikän saavutettuaan jättää se elinikäinen työura, ikä taisi olla 67, siis mikähän hänen eläkkeensä oli siitä työstä mutta niin vain piti sitten etsiä jotain muuta työtä....
Sitten on niitä joiden eläke jää roimasti alle tuon keskieläkkeeksi sanotun 2100 e/kk. ei välttämättä edes omasta syystään ole ollut rikkonainen työura tai mitä sitten lieneekään, vaan jostain muusta syystä, niin kuin nyt vaikkapa siitä syystä, että ovat menneet kunnalle työhön ja eivät sitten olekaan sitä lajia kuntalaisia joita pidetään työssä vaikkei olis tarvettakaan...
Mites nämä sitten, miten on pakko pärjätä pienemmällä kuin 2100 e/kk...
Eläkevakuutuslaitos itse markkinoi tuota eläkeiän ylittämisen jälkeen työelämässä jatkamista mainitsemalla sairaanhoitajan ammatin... No, niillähän varmaan keskieläke menee jo tällä hetkellä yli tuon 2100 e/kk, mutta toki, sairaanhoitajia niin sanotusti tarvitaan työhön.... Haha.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 52v, ja ollut työelämässä 12,5 vuotta. Suurimman osan olen ollut sairauslomilla tai kuntoutustuella fyysisten sairauksien vuoksi. Parhaillaankin olen leikkausjonossa. En edes uskalla ajatella millainen eläkkeeni tulee olemaan. Aina ei tosiaan voi kaikkeen itse vaikuttaa.
Arvion näkee parissa minuutissa työeläkeotteesta
Takuueläkkeen ainakin saa. Jos se ei riitä elämiseen niin sitten voi hakea toimeentulotukea. Kyllähän ny parilla tonnilla pärjää, saan noin 1500e ansiosidonnaista ja se riittää ihan hyvin, vuokralla asun. On vara vaihtaa asunto pienempään ja jos tiukalle menisi, muuttaisin pysyvästi mökille. Mökki on peritty.
Suoraan sanoen en usko edes jääväni normi-iässä eläkkeelle, ei työkykyä riitä niin pitkään. Muu eläke kutsuu sitä ennen.
Se 52v.
Takuueläkettä et ainakaan saa sitten kun olet eläkeiässä, koska takuueläkettä ollaan lakkauttamassa. Jos työeläke jää pieneksi, niin kansaneläke täydentää sitä, ainakin tällä hetkellä. Mutta sellaistakin mallia on väläytelty, että eläke olisi täysin työeläkepohjainen kuten monissa EU-maissa nytkin on, ja sen lisäksi voisi saada sosiaalietuuksia samoilla perusteilla kuin muutkin. Eli käytännössä asumistukea vuokra-asuntoon ja toimeentulotukea viimesijaisena tukena.
Niin, kuten sanottu niin en murehdi tällaisia etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 52v, ja ollut työelämässä 12,5 vuotta. Suurimman osan olen ollut sairauslomilla tai kuntoutustuella fyysisten sairauksien vuoksi. Parhaillaankin olen leikkausjonossa. En edes uskalla ajatella millainen eläkkeeni tulee olemaan. Aina ei tosiaan voi kaikkeen itse vaikuttaa.
Takuueläkkeen ainakin saa. Jos se ei riitä elämiseen niin sitten voi hakea toimeentulotukea. Kyllähän ny parilla tonnilla pärjää, saan noin 1500e ansiosidonnaista ja se riittää ihan hyvin, vuokralla asun. On vara vaihtaa asunto pienempään ja jos tiukalle menisi, muuttaisin pysyvästi mökille. Mökki on peritty.
Toimeentulotukea ei saa jos on mökki.
Niin no en minä itse tarvikaan toimeentulotukea vaan muuttaisin vuokralta pois sinne mökille ja rahat riittäisi hyvin. Mut vuokralla ollessa voi saadaa tt- tukea jos ei ole omaisuutta näin olen ymmärtänyt
Olisi kyllä tosi ikävää joutua toimeentulotuelle eläkeiässä. Sehän rajoittaa elämää todella paljon, tiliotteita pitää toimittaa Kelaan, ei saa säästää yhtään, eikä saa matkustaa ulkomaille kuin korkeintaan viikoksi. Toisaalta ymmärrän, että takuueläke halutaan lopettaa, ettei vain vähän aikaa Suomessa olleet ulkomaalaiset nosta sitä, koska eihän sen nyt heille pitäisi kuuluakaan.
Tosi ikävää? Ei varmasti ole, jos et muuten tule toimeen.
Kovasti eläkeikä mietityttää. Työuraa takana 25 vuotta, ensin 8 vuotta lastenhoitajana, nyt vaka-opettajana. Eläkekertymä tällä hetkellä 960€. Jos jään eläkkeelle 66, 6 vuotiaan, alin mahdollinen, on eläkearvio ~1700€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku tuolla jo aikaisemmin sanoi niin jotta eläkettä voidaan myös tulevaisuudessa maksaa niin ihmisten tulee tehdä työtä pidempään. Nyt alkuun yritetään vapaaehtoisesti. Kun lapsia ei synny ja ulkkarit tulee vaan käsiojossa sossun luukulle niin ei ole eläkkeiden maksajiaTämähän on kuin pyramidihuijaus😂 joten pyritään nyt pidentämään niiden eläkkeen maksajien maksuaikaa jotka voivat niin tehdä. Itse kyllä ottaisin ennemmin eläkkeen parilla tonnilla kuin korkeamman eläkkeen. Ei niitä rahoilla haudassa mitään tee.
Nyt pitäisi "palkita" vaikka tuntuvilla pitkäaikaisilla verohelpotuksilla lisääntymisikäisiä jotka uskaltavat perustaa perheitä ja hankkivat lapsia jotta Suomessakin riittää myös tulevaisuudessa veron- ja työeläkemaksujen maksajia.
Ja tuo täytyisi tehdä tuloverojen kevennyksillä, jotta homma ei mene siihen, että jotkut naiset päätyy synnytyskoneiksi ja myöhemmin kotirouviksi. Eli edut tulee sitten palkkatulojen kevyemmällä verotuksella, joka kannustaa työntekoon, kun lapset on saatu päiväkotiin.
Unkarissa pääsee yhden vuoden aikaisemmin eläkkeelle jokaista synnyttämäänsä lasta kohden, maksimissaan 3 vuotta. Myös armeijan käymisestä pääsee aikaisemmin eläkkeelle. Nuo katsotaan yhteiskuntaa hyödyttäviksi asioiksi. Jos ei tee lapsia eikä käy armeijaa, niin eläkeikä on korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee tietysti, mutta en sellaista ala etsiä käsiini ja sitten tuskastua. Kun en asialle yhtään mitään voi.
Et tietenkään voi vaikuttaa sairauksiin. Mutta voit vaikuttaa kokonaisuuteen, ja kun tiedät paljonko sinulle on tulossa työeläkettä, voit miettiä minkä verran tarvitset esimerkiksi säästöjä, jotta tulet toimeen. Takuueläkettä ollaan nyt joka tapauksessa jo lakkauttamassa, joten sen varaan ei kannata laskea. Etkä varmaan halua elää loppuelämääsi toimeentulotuella, tai itse en ainakaan haluaisi, koska sehän on todella rajoittavaa, esim. matkustamisen suhteen ja muutenkin. - Eri
Tuolta ne eläkkeet näkee kaikki: https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/
Säästän nyt jo kaiken mitä voin. En tarvitse tuota tietoa siihen. Minä en todennäköisesti pysty valitsemaan sitä millä rahalla elän loppuikäni, joten turha panikoida.
Ehkä jollekin muulle tuo linkki on tarpeen, minulle ei.
Työeläkeote kannattaa tarkistaa myös sen vuoksi, että näkee onko kaikista työsuhteista maksettu eläke kuten kuuluu. Se on omalla vastuulla tarkistaa, ja jos jotain puuttuu, pitää huomauttaa siitä työnantajalle tai olla yhteydessä liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on myös niitä, jotka on yli 50-vuotiaana joutuneet yt:ssä irtisanotuiksi. Uudelleentyöllistyminen on erittäin vaikeaa ja työura jää sen takia lyhyemmäksi, mitä olivat alun perin suunnitelleet. Samoin eläke jää pienemmäksi.
Irtisanotuksi joutuminen on hankala juttu, varsinkin, jos on ensin akateeminen, pitkä koulutus ja sitten on pitänyt nuorena perhevapaita sillä ajatuksella, että voi jatkaa myöhemmin työssä vaikka 70-vuotiaaksi. Sitä vain ei voi tehdä, koska moni yli 50-vuotias ei pääse enää takaisin töihin.
Ei pääse omalle alalle, mutta on silti järkevää kerryttää eläkettä ihan missä vaan muissa hommissa.
Juuri näin. Itselläni kaksi korkeamman asteen tutkintoa. 58 v jouduttuani yt-neuvotteluissa työttömäksi, olin työttömänä 4 kk ja sain uuden vakkaripaikan tehtävissä, joissa palkka on pienempi eikä vastaa koulutustani, mutta olen iloinen että on töitä. Ja jos terveyttä riittää en todellakaan aio jäädä eläkkeelle kun alin eläkeikä tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no en minä itse tarvikaan toimeentulotukea vaan muuttaisin vuokralta pois sinne mökille ja rahat riittäisi hyvin. Mut vuokralla ollessa voi saadaa tt- tukea jos ei ole omaisuutta näin olen ymmärtänyt
Olisi kyllä tosi ikävää joutua toimeentulotuelle eläkeiässä. Sehän rajoittaa elämää todella paljon, tiliotteita pitää toimittaa Kelaan, ei saa säästää yhtään, eikä saa matkustaa ulkomaille kuin korkeintaan viikoksi. Toisaalta ymmärrän, että takuueläke halutaan lopettaa, ettei vain vähän aikaa Suomessa olleet ulkomaalaiset nosta sitä, koska eihän sen nyt heille pitäisi kuuluakaan.
Tuo tarkoitti varmaan, että se olisi tosi ikävää, jos ei tulisi muuten toimeen kuin toimeentulotukea hakemalla. Eläkeläinen nimittäin vanhenee ja iän myötä toimintakyky heikkenee, eikä monet enää yli 80-vuotiaina kykene toimittamaan kaikkia sähköisiä tiliotteita ja tositteita ja hakemaan tukia. Olisi hyvä, jos vanhuuseläke olisi sellainen, ettei se edellytä enää erikseen tukien hakemista.
Jos töitä tykkää tehdä, miksi ihmeessä pitäisi jäädä eläkkeelle? Jokainen saa itse päättää, ei siinä pitäis olla kellään mitään valittamista jos ihmiset tekevät töitä yli alimman eläkeiän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on myös niitä, jotka on yli 50-vuotiaana joutuneet yt:ssä irtisanotuiksi. Uudelleentyöllistyminen on erittäin vaikeaa ja työura jää sen takia lyhyemmäksi, mitä olivat alun perin suunnitelleet. Samoin eläke jää pienemmäksi.
Irtisanotuksi joutuminen on hankala juttu, varsinkin, jos on ensin akateeminen, pitkä koulutus ja sitten on pitänyt nuorena perhevapaita sillä ajatuksella, että voi jatkaa myöhemmin työssä vaikka 70-vuotiaaksi. Sitä vain ei voi tehdä, koska moni yli 50-vuotias ei pääse enää takaisin töihin.
Ei pääse omalle alalle, mutta on silti järkevää kerryttää eläkettä ihan missä vaan muissa hommissa.
Juuri näin. Itselläni kaksi korkeamman asteen tutkintoa. 58 v jouduttuani yt-neuvotteluissa työttömäksi, olin työttömänä 4 kk ja sain uuden vakkaripaikan tehtävissä, joissa palkka on pienempi eikä vastaa koulutustani, mutta olen iloinen että on töitä. Ja jos terveyttä riittää en todellakaan aio jäädä eläkkeelle kun alin eläkeikä tulee täyteen.
Tuo onnistui joskus. Minäkin jouduin työttömäksi 12 vuotta sitten ja työllistyin kahdessa viikossa uuteen paikkaan. Nyt viime syksynä jouduin uudelleen työttömäksi, ihan perus yt-kuvion vuoksi, ja tilanne on kyllä nyt aivan erilainen. Tosin ikääkin on nyt enemmän, mutta onhan myös työkokemustakin saman verran enemmän.
Onneksi maksoin YEL:iä aikanani reilusti ja saan eläkettä 3880 €. Ei parisataa lisää pahaa tekisi, sillä menot juoksevat olet eläkkeellä tai töissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos töitä tykkää tehdä, miksi ihmeessä pitäisi jäädä eläkkeelle? Jokainen saa itse päättää, ei siinä pitäis olla kellään mitään valittamista jos ihmiset tekevät töitä yli alimman eläkeiän.
Tottakai saa tehdä. Mutta täällä moni yrittää selittää, että se ei läheskään aina ole mahdollista, vaikka haluaisi. Työt voi loppua ja ikääntyneenä voi olla todella vaikea työllistyä uudelleen, riippuu suhdannetilanteesta. Siksi sen varaan ei kannata laskea, että työt jatkuisivat niin pitkään kuin haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku tuolla jo aikaisemmin sanoi niin jotta eläkettä voidaan myös tulevaisuudessa maksaa niin ihmisten tulee tehdä työtä pidempään. Nyt alkuun yritetään vapaaehtoisesti. Kun lapsia ei synny ja ulkkarit tulee vaan käsiojossa sossun luukulle niin ei ole eläkkeiden maksajiaTämähän on kuin pyramidihuijaus😂 joten pyritään nyt pidentämään niiden eläkkeen maksajien maksuaikaa jotka voivat niin tehdä. Itse kyllä ottaisin ennemmin eläkkeen parilla tonnilla kuin korkeamman eläkkeen. Ei niitä rahoilla haudassa mitään tee.
Nyt pitäisi "palkita" vaikka tuntuvilla pitkäaikaisilla verohelpotuksilla lisääntymisikäisiä jotka uskaltavat perustaa perheitä ja hankkivat lapsia jotta Suomessakin riittää myös tulevaisuudessa veron- ja työeläkemaksujen maksajia.
Ja tuo täytyisi tehdä tuloverojen kevennyksillä, jotta homma ei mene siihen, että jotkut naiset päätyy synnytyskoneiksi ja myöhemmin kotirouviksi. Eli edut tulee sitten palkkatulojen kevyemmällä verotuksella, joka kannustaa työntekoon, kun lapset on saatu päiväkotiin.
Unkarissa pääsee yhden vuoden aikaisemmin eläkkeelle jokaista synnyttämäänsä lasta kohden, maksimissaan 3 vuotta. Myös armeijan käymisestä pääsee aikaisemmin eläkkeelle. Nuo katsotaan yhteiskuntaa hyödyttäviksi asioiksi. Jos ei tee lapsia eikä käy armeijaa, niin eläkeikä on korkeampi.
Kyllä, ja todellisen hyödyn noista saa, jos jatkaa kuitenkin töissä vähän pidempään kuin olisi pakko, koska silloin tulee lykkäyskorotus.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin tämä unohtui: Miten se työnantaja suhtautuu siihen, että työntekijä jolla olisi mahdollisuus jäädä eläkkeelle, haluaakin jatkaa ihan siihen asti kuin on lopulta pakko jäädä eläkkeelle? Onko se siis ihan aina niin kuin työntekijän oma valinta!
Koskaan ei ole pakkp jäädä eläkkeelle.
Halvemmaksi tulee nää kun ei oo eläkemaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on hyvä, että ihmiset ovat tietoisia kuinka paljon eläkettä voi korottaa jatkamalla töissä. Jokainen voi eläkelaskureilla tätä testata omilla summillaan.
https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri
Jos minä jään eläkkeelle 66 vuotiaana, olisi eläke 4428 euroa kuussa. Jos jatkaisin 70-vuotiaaksi, olisi eläke 5949 euroa! Vaikuttaa valtavasti tuo, että jokainen lykkäyskuukausi nostaa eläkekertymää 0,4% ja päälle tulee normaali palkasta tuleva eläkekertymän lisäys. Tuohonhan kannustetaan sen takia, että eläkejärjestelmämme olisi kestävämmällä pohjalla, kun ihmiset tekisivät pidempään töitä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.Noihin eläkelaskureihin pitäisi vaatia samantyyppinen disclaimer kuin sijoituslaskureissa. Eläkkeen kertyminen edellyttää ehyenä jatkuvaa työuraa ja laskurilla laskettu kertymä perustuu tämänhetkiseen tietoon, mutta ei ole tae tulevasta. Moni kyllä tekisi pidempään töitä, jos olisi töitä.
Siinähän on. Että se on arvio tulevasta. Eikä arvio tulevasta pohjaudu muuhun kuin historiaan.
Mitä taas tulee 2100 e eläkkeeseen, käteen jäänee noin 1800 e ja kun yksi asuminen on lisääntynyt, moni eläkeläinen asuu yksin. Ei tuolla kauheasti juhlita eikä tod näk ole osteltu mökkejä palkkatuloilla. Ainakaan mitään parikymmentä tuhatta kalliimpaa.
3600 eurolla pariskunta pärjännee jo paremmin, mutta kun on keskieläke, on myös palkkatulot olleet keskitulot, eivät mitenkään järin suuret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa tehdä. Mutta täällä moni yrittää selittää, että se ei läheskään aina ole mahdollista, vaikka haluaisi. Työt voi loppua ja ikääntyneenä voi olla todella vaikea työllistyä uudelleen, riippuu suhdannetilanteesta. Siksi sen varaan ei kannata laskea, että työt jatkuisivat niin pitkään kuin haluaa tehdä.
Minulla loppui työkyky 48-vuotiaana. No, tuli lyötyä lukkoon eläke, mikä on tapahtumien ainoa positiivinen puoli. Sen sijaan tulonmenetykset kertyvät suuriksi vajaan 20 vuoden palkkatulojen puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tarkoitti varmaan, että se olisi tosi ikävää, jos ei tulisi muuten toimeen kuin toimeentulotukea hakemalla. Eläkeläinen nimittäin vanhenee ja iän myötä toimintakyky heikkenee, eikä monet enää yli 80-vuotiaina kykene toimittamaan kaikkia sähköisiä tiliotteita ja tositteita ja hakemaan tukia. Olisi hyvä, jos vanhuuseläke olisi sellainen, ettei se edellytä enää erikseen tukien hakemista.
Nyt puhutaan tilanteesta, ettei ole työkykyä työikäisenäkään. Silloin ei auta yhtään mikään "olisi hyvä, jos". Tottakai olisi hyvä jos sitä ja tätä, mutta kun sinä et pysty kaikkeen vaikuttamaan.
On tosi hienoa, jos ei kosketa sinua, mutta monia muita tämä koskettaa ja aivan ilman omaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo työllistää leegion sosiaalityöntekijöitä, jos he joutuvat auttamaan joka kk vanhusta saamaan peruselatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan tilanteesta, ettei ole työkykyä työikäisenäkään. Silloin ei auta yhtään mikään "olisi hyvä, jos". Tottakai olisi hyvä jos sitä ja tätä, mutta kun sinä et pysty kaikkeen vaikuttamaan.
On tosi hienoa, jos ei kosketa sinua, mutta monia muita tämä koskettaa ja aivan ilman omaa syytä.
Ymmärsitkö, mihin vastaat vai enkö minä ymmärrä, mitä sinä ja lainaamasi puhutte?
Voit itse ilmoittaa tulorekisteriin olemattomia tuloja, sieltä sitten työeläkelaitos katsoo että onpas mummolla ollut hulppeat tulot maksetaan eläke niiden mukaan. Saat myös pankkilainaa hyvin noilla olemattomilla tuloilla.