Ansaitun työeläkkeen määrän kasvattaminen
Iltalehdessä jatketaan länkkyttämistä eläkkeen kasvattamisesta, eli työskentelystä eläkeikän saavuttamisen jälkeen. Lehden artikkelissa sanotaan keskieläkkeen olevan 2100 e/kk. No, eikö tuolla pärjää. Tuollaisen eläkkeen saa jos on pitkä yhtenäinen työura. Eläkeiässä ihmisillä, joilla on ollut pitkä yhtenäinen työura on yleensä asunto maksettu, autot hankittu, kesämökit sun muut. Varsinkin näin kun puhutaan niistä ihmistä jotka ovat syntyneet aikana, jolloin Suomessa meni lujaa, oltiin kasvulinjalla. Ovat perineet vanhemmiltaankin omaisuutta.
Joten mitenkä ihminen ei tule toimeen 2100 e/kk eläkkeellä, vaan häntä täytyy yrittää saada jatkamaan työssä vielä niin pitkään kuin se viimeinen ikävuosi tulee eteen jolloin se työ on pakko jättää, tai sitten vielä senkin jälkeen yrittää saada jotain työtä jolla lisätä tienestejä. Kaiken lisäksi kun nämä pitkän ja yhtenäisen työuran, 2100 e/kk eläkkeen hankkineet ovat kuitenkin valittamassa kremppojaan ja verenpaineitaan, ahdistaa, hengenahdistusta, sydämestä ottaa.
Just äskettäin joku aviisi kertoi yhdestä jonka oli pakko korkeimman eläkeikän saavutettuaan jättää se elinikäinen työura, ikä taisi olla 67, siis mikähän hänen eläkkeensä oli siitä työstä mutta niin vain piti sitten etsiä jotain muuta työtä....
Sitten on niitä joiden eläke jää roimasti alle tuon keskieläkkeeksi sanotun 2100 e/kk. ei välttämättä edes omasta syystään ole ollut rikkonainen työura tai mitä sitten lieneekään, vaan jostain muusta syystä, niin kuin nyt vaikkapa siitä syystä, että ovat menneet kunnalle työhön ja eivät sitten olekaan sitä lajia kuntalaisia joita pidetään työssä vaikkei olis tarvettakaan...
Mites nämä sitten, miten on pakko pärjätä pienemmällä kuin 2100 e/kk...
Eläkevakuutuslaitos itse markkinoi tuota eläkeiän ylittämisen jälkeen työelämässä jatkamista mainitsemalla sairaanhoitajan ammatin... No, niillähän varmaan keskieläke menee jo tällä hetkellä yli tuon 2100 e/kk, mutta toki, sairaanhoitajia niin sanotusti tarvitaan työhön.... Haha.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 52v, ja ollut työelämässä 12,5 vuotta. Suurimman osan olen ollut sairauslomilla tai kuntoutustuella fyysisten sairauksien vuoksi. Parhaillaankin olen leikkausjonossa. En edes uskalla ajatella millainen eläkkeeni tulee olemaan. Aina ei tosiaan voi kaikkeen itse vaikuttaa.
Arvion näkee parissa minuutissa työeläkeotteesta
Takuueläkkeen ainakin saa. Jos se ei riitä elämiseen niin sitten voi hakea toimeentulotukea. Kyllähän ny parilla tonnilla pärjää, saan noin 1500e ansiosidonnaista ja se riittää ihan hyvin, vuokralla asun. On vara vaihtaa asunto pienempään ja jos tiukalle menisi, muuttaisin pysyvästi mökille. Mökki on peritty.
Toimeentulotukea ei saa jos on mökki.
Niin no en minä itse tarvikaan toimeentulotukea vaan muuttaisin vuokralta pois sinne mökille ja rahat riittäisi hyvin. Mut vuokralla ollessa voi saadaa tt- tukea jos ei ole omaisuutta näin olen ymmärtänyt
Olisi kyllä tosi ikävää joutua toimeentulotuelle eläkeiässä. Sehän rajoittaa elämää todella paljon, tiliotteita pitää toimittaa Kelaan, ei saa säästää yhtään, eikä saa matkustaa ulkomaille kuin korkeintaan viikoksi. Toisaalta ymmärrän, että takuueläke halutaan lopettaa, ettei vain vähän aikaa Suomessa olleet ulkomaalaiset nosta sitä, koska eihän sen nyt heille pitäisi kuuluakaan.
Tosi ikävää? Ei varmasti ole, jos et muuten tule toimeen.
Tuo tarkoitti varmaan, että se olisi tosi ikävää, jos ei tulisi muuten toimeen kuin toimeentulotukea hakemalla. Eläkeläinen nimittäin vanhenee ja iän myötä toimintakyky heikkenee, eikä monet enää yli 80-vuotiaina kykene toimittamaan kaikkia sähköisiä tiliotteita ja tositteita ja hakemaan tukia. Olisi hyvä, jos vanhuuseläke olisi sellainen, ettei se edellytä enää erikseen tukien hakemista.
Nyt puhutaan tilanteesta, ettei ole työkykyä työikäisenäkään. Silloin ei auta yhtään mikään "olisi hyvä, jos". Tottakai olisi hyvä jos sitä ja tätä, mutta kun sinä et pysty kaikkeen vaikuttamaan.
On tosi hienoa, jos ei kosketa sinua, mutta monia muita tämä koskettaa ja aivan ilman omaa syytä.
Ymmärsitkö, mihin vastaat vai enkö minä ymmärrä, mitä sinä ja lainaamasi puhutte?
Ketju johon vastasit, lähti minun kommentistani. 52-vuotiaan, joka on kyennyt olemaan vain 12,5 v työssä. Ja nytkin sairausloma edessä kun taas uusi leikkaus tulossa.
Tätä kommentoi myös toinen selkeästi työkyvytön. Että pakko on laskea tukien varaan, jos ei muuta voi.
Kun niin se vaan joillain on. On ihan turhaa ajatella että "olisi hyvä jos".
Olisihan sekin ihan heIvetin hyvä, jos olisi terve ja olisi ollut koko aikuisikänsä töissä 🤣🤣 Vaan kun se on asia, johon ei itse voi vaikuttaa. Sivullisten kommentit on turhia ja nytkin jopa typeriä.
Edelleen toki on hieno asia että terveys ja työkyky on jollekin niin itsestäänselvyys, että voi työkyvyttömiä neuvoa hankkimaan parempi eläke 😂
Vierailija kirjoitti:
Voit itse ilmoittaa tulorekisteriin olemattomia tuloja, sieltä sitten työeläkelaitos katsoo että onpas mummolla ollut hulppeat tulot maksetaan eläke niiden mukaan. Saat myös pankkilainaa hyvin noilla olemattomilla tuloilla.
Höpö höpö. Eläke muodostuu maksetuista työeläkemaksuista, eikä tulorekisteriin merkityistä tuloista.
Nämä keskituloisten hankkimat asunnot, mökit ja autot ovat valitettavasti rahareikiä, joiden ylläpitoon ei välttämättä eläke riitä.
Niin pienet olisi eläkkeet ja on.Sehän on työelämässäkin pieni palkkainen joka saa 2t€palkkaa puhtaana ja joillain vielä tuosta vähennetään verot.Mitenkä hoitokotiin lähtö lääkkeet muu eläminen???ei riitä ei millään kun niin pieni eläke.Mk ajan Eläkeläiset palkkoineen lasketaan yks yhteen.Suomi ei olisi kuulunut ikinä euhun euroon.Siitä mitään hyötyä ole ollut haittaa päin vastoin liittyy elämiskustannuksiin tämä.Eläkkeet suomessa huonot,jossain Espanjassa, Thaimaassa, pikkurahalla elettäs säästettäs,mutta ne vei meiltä. ulkomaille maksettavat eläkkeet.. kyllä ne osaa kyykyttää.
Ei toimi noin. Eläke muodostuu eläkemaksuista, eli olemattomista tuloista olisi pitänyt mennä ihan oikeita eläkemaksuja.