Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansaitun työeläkkeen määrän kasvattaminen

Vierailija
13.04.2026 |

Iltalehdessä jatketaan länkkyttämistä eläkkeen kasvattamisesta, eli työskentelystä eläkeikän saavuttamisen jälkeen. Lehden artikkelissa sanotaan keskieläkkeen olevan 2100 e/kk. No, eikö tuolla pärjää. Tuollaisen eläkkeen saa jos on pitkä yhtenäinen työura. Eläkeiässä ihmisillä, joilla on ollut pitkä yhtenäinen työura on yleensä asunto maksettu, autot hankittu, kesämökit sun muut. Varsinkin näin kun puhutaan niistä ihmistä jotka ovat syntyneet aikana, jolloin Suomessa meni lujaa, oltiin kasvulinjalla. Ovat perineet vanhemmiltaankin omaisuutta.

Joten mitenkä ihminen ei tule toimeen 2100 e/kk eläkkeellä, vaan häntä täytyy yrittää saada jatkamaan työssä vielä niin pitkään kuin se viimeinen ikävuosi tulee eteen jolloin se työ on pakko jättää, tai sitten vielä senkin jälkeen yrittää saada jotain työtä jolla lisätä tienestejä. Kaiken lisäksi kun nämä pitkän ja yhtenäisen työuran, 2100 e/kk eläkkeen hankkineet ovat kuitenkin valittamassa kremppojaan ja verenpaineitaan, ahdistaa, hengenahdistusta, sydämestä ottaa.

Just äskettäin joku aviisi kertoi yhdestä jonka oli pakko korkeimman eläkeikän saavutettuaan jättää se elinikäinen työura, ikä taisi olla 67, siis mikähän hänen eläkkeensä oli siitä työstä mutta niin vain piti sitten etsiä jotain muuta työtä....

Sitten on niitä joiden eläke jää roimasti alle tuon keskieläkkeeksi sanotun 2100 e/kk. ei välttämättä edes omasta syystään ole ollut rikkonainen työura tai mitä sitten lieneekään, vaan jostain muusta syystä, niin kuin nyt vaikkapa siitä syystä, että ovat menneet kunnalle työhön ja eivät sitten olekaan sitä lajia kuntalaisia joita pidetään työssä vaikkei olis tarvettakaan... 

Mites nämä sitten, miten on pakko pärjätä pienemmällä kuin 2100 e/kk...

Eläkevakuutuslaitos itse markkinoi tuota eläkeiän ylittämisen jälkeen työelämässä jatkamista mainitsemalla sairaanhoitajan ammatin... No, niillähän varmaan keskieläke menee jo tällä hetkellä yli tuon 2100 e/kk, mutta toki, sairaanhoitajia niin sanotusti tarvitaan työhön.... Haha. 

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni yli 40vuoden työura.

Eläkkeeni 2685€(brutto)

Vierailija
22/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on hyvä, että ihmiset ovat tietoisia kuinka paljon eläkettä voi korottaa jatkamalla töissä. Jokainen voi eläkelaskureilla tätä testata omilla summillaan.

https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri

Jos minä jään eläkkeelle 66 vuotiaana, olisi eläke 4428 euroa kuussa. Jos jatkaisin 70-vuotiaaksi, olisi eläke 5949 euroa! Vaikuttaa valtavasti tuo, että jokainen lykkäyskuukausi nostaa eläkekertymää 0,4% ja päälle tulee normaali palkasta tuleva eläkekertymän lisäys. Tuohonhan kannustetaan sen takia, että eläkejärjestelmämme olisi kestävämmällä pohjalla, kun ihmiset tekisivät pidempään töitä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.

Minullakin oli nuorempana tapana aina leikkiä eläkelaskurilla ja miettiä eri vaihtoehtoja, paljonko eläke olisi missäkin iässä, jos jäisi pois töistä. Mutta sitten tuli työpaikalle yt:t ja se arvuuttelu loppui siihen. Sanon vaan, että koskaan et voi tulevaisuutta ennustaa. Mutta kannattaa silti varautua ja säästää, niin on rahaa vaikka ei olisi töitäkään. Pääomatulot eivät lopu vaikka työt loppuvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 52v, ja ollut työelämässä 12,5 vuotta. Suurimman osan olen ollut sairauslomilla tai kuntoutustuella fyysisten sairauksien vuoksi. Parhaillaankin olen leikkausjonossa. En edes uskalla ajatella millainen eläkkeeni tulee olemaan. Aina ei tosiaan voi kaikkeen itse vaikuttaa.

Arvion näkee parissa minuutissa työeläkeotteesta

Takuueläkkeen ainakin saa. Jos se ei riitä elämiseen niin sitten voi hakea toimeentulotukea. Kyllähän ny parilla tonnilla pärjää, saan noin 1500e ansiosidonnaista ja se riittää ihan hyvin, vuokralla asun. On vara vaihtaa asunto pienempään ja jos tiukalle menisi, muuttaisin pysyvästi mökille. Mökki on peritty.

Vierailija
24/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on hyvä, että ihmiset ovat tietoisia kuinka paljon eläkettä voi korottaa jatkamalla töissä. Jokainen voi eläkelaskureilla tätä testata omilla summillaan.

Jos minä jään eläkkeelle 66 vuotiaana, olisi eläke 4428 euroa kuussa. Jos jatkaisin 70-vuotiaaksi, olisi eläke 5949 euroa! Vaikuttaa valtavasti tuo, että jokainen lykkäyskuukausi nostaa eläkekertymää 0,4% ja päälle tulee normaali palkasta tuleva eläkekertymän lisäys. Tuohonhan kannustetaan sen takia, että eläkejärjestelmämme olisi kestävämmällä pohjalla, kun ihmiset tekisivät pidempään töitä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.

Noihin eläkelaskureihin pitäisi vaatia samantyyppinen disclaimer kuin sijoituslaskureissa. Eläkkeen kertyminen edellyttää ehyenä jatkuvaa työuraa ja laskurilla laskettu kertymä perustuu tämänhetkiseen tietoon, mutta ei ole tae tulevasta. Moni kyllä tekisi pidempään töitä, jos olisi töitä. 

Vierailija
25/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 52v, ja ollut työelämässä 12,5 vuotta. Suurimman osan olen ollut sairauslomilla tai kuntoutustuella fyysisten sairauksien vuoksi. Parhaillaankin olen leikkausjonossa. En edes uskalla ajatella millainen eläkkeeni tulee olemaan. Aina ei tosiaan voi kaikkeen itse vaikuttaa.

Takuueläkkeen ainakin saa. Jos se ei riitä elämiseen niin sitten voi hakea toimeentulotukea. Kyllähän ny parilla tonnilla pärjää, saan noin 1500e ansiosidonnaista ja se riittää ihan hyvin, vuokralla asun. On vara vaihtaa asunto pienempään ja jos tiukalle menisi, muuttaisin pysyvästi mökille. Mökki on peritty.

Toimeentulotukea ei saa jos on mökki. 

Vierailija
26/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni yli 40vuoden työura.

Eläkkeeni 2685€(brutto)

Mulla yhtä hyvä eläke,myös yli 40vuottta töitä.

Vierailija
27/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee tietysti, mutta en sellaista ala etsiä käsiini ja sitten tuskastua. Kun en asialle yhtään mitään voi.

Vierailija
28/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2100 € keskieläke ei ole montaa sataa euroa suurempi nettona kuin takuueläke + eläkeläisen asumistuki, vaikka takana voi olla täysi työura. On ihmisiä, jotka haluavat sen takia jatkaa vielä jonkun aikaa töissä. Ei 2100 euron eläkkeellä vielä paljoa juhlita, asumiseen voi mennä paljon (yv, taloyhtiön rempat, sähkö), auton ylläpito ja uusiminen, lääkkeet ja terveyskulut. Jokainen voi laskea..

Vierailija
29/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin eläkelaskureihin pitäisi vaatia samantyyppinen disclaimer kuin sijoituslaskureissa. Eläkkeen kertyminen edellyttää ehyenä jatkuvaa työuraa ja laskurilla laskettu kertymä perustuu tämänhetkiseen tietoon, mutta ei ole tae tulevasta. Moni kyllä tekisi pidempään töitä, jos olisi töitä. 

Jos työura ei ole ehyt ja on työttömyysjaksoja, niin sitä tärkempäähän olisi sitten jatkaa työelämässä yli alimman eläkeiän.

Vierailija
30/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanoen en usko edes jääväni normi-iässä eläkkeelle, ei työkykyä riitä niin pitkään. Muu eläke kutsuu sitä ennen.

Se 52v.

Vierailija
31/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikähän tässä aloituksessa oli pointti? Kateusko? Aina luetellaan talot, autot, mökit jotka on jo hankittu. Niin, joillekin tyhjätaskuillehan se on vain märkä päiväuni. Jokainen saa kasvattaa eläkettään niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
32/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin tämä unohtui: Miten se työnantaja suhtautuu siihen, että työntekijä jolla olisi mahdollisuus jäädä eläkkeelle, haluaakin jatkaa ihan siihen asti kuin on lopulta pakko jäädä eläkkeelle? Onko se siis ihan aina niin kuin työntekijän oma valinta!

Kyllä on työntekijän oma valinta. Jos työnantaja haluaa hänestä eroon, irtisanomiseen on samat säännöt kaikille ja se tehdään ihan kuten kenen tahansa muunkin työntekijän kohdalla. 

Ei ole. Eläkkeellejäämistä varten on pakko irtisanoutua. Jos sen jälkeen haluaa vielä työskennellä lisää, siitä on thtävä työnantqjan kanssa uusi typsopimus. Ja siihen pätee ihan samat säännöt kuin kaikkiin muihinkin työsopimuksiin: molemmin puolinen suostumus tarvitaan. Monethan tekevät tässä vaiheessa osa-aikaisen tai nollatuntisopimuksen.

Vierailija
33/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee tietysti, mutta en sellaista ala etsiä käsiini ja sitten tuskastua. Kun en asialle yhtään mitään voi.

Et tietenkään voi vaikuttaa sairauksiin. Mutta voit vaikuttaa kokonaisuuteen, ja kun tiedät paljonko sinulle on tulossa työeläkettä, voit miettiä minkä verran tarvitset esimerkiksi säästöjä, jotta tulet toimeen. Takuueläkettä ollaan nyt joka tapauksessa jo lakkauttamassa, joten sen varaan ei kannata laskea. Etkä varmaan halua elää loppuelämääsi toimeentulotuella, tai itse en ainakaan haluaisi, koska sehän on todella rajoittavaa, esim. matkustamisen suhteen ja muutenkin. - Eri

Tuolta ne eläkkeet näkee kaikki: https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/

Vierailija
34/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke ei ole paria tonnia kuitenkaan, vaan yhdessä kansaneläkkeen kanssa se tekee 990€.

Vierailija
35/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1990-luvun lama-aikaan pitkään kokonaan työttömänä ja joitakin pätkätyörupeamia lukuunottamatta ja tämän takia venytin työssä oloani n. 2 vuodella alimman eläkeiän jälkeen. Sain näin korotettua hieman työeläkekertymääni ja eläkkeeni on n. 2050 euroa brutto. Yli 2000 euroa brutto eläke naisella kuulostaa hyvältä, mutta verojen jälkeen siitä jää käteen n. 1670 euroa mikä ei kuitenkaan ole kuin n. 270 euroa enemmän kuin jos saa takuueläkkeen ja siihen päälle asumistuen n. 400 euroa ja ero kapenee edelleen jos takuueläkeläinen saa menoihinsa myös harkinnan varaisia tukia. Naisten keskimääräistä työeläkettä tai sitä vähemmän eläkettä saavat ovat joutuneet tienaamaan työllään takuueläkkeen määrän ja siihen on pitänyt tehdä töitä n. 20 vuotta. Saan kyllä nettoeläkkelläni maksettua vuokrani, ruokani ja muut välttämättömät menoni , mutta koska minulla ei ole paljon säästöjä mistä ottaa joudun tinkimään menoistani jos tulee eteen jotain isompia menoeriä. Verotus ja tukijärjestelmät tasaavat eläkkeitä ja pian ollaan sen tosiasian edessä, että takuueläke + tuet yhteensä ovat yhtä isot kuin matalapalkka-alojen työeläkkeet täysistä työvuosista.

Vierailija
36/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2100 € keskieläke ei ole montaa sataa euroa suurempi nettona kuin takuueläke + eläkeläisen asumistuki, vaikka takana voi olla täysi työura. On ihmisiä, jotka haluavat sen takia jatkaa vielä jonkun aikaa töissä. Ei 2100 euron eläkkeellä vielä paljoa juhlita, asumiseen voi mennä paljon (yv, taloyhtiön rempat, sähkö), auton ylläpito ja uusiminen, lääkkeet ja terveyskulut. Jokainen voi laskea..

Onhan tuo 2100 bruttoeläke ihan riittävä. Itse saan karvan verran päälle 2000 bruttona (n. 1750 netto) ja elelen oikein mukavasti, vaikka vuokra on liki tonnin. Mutta meitä on kaksi samanlaista eläkeläistä tässä taloudessa.

Vierailija
37/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on myös niitä, jotka on yli 50-vuotiaana joutuneet yt:ssä irtisanotuiksi. Uudelleentyöllistyminen on erittäin vaikeaa ja työura jää sen takia lyhyemmäksi, mitä olivat alun perin suunnitelleet. Samoin eläke jää pienemmäksi. 

Irtisanotuksi joutuminen on hankala juttu, varsinkin, jos on ensin akateeminen, pitkä koulutus ja sitten on pitänyt nuorena perhevapaita sillä ajatuksella, että voi jatkaa myöhemmin työssä vaikka 70-vuotiaaksi. Sitä vain ei voi tehdä, koska moni yli 50-vuotias ei pääse enää takaisin töihin. 

Ei pääse omalle alalle, mutta on silti järkevää kerryttää eläkettä ihan missä vaan muissa hommissa. 

Mitä tarkoitat "ihan missä vain muissa hommissa"? Et kai tosiaan luule, että joku työnantaja palkkaisi sellaisiin töihin, joissa ei vaadita koulutusta, jonkun yli 50-vuotiaan akateemisen? Ei kannata palkata sellaista, jolla on muun alan koulutus, koska se työntekijä ei siinä työssä olisi koskaan tyytyväinen ja lähtee kuitenkin heti pois kun saa oman alansa töitä. Paljon parempi ottaa sellainen, jolla ei ole koulutusta ja jolle se työ on juuri oikea. 

Harvasta akateemisesta on oikeisiin töihin mitä nyt valutalkoissa, kenttä sirkkeli yms oikeissa töissä nähnyt.  "Mulla alkaa verensokeri laskee" yms selityksiä.

Vierailija
38/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanoen en usko edes jääväni normi-iässä eläkkeelle, ei työkykyä riitä niin pitkään. Muu eläke kutsuu sitä ennen.

Se 52v.

Takuueläkettä et ainakaan saa sitten kun olet eläkeiässä, koska takuueläkettä ollaan lakkauttamassa. Jos työeläke jää pieneksi, niin kansaneläke täydentää sitä, ainakin tällä hetkellä. Mutta sellaistakin mallia on väläytelty, että eläke olisi täysin työeläkepohjainen kuten monissa EU-maissa nytkin on, ja sen lisäksi voisi saada sosiaalietuuksia samoilla perusteilla kuin muutkin. Eli käytännössä asumistukea vuokra-asuntoon ja toimeentulotukea viimesijaisena tukena. 

Vierailija
39/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli nuorempana tapana aina leikkiä eläkelaskurilla ja miettiä eri vaihtoehtoja, paljonko eläke olisi missäkin iässä, jos jäisi pois töistä. Mutta sitten tuli työpaikalle yt:t ja se arvuuttelu loppui siihen. Sanon vaan, että koskaan et voi tulevaisuutta ennustaa. Mutta kannattaa silti varautua ja säästää, niin on rahaa vaikka ei olisi töitäkään. Pääomatulot eivät lopu vaikka työt loppuvat. 

No, tähän töissä jatkamiseen liittyen, noilla kannattaa tottakai kokeille lukuja siinä vaiheessa kun se alin eläkeikä on lähestymässä joskus 60-vuotiaana.

Nyt jos on 40-50-vuotias, niin meillä voi hyvin eläkejärjestelmä muuttua pariinkin kertaan ennen kuin se alin eläkeikä tulee. Omilla vanhemillani oli mm. superkertymä, joka alkoi jo 63-vuotiaana. 

Vierailija
40/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi