PostNord Lähiboksi: Tarvitset puhelimeen ladatun sovelluksen ja bluetooth-yhteyden paketin noutoa varten, automaatit ulkosalla?
Miten tämmöinen idea on oikein mennyt läpi? Ensinnäkin, osa automaateista sijaitsee ulkona. Jotkut on sanoneet, että jopa kauppojen roskisten vieressä. Eli tilatut tuotteet Suomen oloissa voivat altistua voimakkaille lämpötilan vaihteluille kovista pakkasista helteisiin. Osa tuotteista, kuten elektroniikka, lääkkeet sekä kosmetiikka, ovat herkkiä lämpötilan vaihtelulle eivätkä välttämättä kestä jäätymistä ilman pilaantumista ja vaurioitumista. Normaalit pakettiautomaatit sijaitsevat yleensä sisätiloissa kauppojen auloissa.
Toisekseen, entä henkilöt, joilla ei ole älylaitetta, tai äppiä, tai bluetooth-yhteyttä, esim vanhukset? Eihän he saa pakettejaan sitten lainkaan, jos ainoa toimitusvaihtoehto on PostNord boksi. Miksi monimutkaistaa asioita tarpeettomasti asiakkaan kannalta, kun ihan se tavallinen tekstiviesti koodi pakettiautomaattiin palvelee laajinta joukkoa ihmisiä ja helppo käyttää?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä boikotoin koko PostNordia. Muutaman kerran kun olen tilannut kotiinkuljetuksen - ja maksanut siitä - on tullut viesti "ei voitu toimittaa, paketti viety lähimpään vapaaseen noutopisteeseen" (olen ollut kotosalla joka kerralla koko päivän) ja kerran kun olin hakemassa noutopisteestä tuli viesti "siirretty pisteeseen X" ilman mitään koodia, paikan päällä soitin asiakaspalveluun jossa ei vastattu, puoli tuntia kuuntelin nauhaa kuinka odotusaika on maksullinen ja lähdin takaisin sinne mihin paketin ensin oli ilmoitettu saapuvan. Sieltä se sitten löytyikin. Kun olen noista vastoin sovittua sattuneista kuljetuksista ollut yhteydessä "asiakaspalveluun" on vastattu että ota yhteyttä lähettäjään; eihän verkkokauppa enää sen jälkeen kun on paketin lähettänyt voi asialle mitään tehdä.
Näin se menee PostNordin omien käyttäjäehtojen mukaan: asiakkaalla ei ole oikeutta reklamoida PostNordille yhtään mistään. Kaikki yhteydenotot myyjään. Melkein alkoi naurattaa niitä ehtoja lukiessa, eli asiakkaalla ei ole mitään oikeusturvaa eikä oikeuksia, kun PostNord kuljettaa pakettiaan.
Onhan asiakkaalla oikeudet. PostNordin asiakas tässä tapauksessa on se tuotteen myyjä.
Mikään pakko ei ole tilata tavaraa lähiboxiin niin ei ongelmaa.
Tämä on ihan susihuono systeemi muutenkin. Sillä koodilla pystyy joku toinenkin hakemaan paketin jos vaikka itse sattuu olemaan matkoilla. Tai ihan vaan jos esim. automaatti on puolison työmatkan varrella tms. Mutta ilmeisesti näissä automaateista pitää olla just oma puhelin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noista on tehty noin tarpeettoman vaikea? DHL lähettää QR-koodin sähköpostiin ja automaatissa on punavaloskanneri jolla se luetaan. Ei mitään appeja tai outoja bluetooth-yhteyksiä jotka on muutenkin hitaat ja ongelmaherkät.
Postilla syötät sen saamasi numerosarjan ja lokero aukeaa. Helppoa ja yksinkertaista jos tekniikka vaan toimii :D
Postnordin sovelluksessa klikkaan "Nouda paketti" ja "avaa lokero". Kauhean vaivan takana.
Minä ainakin sain paketin automaattiin, joka sijaitsi kaukana alkuperäisestä paikasta, jonne olin sen tilannut. Saadakseni paketin jouduin lataamaan sovelluksen ja tunnistautumaan sinne. Sain paketin ja poistin sovelluksen heti, mutta taatusti omat tietoni kuitenkin jäivät johonkin PostNordin syövereihin vastoin tahtoani. Tapahtuman jälkeen sain palautekyselyn, johon annoin nollan joka kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikään pakko ei ole tilata tavaraa lähiboxiin niin ei ongelmaa.
Usko nyt jo, että he vievät tilauksesi sellaiseen automaattiin, jossa sattuu olemaan tilaa. Paketteja ei jätetä odottelemaan, että tilaa ilmestyisi sinne, minne olet tilauksesi tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään pakko ei ole tilata tavaraa lähiboxiin niin ei ongelmaa.
Usko nyt jo, että he vievät tilauksesi sellaiseen automaattiin, jossa sattuu olemaan tilaa. Paketteja ei jätetä odottelemaan, että tilaa ilmestyisi sinne, minne olet tilauksesi tehnyt.
Tämä on todellisuutta ihan riippumatta siitä tilasitko toimituksen kotiin vai johonkin nimenomaiseen noutopaikkaan joka voi olla vaikka K-kaupan kassalla.
Laitoin saksan Amazonin boikottiin kun kaksi viimeistä tilausta on ollut sellaista sekoilua. Tilasin tusinan verran tuotteita, ihan käyttötavaraa eikä näitä toimitettukaan yhdessä lähetyksessä vaan peräti kuudessa erillisessä paketissa joita tippui yksi kerrallaan 1-3 viikon kuluessa tilauksesta.
Joka ikinen paketti päätyi eri paikkaan ympäri kaupunkia. Yksi postilaatikkoon, vain yksi kotiovelle mihin kaikkien piti tulla ja loput erilaisiin pakettiautomaatteihin sekä kaupan noutopisteisiin 5km säteellä.
Viimeinen tilaus muuten sama paitsi että Amazon itse peruutti puolet tilauksista ilman selitystä varmaankin öljyn hinnan nostettua kuljetuskustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei pääse edes vessaan lataamatta jotain sovellusta. Oltiin lasten kanssa puistossa ja pissattiin puun taa,kun yleisövessa olisi vaatinut appin lataamisen.
Tää mua ottaa päähän, kun joka jumalan asiaan on oma sovellus. Kun olisikin sitten yksi sovellus vessaa varten ja toinen ravintolaa varten ja niin edelleen, mutta kun niitä sovelluksia on tuhansia, ja joka paikassa pitää ensin ladata sovellus, jotta saa yksinkertaisimmankin asian hoidettua.
Tää ei voi jatkua ikuisesti näin. Vois verrata vaikka siihen, että joka ikisellä kaupalla olisi oma raha.
Epäilytti aluksi itseänikin, mutta hyvinhän se toimi. Nou probleemos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei pääse edes vessaan lataamatta jotain sovellusta. Oltiin lasten kanssa puistossa ja pissattiin puun taa,kun yleisövessa olisi vaatinut appin lataamisen.
Tää mua ottaa päähän, kun joka jumalan asiaan on oma sovellus. Kun olisikin sitten yksi sovellus vessaa varten ja toinen ravintolaa varten ja niin edelleen, mutta kun niitä sovelluksia on tuhansia, ja joka paikassa pitää ensin ladata sovellus, jotta saa yksinkertaisimmankin asian hoidettua.
Tää ei voi jatkua ikuisesti näin. Vois verrata vaikka siihen, että joka ikisellä kaupalla olisi oma raha.
Tämä on ottanut päähän jo vuosia kun asiat jotka eivät todellakaan vaadi omaa sovellusta on tehty ihan vaan tarkoituksella niin että näihin pitää ladata oma sovelluksensa.
Kun näitä on edes kymmeniä, tarkoittaa vaikka reissun aikana hajonnut/varastettu kännykkä totaalista katastrofia kiusallisen pikkujutun sijaan.
Hotellivaraus, lentoliput, boltit jne menivät kaikki kännykän mukana. Pahimmillaan erilaiset maksukortitkin.
On se kumma ettei omia pakettejani ole koskaan viety lähiboxiin vaikka tilaan lähes joka viikko jotain.
No juurihan oli juttua uutisissa, että suomesta tulee digitalisaation koe sekä edelläkävijä maa. Luultavasti kymmenen vuoden päästä, olettaen ettei esim joku naapurimaa hyökkää ja katkaise nettiä ja sähköä, tuskin vessaakaan saa enää vedettyä ilman äppiä GPSää Bluetoothia ja kaikkia seuranta oikeuksia.
Voi kunpa paketti joskus tulisikin sinne automaattiin, mihin sen tilaa!
Useammin se menee jonnekin muualle, joskus joulun alla monen kilometrin päähän paikkaan, johon on hyvin hankala päästä julkisilla. Lähin automaatti on omassa talossa, niin voin sanoa, että aika monta ärräpäätä on tullut päästettyä.
Uskomatonta, että joku ei sitä tiedä. Et ole tainnut paljon paketteja tilailla?