Milloin alatte suunnitella yo-juhlia?
Entä valmistella? Mitä valmisteluihin kuuluu? Siivous ja tarjottavien suunnittelu ja hankkiminen tai valmistaminen? Mahtuuko pienessä asunnossa juhlimaan, haittaako jos ei ole kaikille istumapaikkaa? Mitä juhlissa tehdään, pitääkö olla jotain ohjelmaa? Vai ihan vaan juodaan kahvia ja ne juttelee ketkä haluaa. Kuinka pitkä aika on hyvä juhlille? Nimim. Ensikertalainen.
Kommentit (19)
Jotenkin ällöttävä aloitus, ihan kuin jostain -50 luvulta jolloin ylioppilas oli jotain erikoista.
Suunnittelu, kun kirjoitukset on ohi. Mietitään ketä kutsutaan ja mitä tarjotaan. Kaikille ei tarvitse olla istumapaikkaa ja vieraita voi porrastaa. Monesti samalle päivälle osuu useammat juhlat ja yhdessä paikassa ollaan pari tuntia.
Yo-juhlista en tiedä mutta amisvalmistujaisjuhlissa meillä oli lärvilauta, rallipeli kunnon ratilla ja polkimilla sekä karaoke.
No just noista kysymyksistä aloitat. Tosin, jos tulet siihen lopputulokseen, ettei kotona mahdu juhlimaan, alkaa olla jo myöhäistä löytää korvaavaa paikkaa. Kutsut yleensä menemään heti kun tulokset on julkistettu. Etsi hausta edellisten vuosien keskusteluja, niin saat vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää juhlia?
Miksi ei juhlittaisi?
Me varataan joku tila jossa pidetään juhlat ja tarjoamiset tilataan myös (kahvitus). Ollaan tehty aikaisemmissakin juhlissa näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää juhlia?
Miksi ei juhlittaisi?
Jos juhlitaan siihen on oikea syy, ei siksi että se on tapa.
Vierailija kirjoitti:
Me varataan joku tila jossa pidetään juhlat ja tarjoamiset tilataan myös (kahvitus). Ollaan tehty aikaisemmissakin juhlissa näin.
Tilat on jo varattu, ei niitä enää saa.
Riippuu juhlien koosta, mutta aloita juhlien suunnittelu jo nyt, mieti ketä kutsut ja missä pidät juhlat.
Lähetä kutsut maaliskuussa (jos juhlat ovat varmat).
Mieti pidätkö juhlat kotona vai juhlatilassa. Molemmissa on puolensa. Pienet tilat kotona eivät haittaa, kaikille ei tarvitse olla istumapaikkoja, ihmisiä voi kutsua myös kahdessa tai useammassa erässä, osa vain onnittelee, syö vähän kakkua ja jatkaa seuraaviin juhliin jne.
Jos käytät cateringia varaa se heti. Kakut kannattaa tilata jo nyt, yo-juhlien aikaan leipomoissa on ruuhkaa.
Suosittelen tilamaan valmiina ainakin kakut ja muut isommat tarjoilut. Vähentää kummasti stressiä kun se puoli on kunnossa. Voit sitten itse tehdä ja leipoa mitä haluat ja ehdit.
Maksa avusta keittiöön (tarjoilija tai pyydä ystävää), niin saat itse myös juhlia kyökissä häärimisen sijaan.
Yo-juhlissa seurustellaan ja jutellaan, ei tarvita ohjelmaa. Ihmiset tulevat ja menevät, joten ohjelma voisi olla hankala järjestää.
Yo-juhliin yleensä ilmoitetaan vain juhlien alkamisajankohta, vieraat viipyvät niin kauan kuin viipyvät. Monet vain tosiaan piipahtavat, osa viihtyy pidempään. Varaudu pitkään päivään. Ylioppilas itse häipyy yleensä jossain vaiheessa iltamenoihinsa, mutta muut voivat vielä jatkaa juhlakalun poistuttua.
Pitopalvelu on jo tilattu, astiat tilaan varmaan huhtikuussa ja tarjoilijat on jo sovittu, ovat tuttuja nuoria, ovat olleet meillä samoissa hommisa ennenkin. Aloitat suunnittelun (kuten minkä tahansa juhlan) siitä, että mietit kuinka paljon väkeä on tulossa. Ja siitä sitten eteenpäin: ruuan määrä (jos teet itse), astioiden määrä, tarjoilijoiden määrä jne. Sen sanon, että jos ajatus oli ottaa pitopalvelu ja pidät juhlat silloin 1.6. oot jo myöhässä, kovin montaa ei enää vapaana ole. Meillä vierasmäärä on jossain 75-85 välissä, eli astioita tilaan noin 150 lautasta, haarukkaa, veistä, kahvikuppia alustoineen, vesilasia, viinilasia ja skumppalasia. Eli tuplat siihen mitä ihmisiä on niin kenenkään ei tarvitse seistä tiskaamassa missään vaiheessa. Tarjoilijoita tulee 2, joka riittää kun sitä tiskaamista ei ole. Ohjelmaa on isän puhe jossain vaiheessa päivää, muita ohjelmanumroita ei ole. Edellisen viikon olen ainakin loppuviikon (ke-pe) lomalla eli siivotaan sisällä ja ulkona, pystytetään teltät, kalustetaan teltat edellisenä päivänä, liinat ja kukat pöytiin varmaan jo samoin edellisenä iltana, riippuu nyt tietty säästä, jos on monsuunikelit niin sitten vasta silloin juhlapäivänä. Juomat hankin varmaan siinä viikolla että ne ehtivät kylmentyä kunnolla. Muista alkoholittomat juomat, myös esim olutta ja siideriä limun ja mehun ja veden lisäksi. aikataulu kannattaa katsoa sen koulun aikataulun mukaan.. aika turha aloittaa klo 13 jos olette koululla vielä silloin? Ja lakkiaispäivä on päivä, jolloin monella on useammat juhlat, joten kyllä siihen nyt muutama tunti kannattaa varata. Meillä on ollut tapana aloitella noin klo 14/15, että vanhempi väki vielä jaksaa ja viimeistään klo 22 on sit nuoriso potkaistu taksiin jatkoille jonnekkin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää juhlia?
Miksi ei juhlittaisi?
Juhlia voi järjestää myös muuten vaan jos siltä tuntuu, joten miksi ei juhlisi niin hienoa asiaa kuin uusi ylioppilas.
Me aloitettiin osittain jo viime kesänä juhlapaikkoja katselemalla, tänä keväänä siis lakkiaiset. Mutta muita valmisteluja ei ole vielä paljoa tehty, mitä nyt vähän alustavasti jotain tarjoiluja mietitty. Yksi täytekakku ja voileipäkakku tilataan, muuta leivotaan itse. Aikataulukaan ei ole vielä täysin selvilä, koska ei ole tarkkaa tietoa, moneltako lukiolla on lakitus.
Meillä siis juhlat järjestetään muualla kuin ylioppilaan kotona, katsottiin, että pieni kerrostalokaksio ei ole ehkä oikein soveltuva. Lapsi siis asuu omillaan eri paikkakunnalla kuin me vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää juhlia?
Miksi ei juhlittaisi?
Ja mielestäsi ylioppilaaksi valmistuminen ei ole oikea syy?
Vierailija kirjoitti:
Kutsutteko naapureita? Vai sukulaisia? Aikuisten tai nuoren kavereita? Tuleeko juhlat kovin kalliiksi?
Tämä on ensimmäinen asia mitä sun pitää miettiä, eli paljonko kutsut vieraita. Se on budjetti ja tilakysymys. Ja mitä isommat juhlat, sitä enemmän tulee tekemistä ja valmisteluja ja hintaa juhlille.
Sukulaisia yleensä kutsutaan, mutta tuleeko vain lähisuku vai kutsutaanko laajemmaltikin sukua. Minusta yo-juhlat ovat kiva tilaisuus nähdä sukua, ja kutsua sellaisiakin sukulaisia joita ei aikoihin nähnyt.
Kummit kutsutaan juhliin.
Kavereita ja muita ihmisiä kenen kanssa perhe on tekemisissä.
Ylioppilas on itse pyytänyt omia kavereitaan juhliin, ei ole virallisesti kutsuttu.
Naapureita voi kutsua, jos olette muutenkin tekemisissä.
Sen verran on suunniteltu jo, että olen kysynyt mahdollisilta ylioppilailta (meillä kaksi), että minkälaiset juhlat haluavat. Pienimuotoiset, oli molempien vastaus, joten pienimuotoisesti sitten. Anoppila on nyt tyhjänä, joten jos se ei ole mennyt kaupaksi siihen mennessä, niin järjestetään siellä. Jos on myyty, niin sitten mun vanhempien luona, heillä on tilaa ihan eri tavalla kuin meillä - vaikka siis juhlijoita ei ole tarkoitus kutsua kuin kolmisenkymmentä.
Juhalt muuten pidetään meillä vasta sunnuntaina, koska tulevat ylioppilaat opiskelevat eri kaupungeissa, eikä kukaan pystyisi suhaamaan silloin lauantaina kaikkien paikkojen välillä (meilläkin on kaksi muuta paikkaa, joissa pitäisi ehtiä käydä, ja toiseen on matkaa tunnin verran).
Mutta varsinainen toteuttaminen alkaa vasta sitten, kun valmistuminen varmistuu. Tarjottavat teen itse, lukuunottamatta savulohta (siskonmies tekee parasta savulohta ikinä), hyvin yksinkertaisia: kakku (toiveena oli, että omatekemä kakku, ei leipomon), pizzaa (tästä keskustellaan vielä, että tehdäänkö itse vai otetaanko vaikka kotipizzaa). Ei alkoholitarjoilua sen kummemmin, kuohuviiniä kyllä, mutta toinen ylioppilaista ei halua sitäkään, joten onnittelumaljoina on tarjolla sitten esimerkiksi louhsaaren juomaa (ko. yliopilaan antama yksi vaihtoehto). Kahvi ja tee, limonaadeja. Varmaan joku salaatti sen pizzan kanssa tarjottavaksi? Astioita haalin vähän sieltä sun täältä, anopilla on kyllä pari astiastoa, ja itsellä parinkymmenen setti. Kuohuviinilaseja on riittävästi.
Varmaan maaliskuussa 2036 jos hyvin käy.
Varmaan matematiikan kirjoitusten jälkeen. Toivottavasti ei tule mitään sairastumisia tuolloin.
Kutsutteko naapureita? Vai sukulaisia? Aikuisten tai nuoren kavereita? Tuleeko juhlat kovin kalliiksi?