Miksi 80luvulla muksut olivat terveempiä vaikka ruokana oli perunamuussia voihin tehtynä ja aikuiset polttivat sisällä
Aamulla sängyssä oli kissa ja koira,äiti poltti olohuoneessa samalla kun silitti pyykkiä ja aamupalaksi oli pullamössöä eli pullaa kahvissa.
Kommentit (236)
Hellarit rukoilee ettei muut saa sitä työpaikkaa tai lähtee pois he saa sen . Oikein nähty tämä .
Olihan CCCP aate että venäläisille tehtaat koulut mitä muut on rakentanut .
Haa, tuo on niin tuttua, että sairauksista syytellään ihmistä itseään. Jos tulee varhain alkava Alzheimer, se on siksi kun ko. henkilö teki töitä rakennuksilla maalin yms. käryissä eikä syönyt hedelmiä.
Mun on vieläkin vaikea puhua mun suolistosairaudesta koska siihen etsitään syytä niin vimmalla. Tottakai itse tutkin ravitsemusasioita, mutta syyllistäminen ei paranna ketään.
Olin muuten 80-luvulla pyöreä lapsi jolta kiellettiin herkut niin maan perusteellisesti että kotoa muutettua ne olivat mulle ihan riippuvuus... Normaali suhtautuminen olisi ollut parempi.
Vierailija kirjoitti:
Irtokarkkipussit ja syödyt karkkimäärät olivat varmaan ainakin 10 kertaa pienempiä kuin nykyään. Irtokarkkipussi oli tosi pieni ja siihen ostettiin ehkä 2-3 markalla karkkia, ehkä yhteensä 10-15 kappaletta karkkeja. Se karkkipussi taisi mahtua farkkujen taskuun. Nykyään ostetaan 1980-lukuun verrattuna aivan järjettömän suuria irtokarkkipussillisia. Siihen aikaan ne määrät olisivat järkyttäneet.
Tämä ja välipaloja ja energiajuomia nautitaan joka välissä. Luonnollinen liikunta on vähäistä, lapset tuodaan autolla kouluun ja haetaan koulusta. Varmasti allergioita on ollut aiemminkin, diagnosointi on parantunut, mutta ovat ne lisääntyneet samoin kuin tuki- ja liikuntaelinsairaudet.
Armeijaikäisiä vapautetaan palveluksesta suuria määriä joko kutsunnoissa tai palveluksen aikana ja syynä mielenterveysongelmat ja juuri tuki- liikuntaelinsairaudet, jotka ovat lisääntyneet lihomisen seurauksena. Cooperintestin tulokset ovat laskeneet kolmasosalla eli kilometrillä. Aiemmin joutui illalla treenaamaan, jos ei päässyt 2600 metriä. Nykyiset hyväkuntoiset ovat huonommassa kunnossa kuin 1980-luvulla keskivertoa heikommassa kunnossa olevat. Toki poikkeuksiakin on.
Ei meillä kukaan polttanut sisällä. Syötiin terveellistä ruokaa, kyllä kasvikset oli jo silloin keksitty, ja juoksenneltiin ulkona avain kaulassa, taatusti enemmän kuin nykylapset. Pikaruokaa oli vähemmän tarjolla.
Nykyään ruokakaupasta on jo vaikea löytää terveellistä ruokaa. Jäätelökin oli esim. 60-80-luvuilla terveellisempää kuin nyt.
Näin on käynyt kaikille elintarviketeollisuuden tuotteille. Terveellisen ruuan valikoima on supistunut nyt tuorelihaan, -kalaan, kananmuniin, luomutuotteisiin ja kasviksiin. Myös jotkut pakasteet ovat yhä lisäaineettomia. Maitotuotteista vain tilamaito, luomukerma ja voi.
Minun vanhempani eivät tupakoineet ä, eikä kukaan muukaan saanut tupakoida autossa tai sisätiloissa ja ruoka oli hyvin kala- ja kasvispainotteista.
Terveisin 1973 syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ruoassa oli vähemmän lisäaineita, enemmän oikeaa ravintoa suolistobakteereille. Tästä on vähän vaikeaa löytää tutkittua tietoa, koska jokainen käytännössä syö hieman eri tavalla ja on eri geenit. Mutta yleistäen suomalaisilla on tiettyjä sairauksia/vaivoja enemmän kuin kasikytluvulla.
Toisaalta, kun mulla diagnosoitiin mikroskooppunen lymfosyyttinen koliitti, mun äiti totes, ettei oo ikinä tuollaisesta sairaudesta kuullutkaan. Heti perään sanoi, et "ennen vanhaan olisit ollut vain huonovatsainen". Niinpä, monen vaivan kanssa vain elettiin eikä ollut mitään diagnoosia.
Yksi naapurin penskoista oli "räkänokka" ja olihan hän aika raasu kun koko naama räässä johon sitten kaikki hiekka ja lika tarttui. Räkä valui paidallekin. Oiskohan ollu joku allergia kuitenkin? Samalta lapselta kielletttiin maito, koska ei muuta keksitty. No, hän sai juoda mehua ja meni maitohampaat mustiksi...
Ne lisäaineet, mitä 70-80-luvuilla käytettiin olivatkin sitten huh huh ja jestas. Sellaisia myrkkyjä ei enää nykyään käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta. Jos silloin 2500 cooperissa oli huono tulos, niin nykyään sillä pääsee parhaiden sakkiin.
Tämä. Nykyään olet parhaita juoksussa tuolla tuloksella, aikoinaan tuolle naurettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoassa oli vähemmän lisäaineita, enemmän oikeaa ravintoa suolistobakteereille. Tästä on vähän vaikeaa löytää tutkittua tietoa, koska jokainen käytännössä syö hieman eri tavalla ja on eri geenit. Mutta yleistäen suomalaisilla on tiettyjä sairauksia/vaivoja enemmän kuin kasikytluvulla.
Toisaalta, kun mulla diagnosoitiin mikroskooppunen lymfosyyttinen koliitti, mun äiti totes, ettei oo ikinä tuollaisesta sairaudesta kuullutkaan. Heti perään sanoi, et "ennen vanhaan olisit ollut vain huonovatsainen". Niinpä, monen vaivan kanssa vain elettiin eikä ollut mitään diagnoosia.
Yksi naapurin penskoista oli "räkänokka" ja olihan hän aika raasu kun koko naama räässä johon sitten kaikki hiekka ja lika tarttui. Räkä valui paidallekin. Oiskohan ollu joku allergia kuitenkin? Samalta lapselta kielletttiin maito, koska ei muuta keksitty. No, hän sai juoda mehua ja meni maitohampaat mustiksi...
Ne lisäaineet, mitä 70-80-luvuilla käytettiin olivatkin sitten huh huh ja jestas. Sellaisia myrkkyjä ei enää nykyään käytetä.
Onneksi niitä tuotteita, kuten virvoitusjuomia sai korkeintaan kerran vuodessa, juhannuksena.
Nykyään on myös vaarallisia lisäaineita, mutta niistä ei saa puhua. Ihmetellään vain, miksi suolistovaivat lisääntyvät. Lisäaineita on lähes kaikissa tuotteissa, esim leivässä, kaurajuomissa, ym teollisissa vegetuotteissa, kekseissä, lista on loputon.
Nykyään mätetään 20kg enemmän lihhaa vuodessa per naama ja ajetaan kaikki yli autoa pidemmät matkat autolla. Ei kai siinä muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta. Jos silloin 2500 cooperissa oli huono tulos, niin nykyään sillä pääsee parhaiden sakkiin.
80-luvulla koulussa ylipainoisia kiusattiin. Nykyisin se luokan paksukainen olisi todennäköisesti luokkansa hoikimpia. Surullista miten lasten hyvinvointi on suorastaan romahtanut.
Hyvinvointi tai terveys ei ole sama asia kuin hoikkuus.
Nyky-yhteiskunnassa nuoret voi huonosti painosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi niitä tuotteita, kuten virvoitusjuomia sai korkeintaan kerran vuodessa, juhannuksena.
Nykyään on myös vaarallisia lisäaineita, mutta niistä ei saa puhua. Ihmetellään vain, miksi suolistovaivat lisääntyvät. Lisäaineita on lähes kaikissa tuotteissa, esim leivässä, kaurajuomissa, ym teollisissa vegetuotteissa, kekseissä, lista on loputon.
Lisäaineita oli ennen harvoissa tuotteissa (limsojen ja makeisten väriaineet lähinnä) ja nyt lisäaineita on lähes kaikissa elintarvikkeiksi myytävissä tuotteissa, jolloin haitta kumuloituu. Kohta IBS on jokaisella ja syöpiä.
Olin 70-luvulla reippaasti alipainoinen. Pituus 171 cm ja paino 46 kg. En voi sanoa, että olisin ollut kovin terveen näköinen. 😁 Silmissä välillä musteni. Cooperin kyllä jaksoin juosta 2500m, mutta se ei tuohon aikaan tosiaankaan ollut hyvä tulos edes tytölle. Olin luokan keskitasoa.
N66
Ei ollut se muussi mitään helvetin pussimuushia.
Ihan oli pottuloista tehtyä!
Yya sopimukseen kuului että venäläisille kaikki mikä on muiden .