Miksi 80luvulla muksut olivat terveempiä vaikka ruokana oli perunamuussia voihin tehtynä ja aikuiset polttivat sisällä
Aamulla sängyssä oli kissa ja koira,äiti poltti olohuoneessa samalla kun silitti pyykkiä ja aamupalaksi oli pullamössöä eli pullaa kahvissa.
Kommentit (236)
Koska silloin ei ahmittu pikaruokaa tai makeisia yms yhtä soittaa, liikutti on enemmän
Monet nykylapset ovat lihavia, syövät liikaa karkkia joka päiväkin jotkut. Ravinto on aika tärkeä asia terveydessä. Joillakin on rasvamaksa 5-vuotiaana.
Irtokarkkipussit ja syödyt karkkimäärät olivat varmaan ainakin 10 kertaa pienempiä kuin nykyään. Irtokarkkipussi oli tosi pieni ja siihen ostettiin ehkä 2-3 markalla karkkia, ehkä yhteensä 10-15 kappaletta karkkeja. Se karkkipussi taisi mahtua farkkujen taskuun. Nykyään ostetaan 1980-lukuun verrattuna aivan järjettömän suuria irtokarkkipussillisia. Siihen aikaan ne määrät olisivat järkyttäneet.
Ruoassa oli vähemmän lisäaineita, enemmän oikeaa ravintoa suolistobakteereille. Tästä on vähän vaikeaa löytää tutkittua tietoa, koska jokainen käytännössä syö hieman eri tavalla ja on eri geenit. Mutta yleistäen suomalaisilla on tiettyjä sairauksia/vaivoja enemmän kuin kasikytluvulla.
Toisaalta, kun mulla diagnosoitiin mikroskooppunen lymfosyyttinen koliitti, mun äiti totes, ettei oo ikinä tuollaisesta sairaudesta kuullutkaan. Heti perään sanoi, et "ennen vanhaan olisit ollut vain huonovatsainen". Niinpä, monen vaivan kanssa vain elettiin eikä ollut mitään diagnoosia.
Yksi naapurin penskoista oli "räkänokka" ja olihan hän aika raasu kun koko naama räässä johon sitten kaikki hiekka ja lika tarttui. Räkä valui paidallekin. Oiskohan ollu joku allergia kuitenkin? Samalta lapselta kielletttiin maito, koska ei muuta keksitty. No, hän sai juoda mehua ja meni maitohampaat mustiksi...
Pieni ohis, mutta ainakin 90-luvulla ja 2000-luvun alussa oli meillä vielä ainakin sellainen vähättelevä suhtautuminen terveysongelmiin, vaikka kaikilla oli jotain ja suku oli täynnä sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, ensihoitajia yms.
Jatkuvat vatsaongelmat olivat normaaleja, ja jos ei ollut laktoosi-intoleranssia, oli vain huonovatsainen tai "ookko nyt ihan varma että sulla OIKEESTI sattuu vatsaan?" oudot ihottumat olivat vaan "oho, mistäs sulle nyt tuollainen tuli."
Omiin lapsuudenaikaisiin vatsaongelmiini ei tartuttu mitenkään. Jatkuva vatsan sekaisin oleminen tai viikon kestänyt ummetus olivat vaan elämää, ei saa valittaa. Ja vatsan jatkuva järkyttävä kivulias turvotus oli vaan sitä, että olen varmaan syönyt liikaa. Tai jotain outoa. Tai sitten vain stressasin asiaa liikaa, ei pidä miettiä tuollaisia vatsavaivoja niin ne menee pois.
Terveysongelmia pidettiin myös jostain syystä todisteena siitä, että ihminen on tehnyt jotain väärin, minkä olen tajunnut vasta aikuisena oudoksi asenteeksi. Suku oli täynnä terveysalan ihmisiä, eikä kukaan ollut uskonnollinen. Kahvipöydissä ruodittiin tuttujen vaivat läpi diabeteksestä syöpiin ja oudoista kivuista ihottumiin, ja kaikki oli aina sitä että joku oli laiska, söi huonosti, nukkui liikaa tai liian vähän, tai jotain.
Jaa oli niin paskaa et ihmisetkin oli paskaa . Ulkohuussit vielä kouluissakin maaseudulla. Kaikkien elukoitten taudit ja sukupuolitaudit kaikilla niin siihen tulee joukkosuoja , vastustuskyky. Nykyään tulee seiniin hometta mitä ei ennen ollut ja ulkoa vedetään ilmastoinnilla kaikki katupöly sisään asuntoon. Pölykeuhkot siitä tulee pahempaa kuin tupakka.
Asbasti oli työmiehille syy keuhkotautiin mutta asbesti esti tulipalot . Oli tulen kestävää eristettä . No ja kaikki ruoka oli ylikypsää eikä raakaa niinkuin nykyään . KATSOKAAS kun ylikuumennus tappaa bakteerit ja virukset . Raaka ruoka tappaa ihmiset .
Vierailija kirjoitti:
Monet nykylapset ovat lihavia, syövät liikaa karkkia joka päiväkin jotkut. Ravinto on aika tärkeä asia terveydessä. Joillakin on rasvamaksa 5-vuotiaana.
Se jos mikä on järkyttävää että ihan pikkulapsilla liikalihavuutta
Minulla yksi pitkäaikaissairaus oireili kyllä jo lapsena. Mutta äitini mielestä mitään ei ollut, kaikki oli hyvin, joten pois turhat höpinät. Laiskuutta ja vetelehtimistä oli kaikki väsymys ja jaksamattomuus.
Diagnoosin sain sitten nuorena aikuisena, ja pääsin kuntoutumaan.
Mitään laktoosittomia tuotteita ei ollut olemassa ennen . Mutta ei myös syöty sairaita määriä paistoöljyjä kuin nykyään. Majoneesi raaka keltuainen öljyvaahto. Mikä helvetti sekin on mittaa kerran bakteerit ja rasvamäärä .
Vierailija kirjoitti:
Minulla yksi pitkäaikaissairaus oireili kyllä jo lapsena. Mutta äitini mielestä mitään ei ollut, kaikki oli hyvin, joten pois turhat höpinät. Laiskuutta ja vetelehtimistä oli kaikki väsymys ja jaksamattomuus.
Diagnoosin sain sitten nuorena aikuisena, ja pääsin kuntoutumaan.
Mulla sama. Olin sairas, mutta ei hoidettu millään tavalla
Ylimääräinen öljyrasva ja saat triglyseriinit nousuun.
Tytöillä oli raudanpuute anemioita ja koulussa sai rautatabletteja siihen ne jotka pyörtyili heikkoudesta.
ORTODOKSKIRKON venäläiset veti parhaat itselleen eikä kouluihin saatu appelsiineja kuin vasta -70 luvulla yleisesti maaseudulle vitamiinin puutteeseen. Juudas kulttuurit niitä on montakin uskontoa jotka ei muille anna mitään ellei valtio määrää.
Riippuen uskonnosta sen mukaan työpaikka muut savustetaan pois .
Luuletko että siinä sairastuu minuutissa?
ORTODOKSKIRKON venäläiset on myös PARTIOLAISISSA .
Elukan raakaa verta lihassa ja ruokamyrkytys.
80-luvulla ruoka oli paljon terveellisempää kuin nyt. Kaikki eivät polttaneet sisällä edes 70-luvullakaan.
Oli jengejä ja jengitappeluita. Jengeissä saatettiin ottaa typeriä ja uhkarohkeita riskejä, kuten kiivetä muuntajan päälle tai junan katolle. Jengeissä alkoholia käyttivät jo 12-vuotiaat.