Jos tienaat bruttona 2000e, maksat tietyn % veroja. Jos taas tienaat 4000e bruttona, maksat veroja TUPLASTI!! Jotenkin ei mene kaaliin, mis
Jos tienaat bruttona 2000e, maksat tietyn % veroja. Jos taas tienaat 4000e bruttona, maksat veroja TUPLASTI!!
Jotenkin ei mene kaaliin, missä se "rikkaiden suosiminen" suomessa muka näkyy.. Rikkaatko eivät muka "osallistu talkoisiin"? Heidän toimestahan kaikki työ tehdään?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin 4000€:sta jää enemmän käteen kuin 2000€, ei siis mene tuplasti = käteen jäisi saman verran. Ei viitsisi valehdella nyt.
Meillä on kova verotus, sekin on totta. Mutta joku roti nyt manipulatiivisiin valheisiin.
Millä logiikalla käteen jää saman verran jos veroa maksetaan tuplasti enemmän 4000€ palkasta kuin 2000€ palkasta? Jos nyt esimerkkinä 2000€ palkasta menisi 10% veroa, eli 200€, käteen jäisi 1800€. Jos 4000€ palkasta menisi tuplasti enemmän, eli 20% (=800€), jäisi käteen 3200€.
Nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin.
MILLÄ matematiikalla 800 € on "tuplasti" eli 2x 200 euroa?
TUPLASTI enemmän veroa olisi 400 euroa eikä 800 euroa.
No itse asiassa TUPLASTI ENEMMÄN kuin 200 on 200+2x200 =600.
Jos taas tarkoitetaan veoprosenttia, niin tuplasti enemmän kuin 10% on 10+2x10 =30%, jolloin 4000 palkasta menisi 1200 ja käteen jää 2800 (joka muuten on aika lähellä todellista veroprosenttia).
4000€/kk on keskituloistakin keskituloisempi - ja juuri siksi on järkyttävää paljonko häntä verotetaan.
Rikkaiden suosiminen näkyy siinä, että marginaalivero on 5000€/kk tienaavalla sama kuin 15000€/kk (tai 50000€/kk) tienaavalla. Lisäksi esim. "valeyrittäjille" (erit. ammarinharjoittajalääkäri) on mahdollista kiertää veroja siten, että veroprosentti on pienempi kuin 4000€ tienaavalla vaikka tulot ovat 2-3 kertaiset.
Vanhoja rikkaiden suosimisia oli mm. verokuorisijoittaminen (ei järkeä jos sijoituksia ei vähintään kuusinumeroista summaa), jolla saa pääomatuloa vältettyä kun piensijoittaja maksaa sen täysmääräisesti. Vastaavia puljausmahdollisuuksia on runsaasti jos on pätäkkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan sen 4000€ ja olen kaukana rikkaasta. Ei ole osakkeita, ei sijoitusasuntoja, ei lomamatkoja…
Mihin sä sitten käytät sun palkan?
niimpä! ja yleensä nämä ovat paljon mukavammassa työssä jossain toimistossa, ei ole työvaatteita, on mahdollisuus etätyöhön. jos 4000e ei jää käteen mitään taitaa rahankäytössä olla joku pielessä.
-eri
Hohhoijaa mikä kommentti. 4000€ on isoissa kaupungeissa kuten Helsingissä keskituloinen.
Itselläni palkka on reilusti enemmän kuin tuo 4000€ ja kyllä se silti menee ihan normaaliin elämiseen. Varsinkin kun puoliso on selvästi pienempituloinen.
4000€ palkasta saa käteen noin 2800€, eli vain viisisataa enemmän kuin 3000€ palkasta. Onko 3000€ joku iso liksa? No muuttuuko tilanne radikaalisti jos kuussa jää 500€ enemmän käteen? No ei muutu.
Itseäni ihmetyttää lähinnä se, että miten joku tulee jollain 4000€ palkalla, varsinkin jos on perhettä elätettävänä.
Työtön tulee maksimissaan 600 eurolla toimeen, kun on pakko, joten kyllä tuo 500 euron ero on aika iso summa. Jos asuu yksiössä jossa asumiskulut on jotain 600€, niin 1200 eurolla elää ihan hyvin jos ei ole elätettäviä tai isompia velkoja. Joten jos on neljän tonnin palkka, niin jos elää samalla tavalla tuhlaamatta turhuuksiin kuin työtön joutuu tekemään, jää helvetin paljon kuukaudessa rahaa säästöön. Onko sitä pakko heti törsätä kaikki rahat kun saa isomman palkan?
juuri näin! eihän se mikään ihme ole ettei 4000e palkalla selviä kun heti ollaan tuhlaamassa kaikkeen turhuuteen ja pitää päästä shoppailemaan! sitten on varmaan palveluihin tuhlattu kaikki rahat, itse jos tienaisin tuon verran, saisin säästöön todella hyvin. nämä toimistotyöntekijät tuhlaa vaan kaikki rahat
eihän se tarkoita, että 4000 euron palkasta tuhlataan kaikki. minulla on asunto Helsingissä, josta maksan lainaa pois. se on toki oma valinta ja omaisuus kasvaa, mutta jos joku sanoo, ettei rahat tahdo riittä tai elää niukasti, niin pitää huomioida muutkin asiat kuin että ihminen tuhlaisi saman tien kaiken pois. 4000 euron palkasta, kun maksat lainanlyhennykset ja vastikkeet, niin ei siitä tuhlattavaksi juurikaan jää.
Vierailija kirjoitti:
Jos tienaa 2000€/kk, maksaa veroa 4%, eli 80€/kk.
Jos tienaa veroa 4000€/kk, veroa menee 19%, eli 760€/kk. Liki kymmenkertainen määrä veroa.
Jos tienaat 8000€/kk, veroa menee 31%, eli 2480€/kk. 31 kertaa enemmän kuin ensimmäinen.
Olennaista on, paljonko jää.
Hyvätuloiset hyötyvät enemmän verovaroilla pystytetystä infrasta ja ilmaisesta koulutuksesta, yritystuista, osakeyhtiön omistajien rajoitetusta vastuusta jne.
10 vuotta sitten olin työssä, jossa brutto 3100€, käteen 2000€. Nyt olen työssä, jossa brutto 2780€, netto 2200€. Ilmeisesti verotuksessa jokin muuttunut tuossa välissä? Verotuskunta ollut aina Helsinki.
Lisäksi, tuolloin 10 vuotta sitten sain vielä työhuonevähennyksen sekä vähentää asuntolainan korot verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan paperilla noin 100000€ vuodessa.
Käytännössä bruttopalkka on noin 8000€ ja siitä jää palkkapäivänä käteen 4300€.
Puolisoni bruttopalkka on 3500€ (eli suomalaisen keskipalkka), ja hän saa käteen 2600.
Yhteensä nettotulomme ovat siis 6900€. Tähän asti kuulostaa siltä että rahaa riittää vaikka mihin.
Kun taloudessa on viisi ihmistä elätettävänä niin tuosta nettotulosta jää kuitenkin vain 46€ per päivä per henkilö elinkustannuksiin.
Yhden hengen taloudessa pääsee samaan elintasoon kanssamme jos tienaa 1600€/kk. Silloin nettotulo on suunnilleen tuo sama 46€/pv.
Progressiivinen verotus on älytön jarru sille, että kukaan pystyisi kasvattamaan omaa elintasoaan tekemällä töitä enemmän tai älykkäämmin.
Tavallisten suomalaisten työssäkäyvien elintasoa voisi kasvattaa hurjasti kahdella yksinkertaisella muutoksella:- otetaan käyttöön tasavero kuten Virossa
- korvataan perintövero luovutusvoittoverolla kuten Ruotsissa
Kumpikaan ei laske valtion verotuloja, mutta muuttaa merkittävästi tavallisen työssäkäyvän mahdollisuuksia kasvattaa omaa varallisuuttaan, vaikka ei olisi lottomiljonääri tai f1 kuski.
Joo. Minunkin painoindeksi olisi pienempi jos olisin pidempi, vaikka painoni pysyisi samana. Se vaan että pituuteni on se mikä on, niin aika turha miettiä että se olisi joku muu. Samoin sinulla on ne lapset nyt tehty ja olemassa, niin ei ole oikein loogista vertailla tilannetta lapsettomaan sinkkuun?
Lapsiperheen elämää voi oikein hyvin verrata lapsettomaan sinkkuun. Köyhyysraja Suomessa lasketaan ekvivalentista rahatulosta eli siinä otetaan huomioon koko perheen kaikki rahatulot. Kyseisen perheen ansiot voivat kuulostaa kovilta, mutta tosiasiassa he pääsevät vain 830€ köyhyysrajan yläpuolelle.
Myöskään kaikki yksin asuvat, toimeentulotukea saavat ja pääkaupunkiseudulla asuvat eivät ole köyhiä. Jos heidän kaikki rahatulonsa yhteensä ovat yli 1470€/kk, he eivät ole köyhiä, ja tuohon summaan pääsee helposti, jos on asumistuen, toimeentulotuen perus- ja asumisosan lisäksi sähkölaskuja, kotivakuutuksia, lääkäri-, hammaslääkäri-, lääke- tai silmälasikuluja.
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan sen 4000€ ja olen kaukana rikkaasta. Ei ole osakkeita, ei sijoitusasuntoja, ei lomamatkoja…
olkaa te toimistotyöntekijät tyytyväisiä noin hyvään palkkaan ja mukavaan työhön, ei teillä ole mitään iltavuoroja niin kuin jossain tuotannossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on kahdenlaisia. Heitä jotka keskittyvät siihen mitä tilille tulee ja heitä jotka mutehtivat niitä rahoja jotka menee yhteiskunnalle. Olisi mielenkiintoista tietää mistä tämä jakolinja johtuu, koska olen huomannut että molempia tyyppejä on sekä hyvä- että huonopalkkaisissa töissä. Onko kyseessä jok kehityshäiriö vai mikä? :D
Ongelma on siinä, ettei tilille tuleva raha oikein enää riitä, kun verottaja vie siitä niin suuren osan. Sähkölaskuista itketään yleisesti, mutta kylmä totuus on, että jopa sekajätepöntön tyhjentäminen omakotiasujalta joka toinen viikko maksaa vuodessa enemmän kuin sähkö. Puhumattakaan kaukolämpökuluista. Niihin menee talvikuukausina tonni kuukaudessa, ja kesällä, vaikka ei lämmitetä, niin pitkälti toista sataa.
Mitä ihmettä selität?
Omakotitalossa asuvana maksoin jätehuollosta viime vuonna 191 euroa. Kaukolämmöstä en mitään.
Sähköstä sen sijaan maksoin useita tonneja.
Saavatko täällä vain tietyt henkilöt kertoa kertoa mielipiteensä? Tässä viime vuoden luvut.
Jäte 874,75€/vuosi, sähkö 778,75€/vuosi, kaukolämpö 5410,30€/vuosi.
Lisäksi jätehuoltoyhtiöltä tuli juuri kirje, jossa kerrottiin, että jätemaksut nousevat 8% dieselin hinnan vuoksi. Tavallaan surkuhupaisaa, koska jäteauton kyljessä lukee: Kuljemme 100% sähköllä.
Saat toki kertoa mielipiteesi ja oman tilanteesi, mutta älä esitä sitä kuin se olisi yleinen totuus.
Jätemaksun suuruuteen voi jokainen vaikuttaa itse lajittelemalla jätteet ja harventamalla tyhjennysväliä.
Kaukolämpö omakotitaloissa on käsittääkseni aika paljon harvinaisempaa kuin sähkölämmitys, joten useimmat omakotitaloasujat maksavat sen lämmityksen ainakin osittain sähkölaskussa. Joten sähkön hinnan merkitys on tosiaan isompi kuin noiden muiden.
Kyllä meillä lajitellaan. Biojätteet menevät omaan kompostoriin, paperit, muovit, lasit ja metallit menevät kierrätykseen, ja kierrätyksestä maksetaan erillistä vuosimaksua. Puutarhajäte taas menee lajitteluasemalle. Koska sekajäteastia on naapurin rajalla, katson paremmaksi tyhjennyttää sen kahden viikon välein, jottei naapurin pihalle tule vahingossakaan hajuhaittoja. Tiesitkö, että osa ihmisistä on sen verran epäitsekkäitä, etteivät he ajattele pelkästään omaa napaansa, vaan myös naapuria.
Onko kaukolämpö harvinainen? Mahtaakohan yksikään kerrostalo lämmetä kaukolämmöllä? Lämpö tulee meille täsmälleen samasta putkesta, mistä se menee naapurin kerrostaloonkin. Lisäksi kaukolämpölaitos tuottaa sähköä, joten sähkölämmittäjä ei yksinkertaisesti maksa kaukolämmön kuluja, vaan paikallinen energialaitos saa kaukolämmöstä ilmaista sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin 4000€:sta jää enemmän käteen kuin 2000€, ei siis mene tuplasti = käteen jäisi saman verran. Ei viitsisi valehdella nyt.
Meillä on kova verotus, sekin on totta. Mutta joku roti nyt manipulatiivisiin valheisiin.
Millä logiikalla käteen jää saman verran jos veroa maksetaan tuplasti enemmän 4000€ palkasta kuin 2000€ palkasta? Jos nyt esimerkkinä 2000€ palkasta menisi 10% veroa, eli 200€, käteen jäisi 1800€. Jos 4000€ palkasta menisi tuplasti enemmän, eli 20% (=800€), jäisi käteen 3200€.
Nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin.
MILLÄ matematiikalla 800 € on "tuplasti" eli 2x 200 euroa?
TUPLASTI enemmän veroa olisi 400 euroa eikä 800 euroa.
Luitko viestin jota tuo kommentti koski? Ilmeisesti et. Siinä väitettiin, että käteen jää saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olkaa te toimistotyöntekijät tyytyväisiä noin hyvään palkkaan ja mukavaan työhön, ei teillä ole mitään iltavuoroja niin kuin jossain tuotannossa.
Tuokin asia on vähän niin ja näin. Yritin kerran houkutella omalle osastolleni yhtä inssiä, joka teki katkeamatonta vuorotyötä tehtaalla työnjohtajana. Tarjoamani inssin homma kiinnosti kovasti, mutta päivätyön palkka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin asia on vähän niin ja näin. Yritin kerran houkutella omalle osastolleni yhtä inssiä, joka teki katkeamatonta vuorotyötä tehtaalla työnjohtajana. Tarjoamani inssin homma kiinnosti kovasti, mutta päivätyön palkka ei.
teillä toimistonaisilla on myös todella mukavat päälliköt ja ilmapiiri toimistolla kuin siellä ei ole niin hektistä ja kiire
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
teillä toimistonaisilla on myös todella mukavat päälliköt ja ilmapiiri toimistolla kuin siellä ei ole niin hektistä ja kiire
Ei ollut kiire, ei. Seitsemänkymmentä tuntia viikossa riitti aika hyvin tärkeimpien tehtävien suorittamiseen, ja kesälomallakin saattoi pitää useimmiten iltapäivän vapaata. Joskus kyllä ketutti, kun yöt ja viikonloput piti istua lentokoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kiire, ei. Seitsemänkymmentä tuntia viikossa riitti aika hyvin tärkeimpien tehtävien suorittamiseen, ja kesälomallakin saattoi pitää useimmiten iltapäivän vapaata. Joskus kyllä ketutti, kun yöt ja viikonloput piti istua lentokoneessa.
niin mutta teillä on toimistotyöaika joka on 8tuntia, kello kun on 4 niin lähdet kotiin, ja minkälaisen korvauksen saat ylitöistä??
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi aika vastuuttaa ihmiset omasta elämästään. Tuet vastikkeellisiksi ja työnteosta kannattavaa. Tukia vastaan loiset voisi nyt keväällä siivota heittämänsä roskat ja tumpit maasta ja vesistöistä. Sen jälkeen loiset voisi mennä itse biojäteastiaan. Suomi lähtisi hurjaan nousuun :)
Tämä loinen osaa kyllä ihan käyttää roskiksia.
”Jotenkin ei mene kaaliin, missä se "rikkaiden suosiminen" suomessa muka näkyy..”
se on kiva sanoa, miten muiden tulisi toimia, kunhan se ei kosketa itseään. usein nämä huutelijat eivät ota huomioon jo verotusta.