Työnantajalta palautetta siitä, että en ole avoin enkä keskustele tauoilla??
Olen ollut kuukauden työpaikassa, jossa tehdään suorittavaa yksitoikkoista työtä pääosin yksin. Minulla on 2kk koeaika. Nyt sain palautetta, että en ole vuorovaikutuksessa tauoilla muiden kanssa??
En ole seinäruusu enkä extrovertti, mutta olen sellainen vuoroani odottava keskustelija, eli usein jutut vaihtuu ennen kuin kerkeän edes kommentoida mitään. Olen yrittänyt elämäni aikana röyhkeämmäksi keskustelijaksi, mutta koska päälle puhuminen ei ole luontaista, niin se on vaikeaa itselle huutaa väliin.
Pienessä porukassa kyllä keskustelen sujuvasti, mutta ei ole minulle ominaista visertää heti kaikille tuntemattomille omista keskenmenoista tai puolison ulkonöästä kovaan ääneen, kuten esimerkiksi toinen samaan aikaan kanssani aloittanut työntekijä. Tämän toin myös ilmi palautekeskustelussa, mutta pomo sanoi vain, että muut haluavat avoimen työkaverin ??
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jäädä tuollaiseen työpaikkaan, siellä on luultavasti sisäpiiri ja heidän jutut, itse jäin liian pitkäksi aikaa.
Tervetuloa siivousalaan, vain tietyille henkilöille on läksiäislahjaa, kakkukahvit yms kun menet taukotilaan sulle sanotaan että voitkin mennä viikkaamaan pyykkiä/tekemään jotakin muuta (sillä aikaa kun sisäpiiri höpöttelee omia juttujaan ja syö kinuskikakkua ). Koskaan, ikinä en ole nähnyt että meille raskaantyönraatajille osteltais konditotiosta kakkua, muffinsia yms. Ei saada edes kerran vuodessa mitään muutakuin ehkä hyvän joulun toivotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ensimmäisenä pois potkittavien listalla..
Juuri näin tulkitsen tämän minäkin. Mutta voiko koeaikapurkua tehdä sen takia ettei ole tarpeeksi sosiaalinen? Vai muovaillaanko se jotnekin niin, että ei ole sopiva tehtävään.
Ei voi tehdä sen perusteella, ettet ole tarpeeksi sosiaalinen tauoilla. Jonkun tekosyyn keksivät. Yritä jotain jutella niille (älä kerro henkilökohtaisia asioitasi) ja etsi samalla uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ensimmäisenä pois potkittavien listalla..
Juuri näin tulkitsen tämän minäkin. Mutta voiko koeaikapurkua tehdä sen takia ettei ole tarpeeksi sosiaalinen? Vai muovaillaanko se jotnekin niin, että ei ole sopiva tehtävään.
Syy työsuhteen purkamiselle löytyy tarvittaessa aina, mutta tauoilla keskusteleminen tai sen puute ei ole sellainen.
Kyllä se on ihan validi koeaikapurun peruste, että ei sovi tiimiin. Se sitten että onko vika tiimissä vai työntekijässä, mutta ihan normaali perustelu se on.
Ai yksin työskentelevällekin?
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin on tätä samaa paskaa ja on jopa valittu fiilisvastaavat, vaikka kaikki vuorovaikutus on sujunut hyvin ja luonnollisesti, mutta nyt kuulemma pitää kaikkien laittaa lisää hymiöitä chattiin ettei vain joku tiimiläinen luule jonkun työkaverin vittuilevan, kun se vastailee kysymyksiin. Kukahan nyt vittuilisi tiimikaverille esihenkilön ja koko tiimin lukiessa keskusteluja. Sitten tulee kaikki pakotettu yhteisöllisyys vielä lisäksi. Ja sit tietysti perseennuolijat komppaa tätä.
Ja sitten pitää olla asiallinen mutta annas olla jos olet virallinen. En ymmärrä mihin maailma kaatuu jos saman organisaation työkaveri saa virallisen teitittely viestin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä esihenkilö halusi antaa palautetta, ja kun työssä ei ollut kehitettävää mainitsi sosiaaliset taidot. Voi olla myös niin, että tämä on hyvä esimies joka auttaa sinua kehittämään itseäsi monipuolisesti.
Minulla on hiljainen kollega, joka saa jatkuvasti esihenkilöiltä palautetta, että hänen pitäisi puhua enemmän ja etenkin ottaa kantaa käsiteltäviin työasioihin. Kollega on tästä näreissään mutta esihenkilöt ovat oikeassa: hänellä on arvokkaita mielipiteitä joita olisi hyvä saada esiin jo suunnitteluvaiheessa, jotta vältettäisi ongelmia jo etukäteen. Lisäksi puhumattomuus tiimissä aiheuttaa sen, että hän jää hiukan ulkopuoliseksi.
No mutta työmielipiteitä harvemmin tulee jaettua kahvitauolla, kun siellä on vapaa-ajan höpötystä. Jos toisella on tunnetusti arvokkaita mielipiteitä itse työasioista, niin mikä estää kysymästä suoraan henkilöltä, kun kaivataan mielipiteitä. Ja voihan tällaisen tyypin ottaa mukaan vaikka projekteihin, jos niin osaamista arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
On vähän eri asia, että istuuko palavereissa tms. "mykkänä" ilman mitään työhön liittyvää ideaa/kommentoitavaa, vai se ettei ruokatauolla jaa koko kotieläänsä kaikkien paikallaolijoiden kuultavaksi...
Palaverit tuskin on suorittavaa työtä jota ap tekee? On eri asia olla linjastolla nappia painamassa 8,5h päivässä kuin istua 7,5h päivässä palavereissa. Jälkimmäisessä keskustelu varmasti on edellytyksenä, linjastolla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että töihin mennään tekemään töitä eikä sosilaisoimaan.
Työnteosta ja työnjäljestä sain vastapainoksi erittäin hyvää palautetta.. luulisi sen painavan enemmän kuin se, että huutelen seksielämästäni kahvitauolla. Ymmärtäisin jos työ olisi pari- tai ryhmätyöskentelyä, että pitää olla hyvät vuorovaikutustaidot.
Ap
Joku työkavereistasi on se joka päättää kuka töissä saa olla. Eli kielikello joka vikisee pomolle kun ei saa sinusta kunnon juoruja joita levitellä eteenpäin. Pomon pakko totella koska ei voi irtisanoa, ei ole perusteita. Jos kieltäytyy, kyseinen työntekijä kostaa joka kerta kun tilaisuus tulee, saikuttaa kaikkein kriittisimmällä hetkellä (kun tarvitaan esim lisätöihin), vaatii itselleen aina parhaan lomakuukauden ym. Näitä narsistisia, yleensä keski- ikäisiä eukkoja on joka työpaikassa. Aivan hvetin raskaita ihmisiä. Seuraapa tilannetta, huomaat että olen oikeassa. Paras alkaa etsimään uutta työtä, saat helpommin kun haet vielä töissä ollessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteosta ja työnjäljestä sain vastapainoksi erittäin hyvää palautetta.. luulisi sen painavan enemmän kuin se, että huutelen seksielämästäni kahvitauolla. Ymmärtäisin jos työ olisi pari- tai ryhmätyöskentelyä, että pitää olla hyvät vuorovaikutustaidot.
Ap
Kertooko se hyvistä vuorovaikutustaidoists ettå huutelee seksielämästä kahvtauoilla. Jos noin on työpaikassasi et todennäköisesti menetä mitään vaikka et töitä saisikaan jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et menetä mitään jos työt ei jatku.
No kyllä menettää, palkan, ja ilmeisesti myös muuten mielekkään työn, jossa ap on hyvä.
Niin mutta millä hinnalla. Kuulostaa juuri sellaiselle "perheyritykselle", jossa kaikki on "perhettä keskenään". Eli kaikki perseelleen.
Eli itse olet ollut loppuelämäsi työtön, koska vedit herneen nenään ensimmäisestä pienestä ongelmasta ensimmäisessä työpaikassasi?
Ap, älä nyt ainakaan irtisanoudu itse, jos ei ole toista työpaikkaa valmiina. Tällä hetkellä olet äärimmäisen onnekas, että sinulla on työ. Toki, jos sinulle on yhdentekevää, oletko töissä vai et, voit tehdä hätiköidyn päätöksen.
Jokaiselle ihmiselle tulee töissä tilanteita, joista ei pidä. Älä anna yhden tapauksen määrittää kaikkea.
Siia mitä nyt oikeim vauhkoat? En ole ollut "loppuelämääni työttömänä" eikä kyse ole ollut mistään uniikista työpaikasta josta olen vetänyt nokkiini. Ihan sinun omaa mielikuvitusta tuollainen! Mutta kokemusta kyllä on näistä perheyrityksistä, ovat monesti ihan niitä pahimpia riistäjiä!
Valitettavasti mulla on myös sellainen kokemus ihmisistä jotka haluaa avoimuutta, että he ajattelee, että kun olet heille avoin he saa määrätä sun asioista. Ensin kuunnellaan, kerrot ja kas alkaa tulla neuvoja pyytämättä ja auta armias jos et haluakkaan tehdä juuri kuten sulle sanellaan niin jo ollaan uhkailemassa. En itse enää ole aivan yhtä avoin kuin ennen.
En löytänyt ikinä tauolla tai syömässä työkavereiden kanssa. Tervehdin kyllä ja olen ystävällinen.
Minulla oli aikanaan myös esimies, jolle oli ongelma että en puhunut (niitä näitä) ja pitänyt yleisestikin enemmän ääntä töissä. Se ei vaikuttanut työhöni millään lailla ja minulla oli monia normaaleja sosiaalisia kontakteja töissä päivittäin. Esimiehet vaihtui tiuhaan siellä ja kukaan muu ei minulle koskaan asiasta huomauttanut tämän yhden lisäksi.
Kuulostaa siltä, että jostain oli nyt pakko sinulle antaa negatiivista ja omasta mielestään kehittävää palautetta, ja tämä oli ainut asia minkä keksi. Todennäköisesti (normaali) käytöksesi ei vastaa hänen kuvaansa siitä, millainen sinun pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kertooko se hyvistä vuorovaikutustaidoists ettå huutelee seksielämästä kahvtauoilla. Jos noin on työpaikassasi et todennäköisesti menetä mitään vaikka et töitä saisikaan jatkaa.
Olen ollut töissä mm. ravintola/matkailu alalla ja siellä nuo makuukammarin puuhat oli kyllä ihan jokapäiväisiä puheenaiheita ja vitsin aiheita ja aika monella puoliso löytynyt samoista piireistä. Varsinkin hotellissa töissä ollessa sitä kuuli ja näki kaikkea mahdollista sekä henkilökunnalta, että asiakkaiden touhuja. Mara alalla myös tapahtuu paljon sopimattomia asioita. Ja se oli ärsyttävintä, että kotonakin olisi pitänyt vapaa ajalla mennä sen firman ravintoloihin jossa oli töissä että ei missään päässyt oikein irtautumaan ko porukasta.
On se kumma, että mikään ei kelpaa! Itseäni on taas tässä työpaikassa (ei missään aiemmassa) arvosteltu siitä, että puhun liian kovaa! Itse he suunnilleen kuiskailevat toimistossa. Olen yrittänyt hiljentää ääntäni sillä tuloksella, että puhelimessa tai Teams-meatingissa henkilö pyytää koko ajan minua puhumaan kovempaa.
Onneksi on nyt viimeiset puoli vuotta saanut olla etätöissä.
Enkä muutenkaan työpaikalla juttele yksityisasioistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jäädä tuollaiseen työpaikkaan, siellä on luultavasti sisäpiiri ja heidän jutut, itse jäin liian pitkäksi aikaa.
Tervetuloa siivousalaan, vain tietyille henkilöille on läksiäislahjaa, kakkukahvit yms kun menet taukotilaan sulle sanotaan että voitkin mennä viikkaamaan pyykkiä/tekemään jotakin muuta (sillä aikaa kun sisäpiiri höpöttelee omia juttujaan ja syö kinuskikakkua ). Koskaan, ikinä en ole nähnyt että meille raskaantyönraatajille osteltais konditotiosta kakkua, muffinsia yms. Ei saada edes kerran vuodessa mitään muutakuin ehkä hyvän joulun toivotukset.
Juuh siivousalalla on tosiaan paljon kaikkea ikävää. Meillä esihenkilö laittoi vanhemman työntekijän siivoamaan pelkkiä vessoja kun suosi niin paljon nuoria työntekijöitä. Nöyryyttävää näin jälkeenpäin ajatellen.
Minä haluan olla tauolla omassa rauhassa, juoda kahvin ja syödä ilman, että pitää keskeyttää ne puhuakseni jotain ihan turhaa paskaa. 12min on liian lyhyt aika nauttia rauhassa kahvista jos suurin osa ajasta menee siihen, kun Pertti kertoo miten naiset on perseestä tai Irma-Anneli kuvailee kuinka pelargoniat verannalla kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tekosyyltä päättää työsuhde koeajalla.
Voi olla, että sinulle ei tuommoinen työpaikka ole hyväksi. Veikkaisin, että siellä on joku päällepäsmäri, joka ottaa ihmisiä silmätikukseen ja kiusaa
Todennäköisesti ei-viisas johtaja teillä siellä.
Älä tee töitä/rahaa tyhmille ihmisille. Lähde eteenpäin ja jätä ne keskenään sosialisoimaan.
Päiväkoti?
Ne ovat joskus pahimmillaan kuin jotain mini-lahkoja jossa joku sosiopaatti-esihenkilö pompottaa ihmisiä mielivaltaisesti.
Minulla oli se tilanne, että minulle tultiin usein juttelemaan kesken työpäivän. Moitteita ei saanut se juttelija, vaan minä.
Sama juttu eräällä toisella työntekijällä, eli moitteet tuli väärälle ihmiselle.
Se on näköjään niin, että niille sanotaan, jotka katsotaan arvoasteikossa alemmiksi, kun pelätään niiden muiden "arvokkaampien" lähtevän.
Tuossa tilanteessa aivan naurettavaa, ja luultavasti oli vain tapa kertoa, että et sovi joukkoon jonkun mielestä.
Mä en oo saanut palautetta mutta meidän taukotilassa ärsyttää se jatkuva kiroilu ja kukkoilu siks pidän turpani kiinni koska tekis mieli ärähtää että voisitko olla kiroilematta kokoajan et ruman kuuloista