Työnantajalta palautetta siitä, että en ole avoin enkä keskustele tauoilla??
Olen ollut kuukauden työpaikassa, jossa tehdään suorittavaa yksitoikkoista työtä pääosin yksin. Minulla on 2kk koeaika. Nyt sain palautetta, että en ole vuorovaikutuksessa tauoilla muiden kanssa??
En ole seinäruusu enkä extrovertti, mutta olen sellainen vuoroani odottava keskustelija, eli usein jutut vaihtuu ennen kuin kerkeän edes kommentoida mitään. Olen yrittänyt elämäni aikana röyhkeämmäksi keskustelijaksi, mutta koska päälle puhuminen ei ole luontaista, niin se on vaikeaa itselle huutaa väliin.
Pienessä porukassa kyllä keskustelen sujuvasti, mutta ei ole minulle ominaista visertää heti kaikille tuntemattomille omista keskenmenoista tai puolison ulkonöästä kovaan ääneen, kuten esimerkiksi toinen samaan aikaan kanssani aloittanut työntekijä. Tämän toin myös ilmi palautekeskustelussa, mutta pomo sanoi vain, että muut haluavat avoimen työkaverin ??
Kommentit (87)
Kivat työkaverit. Juoruaa pomolle tauoistasi😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että töihin mennään tekemään töitä eikä sosilaisoimaan.
Työnteosta ja työnjäljestä sain vastapainoksi erittäin hyvää palautetta.. luulisi sen painavan enemmän kuin se, että huutelen seksielämästäni kahvitauolla. Ymmärtäisin jos työ olisi pari- tai ryhmätyöskentelyä, että pitää olla hyvät vuorovaikutustaidot.
Ap
Mä sain aikoinani potkut yhden työntekijän alullepaneman mustamaalauskamppiksen ansiosta. Koeaikapurku sekin, mutta silti. Ei siis merkitystä vaikka työ olisi hoidettu hyvin, jos joku vakituisista päättää ettei tykkää niin saa kyllä pskaa aikaiseksi..
Voimia AP. Minulle taas sanottiin, että politiikkaa puhun ja se on kuulemma vaarallista, kun puhuin kevyesti pari lausetta päivän uutisista asiakkaalle, ettei tuppisuuna hiljaisuudessa oltaisi. Eli teet niin tai näin, niin mikään ei kelpaa. Kuulemma vain säästä saa puhua ja kysyä vointia. Itselle punainen vaate voinnin kysely. En halua omista asioistani puhua, enkä utele kenenkään vointia. Saa ihminen itse kertoa, jos mitä haluaa. No nyt ollaan sitten asiakkaiden luona masentuneessa tunnelmassa hiljaisuudessa. Sää asioihin menee se 5 min, loppu 2-3h on sitten kuuntelua, putoaako nuppineula jonnekin. Näin meillä. Tuppisuut tervetuloa. Niitä meille toivotaan. Kärsin todella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat ongelmat työyhteisössä on aina sellaisissa yhteisössä, jossa on liikaa kovasti itseään esille tuovia päällepäsmäreitä.
Ja miten tuo ilmenee? Tuovat esiin kehityskohteita, sanovat mielipiteensä kun kysytään?
Minä teen töitä ja työkaveri pälättää vieressä. Tai neppailee jotain epäolennaista. Kun päällystö näyttää nenäänsä meidän keskuudessa, on työkaveri kärppänä paikalla tuomassa itseään esille. Sama juttu, kun tulee uusia työntekijöitä, on tämä välittömästi pitämässä luentoa 'ansioitumisistaan'. Käsittämättömintä on, että tuo uppoo ihan täysillä, kukaan ei kyseenalaista.
Mitä jos kysyt sähköpostilla tarkennusta vielä esihenkilöltä tähän. Minkälaisen keskustelun hän kokee parantavan työsuoritusta tai tehoa, missä tilanteissa hän toivoo sinulta aktiivisempaa osallistumista, voiko esihenkilö antaa esimerkkejä tilanteista, joissa et ole toiminut toivottavalla tavalla ja miten voisin jatkossa toimia niissä paremmin jne.
Kysy myös samalla, onko hänellä palautetta työstästi, onko siinä jotain mitä parantaa. Ja tosiaan mieluiten kirjallisesti, sähköposti tai vaikka tekstarilla.
Ehkä esihenkilö halusi antaa palautetta, ja kun työssä ei ollut kehitettävää mainitsi sosiaaliset taidot. Voi olla myös niin, että tämä on hyvä esimies joka auttaa sinua kehittämään itseäsi monipuolisesti.
Minulla on hiljainen kollega, joka saa jatkuvasti esihenkilöiltä palautetta, että hänen pitäisi puhua enemmän ja etenkin ottaa kantaa käsiteltäviin työasioihin. Kollega on tästä näreissään mutta esihenkilöt ovat oikeassa: hänellä on arvokkaita mielipiteitä joita olisi hyvä saada esiin jo suunnitteluvaiheessa, jotta vältettäisi ongelmia jo etukäteen. Lisäksi puhumattomuus tiimissä aiheuttaa sen, että hän jää hiukan ulkopuoliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
monissa yrityksissä on narsistinen mikromanageeraava johto ja HR...
tämän vuoksi Suomen yritykset voivat niin huonosti
Ei ymmärretä että on kahdenlaisia ihmisiä.
Hiljasia tunnollisia ahertajia jotka tuo voittoa.
Sitten näitä räväköitä höpöttäjiä jotka on energisiä ja "tehokkaita" He vaan on tehokkaita tauolla ja muiden kanssa. Eli hallinto näkee hyvän ulospäinsuuntautuneen esiintymisen rekryssä mutta ei tajua että tuo henkilö pitää 8 kakka taukoa. pitkät ruokkikset ym ym ym.
Ihmisiä on niin monta kuin niitä on. Ei vain kahdenlaisia.
Joo onnea ja menestystä sitten näiden 8 kakka taukoa pitävien kanssa. Ainiin arvaa miksi on luotu proviikka palkka riesaksi?
Entinen esimies imitoi koiransa nylkytystä töissä. Kaikkea pas kaa muutenkin satoi niskaan. Onneksi lähdin.
Vierailija kirjoitti:
Kivat työkaverit. Juoruaa pomolle tauoistasi😂
Niin, ketä ap:n tilanne haittaa siis eniten ja miksi eivät vakkarit itse ota ap:ta mukaan juttuun? Kiusaamista sekin. En olisi pahoillaan jos työ ei jatku.
Vierailija kirjoitti:
Mun on kans vaikeeta jutella noin. Valitsen yleisaiheita; sää, ruoka, vaatteet, joku lehtijuttu tai radiossa kuultu juttu. Jos on ihan pakko omia asioita puhua niin valitsen harmittomimman, tyyliin joku nivel vihoittelee.
Mieluummin olen hiljaa tai kommentoin jonkun muun monologiin jotain välisanoja.
Itse heitän vastaavanlaisesti aiheita, vähän kuin tykyjä, joihin puheliaat sitten tarttuu ja minut koetaan sitten puheliaaksi, vaikka oikeasti en välttämättä sano muutakuin sen, että olipa aamulla kova pakkanen, josta muut sitten jatkavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ensimmäisenä pois potkittavien listalla..
Juuri näin tulkitsen tämän minäkin. Mutta voiko koeaikapurkua tehdä sen takia ettei ole tarpeeksi sosiaalinen? Vai muovaillaanko se jotnekin niin, että ei ole sopiva tehtävään.
Syy työsuhteen purkamiselle löytyy tarvittaessa aina, mutta tauoilla keskusteleminen tai sen puute ei ole sellainen.
Kyllä se on ihan validi koeaikapurun peruste, että ei sovi tiimiin. Se sitten että onko vika tiimissä vai työntekijässä, mutta ihan normaali perustelu se on.
Rupusakilla on aina näitä omatekemiä sääntöjä. Ottavat kaiken henkilökohtaisesti, ovat lapsellisia ja rajattomia. Osa jää välillä kiinni näistä rekisteriurkinnoista varmaan heistä vain sosiaalisuuden jatkumoa.
Muut antavat sitten sinulle puheenvuoron. Olen ollut joskus järjestämässä tilaisuuksia, joissa pidettiin tärkeänä kaikkien mielipiteitä ja keskusteluun osallistumista. Ryhmissä oli puheenjohtajat, joilla oli tehtävänä kysyä niiltä, jotka eivät oma-aloitteisesti puheenvuoroa pyytäneet.
Eihän se sinun vikasi ole, jos siellä on keskustelutapa sellainen, että sinä et saa sanotuksi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin tulkitsen tämän minäkin. Mutta voiko koeaikapurkua tehdä sen takia ettei ole tarpeeksi sosiaalinen? Vai muovaillaanko se jotnekin niin, että ei ole sopiva tehtävään.
Ei välttämättä sopiva tehtävään, mutta selvästi ei sopiva työyhteisöön, johon sinut on työn lisäksi otettu koeajalle. Tietysti olisi ollut reilua korostaa työhakemuksessa, että etsitään tietynlaista persoonaa, joka solahtaa työyhteisöön aktiiviseksi jäseneksi, mutta noh... sitä varten kai tuo koeaika on olemassa. Jos siellä työpaikalla se sosiaalinen puoli koetaan olennaiseksi, niin ei kai siinä sitten voi vastaankaan oikein sanoa. Varsinkin pienemmissä työyhteisöissä se on aika tärkeääkin, että kaikki tulevat osaksi perhettä eikä kohta ole käsissä syytteitä ulkopuolelle jättävistä työpaikkakiusaajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sopeudu porukkaa
Minun työpaikkassa rekrytään jatkuvasti "myyntimiehiä" ja lätkästään tekeen yksin hommia johonkin pimeeseen nurkkaan, sitten ihmetellään kun työntekiät eivät ole tyytväisiä.
Tuo on niin yleistä yksitoikkoisissa suorittavissa töissä. Kun se työ itsessään on tylsää rutiininomaista suoritusta niin sitten tuo taukojen sosiaalinen vuorovaikutus korostuu. Hyvät vuorovaikutustaidot=hyvä läpänheittäjä kahvitauoilla.
Kai nyt tauolla saa tehdä mitä haluaa? Meillä ainakin lounastauko palkaton, joten mitä se työnantajalle kuuluu mitä silloin teen?
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikkassa rekrytään jatkuvasti "myyntimiehiä" ja lätkästään tekeen yksin hommia johonkin pimeeseen nurkkaan, sitten ihmetellään kun työntekiät eivät ole tyytväisiä.
Niin? Jos tarkoitus on myydä ja sitä jo korostetaan selvästi tuossa nimikkeessä, niin mitä muuta pitäisi sitten odottaa itse työltä? Oletettavasti puhelinmyynnistä kyse kuitenkin.
Kaiken huippu on nämä videotyöhaastettelut. Samalla nämä firmt valittaa "työvoimapulasta". Miksi kasarin malli ei kelpaa jossa työhaastattelu hoitui kahden kesken paikan päällä ilman videosirkusta?