Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajalta palautetta siitä, että en ole avoin enkä keskustele tauoilla??

Vierailija
10.04.2026 |

Olen ollut kuukauden työpaikassa, jossa tehdään suorittavaa yksitoikkoista työtä pääosin yksin. Minulla on 2kk koeaika. Nyt sain palautetta, että en ole vuorovaikutuksessa tauoilla muiden kanssa??

En ole seinäruusu enkä extrovertti, mutta olen sellainen vuoroani odottava keskustelija, eli usein jutut vaihtuu ennen kuin kerkeän edes kommentoida mitään. Olen yrittänyt elämäni aikana röyhkeämmäksi keskustelijaksi, mutta koska päälle puhuminen ei ole luontaista, niin se on vaikeaa itselle huutaa väliin. 

Pienessä porukassa kyllä keskustelen sujuvasti, mutta ei ole minulle ominaista  visertää heti kaikille tuntemattomille omista keskenmenoista tai puolison ulkonöästä kovaan ääneen, kuten esimerkiksi toinen samaan aikaan kanssani aloittanut työntekijä. Tämän toin myös ilmi palautekeskustelussa, mutta pomo sanoi vain, että muut haluavat avoimen työkaverin ??

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et menetä mitään jos työt ei jatku.

No kyllä menettää, palkan, ja ilmeisesti myös muuten mielekkään työn, jossa ap on hyvä. 

Niin mutta millä hinnalla. Kuulostaa juuri sellaiselle "perheyritykselle", jossa kaikki on "perhettä keskenään". Eli kaikki perseelleen. 

Tähän asti ei kai ole ollut mitään ongelmia, ymmärsin että tämä palaute tuli puskista. Työnantaja on tyytyväinen ap:n työhön, eiköhän se paina enemmän. Muut tottuu siihen, että ap on vähän hiljaisempi ja ehkä ap:kin pääsee porukan juttuun pikkuhiljaa ja omalla tavallaan mukaan. 

Vierailija
22/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin aikuisopiskelijana ja meillä oli työharjoittelujakso, jossa mentiin kolmen ryhmissä. Minä kahdesta muusta se rauhallisempi. Kaksi muuta kälätti ihan jatkuvalla syötöllä ja he tappelivatkin keskenään. Työpaikalla tätä pidettiin juurikin perheystävällisenä avoimena työkulttuurina, joka oli toivottua. Minä sain 10/10 palautteen, mutta olivat miettineet myös astetta huonompaa arvosanaa, koska en ollut tarpeeksi puhelias heidän mieleen. Seuraavasta työharjoittelupaikasta sainkin sitten suoraan vakityön, koska tein töitä enkä kälättänyt. Samassa paikassa edelleen 8v myöhemmin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimuus on osoitus luottamuksesta. Työnantaja saa sitä mitä tilaa.

Vierailija
24/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo kalastelee sulta tietoja, painaa korvan taakse, jos on tarvetta myöhemmin. Suu suppuun vaan. 

Vierailija
25/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sanottua ei tarkoitettu arvosteluksi, vaan vinkiksi, miten työporukkaan pääsisi paremmin sisään. Tietenkään ei tarvitse kertoa henkilökohtaisia asioita. Kälättäjistäkään ei muuten pidetä. Hiljaisempi on parempi kuin kälättäjä.

Vierailija
26/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo kalastelee sulta tietoja, painaa korvan taakse, jos on tarvetta myöhemmin. Suu suppuun vaan. 

Samaa yrittävät ne työkaveritkin. Kannattaa muistaa, että kaikkea mitä sanoo, tullaan jossakin vaiheessa käyttämään sinua vastaan. Tämä pätee myös asiointeihin viranomaisten, lääkärien ym. kanssa. 

Vierailija
27/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat ongelmat työyhteisössä on aina sellaisissa yhteisössä, jossa on liikaa kovasti itseään esille tuovia päällepäsmäreitä.

Vierailija
28/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat ongelmat työyhteisössä on aina sellaisissa yhteisössä, jossa on liikaa kovasti itseään esille tuovia päällepäsmäreitä.

Ja yleensä ovat omien sanojensa mukaan kovimpia työmiehiä 😅

Vierailija
29/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sanoisin, että tauot on lepäämistä ja palautumista varten.

ja kysyisin kumpi on tärkeämpää lärpättely vai se, että jaksaa tauon jälkeen tehokkaasti jatkaa siitä mihin on jäänyt.

hai haluaako pomo mielummin pitää pystyssä aikuisten päiväkerhoa, minkä päätarkoitus on sosialisoitua. ymmärrän paremmin tuollaista, jos työ on vahvasti tiimi työtä, mutta minä olen viisaalta isältäni elämässäni oppinut kaksi asiaa ihmissuhteista. 

ei missään nimessä kannata kaveerata työkaverien tai naapureiden kanssa.

Vierailija
30/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano sille esi henkilölle, että kummasta se maksaa palkkaa . kivasta juttelu hetkistä vai työstä mitä teet. 

jotkut on vissiin nähny ihan vaivaa, että ln mennyt kielimään susta. todennäköisesti aika toksinen ympäristö työskennellä. juoru naiset savustaa ulos ne " ei sosiaaliset" koska eivät saa hyviä juorua tehtyjä.

jos puhut puhu vain säästä, työstä ei mitään henkilökohtaista kannata kertoa kenellekään.

Vierailija
31/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ensimmäisenä pois potkittavien listalla..

Juuri näin tulkitsen tämän minäkin. Mutta voiko koeaikapurkua tehdä sen takia ettei ole tarpeeksi sosiaalinen? Vai muovaillaanko se jotnekin niin, että ei ole sopiva tehtävään.

Koeajan purkua ei selitellä. Syy on koeaika. 

Vierailija
32/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut savustettiin ulos yhdestä työpaikasta, koska en vaan enää yksinkertaisesti halunnut jakaa yksityisiä asioitani työpaikalla. Useamman vuoden ajan kerroin ihan avoimesti vaikkapa lomamatkoista, mökkeilystä yms (huom en todellakaan jakanut intiimejä asioita), mutta aloin sitten miettiä, että ovatko työkaverini oikeasti sellaisia, että heille kuuluu elämäni. Vastaus oli, että ei. Siitäpä se ajojahti sitten alkoi. Jouduin usein puhutteluun, koska olin kuulemma sulkeutunut. Minun työskentelyotteesta ei ikinä löytynyt moitittavaa, päin vastoin. Jouduin usein puhutteluun, koska en 2x10 min kahvitauoilla ja 30 min ruokatauoilla halunnut avata elämäni yksityisiä asioita. Joka päivä pelotti ja jännitti mennä töihin, lopulta olin niin stressaantunut sen jatkuvan suurennuslasin alla olemisesta, että unet menivät, kädet alkoivat vapista yms. Lopulta työpäivät menivät siihen, että itkin ja tein työni. Irtisanouduin ja hankin uuden työpaikan, jossa olen nyt ollut 7 vuotta. Kukaan ei ole jahdannut minua siitä, että en avaa yksityiselämääni muille. Työnantajalle ja työkavereille riittää, että teen työni hyvin.

Vierailija
33/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et menetä mitään jos työt ei jatku.

No kyllä menettää, palkan, ja ilmeisesti myös muuten mielekkään työn, jossa ap on hyvä. 

Niin mutta millä hinnalla. Kuulostaa juuri sellaiselle "perheyritykselle", jossa kaikki on "perhettä keskenään". Eli kaikki perseelleen. 

Eli itse olet ollut loppuelämäsi työtön, koska vedit herneen nenään ensimmäisestä pienestä ongelmasta ensimmäisessä työpaikassasi? 

Ap, älä nyt ainakaan irtisanoudu itse, jos ei ole toista työpaikkaa valmiina. Tällä hetkellä olet äärimmäisen onnekas, että sinulla on työ. Toki, jos sinulle on yhdentekevää, oletko töissä vai et, voit tehdä hätiköidyn päätöksen. 

Jokaiselle ihmiselle tulee töissä tilanteita, joista ei pidä. Älä anna yhden tapauksen määrittää kaikkea. 

Vierailija
34/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

monissa yrityksissä on narsistinen mikromanageeraava johto ja HR...

tämän vuoksi Suomen yritykset voivat niin huonosti

Ei ymmärretä että on kahdenlaisia ihmisiä. 

Hiljasia tunnollisia ahertajia jotka tuo voittoa.

Sitten näitä räväköitä höpöttäjiä jotka on energisiä ja "tehokkaita" He vaan on tehokkaita tauolla ja muiden kanssa. Eli hallinto näkee hyvän ulospäinsuuntautuneen esiintymisen rekryssä mutta ei tajua että tuo henkilö pitää 8 kakka taukoa. pitkät ruokkikset ym ym ym.

Ihmisiä on niin monta kuin niitä on. Ei vain kahdenlaisia. 

Vierailija
35/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten tuo ilmenee? Tuovat esiin kehityskohteita, sanovat mielipiteensä kun kysytään? 

Vierailija
36/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin tulkitsen tämän minäkin. Mutta voiko koeaikapurkua tehdä sen takia ettei ole tarpeeksi sosiaalinen? Vai muovaillaanko se jotnekin niin, että ei ole sopiva tehtävään.

Kyllä se pitää selittää, jos toinen vaatii. Syy voi tietenkin olla vain sopeutumattomuus tms. Voihan se olla, että ap:n tapauksessa esimies halusi vain antaa positiivisen palautteen lisäksi ns. kehityskohteen. Jos meillä sanottaisiin introvertit irti, talo olisi sen jälkeen lähes tyhjä :D

Vierailija
37/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohitan. Hyvää huomenta. x

Vierailija
38/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kahden kuukauden koeaika? Kyseessä taitaa olla neljän kuukauden määräaikainen työsuhde, eli koeaika korkeintaan puolet määräaikaisuuden kestosta.

Nykyisin on lähes poikkeuksetta kuuden kuukauden koeaika toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa.

Vierailija
39/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että haluat jatkaa tuollaisessa työsuhteessa? Kuulostaa heikkolaatuiselta työpaikalta eikä vika ole sinussa. Työpaikalle pitäisi mahtua puheliaita ja vähemmän puheliaita ihmisiä...myös sillon  kun itse puhe on työn väline jollain tapaa. 

Vierailija
40/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeajan purulle on oltava syy. Jos syytä ei ole, se keksitään, mutta virallinen syy on oltava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi