Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (396)
Jos kukaan ru saa verorahoilleen vastinetta vaan kaikki maksetaan/tehdään itse, niin veroista ja maksuista vähintään 80% pois. Jäljelle jäävä riittänee poliisi, pelastus- ja opetustoimeen. Muuten jokainen maksaa kaiken itse. Problem solved.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa noin tehdäänkin, vanhus asuu esim. omassa pienessä asunnossaan lähellä omaisia. Ja tuntee siten turvallisuutta, kun vaikka edes kerran päivässä käydään vilkaisemassa vointia. Harvoissa maissa vihataan niin paljon omaa äitiään tai mummoaan tai anoppiaan, kuin meillä. Ja harvoissa maissa ollaan niin rikkaitakaan, että on varaa laittaa omaan yksinäisyyteensä omaisensa asumaan ja pärjäämään yhteiskunnan varsin rajattujen resurssien tarjoamaan apuun.
Kummat näissä muissa maissa muuttaa: vanhus lähelle lapsiaan vai lapset lähelle vanhusta? Miten työssäkäynti onnistuu, jos lapset ovat nämä muuttajat eikä vanhuksen kotipaikkakunnalla ole työpaikkoja? Kuka tässä tapauksessa elättää nämä aikuiset lapsensa? Se vanhusko? Vai maksetaanko näissä maissa niin hyvää omaishoidontukea, että töissä ei tarvitse käydäkään? Suomessa kun aika iso ongelma on, että vanhukset eivät halua muuttaa lähemmäs lapsiaan. Ei vaikka sen kotitönön saisikin myytyä.
Suomessa ainakin entisaikaan suvut itse päättivät, miten tehdään. Ei ollut mitään yleistä tapaa siihen aikaan kun suomen laki pakotti lapset hoitamaan.
Mun isoäidin lapset palkkasi hoitajan hänelle kotiin. Toinen isoäiti taas asui naimattomien lastensa kanssa (lasten lapsuudenkodissa) ja muut lapset antoi osuutensa rahana.
Isoisän isä taas maksettiin täydellä rahalla turun ukkokotiin lastensa toimesta. Isoäidin äiti kiersi lapsillaan kullakin vuoden kerrallaan (satojen kilsojen matkoja. Sairasti ankaraa reumaa.)
Nää kaikki asui kaupungeissa. Maalla varmaan vähän eri tavalla (syytingit maalla)
En ole valmis hoivaamaan henkisesti ja psyykkisesti sairasta isääni, luonto sen korjatkoon pois.
Ei ole lapsia, niin ei täältä mitään vapautuvaa lastenhuonetta löydy. Työhuoneeni tarvitsen itse jatkossakin.
Epäilen myös, että mun vanhemmillani ei ole mitään kiinnostusta muutella mun töiden perässä ympäri Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin.
Minköhänlainen sellainen laki olisi joka velvottaisi hoitamaan. Velvoittaako joku laki hoitamaan ylipäätään ketään. Alaikäisellä on huoltaja mutta lapsen vanhempiakaan on vaikea velvoittaa huoltajuuteen. Jos huoltajuus ei toteudu lapsi otetaan huostaan. Millainen velvoite vanhusten kohdalla hänen perillisilleen tulisi ja entä jos he eivät velvoitteesta kykene huolehtimaan?
Etkö tunne historiaa ollenkaan. Ihan suomen laissa olo 1960-luvulla vielä, että lapset hoitavat vanhempansa. (Tai maksavat täyden hinnan jonnekin, joka hoitaa)
Ei olisi mikään ihme, että tuo laki tulisi jälleen.
Eiks etelämmässä ole jotain tuontapaisia lakeja? Saksassa? Välimeren maissa?
Höpö höpö. Ota lääkkeesi.
Ei meillä ole huonetta vapautumassa vielä moneen vuoteen. Appivanhemmat ovat kuitenkin hyvin raihnaisia. Omani pärjäävät vielä oikein mainiosti, kun ikääkin on alle 70.
Sittenkin, kun lapsia muuttaa pois, niin ei tässä huoneita vapaudu, koska yksi huone palaa työhuoneeksi. Toisessa makuuhuoneessa asuu lapsi vielä ainakin 13 vuotta.
Vanhaksi kun tulee on se oma päivä rytmi eikä siihen auta mitään sotkea . Saarella pesulle ja auttaa vaihtamaan lakanat kuin puhtaat alusvaatteet . Katsoo että syö ja juo vettä. Hampaat. Hiukset. Kynnet. Eihän vanhat saa selkää pestyä itse pitää auttaa. Viedä parturiin. Siihen on meillä koulutettuja työntekijöitä .
Me on koulutettu hoitajat siihen työhön verovaroin meidän palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vanhaksi kun tulee on se oma päivä rytmi eikä siihen auta mitään sotkea . Saarella pesulle ja auttaa vaihtamaan lakanat kuin puhtaat alusvaatteet . Katsoo että syö ja juo vettä. Hampaat. Hiukset. Kynnet. Eihän vanhat saa selkää pestyä itse pitää auttaa. Viedä parturiin. Siihen on meillä koulutettuja työntekijöitä .
Demennttian aiheuttamia harhoja?
Vanhukset elää oman elämänsä muistoissa . Hekin on ollut nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Me on koulutettu hoitajat siihen työhön verovaroin meidän palkoista.
Hakevat jatko-opintoihin ja/tai vaihtavat alaa.
Vierailija kirjoitti:
Saarella - SAATELLA PESULLE .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saarella - SAATELLA PESULLE .
Mieluiten järveen tai mereen.
Vanhukset on itsepäisiä myös . Onhan lapsetkin .
Vierailija kirjoitti:
1. Pistä rahaa 5 000e/kk, niin saat hyvät olot.
2. Lapset auttavat.
3. Helvetilliset olot laitoksessa.
Jokainen voi itse valita, ja tähän on kaikkien varauduttava jo kauan ennen eläkeikää.
Vanhus laitokseen, ja omistusasunto myyntiin. Sitten jää tosin ilman perintöä. (Jos siis tuo hoitaminen ei kiinnosta.)
Yhteiskunta ei auta enää.
Jaa mikä perintö kun ei ole mitään omaisuutta ja työeläke menee elämiseen.
"Silloin ennen" naiset ne vanhukset hoiti. Ei se perheen isä vaihtanut äitinsä vaippaa eikä lapsensa. Naisille on näkynätön työ ja hoivavastuu kasaantunut aina. Nykyään siitä työstä maksetaan naisille palkkaa ja se on ulkoistettu. Nytkö taas halutaan palata siihen että naiset hoitavat ilmaiseksi muun työnsä ohessa lapset, kodin ja vielä vanhukset?
Moni vanhus käy vesijumpassa ! Ja retkillä. Ei ne niin surkeita ole .
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhus käy vesijumpassa ! Ja retkillä. Ei ne niin surkeita ole .
Mitä hoitoa vanhus silloin tarvitsee jos itse on aktiivinen?
Etkö tunne historiaa ollenkaan. Ihan suomen laissa olo 1960-luvulla vielä, että lapset hoitavat vanhempansa. (Tai maksavat täyden hinnan jonnekin, joka hoitaa)
Ei olisi mikään ihme, että tuo laki tulisi jälleen.
Eiks etelämmässä ole jotain tuontapaisia lakeja? Saksassa? Välimeren maissa?