Aion alkaa siivoajaksi
..koulutus alkamassa pian.
Kertokaa kokemuksia alalta?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ensimmäinen ammattini. Vaatii yllättävän paljon fyysistä kuntoa sekä tietoa eri materiaalien puhdistamisesta.
Ei niitä materiaaleja nyt niin montaa ole jossain peruskohteessa..
Kyllä se ammattitaito on pitkälti viitsimistä, riittävää huolellisuutta ja jonkinasteista miellyttämisenhalua jotta sopeutuu erilaisiin asiakkaisiin. Eli joustavuutta ja sitkeyttä.
Et hoida asiakkaita, vaan PINTOJA. Siivoojan työnkuvaan ei kuulu asiakkaiden miellyttäminen vaan pintojen puhtaus. Toki hyvät käytöstavat pitää olla kuten joka alalla.
Eikä ne ole asiakkaita vaan potilaita. Asiakas on se joka sen siivouspalvelun ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, mikä saa ihmisen hakeutumaan siivoustyöhön. Se on raskasta ja kuluttavaa työtä, joka rasittaa kehoa, eikä palkka ja työn arvostus useinkaan vastaa työn vaativuutta. Työehdot ovat usein heikot ja työtahti kova ja työajat voivat olla hankalia ja epäsäännöllisiä. Työ on usein yksipuolista ja toistavaa ja siivoojat altistuvat myös haitallisille kemikaaleille. Vaikutus- ja etenemismahdollisuudet ovat vähäiset, ja työ on usein osa-aikaista tai määräaikaista, mikä lisää elämän epävarmuutta.
Kuvailit juuri entistä ammattiani, kampaajaa
Tämä on seisovaa ja keittiötyö. Arvostukseni kaikille. Sitähän tottuu moneen mutta sitten selkä usein alkaa kiukutella joko paikallaanolosta tai liiasta kuormasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, mikä saa ihmisen hakeutumaan siivoustyöhön. Se on raskasta ja kuluttavaa työtä, joka rasittaa kehoa, eikä palkka ja työn arvostus useinkaan vastaa työn vaativuutta. Työehdot ovat usein heikot ja työtahti kova ja työajat voivat olla hankalia ja epäsäännöllisiä. Työ on usein yksipuolista ja toistavaa ja siivoojat altistuvat myös haitallisille kemikaaleille. Vaikutus- ja etenemismahdollisuudet ovat vähäiset, ja työ on usein osa-aikaista tai määräaikaista, mikä lisää elämän epävarmuutta.
7 tässä. Perustin nuorena perheen ja hankin asuntolainan, joten piti sada hyvin työllistävä ammatti. Puoliso sairastui nuorena ja jäi työelämästä kolmekymppisenä, joten elatus jäi minun varaani. Laina oli maksettu pois 35-vuotiaina, 12 v sitten. Mulla on ollut hyvät julkisen isot työnantajat, joiden kanssa olen pystynyt sopimaan kaikenlaista. Nykyään teen enää 50% ja lisävuoroja erityiskorvauksilla ja kesät olen omilla lomilla.
Ihan mahtavaa
Teetkö iltavuoroja? Yövuoroja? Vai miten homma toimii?
Sama tavoite
Teen aamu- ja iltavuoroja, pyhiä, viikonloppuja, mitä vastaan tulee. Parhaat tienestit saa niillä ylimääräisillä vuoroilla, viimeksi pääsiäislauantaista tuli 360 euroa. Olen ollut toimessa niin kauan kuin oli pakko, enää ei ole. Kertyvät lomat otan rahana. Meillä tunnetaan sekä hälytysraha että työvuoron muutoskorvaus. Jälkimmäinen kannustaa tulemaan vapaalta työhön, ja vapaata on osa-aikaisella paljon. Tein myös pelkkää keikkaa pari vuotta. Alalla olen ollut yhteensä 23 vuotta. Paljon on muuttunut helpommaksi ja paremmaksi tänä aikana.
Työskenteletkö sairaalassa?
Pääseekö esim. koulussa, päiväkodissa, vanhustenkodissa samoille palkoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 tässä. Perustin nuorena perheen ja hankin asuntolainan, joten piti sada hyvin työllistävä ammatti. Puoliso sairastui nuorena ja jäi työelämästä kolmekymppisenä, joten elatus jäi minun varaani. Laina oli maksettu pois 35-vuotiaina, 12 v sitten. Mulla on ollut hyvät julkisen isot työnantajat, joiden kanssa olen pystynyt sopimaan kaikenlaista. Nykyään teen enää 50% ja lisävuoroja erityiskorvauksilla ja kesät olen omilla lomilla.
Ihan mahtavaa
Teetkö iltavuoroja? Yövuoroja? Vai miten homma toimii?
Sama tavoite
Teen aamu- ja iltavuoroja, pyhiä, viikonloppuja, mitä vastaan tulee. Parhaat tienestit saa niillä ylimääräisillä vuoroilla, viimeksi pääsiäislauantaista tuli 360 euroa. Olen ollut toimessa niin kauan kuin oli pakko, enää ei ole. Kertyvät lomat otan rahana. Meillä tunnetaan sekä hälytysraha että työvuoron muutoskorvaus. Jälkimmäinen kannustaa tulemaan vapaalta työhön, ja vapaata on osa-aikaisella paljon. Tein myös pelkkää keikkaa pari vuotta. Alalla olen ollut yhteensä 23 vuotta. Paljon on muuttunut helpommaksi ja paremmaksi tänä aikana.
Työskenteletkö sairaalassa?
Pääseekö esim. koulussa, päiväkodissa, vanhustenkodissa samoille palkoille?
Kyllä, erikoissairaanhoidossa. Käytössä on sotesopimus. TES ratkaisee ihan älyttömästi, muut (pl valtion) ovat tähän saakka olleet huonompia.
Minä olen etsinyt työtä kaupan kassana. (Ei ole löytynyt. ) Siivousta miettinyt myös. Ei ole koulutusta, eikä kokoemusta.
Kumpi parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit juuri entistä ammattiani, kampaajaa
No jos olet huippu kampaaja, asiakkaita riittää ja vakiasiakkuuksiakin syntyy.
Paljon on siivoojan tuntipalkka?
Esim.hotellin kerrossiivoja vs sairaalan siivooja
Vierailija kirjoitti:
Minä olen etsinyt työtä kaupan kassana. (Ei ole löytynyt. ) Siivousta miettinyt myös. Ei ole koulutusta, eikä kokoemusta.
Kumpi parempi?
Jos kaipaat pois hälinästä, itsenäisempään työhön suosittelen siivoustyötä. Kaupan kassalta vaaditaan usein ainakin työkokemusta.
Minä tykkään siivota. Mutta työksi...no miksi ei.
Onko kellään kokemusta yhdistelmätyöstä??Eli siivous ja keittiötyö. Esim. päiväkodin siivous ja ruokailu hoito.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi parempi?
Miksi et hanki koulutusta sellaiseen ammattiin mikä sinua oikeasti kiinnostaa kaikista eniten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi parempi?
Jos kaipaat pois hälinästä, itsenäisempään työhön suosittelen siivoustyötä. Kaupan kassalta vaaditaan usein ainakin työkokemusta.
Jossain hiljaisessa pikkuputiikissa on myös aika vähän hälinää. Tai vaikka joku vähän rauhallisempi kahvila.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on siivoojan tuntipalkka?
Esim.hotellin kerrossiivoja vs sairaalan siivooja
Sairaalassa (vaatii koulutuksen) on parempi palkka ja helpompi työ.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina tätä arvostuksen ym. peräänkuuluttamista, ja palkankin. Sanonpahan vaan, ettei se siivoustyö kovin pitää perehtymistä ja vuosien koulutusta vaadi. Tottakai se näkyy sitten palkassakin.
Siivousala
palkka alussa alhainen ja pysyy lähes samana kokemuksesta riippumatta
vs.
Koodaus
palkka alussa keskitasoa, mutta palkka voi tuplaantua muutamassa vuodessa
5 vuoden jälkeen:
siivooja lähes sama palkka
koodari 4000–6000 €/kk
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta yhdistelmätyöstä??Eli siivous ja keittiötyö. Esim. päiväkodin siivous ja ruokailu hoito.
Tätä se meillä sairaalan vuodeosastoilla on. 3 kertaa vuorossa vedät tarjoilukierroksen. Keittiön tuotetilaukset, tarjoilut ja tiskit vievät ruoanjakomalluista ja osastosta riippuen jopa puolet työpäivästä (hajautettu).
Palkoista kiinnostuneelle, meidän peruspalkka on 2321 kuukaudessa, eikä se ole mikään hyvä. Tuon päälle tulevat sitten kokemusvuosi- ja vuorolisät, henkilökohtaiset lisät, lisä- ja ylityöt sekä pilipalit eli ne muutos,- jatko- ja hälykorvaukset. Kyllä tällä ihan elää.
Kiva kun hoitaa oman työnsä eikä kuuntele juoruja eikä ryhdy niihin. Nimenomaan se kun saa tehdä työnsä ilman häiriötekijöitä ja työn jäljen näkee, ja työssä saa liikuntaa. Vapaa-ajalla voi tehdä mitä haluaa ja työhuolet eivät paina mieltä ellei ole esihenkilö.
Voi olla paljon hakijoita, joten tuumasta toimeen.
Tämä ei liity yksin siivousalaan, ikälsät ovat varsin yleisiä esim kunnallisissa työehtosopimuksissa.