Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion alkaa siivoajaksi

Vierailija
09.04.2026 |

..koulutus alkamassa pian.

Kertokaa kokemuksia alalta?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nykyisin ole raskasta. On koneet ja hyvät välineet. Työergonomia. 

Ehkä jotkut kotisiivoukset voi olla jos joutuu asiakkaan välineillä siivoamaan.

En ymmärrä kuinka joku jaksaa tehdä noita kotisiivouksia koko päivän? Mä olen jo aivan uuvuksissa kun omankin kotini siivoan. Jaksaako tuollaisen työpäivän jälkeen tehdä enää mitään muuta kuin maata sohvalla?

Moni painaa mieluummin kuin on rutiköyhänä jouten. Ei tämä sen kummallisempi yhtälö ole.

Vierailija
22/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, mikä saa ihmisen hakeutumaan siivoustyöhön. Se on raskasta ja kuluttavaa työtä, joka rasittaa kehoa, eikä palkka ja työn arvostus useinkaan vastaa työn vaativuutta. Työehdot ovat usein heikot ja työtahti kova ja työajat voivat olla hankalia ja epäsäännöllisiä. Työ on usein yksipuolista ja toistavaa ja siivoojat altistuvat myös haitallisille kemikaaleille. Vaikutus- ja etenemismahdollisuudet ovat vähäiset, ja työ on usein osa-aikaista tai määräaikaista, mikä lisää elämän epävarmuutta.

Työn ennustettavuus ja työpaikan varmuus ovat itseäni pitäneet, en ole kokenut työtä liian rasittavaksi. Millekään haitallisille kemikaaleille en tunnista altistuvani sen enempää kuin kotona astioita pestessäni.

Siivousalasta liikkuu omituisia pelotteluja, ihan tolkkua hommaa jos varsinkin joutenolo on vaihtoehto. Toki kropan on kestettävä mutta miten siivouksen liikunta on pahaa kun se on muualla hyvää? Ihan järjetön ajatus. 

Siivouksessa liikkeet ovat usein yksipuolisia, asennot huonoja ja työ toistuu pitkään ilman kunnollista palautumista. Se ei kehitä kehoa samalla tavalla kuin monipuolinen liikunta, vaan voi enemmänkin rasittaa sitä. Tämän takia siivoojilla on keskimäärin enemmän työperäisiä vaivoja, kuten selkäkipuja, niska- ja hartiaongelmia, nivelvaivoja sekä my;s hengitystie- ja iho-oireita (pölyn ja kemikaalien takia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ensimmäinen ammattini. Vaatii yllättävän paljon fyysistä kuntoa sekä tietoa eri materiaalien puhdistamisesta.

Ei niitä materiaaleja nyt niin montaa ole jossain peruskohteessa..

Kyllä se ammattitaito on pitkälti viitsimistä, riittävää huolellisuutta ja jonkinasteista miellyttämisenhalua jotta sopeutuu erilaisiin asiakkaisiin. Eli joustavuutta ja sitkeyttä.

Monissa ns. peruskohteissa on yllättävän paljon eri materiaaleja.  Vessan altaita ei pestä samoilla aineilla kun vessan seiniä ja niissäkin on eri materiaaleja. Terästä ei pestä vessanpesuaineella, eikä lautalattiaa vedellä. Tahranpoistoon eri materiaaleille on myös eri aineet. 
Ammattitaito ei ole miellyttämishalua, vaan halua tehdä kohteesta puhdas. Toki tarvitaan sen verran asikaspalvelutaitoja että osaa kommunikoida asiakkaan kanssa. 7 vuotta siivoojana.

Vierailija
24/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä maa pyörisi ilman siivoojia/siistijöitä/laitoshuoltajia. Se on tärkeää ja vaativaa työtä. Itse ainakin aina kohteliaasti moikkaan siivoojia – mukavia ja ihan yhtä tärkeitä (väittäisin jopa monessa tapauksessa tärkeämpiä) ihmisiä he ovat kuin muut samalla työpaikalla työskentelevät. Ja totta kai omalta osaltaan jokainen voi tehdä heidän hommansa helpommaksi ja elää siivosti ja kunnollisesti.

Mikään ei pistä yhtä vihaksi kuin joku käytöstavaton teinikakara ruikuttamassa, että sotkea voi miten tykkää, koska siivoojat kuitenkin putsaavat heidän jälkensä ja heille siitä maksetaan. 

Vierailija
25/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, mikä saa ihmisen hakeutumaan siivoustyöhön. Se on raskasta ja kuluttavaa työtä, joka rasittaa kehoa, eikä palkka ja työn arvostus useinkaan vastaa työn vaativuutta. Työehdot ovat usein heikot ja työtahti kova ja työajat voivat olla hankalia ja epäsäännöllisiä. Työ on usein yksipuolista ja toistavaa ja siivoojat altistuvat myös haitallisille kemikaaleille. Vaikutus- ja etenemismahdollisuudet ovat vähäiset, ja työ on usein osa-aikaista tai määräaikaista, mikä lisää elämän epävarmuutta.

Minä en koskaan ihmettelisi kenenkään ammatinvalintaa, sehän on jokaisen henkilökohtainen  asia.  Itse olen toiminut sairaalasiivouksessa monessa eri kohteessa, pisimpään akuuttisairaalan vuodeosastolla. Eristyshuoneiden   purkusiivouksia on ollut paljon, niissä menee aikaa ja työtahti yleensä kiivas.  Ruokahuolto ja pyykkitilaukset vievät nykyisin huomattavan osan työvuoroista.  Olen onnekseni ollut työyhteisöissä, joissa muiden kanssa toimiminen  sujuu, myös eri ammattiryhmien välillä.  Se on hyvin tärkeää jaksamisessa. Asiakkaiden kanssa tarvitaan empatiaa, monet ovat peloissaan sairaustilanteensa vuoksi.  Olen kokenut työni mielekkääksi, olen osa kokonaisuutta joka huolehtii potilaiden hyvinvoinnista.  Siivousalan tutkinto antaa valmiudet, mutta käytäntö opettaa minullekin jatkuvasti  jotain uutta vaikka takanani on jo useita työvuosia. 

Vierailija
26/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kesää tein Ruotsissa suursiivouksia parilla tehtaalla. Sai tehdä melkein niin paljon tunteja kuin halusi ja reilun 14000 mk kuukausipalkka oli aika kova lukioikäiselle sillon 80/90 vaihteessa. Mut joo, palkka toki iso ihan vaan siksi, että tuntejakin oli. Arkena yleensä 10 h/pv, viikonloppuina pitempiäkin. Taisin olla vapaalla juhannuksen ja yhden vkl heinäkuussa. 

Vierailija
27/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on siivooja, ei siivoaja.

Japanialainen siivoaja.

Vierailija
28/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työn ennustettavuus ja työpaikan varmuus ovat itseäni pitäneet, en ole kokenut työtä liian rasittavaksi. Millekään haitallisille kemikaaleille en tunnista altistuvani sen enempää kuin kotona astioita pestessäni.

Siivousalasta liikkuu omituisia pelotteluja, ihan tolkkua hommaa jos varsinkin joutenolo on vaihtoehto. Toki kropan on kestettävä mutta miten siivouksen liikunta on pahaa kun se on muualla hyvää? Ihan järjetön ajatus. 

Siivouksessa liikkeet ovat usein yksipuolisia, asennot huonoja ja työ toistuu pitkään ilman kunnollista palautumista. Se ei kehitä kehoa samalla tavalla kuin monipuolinen liikunta, vaan voi enemmänkin rasittaa sitä. Tämän takia siivoojilla on keskimäärin enemmän työperäisiä vaivoja, kuten selkäkipuja, niska- ja hartiaongelmia, nivelvaivoja sekä my;s hengitystie- ja iho-oireita (pölyn ja kemikaalien takia).

Mikään ei estä liikkumasta vapaalla.

Työsuojelun takia kaikki altistukset on minimoitu, aineet ekologisia, menetelmät aina kevyimpiä (konetta kannustetaan käyttämään) jne.

Eli kyllä työ on mennyt parempaan. Itse on toki vastuussa myös siitä että välttää niveliä kuluttavaa/vääntävää liikettä. Jos välittää tälläisistä perusasioista niin kyllä moni tekee alaa viisikymppiseksi, jotkut eläkkeelle. Minun puolestani saisikin olla vaihtoehtoisia kevyempiä töitä loppupäähän jos haluaisi työelämässä pysyä, mutta tämähän koskee hyvin monia.

Vierailija
29/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuinka joku jaksaa tehdä noita kotisiivouksia koko päivän? Mä olen jo aivan uuvuksissa kun omankin kotini siivoan. Jaksaako tuollaisen työpäivän jälkeen tehdä enää mitään muuta kuin maata sohvalla?

Moni painaa mieluummin kuin on rutiköyhänä jouten. Ei tämä sen kummallisempi yhtälö ole.

Onhan niitä tuhansittain muitakin töitä joihin voi kouluttautua ettei tarvitse olla rutiköyhä.

Vierailija
30/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on monipuolinen liikunta? Käveleekö moni edes tarpeeksi? 

Erikoisia näkemyksiä. Kyllä siivous voi olla monipuolisesti kroppaa rasittavaa mutta nähdäkseni pyritään siihen että se olisi siedettävää rasitukseltaan, siis monelle sopivaa. Eli ei mitään sellaista mistä keho menisi rikki. Siksihän koulutuksessa käydään ergonomia, työturvallisuus ja tälläiset. Arkijärkikin riittää pitkälle. Hyvästä lihaskunnosta ei tietenkään ole työssä haittaa. 

Jos inhoaa itsensä rasittamista ja fyysistä väsymistä ei missään nimessä kannata hakeutua siivoojaksi. Kaikki eivät inhoa.

Vierailija
31/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä tuhansittain muitakin töitä joihin voi kouluttautua ettei tarvitse olla rutiköyhä.

Tottakai on mutta jos on päässyt jo esim opintojen ohessa alalle, siitä pitää ja se lähtee viemään voi siivousalakin olla ihan ok. Ei tietenkään sovi kaikille mutta mikäpä sopisi.

Vierailija
32/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan, ap, sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka ovat motivoituneet tekemään tärkeää työtä. Kiitos! 

Vierailija
33/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan, ap, sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka ovat motivoituneet tekemään tärkeää työtä. Kiitos! 

Saisiko vielä vähän alentuvammin.

-sivusta 

Vierailija
34/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai niin alipalkattuun työhön kannata kouluttautua.

Vierailija
35/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele siivousalaa. Ala on oikeasti täynnä epäkohtia. Pahinta on lusmuilevat/valehtelevat ym. työkaverit ja epäreilut, narsistiset pomot. 

Ja ikinä ei ole vikaa työntekijöissä, ei ikinä 🤣

Vierailija
36/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ensimmäinen ammattini. Vaatii yllättävän paljon fyysistä kuntoa sekä tietoa eri materiaalien puhdistamisesta.

Kyllä se ammattitaito on pitkälti viitsimistä, riittävää huolellisuutta ja jonkinasteista miellyttämisenhalua jotta sopeutuu erilaisiin asiakkaisiin. Eli joustavuutta ja sitkeyttä.

Et hoida asiakkaita, vaan PINTOJA. Siivoojan työnkuvaan ei kuulu asiakkaiden miellyttäminen vaan pintojen puhtaus. Toki hyvät käytöstavat pitää olla kuten joka alalla.

Vierailija
37/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu jatkuvasti kahnauksiin esimiesten ja asiakkaiden kanssa on väärässä työssä. Semmoista hommaa taas ei ole mikä olisi aina täydellisen ihanaa. Tai saa kertoa jos joku tälläisen tietää.

Vierailija
38/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele siivousalaa. Ala on oikeasti täynnä epäkohtia. Pahinta on lusmuilevat/valehtelevat ym. työkaverit ja epäreilut, narsistiset pomot. 

Ja ikinä ei ole vikaa työntekijöissä, ei ikinä 🤣

Et tainnut lukea edes koko kommenttia. Kyllä hän tämän mainitsi.

Vierailija
39/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et hoida asiakkaita, vaan PINTOJA. Siivoojan työnkuvaan ei kuulu asiakkaiden miellyttäminen vaan pintojen puhtaus. Toki hyvät käytöstavat pitää olla kuten joka alalla.

Korostuu yhä enemmän se että miellytät asiakasta. Ihan yhtä vähän tästä pidän mutta jos aion pitää työni koetan tietenkin parhaani mukaan toki työnkuvani ehdoin miellyttää asiakasta.

Tervetuloa asiakaspalvelutyöhön.

Vierailija
40/59 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tervehdi siitä voidaan valittaa. Tätä on vain kestettävä jos sitä kohtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme