Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Video CV, miksi jotkut vierastaa tätä 2020-luvun tärkeintä työnhaun instrumenttia?

Vierailija
08.04.2026 |

Erotut massasta koska et lähetä vain perus-CV:tä, vaan tuot persoonan, esiintymistaidon, energian ja asenteen näkyviin.

Moni työnantaja haluaa nykyään nähdä kuka ihminen siellä paperin takana oikeasti on.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on se periaate, että lähetän hakemuksen ja cv:n samassa muodossa kuin työpaikkailmoitus on. Jos ilmoitus on kirjoitettuna, minäkin kirjoitan. Jos ilmoitus on tehty tällä tärkeimmällä työnhaun instrumentilla eli videolla, niin sitten minäkin teen videohakemuksen.

Vierailija
102/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta millä perusteilla rankataan osa pois ja osa ei jos ne samat oleelliset tiedot löytyvät samalla tavalla tiivistettynä yhdellä vilkaisulla molempien papereista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän tulee parhaat ideat juuri niiltä jotka hakemusvideota eivät aio tehdä! Ovat nimenomaan niitä luovia ja itsenäisesti ajattelevia heittäytyjiä.

Rekryfirmoihin alkaa kohta virrata mielenkiintoista kamaa :D Minä voisin omalta osaltani pöhistellä vaikka Heikin ja Kaijan hengessä.

Vierailija
104/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii hyvin esittäviin taiteisiin 

Niinhän sitä luulisi ja järki sen sanoo. Mutta niin vain se näyttelijä saikin karenssin kun oli tuollaisen tehnyt. Siis näyttelijä. Aktiivinen työnhaku ja omien taitojen esittely oman alan töitä hakiessa olikin työntekoa ja siitä piti rangaista.

Vierailija
105/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen voisi olla hyvä jossa työnhakija esiintyy hämärässä huoneessa kameralle selin istuen tai juuri ja juuri pikkuisen sivuuttain niin ettei kasvoja kuitenkaan näy ja äänikin vielä muutettuna sellaiseksi oudoksi mylvinnäksi kuten niissä rikos- ym dokumenteissa on tehty, ihmisen suojelemiseksi ja tunnistamattomaksi tekemiseksi.

Olisi, siinähän sitten rekryt ja pomot katselisivat ja kuuntelisivat innovatiivisia potentiaalisia työntekijöitä.

Vierailija
106/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuva ja haastattelu ei riitä. Ei myöskään saa nähdä sitä toista, en halua että oma video päätyy kuka ties minne lie. Ei ole nykyisin yksityisyyden suojaa, kun videot leviää mihin tahansa. Voisi tulla vastaan vaikka muokattu tiktok toisen nimellä oma työhaku video. Vaikka hupi mielessä ja muokattuna. 

Vierailija
107/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuva ja haastattelu ei riitä. Ei myöskään saa nähdä sitä toista, en halua että oma video päätyy kuka ties minne lie. Ei ole nykyisin yksityisyyden suojaa, kun videot leviää mihin tahansa. Voisi tulla vastaan vaikka muokattu tiktok toisen nimellä oma työhaku video. Vaikka hupi mielessä ja muokattuna. 

Eikö jossain vaiheessa luovuttu siitä kuvankin pakollisuudesta? Nytkö sitä jälleen vaaditaan?

Vierailija
108/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkään ei ole ap tai joku muu videon hehkuttaja suvainnut ilmoittaa miksi se on tärkein instrumentti (älytön ilmaisu) työnteossa.

Vierailija
109/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen voisi olla hyvä jossa työnhakija esiintyy hämärässä huoneessa kameralle selin istuen tai juuri ja juuri pikkuisen sivuuttain niin ettei kasvoja kuitenkaan näy ja äänikin vielä muutettuna sellaiseksi oudoksi mylvinnäksi kuten niissä rikos- ym dokumenteissa on tehty, ihmisen suojelemiseksi ja tunnistamattomaksi tekemiseksi.

Olisi, siinähän sitten rekryt ja pomot katselisivat ja kuuntelisivat innovatiivisia potentiaalisia työntekijöitä.

Mä repesin tosta ihan totaalisesti :D

Vierailija
110/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja ei osaa lukea vaan tarvitsee videon, niin pitäköön tunkkinsa.

Miten sellainen selviää edes tärkeistä yritykseen liittyvistä paperitöistä, työsopimuksen on kirjoittanut joku muu ja hänen oma nimmarinsa on joku X?

Vierailija
111/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moni työnantaja haluaa nykyään nähdä kuka ihminen siellä paperin takana oikeasti on."

Varmasti, ja tuolle toimitukselle on oma terminsäkin, ollut jo iät ja ajat. Sitä kutsutaan työhaastetteluksi. 

Ei ole aikaa tai varaa semmoista järjestää, video CV:n katsomiseen menee pari minuuttia eikä maksa mitään

Lähes joka paikkaan on nykyään satoja hakijoita. 200 pariminuuttista on jo sitten lähemmäs seitsemän tuntia. 

Voi olla aika puuduttavaa :D "Elikkä mä on Iida, tuun Jyväskylästä ja oon opiskellu blaa blaa, ja oon tosi iloinen ja sosiaalinen, viimeks olin töissä Heses."

Ja samat tekoripset, värilinssit ja meikit suurella osalla, eihän niitä erota toisistaan.

Tekoäly ne ehkä käy läpi, jos edes se.

Vierailija
112/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein niin, että laitoin pätkiä elämästä, eli kaukaa kuvattua koiran kanssa leikkimistä, kirjasto ja kotona kirjapino, soittimen soittoa ja orkesteriharkkoihin menoa, kaikki niin että minua ei tunnista. Sitten siihen päälle uin jotain. Kun kysyin haastattelussa, että onko tuollainen CV yleensä ok, niin tuli kyllä olo ettei ole katsonut, kun siinä oli hämillään ja vähän ööhh, hmmm, joo.

Seuraavaan teen tekoälykuvilla, esim. yleinen kuva kouluavustajasta, musiikinopetuksesta ja kerron niitten kohdalla ne työhommat. 

Vierailija
113/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin luvata, että yhtäkään videohakemusta tai videoCV:tä en tule katsomaan kun rekryjä teen. Tämä ihan siitä syystä, että hakijoita on niin jumalattomasti, että ensiseulonta on tehtävä suurin piirtein minuutissa ja siitä eteenpäin ratkaisee kokemus, osaaminen ja haastattelussa katsottavat asiat.

Voisitko kertoa tuon virkailijalle, joka pitää kiinni siitä, että yli 55-vuotiaat työnhakijat tekevät neljä hakemusta kuussa

Vierailija
114/114 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin luvata, että yhtäkään videohakemusta tai videoCV:tä en tule katsomaan kun rekryjä teen. Tämä ihan siitä syystä, että hakijoita on niin jumalattomasti, että ensiseulonta on tehtävä suurin piirtein minuutissa ja siitä eteenpäin ratkaisee kokemus, osaaminen ja haastattelussa katsottavat asiat.

Saako kysyä, että miksi sitten olet laittanut sen videotäpän jos et edes katso niitä? Laskutat hyvin rekrytoivaa yritystä vai mistä on kyse? Koska faktahan tosiaan on, että rekry ei niitä kaikkia ehdi ainakaan ekalla kierroksella kaikkia edes katsoa? 

Aivan kaikkien ajan haaskausta. Suomi nousuun, joo ei, tällä tavalla ainakaan.